Γράφει η *Δέσποινα Κονταράκη
Ο λόγος είναι απλός, δεν χρειάζεται πολλή σκέψη. Οι Κροάτες προσφέρουν υψηλότερες φοροαπαλλαγές, ξέροντας πως ό,τι χάσουν από φόρους θα το κερδίσουν από την τουριστική υπεραξία. Εμείς το γνωρίζαμε από τότε που οι Ροδίτισσες φώναζαν Γρηγόρη τον Γκρέγκορι Πεκ και τα «Κανόνια του Ναβαρόνε» είχαν μετατρέψει τη Ρόδο σε ένα τεράστιο πλατό, αλλά είχαμε άλλα σοβαρότερα να ασχοληθούμε. Πάντως, τη σχετική ερώτηση στον υπουργό Οικονομικών κατέθεσαν 26 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, ανάμεσά τους μάλιστα ένας πρώην υπουργός Πολιτισμού (Μπαλτάς) και ένας αναπληρωτής (Ξυδάκης), συναρμόδιοι δηλαδή για τα κινηματογραφικά. Ας διαβάσουμε λοιπόν τα στοιχεία (από το ΙΟΒΕ) που παραθέτουν και ας κλάψουμε.
Η Δώρα, η Γαρυφαλλιά και αύριο;
Για δαπάνη ύψους 25 εκατ. ευρώ μιας ξένης παραγωγής στην Ελλάδα το ΑΕΠ της χώρας μπορεί να αυξηθεί έως και κατά 39 εκατ. ευρώ. Η συνολική αύξηση στα έσοδα του κράτους από φόρους και εισφορές ανέρχεται σε 8 εκατομμύρια ευρώ. Σε όρους απασχόλησης, μία και μόνο μεγάλη ξένη παραγωγή συντηρεί περισσότερες από 755 θέσεις εργασίας. Η έμμεση τουριστική διαφήμιση διαφοροποιείται ανάλογα με την απήχηση της ταινίας. Στην περίπτωση Κεφαλλονιάς-Σκοπέλου οι αφίξεις αυξήθηκαν άμεσα έως και 14%, ενώ στην περίπτωση της Αμοργού («Απέραντο γαλάζιο») ο τουρισμός επεκτείνεται σε βάθος χρόνου.
Ας δούμε τώρα τι ισχύει. Στην Ελλάδα απαλλαγή φόρου 20% ισχύει μόνο σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα που υπάγονται σε φορολογική υποχρέωση στη χώρα. Αποκλείονται δηλαδή οι ξένες παραγωγές και οι ελληνικές εταιρίες που λειτουργούν ως υπεργολάβοι. Στη Γαλλία η φορολογική ελάφρυνση για τις διεθνείς κινηματογραφικές παραγωγές φθάνει έως και το 30%, στη Μάλτα (όπου είχε γυριστεί η «Τροία») έως και 25% και επιπλέον 2% αν έχουν στην ταινία και πολιτιστικά στοιχεία της χώρας. Στον πρόσφατο (Μάρτιος ‘17) νόμο που κατέθεσε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ, τα φορολογικά κίνητρα για τις ξένες παραγωγές ουσιαστικά απουσιάζουν. Κατά τα άλλα, στελεχώθηκε το γραφείο Film Commission. Εντάξει, αλλά τι ακριβώς κάνει ή τι μπορεί να κάνει αν δεν έχει κάτι να «πουλήσει»; The end.
*Η Δέσποινα Κονταράκη είναι αρχισυντάκτρια του Ελεύθερου Τύπου
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου