Αν τελικά υλοποιηθεί, θα είναι το μεγαλύτερο κατασκευαστικό πρόγραμμα όχι μόνο στην Κίνα αλλά ίσως και σε ολόκληρο τον πλανήτη, μπροστά στο οποίο θα ωχριά η Μπραζίλια της δεκαετίας του ’60. Οπως ήταν φυσικό, η προοπτική του έχει φουσκώσει ξανά επικίνδυνα την κινεζική αγορά ακινήτων, αλλά αυτό είναι πρόβλημα δεύτερης τάξεως. Σε κάθε περίπτωση, η Σιονγκάν «κουμπώνει» με το σχέδιο της κινεζικής κυβέρνησης να ακολουθήσει την πολιτική Γαλλίας- Γερμανίας στην απαγόρευση παραγωγής και πώλησης πετρελαιοκίνητων και βενζινοκίνητων οχημάτων ως το 2040. Σύμφωνα με την πρόσφατη εξαγγελία των αρμόδιων κινεζικών υπηρεσιών βιομηχανίας και τεχνολογίας η Κίνα -ήδη η μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο- στοχεύει να υποστηρίζει τη μετάβαση σε ηλεκτρονικά οχήματα, παρέχοντας χρηματοδοτικά κίνητρα στους επίδοξους αγοραστές.
Για τον πρόεδρο Σι Τζινπίνγκ η κατασκευή της Σιονγκάν αποτελεί μεγάλο προσωπικό στοίχημα, καθώς θα επισκιάσει το μητροπολιτικό κέντρο Σενζέν (πνευματικό τέκνο του πατέρα της φιλελεύθερης μεταρρυθμιστικής στροφής της Κίνας, Ντενγκ Χσιαοπίνγκ, τη δεκαετία του ’80) όπως και το περίφημο επιχειρηματικό κέντρο Πουντόνγκ της Σαγκάης, που φέρει την υπογραφή του Ζιανγκ Ζεμίν – του «Κινέζου Γκορμπατσόφ» που δεν ευτύχησε να δει το κίνημα της πλατείας Τιενανμέν να οδηγεί και σε πολιτικές αλλαγές.
Η «Νέα Περιοχή Σιονγκάν», όπως θα είναι το επίσημό της όνομα δεν ήταν μόνο καρπός της ανάγκης για ανάπτυξη, αλλά κυρίως για ελεύθερο χώρο και καθαρό αέρα! Σε αντίθεση με το Πεκίνο των 20 και πλέον εκατομμυρίων, που ασφυκτιά από τη ρύπανση και το μποτιλιάρισμα, η Σιογκάν θα έχει άφθονο πράσινο, πεντακάθαρη ατμόσφαιρα, κοντινούς προστατευόμενους υγροβιότοπους και καθαρή ενέργεια από γεωθερμία, που υπάρχει άφθονη στην περιοχή.
Χαράς ευαγγέλια για τους 4,5 εκατομμύρια τυχερούς κατοίκους της (κατά τη Morgan Stanley η μετοίκησή τους από το Πεκίνο αναμένεται να ολοκληρωθεί γύρω στο 2030). Εκτός από το 20% των κατοίκων του Πεκίνου, στη Σιονγκάν θα μετακομίσουν από την πρωτεύουσα πολλές δημόσιες υπηρεσίες, μεγάλες κρατικές επιχειρήσεις (όπως η κύρια αεροναυπηγική εταιρία της χώρας) μαζί με νοσοκομεία, σχολεία, ερευνητικά κέντρα, ιδιωτικές επιχειρήσεις, σινεμά και πολυκαταστήματα. Μεταξύ άλλων η περιοχή επιλέχθηκε επειδή είναι απρόσβλητη σε σεισμούς άνω των 6 Ρίχτερ, από τους οποίους ταλαιπωρείται κάθε τόσο η αχανής κινεζική επικράτεια.
Οι μελέτες του Γεωδυναμικού Ινστιτούτου της Κίνας και του υπουργείου Γαιών και Φυσικών Πόρων δεν αποσκοπούσαν μόνο στην ασφάλεια των κτιρίων και των κατοίκων της Σιονγκάν. Το σχέδιο προβλέπει και την κατασκευή μιας τεράστιας υπόγειας πολιτείας, η οποία θα φθάνει ως τα 40 μέτρα κάτω από τη γη, σε δύο μάλιστα επίπεδα. Στο πρώτο που θα βρίσκεται έως 26 μέτρα βάθος θα υπάρχουν αποθήκες, καταστήματα, συγκροτήματα ψυχαγωγίας, γκαράζ και καταφύγια. Στο χαμηλότερο θα κατασκευαστούν υδατοδεξαμενές, αγωγοί και μεταφορικά δίκτυα, όπως και στρατιωτικές εγκαταστάσεις.
Ακόμη και για τις πληθυσμιακές και οικονομικές δυνατότητες της Κίνας η κατασκευή της Σιονγκάν αποτελεί πρόκληση, η οποία δεν έχει 100% εξασφαλισμένη την επιτυχία. Το να φτιάξεις μια οικολογική πόλη δίπλα σε έναν υγροβιότοπο με 140 λίμνες απαιτεί εκτεταμένο σχεδιασμό, καινοτόμες πολιτικές, έξυπνες τεχνικές λύσεις και φυσικά επαρκή χρηματοδότηση. Σύμφωνα με τη «Figaro», το mega-project αναμένεται να ξεπεράσει σε κόστος τα 550 δισ. δολάρια στο σύνολό του.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στην επιλογή της τοποθεσίας το Πεκίνο έλαβε υπόψη και κοινωνικά κριτήρια, καθώς η επαρχία Χεμπέι έχει κατά κεφαλήν ΑΕΠ κάτω από το μέσο όρο της Κίνας -χωρίς να είναι βέβαια και από τις φτωχότερες. Οι κάτοικοί της, όπως και οι κάτοικοι των γύρω περιοχών, προσδοκούν σίγουρα άνοδο του βιοτικού τους επιπέδου, λόγω της αξίας που θα πάρει η περιοχή και οι δραστηριότητές της.
Στο πίσω μέρος του μυαλού του, οι Κινέζοι ιθύνοντες έχουν κάτι παραπάνω από το χρηματοοικονομικό μοντέλο του Σενζέν και της Πουντόνγκ. Ονειρεύονται τη μετατροπή της Σιονγκάν σε μια κινεζική Σίλικον Βάλεϊ, που μέσω της τεχνολογικής έρευνας θα ανεβάσει το επίπεδο των κινεζικών προϊόντων, δείχνοντας το δρόμο και σε άλλες περιοχές της χώρας.
Τυπικά η «Νέα Περιοχή Σιονγκάν» θα είναι μια ακόμη Ειδική Οικονομική Ζώνη (ΕΟΖ) της Κίνας, με ευνοϊκή φορολογία και τα συναφή. Στην πραγματικότητα όμως είναι κάτι πολύ παραπάνω, ένα νέο εθνικό όραμα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΑΤΟΣ
[email protected]
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου