Γράφει ο Πάνος Αμυράς*
Σε αυτή την πρόταση συμπυκνώνεται το δράμα που ζουν χιλιάδες πολίτες προσπαθώντας να βρουν άκρη όχι μόνο στον ΕΦΚΑ αλλά και στις περισσότερες δημόσιες υπηρεσίες.
Ο υπουργός Εργασίας, Κωστής Χατζηδάκης, αποφάσισε να στείλει για πειθαρχικό έλεγχο 10 περιπτώσεις ακραίας ταλαιπωρίας πολιτών από ασφαλιστικούς φορείς ενώ εξήγγειλε την επέκταση των ψηφιακών συναλλαγών του ΕΦΚΑ και την αναβάθμιση του τηλεφωνικού κέντρου.
Το πρόβλημα, ωστόσο, της κρατικής γραφειοκρατίας είναι δομικό, έχει χτισθεί με σκοπό την «αυτοσυντήρησή της», μοιάζει με γόρδιο δεσμό που δεν λύνεται αλλά κόβεται από τη ρίζα του.
Για παράδειγμα, δεν είμαστε βέβαιοι εάν η αναβάθμιση των υπηρεσιών του ΕΦΚΑ επιλύσει το πρόβλημα του ασφαλισμένου Μ.Θ. από την Αμάρυνθο Ευβοίας, που τον Μάιο του 2018 έκανε αίτηση για καταβολή σύνταξης αναπηρίας. Παράλληλα, επειδή γνώριζε ότι υπάρχει σημαντική καθυστέρηση στις διαδικασίες στον ΕΦΚΑ, κατέθεσε αίτηση στο ΚΕΠΑ Χαλκίδας για να εξεταστεί από την επιτροπή των γιατρών ώστε να γνωματεύσει για το ποσοστό αναπηρίας και πλήρωσε με δικά του χρήματα το παράβολο στο ΚΕΠΑ για την εξέταση.
Τον Ιούνιο του 2018 κοινοποιήθηκε η γνωμάτευση του ΚΕΠΑ που έκρινε τον ασφαλισμένο ακατάλληλο για εργασία με ποσοστό αναπηρίας 67% για τα επόμενα 2 χρόνια. Χρειάστηκαν 26 ολόκληροι μήνες για να εξετάσει και να επεξεργαστεί ο ΕΦΚΑ την αίτηση για σύνταξη αναπηρίας, η οποία τελικά εκδόθηκε τον Ιούλιο του 2020. Στο μεταξύ όμως είχε λήξει το χρονικό διάστημα των δύο ετών που όριζε το ποσοστό αναπηρίας από το ΚΕΠΑ Χαλκίδας και έτσι ο ασφαλισμένος υποχρεώθηκε να κάνει νέα αίτηση τον Ιούλιο του 2020 στο ΚΕΠΑ στη Χαλκίδα ώστε να γνωματεύσει εκ νέου για το ποσοστό αναπηρίας. Ωστόσο, λόγω των εξελίξεων με τον κορονοϊό, οι επιτροπές των ΚΕΠΑ σταμάτησαν τη λειτουργία τους και ο ταλαίπωρος πολίτης περίμενε 6,5 μήνες, από τον Ιούλιο του 2020 έως τον Ιανουάριο του 2021, για να εξεταστεί από τη συγκεκριμένη επιτροπή στη Χαλκίδα.
Το παράδειγμα είναι υπαρκτό, αποτελεί μία από τις 10 περιπτώσεις που έστειλε για πειθαρχικό έλεγχο ο Χατζηδάκης και αποτελεί μόνο την κορυφή του παγόβουνου της ταλαιπωρίας των πολιτών από το κράτος. Και όμως μπορεί να υπάρξει διέξοδος.
Ολοι θαυμάζουν τον άψογο τρόπο λειτουργίας του εμβολιαστικού προγράμματος της χώρας, μόνο που αυτό δομήθηκε από το μηδέν, με τη σύμπραξη δημόσιων και ιδιωτικών υπηρεσιών και βασίσθηκε σε ένα απλό νομοθετικό πλαίσιο που δεν ανακαλύπτει ένα πρόβλημα για κάθε λύση.
Η περιβόητη επανίδρυση του κράτους, που ακόμη αποτελεί ζητούμενο, σκοντάφτει στα κλαδιά της γραφειοκρατίας που μπλοκάρουν καλές προθέσεις και πολιτικές πρωτοβουλίες.
Ο ΕΦΚΑ δεν θα εκσυγχρονισθεί ποτέ εάν πρώτα δεν αλλάξει η δομή λειτουργίας του ώστε να περιορισθεί η ταλαιπωρία νομοθετικά. Ειδάλλως θα «ψηφιοποιηθεί» η γραφειοκρατία και ο ασφαλισμένος από την Αμάρυνθο Ευβοίας αντί να ψάχνει υπαλλήλους και υπηρεσίες θα περιμένει στο mail του απαντήσεις για το αίτημά του.
Το ίδιο ισχύει για υπηρεσίες που σχετίζονται με την καθημερινότητα του πολίτη. Δασαρχεία, πολεοδομίες, μεταβιβάσεις ακινήτων και άλλες παραπλήσιες υπηρεσίες κρύβουν ταλαιπωρίες μεγατόνων για όσους προσπαθήσουν να τις προσεγγίσουν.
Το Δημόσιο πρέπει να λειτουργεί όπως το εμβολιαστικό πρόγραμμα. Με στοχοθεσία, συμπράξεις, φρέσκο νομοθετικό πλαίσιο και ψηφιακό περιβάλλον.