Ο δρόμος προς τον εξηλεκτρισμό της γκάμας Ford ξεκινά από το νέο Puma, που φέρει ένα υβριδικό σύστημα 48V ήπιας λειτουργίας. Όμως αυτή η συνθήκη δεν είναι η μοναδική ενδιαφέρουσα στο καινούργιο μικρό SUV της Ford. Μολονότι βασίζεται στο πάτωμα και στα μηχανικά μέρη του Fiesta, το Puma ακολουθεί μία δική του μοναδική σχεδιαστική γραμμή πλήρως αποδεσμευμένη από το family look της Ford τουλάχιστον σε ότι αφορά την σιλουέτα του αμαξώματος. Μία γραμμή που θα την αναγνωρίσουμε και στο μεγαλύτερο Kuga νέας σοδειάς όταν θα κυκλοφορήσει στους διεθνείς και ελληνικούς δρόμους, λίγους μήνες αργότερα.
Εμπορικά το Puma βρήκε τη θέση του ανάμεσα στο Ecosport και στο Kuga ενώ στην διαρκώς ανασχηματιζόμενη κατηγορία των μικρών SUV, θα βρεθεί αντιμέτωπο με τις επίσης καινούργιες προτάσεις των Peugeot 2008 και Nissan Juke αλλά και εκείνη του νέου Renault Captur που αναμένεται τις επόμενες εβδομάδες και στη χώρα μας. Ως εκ τούτου, το νέο Puma φέρει στις αποσκευές του αρκετούς νεωτερισμούς προς επίδειξη. Για πρώτη φορά στην κατηγορία B-SUV προσφέρονται καθίσματα με μασάζ οσφυϊκής χώρας. Παραλλήλως, εντός της γκάμας Ford για πρώτη φορά παρουσιάζονται οι αφαιρούμενες επενδύσεις καθισμάτων με φερμουάρ για καθαρισμό και επανατοποθέτηση. Τέλος για πρώτη φορά σε μικρό Ford διατίθεται το σύστημα επαγωγικής φόρτισης smartphones αλλά και ο digital πίνακας ενδείξεων 12,3 ιντσών που αντικαθιστά το κλασικό αναλογικό καντράν. Μάλιστα ο τελευταίος διαθέτει μοντέρνο lay out που αλλάζει χρώματα και υπόβαθρο ανάλογα με το πρόγραμμα οδήγησης που έχει επιλέξει ο χρήστης.
Άλλη μία ενδιαφέρουσα εξέλιξη που δοκιμάζεται για πρώτη φορά στο Puma είναι η τοποθέτηση υβριδικών συστημάτων ήπιας λειτουργίας. Μία τεχνολογία που ανοίγει το δρόμο και για άλλα μοντέλα της Ford (18 έως τα τέλη του 2021). To σύστημα Mild Hybrid αποτελείται από μία πρόσθετη και ενισχυμένη αερόψυκτη μπαταρία 48V και από έναν μικρό ηλεκτροκινητήρα 11,5 kW. Η συμβολή του είναι κυρίως επικουρική και αφορά στη λειτουργία των επιμέρους συστημάτων του αυτοκινήτου αλλά και στο πιο γεμάτο «τράβηγμα» κατά τις επιταχύνσεις εν κινήσει. Πέραν τούτων, αναλαμβάνει ένα μικρό μέρος από το ενεργειακό φορτίο του θερμικού κινητήρα, με οφέλη στην κατανάλωση και στις εκπομπές ρύπων.
Στην περίπτωσή μας συνδυάζεται με την ισχυρή έκδοση των 155 ίππων του γνώριμου 3κύλινδρου EcoBoost των 998 κυβικών με το αποτέλεσμα να είναι αρκετά ικανοποιητικό στον τομέα των επιδόσεων.
Από δομικής σκοπιάς, το Fiesta αποτελεί τη βάση εξέλιξης για το Puma, όμως με τις ανάλογες προσαρμογές στους τομείς που κρίθηκε αναγκαίο. Έχει μεγαλώσει κατά 14 εκατοστά σε μήκος (στα 4,19 μ.), 7 εκατ. σε πλάτος και 6 εκατ. σε ύψος (με αρκετό χώρο πάνω από το κεφάλι, ακόμα και με την παρουσία πανοραμικής οροφής). Όπως αναμενόταν, μεγαλύτερο είναι το μεταξόνιο αλλά και τα μετατρόχια. Το διαφορετικό ίχνος του αυτοκινήτου έχει θετικό αντίκτυπο και στην συμπεριφορά, που χαρακτηρίζεται από δυναμικά στοιχεία. Ο οδηγός του Puma μπορεί να κινηθεί σε γρήγορους ρυθμούς με υψηλά περιθώρια πλευρικής πρόσφυσης (τα ελαστικά της έκδοσης του αυτοκινήτου που είχαμε για δοκιμή ήταν διαστάσεων 215/50 R18) και να εκμεταλλευτεί την καλή απόκριση του συστήματος διεύθυνσης στις απότομες αλλαγές κατεύθυνσης. Γενικώς, η Ford φημίζεται για το στήσιμο των μοντέλων της με το Puma να μην αποτελεί εξαίρεση στον κανόνα.
Από την άλλη, η διάταξη της ανάρτησης παραμένει ίδια με του Fiesta, με γόνατα Μακφέρσον εμπρός και ημιάκαμπτο άξονα πίσω. Ο τελευταίος είναι καινούριος και πιο άκαμπτος, διαθέτοντας αμορτισέρ με μεγαλύτερη διάμετρο. Προφανώς, υπάρχουν αλλαγές στη ρύθμιση της ανάρτησης (και στο σύστημα διεύθυνσης), ώστε αυτή να λειτουργεί εξίσου αποτελεσματικά παρά το μεγαλύτερο απόβαρο και τη μετατόπιση του κέντρου βάρους ψηλότερα σε σύγκριση με το Fiesta. Το γεγονός αυτό είχε ως αποτέλεσμα και την εκ νέου ρύθμιση των ηλεκτρονικών βοηθημάτων.
Το αμάξωμα βρίσκεται στα 16,5 εκατ. πάνω από το έδαφος, συνθήκη που του εξασφαλίζει την απρόσκοπτη κίνηση σε χωμάτινα τερέν χωρίς όμως έντονο ανάγλυφο. Τετρακίνητη έκδοση δεν θα υπάρξει όμως τα μπροσθιοκίνητα Puma εξοπλίζονται με ένα σύστημα ελέγχου πρόσφυσης και ευστάθειας με 5 προκαθορισμένα προγράμματα (Sport, Eco, Slippery, Trail και Normal) που μεταβάλλουν τη λειτουργία του κινητήρα, την απόδοση των ηλεκτρονικών συστημάτων και την απόκριση του συστήματος διεύθυνσης, ανά περίσταση. Ειδικά στο πρόγραμμα Sport ο κινητήρας των 155 ίππων ξεδιπλώνει όλες του τις αρετές αν και στους υψηλούς ρυθμούς περιστροφής παράγει έναν τραχύ ήχο λειτουργίας.
Τον ερχόμενο Μάιο αναμένεται η έκδοση diesel ενώ την ίδια εποχή θα είναι διαθέσιμα και τα μοντέλα με το αυτόματο κιβώτιο DCT διπλού συμπλέκτη με 7 σχέσεις.
Το νέο Puma διατίθεται ήδη στο δίκτυο αντιπροσώπων της εταιρείας ανά την Ελλάδα σε 10 χρώματα αμαξώματος και δύο εκδόσεις εξοπλισμού: Titanium και ST-Line X. Μεταξύ τους υπάρχουν μικρές διαφορές στο φινίρισμα αλλά και σε διακοσμητικά στοιχεία της εμφάνισης με την έκδοσης ST-Line X να εξυπηρετεί περισσότερο τα δυναμικά στοιχεία εμφάνισης και την έκδοση Titanium τα πιο χρηστικά. H τιμή εκκίνησης για την έκδοση με τους 125 ίππους προσδιορίζεται στα 20.097 ευρώ ενώ η πιο προσιτή έκδοση Titanium με την απόδοση των 155 ίππων ξεκινά από τα 24.254 ευρώ.
Από το Quattroruote #22 (Τεύχος Μαρτίου)