Γράφει ο Γιώργος Μιχαηλίδης*
Ο λόγος; Η απορριπτική απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου στην πρόταση του διάσημου οίκου Gucci, με τίτλο «Gucci Cruise 2018», η οποία αφορούσε «στη σημαντικότερη επίδειξη μόδας που πραγματοποιεί μια φορά το χρόνο ο οίκος στο εξωτερικό, εκτός Ιταλίας».
Πέρυσι το καλοκαίρι ήταν το Αββαείο του Γουέστμινστερ που παραχωρήθηκε, πρώτη φορά, για τη διοργάνωση ντεφιλέ. Φέτος, η παγκοσμίως γνωστή εταιρεία ήθελε να κάνει το event της στον Ιερό Βράχο της Ακρόπολης και συγκεκριμένα στον Παρθενώνα.
Η Gucci πλαισίωσε την πρότασή της «με δέσμευση για χορηγία 2 εκατομμυρίων ευρώ, σε βάθος πενταετίας, που θα διατεθεί σε αναστηλωτικά έργα είτε στην Ακρόπολη είτε σε όποιον άλλον οργανισμό επιλέξει το υπουργείο Πολιτισμού», ενώ την ίδια ώρα έγινε αναφορά σε κονδύλι 55 εκατομμυρίων ευρώ που θα αφορά σε διαφημιστική δαπάνη και τηλεοπτικό χρόνο προβολής της εκδήλωσης. Η εκδήλωση θα διαρκούσε 15 λεπτά και θα είχε τριακόσιους καλεσμένους. Αυτά περί των ειδησεογραφικών.
Τα social media πλημμύρισαν από τα σχόλια των χρηστών σχετικά με την απόφαση. Τα περισσότερα ήταν επικριτικά εγκαλώντας το ΚΑΣ για προγονολατρεία, αναχρονισμό, στενομυαλιά, μέχρι και… προδοσία επειδή δεν δέχθηκαν τα ζεστά μετρητά των Ιταλών. Για πολλούς δεν που την είδαν δημοσιογράφοι, μερικές φωτογραφίες από φωτογραφίσεις της δεκαετίας του ’50, θεωρήθηκε το καλύτερο επιχείρημα πως το ΚΑΣ δεν έχει ιδέα τι του γίνεται. Μάλιστα.
Μένει ώσπου να φύγει…
Μάταια προσπαθούσαν οι διαδικτυακοί υποστηρικτές της απόφασης να υπερασπιστούν το «όχι» των αρχαιολόγων. Μάταια έμπαιναν σε αντεγκλήσεις προσπαθώντας να δηλώσουν πως η Fontana di Trevi δεν είναι το ίδιο πράγμα με τον Παρθενώνα. Όπως το ίδιο δεν είναι και μία φωτογράφιση στον Παρθενώνα με μία εκδήλωση.
Το σκεπτικό του ΚΑΣ ήταν δομημένο αντιπροτείνοντας το πλάτωμα του Πικιώνη, στο Λόφο του Φιλοπάππου με θεά την Ακρόπολη, ο αρχαιολογικός χώρος του Ολυμπιείου και το πλάτωμα έξω από το Ηρώδειο για την εκδήλωση αφού τονίστηκε πως ο Παρθενώνας λόγω των συμβολισμών που ενέχει αλλά και της παγκόσμιας σημασίας του «δεν μπορεί να τεθεί σε πλαίσιο εμπορικών συναλλαγών».
Όχι, η Gucci δεν χρειάζεται να κάνει μία επίδειξη μόδας ανορεξικών προτύπων στον Παρθενώνα. Όχι, όσο κι αν η Ελλάδα βρίσκεται σε οικονομική κρίση, όσο κι αν κάποιες προτάσεις είναι δελεαστικές, οι σύγχρονοι Έλληνες δεν είμαστε μόνο συνεχιστές της αρχαίας παράδοσης, αλλά και θεματοφύλακες των επιτευγμάτων των αρχαίων μας προγόνων.
Ας αναλογιστούμε όλοι μας πόσες φορές έχουμε βρίσει τους Βρετανούς επειδή παραχωρούν για εκδηλώσεις την αίθουσα όπου φιλοξενούνται τα Γλυπτά του Παρθενώνα που έκλεψε ο λόρδος Έλγιν πριν 200 χρόνια. Τέτοιοι είμαστε; Χώρια πως όλα τα δυτικοευρωπαϊκά Μέσα θα μας περίμεναν στην γωνία για να δημοσιεύσουν τίτλους όπως «Οι Έλληνες ξεπουλάνε μέχρι και τον Παρθενώνα για μερικά εκατομμύρια». Τότε οι θιασώτες θα έλεγαν πως οι αρχαιολόγοι μας, μας έκαναν διεθνώς ρεζίλι.
Από την άλλη είμαι σίγουρος πως πολλοί θα φούσκωναν από υπερηφάνεια αν το ΚΑΣ έλεγε «όχι» σε μία Gucci η οποία αντί για ιταλική θα ήταν τουρκική. Τότε οι αρχαιολόγοι θα ήταν εθνικοί ήρωες.
*Ο Γιώργος Μιχαηλίδης είναι διευθυντής του EleftherosTypos.gr
Ακολούθησέ τον στο Facebook και στο Twitter