Πληροφορίες αναφέρουν ότι την καλύτερη προσφορά έχουν καταθέσει οι Μινωικές Γραμμές, που ελέγχονται απόλυτα από τον ιταλικό όμιλο του Εμανουέλε Γκριμάλντι, ενώ ακολουθούν ένα αμερικανικό επενδυτικό σχήμα (για το οποίο κύκλοι της Ακτής Μιαούλη υποστηρίζουν ότι από πίσω κρύβονται ελληνικά συμφέροντα που δεν κατο- νομάζονται) και ο εφοπλιστής Μάριος Ηλιόπουλος.
Οι εξελίξεις στην HSW θα επηρεάσουν δραματικά τις εσωτερικές ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες και προβλέπεται ότι θα αλλάξει ριζικά ο ελληνικός ακτοπλοϊκός χάρτης στην περίπτωση που ο Ναπολιτάνος εφοπλιστής εξασφαλίσει τον απόλυτο έλεγχο της πολύπαθης εταιρίας.
Ωστόσο, τίποτα δεν μπορεί να αποκλειστεί στον υπό εξέλιξη πλειοδοτικό διαγωνισμό δεδομένου ότι ο Ιταλός μεγαλοεφοπλιστής θέτει ορισμένες προϋποθέσεις για την αγορά του πακέτου που διαθέτει η Τράπεζα Πειραιώς στην HSW.
Επισημαίνεται ότι οι Μινωικές Γραμμές αγόρασαν από μικρομετόχους, τους τελευταίους μήνες, μετοχές που αντιπροσωπεύουν πάνω από το 15% του μετοχικού κεφαλαίου δαπανώντας ένα ποσό που υπερβαίνει τα 30 εκατ. ευρώ.
Η επιθετική αυτή κίνηση των Μινωικών Γραμμών αύξησε το μερίδιο στην εταιρία από το 33,3% στο 48,4%. Υπενθυμίζεται ότι το μετοχικό κεφάλαιο της HSW ανέρχεται σε 194 εκατ. ευρώ, το οποίο διαιρείται σε 77.615.000 μετοχές.
Με βάση την επίσημη ενημέρωση που υπάρχει, η Τράπεζα Πειραιώς ελέγχει το 40,44% και οι Μινωικές Γραμμές το 48,4% της HSW. Με άλλα λόγια, οι μικρομέτοχοι κατέχουν ακόμα ένα 10%-11% και στην πλειοψηφία τους συνεργάζονταν με την Τράπεζα Πειραιώς. Λέγεται ότι το πλειοψηφικό πακέτο της Τράπεζας Πειραιώς είναι 50,80%, ποσοστό που αμφισβητείται με δεδομένο ότι υπάρχει ένα ποσοστό, γύρω στο 2%, που δεν παρουσιάζεται στις τελευταίες γενικές συνελεύσεις της εταιρίας και είναι ικανό, αν συμμετάσχει υπέρ της μιας ή της άλλης πλευράς να ανατρέψει τις ισορροπίες.
Προβάδισμα
Ο όμιλος Γκριμάλντι φαίνεται ότι έχει ένα σημαντικό προβάδισμα για την απόκτηση της HSW από το γεγονός ότι κατέγραψε εντυπωσι- ακά οικονομικά αποτελέσματα το περασμένο έτος, αφού διακίνησε 3 εκατομμύρια επιβάτες με τα πλοία του ομίλου με τις εταιρίες που ελέγχει, Grimaldi Lines, Minoan Lines και Finnlines.
Η αύξηση της επιβατικής κίνησης κινήθηκε στο 25% και αυτό είχε ως αποτέλεσμα τα έσοδα των εταιριών να εκτοξευθούν στα 3 δισ. ευρώ. Οσον αφορά στο τρέχον έτος προβλέπεται αύξη- ση της κίνησης κατά 20% και για το λόγο αυτό ενισχύει ο ιταλικός όμιλος τις θυγατρικές του εταιρίες που δραστηριοποιούνται σε Σαρδηνία, Σικελία, Ελλάδα, Ισπανία, Τυνησία, Μαρόκο και Φινλανδία.
Ολα αυτά συμβαίνουν σε μια εποχή που οι επιβάτες στην ακτοπλοΐα έχουν μειωθεί κατά 2,5 εκατομμύρια από το 2009 μέχρι σήμερα, αλλά έχουν βελτιωθεί σημαντικά οι τιμές των καυσίμων που καθιστούν την εκμετάλλευση των πλοίων περισσότερο αποδοτική.
Παράλληλα, οι εταιρίες κατόρθωσαν και εξορθολόγησαν τα οικονομικά τους και το κυριότερο εξόφλησαν το μεγαλύτερο μέρος των δεδουλευμένων προς τους ναυτικούς τους που είχαν σωρευτεί την τελευταία πενταετία.
Οι πιέσεις όμως για τον ελληνικό ακτοπλοϊκό στόλο είναι μεγάλες από τον εντεινόμενο ανταγωνισμό από τα αεροπλάνα. Τα συμπεράσματα που προκύπτουν από τα πρόσφατα στοιχεία του ΣΕΤΕ για το 2016 είναι αποκαλυπτικά: Η επιβατική κίνηση στα Δωδεκάνη- σα μειώθηκε το περασμένο έτος σε σύγκριση με το 2015 κατά 15,3% και στο Βόρειο Αιγαίο κατά 19,6%, ενώ η συνολική μείωση κυμάνθηκε στο 1,9%.
Η μεγαλύτερη μείωση, κατά 26,6%, παρατηρήθηκε στη γραμμή Χίου-Μυτιλήνης. Αποδίδεται βέβαια όχι μόνο στον ανταγωνισμό των αεροπλάνων, αλλά και στην απαγόρευση της μετακίνησης των προσφύγων και των παρατύπως εισερχομένων στην Ελλάδα επιβατών.
Η πτώση που παρουσιάστηκε στην Κρήτη οφείλεται στη μείωση του Ηρακλείου (5,1%), καθώς τα Χανιά παρουσίασαν αύξηση 4,4%. Το 2016 οι προορισμοί των Κυκλάδων παρουσίασαν αύξηση: Πάρος-Νάξος-Σαντορίνη +5,4%, Ραφήνα-Κυκλάδες +4,9% και +1,8% οι Δυτικές Κυκλάδες.
Οι εταιρίες Οι Μινωικές Γραμμές, μετά την απόφαση του Εμανουέλε Γκριμάλντι να αποσύρει τα δύο πλοία από την Αδριατική, έμειναν με δύο πλοία τα οποία εκτελούν δρομολόγια στη γραμμή Ηρακλείου- Πειραιά, ενώ το ενδιαφέρον τους έχει επικεντρωθεί στην HSW.
H Attica Group, που ελέγχεται από τη MIG που ίδρυσε ο αείμνηστος Ανδρέας Βγενόπουλος, παρα- μένει ισχυρός «παίκτης» στο Αιγαίο, ενώ με την κοινοπραξία που έχει κάνει με την ΑΝΕΚ, σε Αδριατική και Κρήτη, διατηρεί υψηλά μερίδια. Δραστηριοποιείται και στη γραμμή Ισπανίας-Μαρόκου, ενώ έχει δείξει ενδιαφέρον για τη γραμμή Φλόριντα-Κούβας.
Η εταιρία διαθέτει ικανό στόλο, ενώ βρίσκεται σε φάση συζητήσεων για τη ναυπήγηση ενός πλοίου που θα έχει μεγάλη μεταφορική ικανότητα σε φορτηγά αυτοκίνητα για τη δρομολόγησή του στη γραμμή Πάτρας-Αγκόνα.
Η ΑΝΕΚ έχει προγραμματίσει αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου κατά 22 εκατ. ευρώ, προκειμένου να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις του μέλλοντος και για το λόγο αυτό πραγματοποιεί αύριο 13/3/ εξ ανα- βολής γενική συνέλευση των μετόχων της.
Το θέμα της συνέλευσης είναι η έγκριση για την έκδοση μετατρέψιμου σε μετοχές ομολογια- κού δανείου ύψους έως και 22 εκατ. ευρώ. Η έκδοση προβλέπει χορήγηση δικαιώματος μετατροπής των ομολογιών σε κοινές ονομαστικές μετά ψήφου μετοχές της εταιρίας. Το μετατρέψιμο ομολογιακό προ- τείνεται να καλυφθεί με ιδιωτική τοποθέτηση και ταυτόχρονη κατάργηση του δικαιώματος προτίμησης των παλαιών μετόχων.
Τέλος, ο εφοπλιστής Μάριος Ηλιόπουλος είναι ο ανερχόμενος σημαντικός πρωταγωνιστής της ελληνικής ακτοπλοΐας, ο οποίος, με τις συνεχείς αγορές ταχύπλοων επιβατηγών πλοίων κάνει αισθητή την παρουσία του στο Αιγαίο, ως βασικός πλέον «παίκτης» και δεν αντιμετωπίζεται η εταιρία του ως συμπληρωματική δύναμη του καλοκαιριού.
Από το ένθετο Οικονομία, της έντυπης έκδοσης του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής
ΣΑΒΒΑΣ Ν. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ