Τον περασμένο Απρίλιο ένας 99χρονος οδηγός παρέσυρε και τραυμάτισε ελαφρά μια 22χρονη αθλήτρια στο Αστρος Κυνουρίας. Πριν ένα μήνα μια 88χρονη γυναίκα παραβίασε ερυθρό σηματοδότη, με αποτέλεσμα να χάσει τη ζωή του ο οδηγός διερχόμενου οχήματος. Προχθές ένας 87χρονος προκάλεσε τον θανάσιμο τραυματισμό ενός 40χρονου που κινείτο με το αναπηρικό του καροτσάκι στην παραλιακή. Θα πείτε μόνο οι υπερήλικες εμπλέκονται σε τροχαία δυστυχήματα;
Οχι βέβαια, αφού τα στοιχεία δείχνουν πως συνήθως οι νεότερες ηλικίες οδηγούν πιο επιπόλαια και επιθετικά. Ομως όσοι βρίσκονται στην τρίτη ηλικία παραμένουν μια ειδική κατηγορία οδηγών και ίσως το πλαίσιο για την ανανέωση της άδειας οδήγησής τους να χρήζει επανεξέτασης.
Ινάσιο Λούλα, ο «πρεσβευτής» του Καλού
Ο προβληματισμός δεν αφορά μόνο την Ελλάδα και η σχετική συζήτηση έχει ανοίξει σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Φυσικά κάθε χώρα θα πρέπει να διαμορφώσει τους κανόνες που ταιριάζουν στα δικά της δημογραφικά, κοινωνικά και οικονομικά δεδομένα, αφού είναι εντελώς διαφορετικό να οδηγεί π.χ. ένας 90χρονος στους επίπεδους δρόμους της Ολλανδίας και άλλο στους στριφογυριστούς δρόμους της ορεινής Ελλάδας. Επίσης, από τη διαβούλευση δεν πρέπει να μείνει εκτός η εξαιρετικά σημαντική παράμετρος της αύξησης του προσδόκιμου ηλικίας σε όλη την Ευρώπη και βέβαια η ανεξαρτησία και άρα η ψυχολογική ευεξία που παρέχει σε έναν ηλικιωμένο η δυνατότητα αυτόνομης μετακίνησης. Γι’ αυτό δεν χρειάζονται σολομώντειες λύσεις.
Οι ειδικοί της αυτοκίνησης προκρίνουν την αυστηροποίηση των ελέγχων ως προς τις ιατρικές εξετάσεις που περνούν οι ηλικιωμένοι και την επιβολή βαρύτατων προστίμων, οικονομικών και πειθαρχικών, στους γιατρούς και τους υπηρεσιακούς παράγοντες που παραβιάζουν την νομοθεσία. Παράλληλα, σημειώνουν πως στο άμεσο μέλλον θα υπάρχουν και άλλες ασφαλείς εναλλακτικές για τους υπερήλικες οδηγούς, μέσω της αυτόνομης οδήγησης.
Πάντως, γεγονός είναι πως στην Ελλάδα η επικίνδυνη και απρόσεκτη οδηγική συμπεριφορά αφορά όλες τις ηλικίες. Πρόσφατη έρευνα (13ο Βαρόμετρο για την υπεύθυνη οδήγηση) κατέγραψε ότι ένας στους δύο Ελληνες ρυθμίζει το GPS ενώ οδηγεί, δεν τηρεί τις αποστάσεις ασφαλείας και κολλάει επιθετικά και εσκεμμένα στο αυτοκίνητο του οδηγού που τον εκνευρίζει.
Τέσσερις στους 10 τηλεφωνούν οδηγώντας και δεν βάζουν πάντα τη ζώνη ασφαλείας τους, ενώ οκτώ στους 10 ξεπερνούν κατά μερικά χιλιόμετρα το όριο ταχύτητας. Αν το κάνουμε ακόμα πιο συγκεκριμένο, μόνο την περασμένη εβδομάδα (13-19 Αυγούστου) η Τροχαία κατέγραψε 20.609 περιστατικά, με τη συντριπτική πλειονότητα αυτών να αφορούν εξαιρετικά επικίνδυνες παραβάσεις, όπως υπερβολική ταχύτητα, μη χρήση προστατευτικού κράνους, οδήγηση χωρίς άδεια, μη χρήση ζώνης ασφαλείας και οδήγηση σε κατάσταση μέθης. Συμπέρασμα; Η κακή νοοτροπία παραμένει η αχίλλειος πτέρνα μας.