Ο ΓΑΛΛΟΣ ΠΡΟΕΔΡΟΣ, Εμανουέλ Μακρόν, έχασε την πλειοψηφία στην Εθνοσυνέλευση μετά τις βουλευτικές εκλογές του Ιουνίου. Εκτοτε, το «Μαζί» (ο συνασπισμός μετριοπαθών δυνάμεων που τον στηρίζει) ελέγχει 250 από τις 577 έδρες της Εθνοσυνέλευσης, πράγμα που σημαίνει ότι η κυβέρνηση χρειάζεται την υποστήριξη της αντιπολίτευσης για να περάσει νόμους. Ενώ η γαλλική κυβέρνηση κατάφερε τους τελευταίους μήνες να περάσει κάποιους νόμους με αυτόν τον τρόπο, αρνήθηκε, ωστόσο, να κάνει ουσιαστικές παραχωρήσεις στα κόμματα της αντιπολίτευσης για την έγκριση του Προϋπολογισμού του 2023. Σε αυτό το πλαίσιο, η κυβέρνηση αποφάσισε να περάσει τον Προϋπολογισμό χρησιμοποιώντας το άρθρο 49.3 του γαλλικού Συντάγματος, το οποίο επιτρέπει στις κυβερνήσεις να εγκρίνουν νόμους χωρίς ψηφοφορία στην Εθνοσυνέλευση. Οι γαλλικές κυβερνήσεις μπορούν να χρησιμοποιήσουν το άρθρο 49.3 μόνο για να περάσουν ένα νομοσχέδιο ανά κοινοβουλευτική περίοδο, εξαιρουμένων του Προϋπολογισμού και της κοινωνικής ασφάλισης. Αυτό σημαίνει ότι ο Μακρόν έχει συνταγματικά τη δυνατότητα να κάνει χρήση του άρθρου για κανονικό νομοσχέδιο πριν από το τέλος της τρέχουσας νομοθετικής περιόδου τον Ιούνιο του 2023.
Η ΑΠΟΦΑΣΗ της κυβέρνησης να παρακάμψει τους βουλευτές αναδεικνύει τον τρόπο με τον οποίο ο κατακερματισμός της Εθνοσυνέλευσης θα περιπλέξει την εφαρμογή της πολιτικής ατζέντας του Μακρόν. Ακόμα και αν υπάρχουν όρια στη χρήση του άρθρου 49.3, όσο περισσότερο η κυβέρνηση επιδιώκει να παρακάμψει την Εθνοσυνέλευση τόσο πιο δύσκολα θα υπάρξει συμβιβασμός με την αντιπολίτευση ως προς τα νομοσχέδια, γεγονός που με τη σειρά του θα καθυστερήσει ή ακόμα και θα σταματήσει τη νομοθετική διαδικασία, καθιστώντας όλο και πιο δύσκολο για την κυβέρνηση την εφαρμογή της πολιτικής ατζέντας της. Επιπλέον, κάθε φορά που η γαλλική κυβέρνηση χρησιμοποιεί το άρθρο 49.3, επιτρέπει στις δυνάμεις της αντιπολίτευσης να καταθέσουν ψήφο μομφής εναντίον του πρωθυπουργού. Πράγματι, στις 20 Οκτωβρίου η ακροαριστερή Νέα Οικολογική και Κοινωνική Λαϊκή Ενωση (NUPES) κατέθεσε πρόταση δυσπιστίας κατά της Μπορν, την οποία υποστήριξε ο ακροδεξιός Εθνικός Συναγερμός (N.R.). Αν και η πρόταση κατέπεσε στις 24 Οκτωβρίου, επειδή η NUPES και ο N.R. δεν είχαν τις αναγκαίες ψήφους, το γεγονός σηματοδότησε μια σπάνια περίπτωση συνεργασίας μεταξύ των δύο ιδεολογικών αντιπάλων που θα δημιουργήσει μελλοντικά προβλήματα στην κυβέρνηση. Οσο η αντιπολίτευση παραμένει ανομοιογενής, η γαλλική κυβέρνηση θα μπορεί να παραμείνει στην εξουσία. Σε ένα σενάριο με λίγες πιθανότητες αλλά υψηλού κινδύνου, η ιδεολογικά ετερόκλητη αντιπολίτευση θα μπορούσε τελικά να ενώσει τις δυνάμεις της, υποστηρίζοντας πρόταση δυσπιστίας κατά της κυβέρνησης. Καθώς η κρίση του κόστους ζωής επιδεινώνεται στη Γαλλία, η NUPES, ο N.R. και οι συντηρητικοί Ρεπουμπλικανοί μπορεί να αποφασίσουν ότι το πολιτικό κόστος της συνεργασίας είναι χαμηλότερο από το κόστος της παραμονής μιας αντιλαϊκής κυβέρνησης στην εξουσία. Αν και σε αυτό το σημείο μια κοινή προσπάθεια της αντιπολίτευσης να καθαιρέσει την Μπορν είναι απίθανη, οι υπολογισμοί τους μπορεί να αλλάξουν στο μέλλον αν η κοινωνικοοικονομική κατάσταση στη Γαλλία συνεχίσει να επιδεινώνεται, ιδίως αν ο Μακρόν προχωρήσει σε αμφιλεγόμενες μεταρρυθμίσεις που θα αναστατώσουν και τις δύο πλευρές (όπως τα σχέδιά του να αυξήσει την ηλικία συνταξιοδότησης).
ΘΑ ΧΡΕΙΑΖΟΤΑΝ η υποστήριξη των 289 από τα 577 μέλη της Εθνοσυνέλευσης για να περάσει η πρόταση δυσπιστίας κατά της κυβέρνησης. Αυτό σημαίνει ότι η NUPES (151 έδρες), ο R.N. (89 έδρες) και οι Ρεπουμπλικανοί (62 έδρες) θα πρέπει να ενωθούν για να εγκρίνουν την πρόταση. Αυτό είναι προς το παρόν απίθανο, δεδομένων των σοβαρών ιδεολογικών διαφορών μεταξύ των τριών κομμάτων, αλλά και εντός των κομμάτων αυτών.
Η ΣΥΝΕΧΙΖΟΜΕΝΗ νομοθετική παράλυση θα μπορούσε να οδηγήσει σε πρόωρες βουλευτικές εκλογές, γεγονός που θα αύξανε την πολιτική αβεβαιότητα. Εάν η νομοθετική διαδικασία σταματήσει λόγω του κατακερματισμού της Εθνοσυνέλευσης ή (πολύ λιγότερο πιθανό) εάν ο Μακρόν φοβάται ότι είναι πιθανή μια αντικυβερνητική συμμαχία μεταξύ της Ακροδεξιάς, της Ακροαριστεράς και των συντηρητικών, μπορεί να αποφασίσει να διαλύσει το Κοινοβούλιο, προχωρώντας σε πρόωρες βουλευτικές εκλογές. Αλλά αυτό θα ήταν μια πολύ ριψοκίνδυνη στρατηγική, καθώς η διαδικασία θα ήταν χρονοβόρα και θα μείωνε σημαντικά τη χάραξη πολιτικής σε μια περίοδο υψηλού πληθωρισμού, αργής οικονομικής ανάπτυξης και γεωπολιτικών εντάσεων με τη Ρωσία.
Την επίθεση στο Μαγδεμβούργο καταδικάζει ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος
ΕΠΙΠΛΕΟΝ, η διεξαγωγή πρόωρων βουλευτικών εκλογών στο πλαίσιο της αυξανόμενης κοινωνικής δυσαρέσκειας θα μπορούσε να οδηγήσει σε ακόμη πιο αδύναμες επιδόσεις του συνασπισμού «Μαζί» του Μακρόν σε σχέση με τις εκλογές του Ιουνίου και να ανοίξει την πόρτα σε μια ακόμη μεγαλύτερη παρουσία των δυνάμεων της αντιπολίτευσης στην Εθνοσυνέλευση. Εναλλακτικά, εάν ο Μακρόν δεν διαλύσει το Κοινοβούλιο και τα κόμματα της αντιπολίτευσης καταλήξουν σε συμφωνία για την απομάκρυνση της Μπορν, η αντιπολίτευση θα εξακολουθήσει να δυσκολεύεται να συμφωνήσει σε έναν νέο πρωθυπουργό που θα μπορούν όλοι να αποδεχτούν. Ενα επιτυχημένο σχέδιο της αντιπολίτευσης για την αποπομπή της κυβέρνησης θα οδηγούσε, έτσι, πιθανότατα και σε πρόωρες βουλευτικές εκλογές, λόγω ανεπαρκούς υποστήριξης για την αντικατάσταση του πρωθυπουργού.
Ειδήσεις σήμερα
Γιάννης Μάρκου: Παραδόθηκε ο 26χρονος που μαχαίρωσε τον επιχειρηματία έξω από καντίνα
Βρετανία: «Σφιχτή» η ατζέντα του κροίσου Σούνακ