Γράφει ο Γιάννης Τσαπρούνης
ΣΕ μια κανονική χώρα δεν θα είχε θεσμοθετηθεί το «αντίστροφο» εκπαιδευτικό σύστημα. Εδώ και δεκαετίες, κύριος πυλώνας είναι το παρεκπαιδευτικό σύστημα των φροντιστηρίων. Από το μαζικό των «κέντρων μελέτης» για το Δημοτικό έως την «προετοιμασία των Πανελλαδικών» που γίνεται στα σπίτια των μαθητών με εκατοντάδες εκατομμύρια μαύρο χρήμα να κυκλοφορεί κάθε χρόνο.
ΟΙ συνδικαλιστές της ΟΛΜΕ επιχείρησαν να μπλοκάρουν τις σημερινές εξετάσεις των μαθητών για τα πρότυπα, στις οποίες συμμετέχουν περισσότερα από 13.000 παιδιά. Ποιοι ήταν οι λόγοι; Σύμφωνα με την ΟΛΜΕ, τα πρότυπα σχολεία έχουν αντιπαιδαγωγικό και βαθιά ταξικό χαρακτήρα. Ακόμα διαφωνούσαν με τον τρόπο καθορισμού επιτηρητών και ζητούσαν να λάβουν υπερωρίες για την τρίωρη παρουσία τους στις τάξεις.
ΟΙ συνδικαλιστές προφανώς και δεν θεωρούν αντιπαιδαγωγικό και ταξικό το «χρυσοφόρο» για τους εκπαιδευτικούς παραθεσμικό σύστημα των φροντιστηρίων. Συγχρόνως με προκλητικό τρόπο απαιτούσαν να πληρωθούν για να κάνουν τη δουλειά τού επιτηρητή, ενώ ακόμα βέβαια τα σχολεία δεν έχουν κλείσει για το καλοκαίρι.
ΤΑ έχουμε συζητήσει ξανά αρκετές φορές. Καλό είναι το Ταμείο Ανάκαμψης, καλές και οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις. Δεν αρκούν, όμως, για να αλλάξει η χώρα. Δεν αρκούν για να γκρεμιστούν παθογένειες δεκαετιών. Δεν είναι εύκολο να φτιαχτεί μια νέα Ελλάδα με φόντο το 2030.
ΜΠΟΡΕΙ, λοιπόν, να είναι δύσκολο, αλλά είναι απλό. Η κυβέρνηση οφείλει να κάνει σημαία την αλλαγή των νοοτροπιών που φρενάρουν την πρόοδο της χώρας.
ΣΕ ό,τι αφορά στο εκπαιδευτικό σύστημα υπάρχει και κυβερνητική ευθύνη. Γιατί έως τώρα κανείς δεν έχει ψελλίσει ούτε μια κουβέντα για το πώς θα γκρεμιστεί ο κύριος πυλώνας της Παιδείας, που δεν είναι άλλος από την παραπαιδεία των φροντιστηρίων.
Κλιμάκωση χωρίς κέρδος
ΤΟ νομοσχέδιο για το «νέο σχολείο» έχει θετικά, όπως την αυτονομία των σχολικών μονάδων, την επιλογή βιβλίων και πολλά ακόμα. Αλλά υπάρχουν αναπάντητα ερωτήματα. Ποιοι εκπαιδευτικοί θα εφαρμόσουν αυτό το νέο σύστημα; Αυτοί που θεωρούν «αντιπαιδαγωγικά και ταξικά» τα πρότυπα σχολεία;
ΚΑΙ πότε, επιτέλους, θα υπάρξει πραγματική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών; Γιατί αν το νομοσχέδιο προβλέπει ως «ποινή» τη διαρκή επιμόρφωση όσων λαμβάνουν χαμηλές βαθμολογίες και όχι την «απομάκρυνσή» τους από την τάξη, τουλάχιστον με τη «μετακίνησή» τους σε κάποιες άλλες θέσεις στον δημόσιο τομέα, τότε πώς θα γίνει καλύτερο το σχολείο του αύριο;
ΥΣΤΕΡΑ από δεκαετίες πρέπει επιτέλους να αποδεχθούμε την πραγματικότητα. Να μην την αποκρύβουμε. Να μπει στο τραπέζι του κοινωνικού και πολιτικού διαλόγου. Ενα σημαντικό ποσοστό των εκπαιδευτικών, δυστυχώς, δεν μπορεί να αντεπεξέλθει στα όσα απαιτεί το σύγχρονο σχολείο. Ενα σημαντικό κομμάτι δασκάλων και καθηγητών επιτελούν εξαιρετικά το λειτούργημα και αξίζουν επιβράβευση -ιεραρχική και οικονομική. Αν δεν ανοίξει η συζήτηση για την ταμπακιέρα του εκπαιδευτικού συστήματος, τίποτα δεν θα αλλάξει. Θα ψηφίζονται νομοσχέδια – μερεμέτια. Οι συνδικαλιστές θα «κυβερνούν». Και οι γονείς θα πληρώνουν «χρυσή» την υποτιθέμενη «δωρεάν δημόσια Παιδεία»!
*Ο Γιάννης Τσαπρούνης είναι διευθυντής σύνταξης του Ελεύθερου Τύπου
Από την έντυπη έκδοση
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr