Γράφει ο Πάνος Αμυράς*
Οι απώλειες στον τουρισμό, που μαζί με τις μεταφορές και την εστίαση αντιπροσωπεύουν πάνω από το 30% του ΑΕΠ, θα είναι μεγάλες δυσχεραίνοντας την προσπάθεια ανάκαμψης. Υπό το πρίσμα αυτό η κυβέρνηση οφείλει να ανασχεδιάσει την οικονομική της πολιτική προτάσσοντας την αξιοποίηση όλων των παραγωγικών δυνάμεων. Δίπλα στον τουρισμό, που δικαίως θεωρείται η «βαριά βιομηχανία» της χώρας. πρέπει να αναπτυχθεί η παραδοσιακή μεταποίηση, που από τη δεκαετία του ’80 φθίνει διαρκώς αποτυπώνοντας την ανταγωνιστικότητα της χώρας.
Στο νέο αναπτυξιακό μοντέλο η εγχώρια παραγωγή πρέπει να έχει σημαντική θέση ώστε η οικονομία να θωρακισθεί όσο το δυνατόν καλύτερα από τη διεθνή συγκυρία αλλά ταυτόχρονα να συνδεθεί αποτελεσματικότερα ο τουρισμός με τον πρωτογενή τομέα και τη μεταποίηση.
Τις επόμενες εβδομάδες η κυβέρνηση θα επιχειρήσει να βάλει μπροστά τις παραγωγικές μηχανές και οι γενικότερες συνθήκες επιτρέπουν λύσεις που προ του κορονοϊού δεν βρίσκονταν στην ατζέντα του οικονομικού επιτελείου.
Η μείωση των φόρων στα καύσιμα θα μπορούσε να λειτουργήσει ως μοχλός για την ενίσχυση της εθνικής μας οικονομίας, την αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών και την τόνωση των παραγωγικών μονάδων. Η κατάρρευση των διεθνών τιμών του πετρελαίου δεν θα είναι μόνιμη, όμως τώρα ανοίγει ένα παράθυρο ευκαιρίας για αλλαγή φορολογικής πολιτικής σε μία συγκυρία που η αγορά χρειάζεται ώθηση.
Η Ελλάδα είναι η τρίτη ακριβότερη χώρα στην Ευρωπαϊκή Ενωση στη φορολογία καυσίμων, που αντιπροσωπεύει το 67% της τελικής τιμής. Για παράδειγμα, στα 100 ευρώ καυσίμων τα 67 πηγαίνουν απευθείας στο κράτος ως φόροι ενώ και ο ΦΠΑ 24% που προστίθεται στην τιμή είναι από τους υψηλότερους εντός της Ε.Ε. Για το λόγο αυτό οι τιμές στα πρατήρια δεν «παρακολουθούν» τις μεταβολές στις διεθνείς αγορές καυσίμων και οι μειώσεις είναι ελάχιστες σε σχέση με την κατρακύλα του «μαύρου χρυσού».
Κλιμάκωση χωρίς κέρδος
Μια μείωση των φορολογικών επιβαρύνσεων θα «επιδοτούσε» την αγροτική και βιομηχανική παραγωγή, θα περιόριζε το κόστος ενέργειας και θα τόνωνε τις εσωτερικές μεταφορές παράλληλα με τον τουρισμό. Η πτώση στα δημόσια έσοδα από την αποκλιμάκωση των επιβαρύνσεων μπορεί να αναπληρωθεί από την πρόσθετη κατανάλωση επιχειρήσεων και νοικοκυριών ενώ το όφελος θα είναι μόνιμο για την οικονομία. Πρόκειται για μία διαρθρωτική αλλαγή στην οικονομία με έντονα αναπτυξιακό χαρακτήρα, που πρέπει να εξετασθεί από την κυβέρνηση για να μπουν μπροστά οι παραγωγικές μηχανές της χώρας.
ΠΡΩΤΑΘΛΗΤΗΣ ΥΦΕΣΗΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΤΣΙΠΡΑΣ
Με τις συνηθισμένες σοφιστείες του ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ προσπάθησε χθες στη Βουλή να επιρρίψει τις ευθύνες για την οικονομική ύφεση στον πρωθυπουργό όταν όλος ο κόσμος αντιμετωπίζει πρωτόγνωρες καταστάσεις λόγω του κορονοϊού. Επικαλούμενος τη μισή εκτίμηση του διοικητή της Τραπέζης της Ελλάδος, Γιάννη Στουρνάρα, ότι η χώρα μας μπορεί να καταγράψει φέτος ύφεση από 4% έως 8%, ο κ. Τσίπρας είπε ότι εάν τελικά η συρρίκνωση είναι πάνω από 4% τότε αυτό θα είναι έργο Μητσοτάκη.
«Πρωταθλητής ύφεσης θα είναι ο κ. Μητσοτάκης», τόνισε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος μάλλον φοβάται ότι θα χάσει τον τίτλο του. Πρωταθλητής στην ύφεση την περίοδο 2015-2016 αναδείχθηκε πανηγυρικά ο Τσίπρας. Και μάλιστα έπαιζε μπάλα μόνος του, οι υπόλοιπες χώρες της ευρωζώνης είχαν περάσει στην ανάπτυξη αλλά χάρη στην «περήφανη διαπραγμάτευση» έριξε την Ελλάδα στα βράχια της ύφεσης. Και πάλι μόνος του είναι, η Ελλάδα θα αντιμετωπίσει τις δυσκολίες χωρίς τον μίζερο λόγο του κ. Τσίπρα, όπως προκύπτει απ’ όλες τις δημοσκοπήσεις.
*Ο Πάνος Αμυράς είναι διευθυντής του Ελεύθερου Τύπου
Από την έντυπη έκδοση