Στο καινούργιο του φιλμ, «Νυχτερινό» (Notturno), επίσης ντοκιμαντέρ, που προβάλλεται στο 23ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, ο Ιταλός δημιουργός στρέφει την κάμερά του στη Μέση Ανατολή, στις μαρτυρικές περιοχές των συνόρων Ιράκ, Συρίας και Κουρδιστάν απ’ όπου πέρασε ο ISIS και άφησε πίσω του συντρίμμια.
Αφήνοντας πολλές φορές την εικόνα να μιλάει μόνη της, ο Ρόσι αφιερώνει την ταινία του στους πληθυσμούς της περιοχής που τράβηξαν τα πάνδεινα από πολέμους, εμφυλίους, αντιπαλότητες και τον ISIS και τώρα προσπαθούν να ξαναπιάσουν το νήμα της ζωής τους από την αρχή σε ένα κατεστραμμένο περιβάλλον.
Με το βιοτικό επίπεδο υπό το μηδέν, τις ευκαιρίες για εργασία ανύπαρκτες και τις ψυχικές ασθένειες να έχουν στείλει χιλιάδες ανθρώπους στα ιδρύματα.
Εφηβοι που προσπαθούν να βγάλουν το μεροκάματο για να τραφούν τα αδέλφια των μονογονεϊκών τους οικογενειών, τρόφιμοι ψυχιατρείου που κάνουν πρόβες για μια θεατρική παράσταση περί ιστορίας και δημοκρατίας, μάνες που θρηνούν το χαμό των παιδιών τους σε ανήλιαγα υπόγεια που μετατράπηκαν σε κελιά φυλακών από τους δυνάστες του ISIS.
Ανήλικα παιδιά που ζωγραφίζουν απειλητικούς γενειοφόρους και χάνουν τα λόγια τους όταν τους ζητάνε στην κάμερα να επαναφέρουν στη μνήμη τους όσα σκοτεινά και αποτρόπαια επεισόδια είδαν τα μάτια τους.
Η ταινία μπορεί να μην προκρίθηκε στις υποψηφιότητες για τα Οσκαρ, ως πρόταση της Ιταλίας, αλλά οι εικόνες και οι σιωπές της μένουν βαθιά χαραγμένες στο μυαλό του θεατή.
Στο «Μύτη ανοιγμένη, άδειες τσέπες» (Bloody nose, empty pockets), των Μπιλ και Τέρνερ Ρος, που προβάλλεται στο τμήμα «Top Docs» του 23ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, μεταφερόμαστε σε ένα μικρό μπαρ του Λας Βέγκας, το «Roaring 20s», κατά τη διάρκεια της ημέρας που ρίχνει αυλαία και κάνει πάρτι για το οριστικό κλείσιμό του.
Οι θαμώνες του είναι μερικοί από τους απόκληρους της κοινωνίας της πόλης. Κάποιοι από αυτούς κοιμούνται τις νύχτες στους καναπέδες του, μιας και δεν έχουν στέγη αλλού.
Πίνουν από το πρωί, εξομολογούνται τον πόνο και τους φόβους τους ο ένας στην αγκαλιά του άλλου, το μπαρ κερνάει και μπορεί και να τους πληρώσει και το ταξί που θα τους μεταφέρει σχεδόν αναίσθητους από το αλκοόλ στη… δουλειά τους.
Είναι άνθρωποι που, όπως χαρακτηριστικά λέει ένας από αυτούς, «όταν κανείς εκεί έξω δεν θέλει να σε βλέπει, τότε έρχεσαι σε αυτό το μπαρ».
Οσοι καταφθάνουν εκεί για το ολονύκτιο πάρτι είναι σαν μια μεγάλη οικογένεια, η μοναδική ίσως που τους έχει μείνει. Μεθυσμένες αγκαλιές, φιλιά, εξομολογήσεις, δάκρυα, απόπειρες φλερτ και παρεξηγήσεις, συνθέτουν το υλικό μιας ταινίας που στρέφει με συμπάθεια και κατανόηση το φακό στο «άλλο» Λας Βέγκας που σπάνια βλέπουμε στην οθόνη.
Στον «Τελευταίο χιλιμπίλη» (The last hillbilly) των Νταϊάν Σάρα Μπουζγκαρού και Τομά Ζενκό μεταφερόμαστε σε μια απομονωμένη, δασώδη περιοχή του Κεντάκι που τα εδάφη της σκάφτηκαν κατ’ επανάληψη στο παρελθόν για εξόρυξη κάρβουνου και πλέον η περιοχή μοιάζει σαν παρατημένη.
Εκεί ζει ο Μπράιαν Ρίτσι με την οικογένειά του και ο φακός εστιάζει στην καθημερινότητά τους, που περιλαμβάνει αγροτικές και κτηνοτροφικές εργασίες και εξορμήσεις στη φύση, ενώ τα παιδιά περιφέρονται σε ποτάμια και πλαγιές προσπαθώντας να βρουν κάτι ενδιαφέρον να γεμίσουν τη μέρα τους.
Ο Μπράιαν Ρίτσι, όπως λέει και ο ίδιος, είναι χίλμπιλι και πάνω του μπορεί κανείς να εντοπίσει όλα τα κλισέ που έχουν φορτωθεί αυτοί οι άνθρωποι από τη δεκαετία του ’30. «Ρατσιστές, αμόρφωτοι, φτωχοί, χωρίς μέλλον και υπεύθυνοι για τον Τραμπ και όλα όσα εκείνος αντιπροσωπεύει».
Το άδειο του βλέμμα, βέβαια, όταν κοιτά τις πλαγιές των σκαμμένων βουνών απέναντι από το σπίτι του, μαρτυρά έναν άνθρωπο τσακισμένο και προδομένο από την «υπόσχεση της Γης της Επαγγελίας» που κάποιοι του πούλησαν στο παρελθόν.
Το 23ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης συνεχίζεται έως τις 14 Μαρτίου. Οι ταινίες προβάλλονται στο filmfestival.gr.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
Ειδήσεις σήμερα
-
Ακολούθησε το eleftherostypos.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις
-
Άγριες Μέλισσες spoiler: Ο Δούκας, για πρώτη φορά, βοηθά την Ελένη – Ένας αναπάντεχος γάμος στο Διαφάνι
-
Άγριες Μέλισσες-επεισόδιο Τετάρτης (10/3): Η αρχή του τέλους για τον Βόσκαρη
-
Τέλος ο Πέπε Λε Πιου: Δεν θα συμμετάσχει ξανά σε ταινία της Warner Bros επειδή «προάγει την κουλτούρα του βιασμού»