Το πρόβλημα για τη χώρα μας είναι ότι, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία που ανακοίνωσε η Κομισιόν, η Ελλάδα είναι η ακριβότερη χώρα της Ε.Ε. στην τιμή της βενζίνης, που έφθανε μέχρι 2,34 ευρώ/λίτρο, την ώρα που ο μέσος όρος της τιμής βενζίνης στην Ευρωπαϊκή Ενωση ήταν 1,93 ευρώ.
Στις μεγάλες χώρες-μέλη, οι κυβερνήσεις παράλληλα με τις μειώσεις των φόρων ασκούν μεγάλες πιέσεις στις πετρελαϊκές εταιρίες για να προχωρήσουν σε εκπτώσεις με την απειλή της φορολόγησης των υπερκερδών. Για παράδειγμα, στη Γαλλία, η Τotal ανακοίνωσε ότι από τον Σεπτέμβριο μέχρι τον Νοέμβριο θα μειώσει τις τιμές στα πρατήριά της κατά 20 λεπτά το λίτρο, έναντι έκπτωσης 10 λεπτών που ισχύει σήμερα και για όσο διαρκεί η κρίση, ενώ σε μειώσεις του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης έχουν προχωρήσει το Βέλγιο, η Ολλανδία, η Γερμανία κ.ά.
Κλιμάκωση χωρίς κέρδος
Στην Ελλάδα, μεγάλη έρευνα του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών (Opinion Poll) δείχνει ότι οι πολίτες μειώνουν την κατανάλωση ενέργειας και τις αγορές τους. Οπως χαρακτηριστικά παρατήρησε ο πρόεδρος του ΕΕΑ Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, έχει αλλάξει δραματικά το επίπεδο διαβίωσης των πολιτών. Και αυτή η αλλαγή επηρεάζει αρνητικά όλο το φάσμα της οικονομίας και βεβαίως τη λειτουργία των επιχειρήσεων. Οταν το 83,7% των ερωτηθέντων προχωρά σε μειώσεις στην κατανάλωση ενέργειας και το 83,2% στην αγορά καταναλωτικών προϊόντων, μεταξύ των οποίων σε βασικά αγαθά, το 66,4% στις μετακινήσεις με το προσωπικό αυτοκίνητο και το 66% στις μέρες των διακοπών, γίνεται εύκολα αντιληπτή η υποβάθμιση του βιοτικού επιπέδου της κοινωνίας και οι δύσκολες ώρες που περνούν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Αυτό που προκαλεί ανησυχία είναι ότι το 66,5% δηλώνει απαισιόδοξο για το μέλλον, ενώ και ένα πολύ μεγάλο ποσοστό δηλώνει ότι δυσκολεύεται πολύ να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του. Αυτό που επίσης πρέπει να σημειωθεί, αλλά και να εξεταστεί σοβαρά από την Πολιτεία, είναι ότι το 54,1% των ερωτηθέντων θεωρεί πως τα μέτρα της κυβέρνησης προσφέρουν σχεδόν μηδαμινή βοήθεια.
Αυτό σημαίνει ότι πρέπει η κυβέρνηση να δει με ψυχραιμία τη λήψη και άλλων μέτρων, πέρα από αυτά που ισχύουν σήμερα και τα οποία είναι κυρίως επιδοματικού χαρακτήρα. Τα νέα μέτρα θα πρέπει να εφαρμοστούν με στόχο τη μείωση των τιμών στην ενέργεια και σε βασικά αγαθά και αυτό, σύμφωνα με τον Γ. Χατζηθεοδοσίου, μπορεί να επιτευχθεί με τη μείωση του ΕΦΚ στα καύσιμα και του ΦΠΑ σε συγκεκριμένα προϊόντα.