Το πιο ξεχωριστό ίσως από όλα υπογράφεται από τον Αλεξ Γκίμπνεϊ και έχει τίτλο «Totally under control», που είναι η φράση που εκστόμισε ο Ντόναλντ Τραμπ όταν έγινε γνωστό το πρώτο κρούσμα του κορονοϊού στις ΗΠΑ.
Το φιλμ μάς θυμίζει ότι από τότε σχεδόν 250.000 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους, ενώ ήδη από το πρώτο κύμα της πανδημίας η ανεργία χτύπησε «κόκκινο».
Με τη χρήση infographics, υλικού ρεπορτάζ και συνεντεύξεων, ο Γκίμπνεϊ αναδεικνύει την αποτυχία της κυβέρνησης Τραμπ να προστατεύσει επαρκώς τους Αμερικανούς πολίτες και αυτό γίνεται ακόμα πιο εμφανές όταν ο σκηνοθέτης συγκρίνει την κατάσταση στις ΗΠΑ με εκείνη στη Νότια Κορέα. Και οι δύο χώρες γνωστοποίησαν την ίδια μέρα το πρώτο τους κρούσμα, αλλά η πορεία στη συνέχεια ήταν εντελώς διαφορετική.
Ο φημισμένος Αϊ Γουέι Γουέι υπογράφει το «CoroNation», το οποίο γυρίστηκε στη Γουχάν, εκεί από όπου ξεκίνησαν όλα, εν μέσω αυστηρού lockdown.
Στέλιος Καζαντζίδης: Η ζωή του όλη κάνει σήμερα πρεμιέρα [τρέιλερ]
Η ταινία περιλαμβάνει διάφορα χαρακτηριστικά πλάνα από την πόλη και ο Αϊ Γουέι Γουέι τα έχει συρράψει μαζί με σκηνές από τους έρημους δρόμους και λεωφόρους, ενώ περισσότερο αναδεικνύεται η κινεζική γραφειοκρατία που ασκεί αυστηρότατο έλεγχο στους συγχυσμένους και οργισμένους πολίτες, παρά ο πόλεμος κατά του ιού.
Στο «76 days» τρεις Κινέζοι σκηνοθέτες (Weixi Chen, Hao Wu και ένας ανώνυμος) καταγράφουν σκηνές από τέσσερα νοσοκομεία της Γουχάν εν μέσω lockdown. Με την κάμερα στο χέρι, οι δημιουργοί του φιλμ διατρέχουν θαλάμους και διαδρόμους, εστιάζουν σε γιατρούς και νοσηλευτικό προσωπικό που δίνουν τη μάχη για να αντιμετωπίσουν τον ιό. Απλά και αποτελεσματικά, οι δημιουργοί του φιλμ καταφέρνουν να προκαλέσουν το συναίσθημα χωρίς να καταφεύγουν σε μεγαλόστομες δηλώσεις.
Μια ακόμα κινεζική παραγωγή, το «The Ark» του Νταν Γουέι, δεν επικεντρώνει τόσο στην πανδημία και τις συνέπειές της. Αντίθετα, εστιάζει σε μια ηλικιωμένη γυναίκα, η οποία νοσηλεύεται εξαιτίας μιας άσχετης ασθένειας την ώρα που ο κορονοϊός χτυπά αλύπητα τη χώρα. Με ασπρόμαυρο φιλμ και ελάχιστη χρήση υλικού από ρεπορτάζ που σταδιακά, όμως γίνεται όλο και πιο δραματικό καθώς ο αριθμός των νεκρών και των διασωληνωμένων αυξάνεται, ο Νταν Γουέι βάζει στο επίκεντρο μια οικογένεια και τις αποφάσεις που καλείται να πάρει, ενώ η ένταση όλο και ανεβαίνει στους διπλανούς θαλάμους και στους διαδρόμους του νοσοκομείου. Αντί να προσπαθήσει να εξηγήσει το «πώς» και το «γιατί» της πανδημίας, ο Κινέζος σκηνοθέτης ρίχνει το βλέμμα του στους ανθρώπους της διπλανής πόρτας και την παράλληλη καταστροφή που βίωσαν.
Τέλος, στο «The curve», που κυκλοφόρησε και αυτό σχεδόν μαζί με το «Totally under control» του Αλεξ Γκίμπνεϊ, λίγο πριν από τις πρόσφατες αμερικανικές εκλογές, ο σκηνοθέτης Ανταμ Μπενζίν επιλέγει να εστιάσει στο πώς η πανδημία σάρωσε τις μαύρες και τις ισπανόφωνες αμερικανικές κοινότητες, ενώ έκανε πιο προσωπική την υπόθεση βάζοντας πολλούς «ανθρώπους της διπλανής πόρτας» να εξιστορήσουν μπροστά στην κάμερα τις τραγικές στιγμές που βίωσαν με την απώλεια των δικών τους φίλων και συγγενών.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου