Γράφει η Δέσποινα Κονταράκη*
Οτιδήποτε και αν εξαγγείλει ο πρωθυπουργός, από το νέο κτίριο του ΕΚΑΒ μέχρι την ολοκλήρωση του δρόμου Καλλονής-Σιγρίου, ακόμα και αν επαναλάβει το αντίμετρο του μεταφορικού ισοδύναμου, δεν μπορεί να αντισταθμίσει το οικονομικό και κοινωνικό πλήγμα που έχουν δεχθεί τα νησιά του βορείου και του ανατολικού Αιγαίου.
Για το μεταναστευτικό υπάρχει μια αντικειμενική πραγματικότητα, που είναι ο πόλεμος στη Συρία και η εκβιαστική πολιτική της Τουρκίας να «ανοιγοκλείνει» τη στρόφιγγα των ροών. Βεβαίως υπάρχουν και οι υποκειμενικές ευθύνες στελεχών της κυβέρνησης, η οποία άργησε να αντιληφθεί το πρόβλημα, αλλά και όταν το κατάλαβε, έκανε πως… λιάζεται. Η αρχική αντιμετώπισή του ήταν εξ αρχής εσφαλμένη, αφού υποτίμησε τόσο το μέγεθος των προσφυγικών ροών, όσο και τις δυσκολίες για την υποδοχή και ταυτοποίηση όσο και για τις διαδικασίες ασύλου και μετεγκατάστασης και φυσικά για την παραμονή τους στη χώρα. Το παρήγορο είναι ότι από τις ατάκες τύπου «η θάλασσα δεν έχει σύνορα» περάσαμε στην εποχή όπου ο αρμόδιος υπουργός Μεταναστευτικής Πολιτικής λέει ξεκάθαρα όχι στη λογική των open borders (ανοικτά σύνορα).
2014 και 2024, ομοιότητες και διαφορές
Για την κατάργηση του μειωμένου ΦΠΑ, όμως, το ερώτημα είναι αν υπήρχε εναλλακτικός δρόμος, έτσι ώστε να προστατευτεί η κατοχυρωμένη από το Σύνταγμα νησιωτικότητα. Η απάντηση είναι ότι υπήρχε. Ο ΦΠΑ θα μπορούσε να παραμείνει μειωμένος αν τα φορολογικά έσοδα αυξάνονταν από την πάταξη της φοροδιαφυγής. Ο Ευκλείδης Τσακαλώτος, απαντώντας πριν λίγο καιρό στη Βουλή σε σχετική ερώτηση, ήταν ειλικρινής. Παραδέχθηκε πως οι θεσμοί δεν αρνήθηκαν ότι υπάρχει δυνατότητα για μειωμένο ΦΠΑ, αλλά ταυτόχρονα πιστεύουν πως οι πολλοί συντελεστές βοηθούν στη φοροδιαφυγή. Που σημαίνει ότι δεν πίστευαν πως θα κατάφερνε η κυβέρνηση να ασκήσει ουσιαστικούς φορολογικούς ελέγχους. «Ημασταν υπεραισιόδοξοι στο πόσο γρήγορα μπορείς να αντιμετωπίσεις το πρόβλημα της φοροδιαφυγής. Είμαι ειλικρινής σε αυτό, είναι πολύπλοκο το ζήτημα», είχε πει ο υπουργός Οικονομικών.
Αυτή την αλήθεια δύσκολα θα την πει ο πρωθυπουργός. Οτι επιβάρυνε υπέρμετρα όλους τους πολίτες, όχι μόνο τους νησιώτες, επειδή η κυβέρνησή του αδυνατεί να πιάσει τους φοροφυγάδες. Ακόμα και το μέτρο της διασύνδεσης των ταμειακών μηχανών με το taxisnet που διαρκώς εξαγγέλλουν πρόσφατα η ΑΑΔΕ ανακοίνωσε πως αναβάλλεται για το 2020. Ετσι αντί να ξετινάξουν τις λίστες Λαγκάρντ και Μπόγιαρνς που υπόσχονταν, ξετίναξαν τις τσέπες μας.
*Η Δέσποινα Κονταράκη είναι αρχισυντάκτρια του Ελεύθερου Τύπου
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]