Συγκεκριμένα τo Τμήμα Κλασικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Stanford σε συνεργασία με το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου διοργανώνει στο Ναύπλιο το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Classics Spring Break in Greece, από τις 24 έως τις 30 Μαρτίου, υπό τη διεύθυνση και επιστημονική επιμέλεια του διακεκριμένου καθηγητή θεατρικών και κλασικών σπουδών Ρας Ρέιμ (Rush Rem). Ακαδημαϊκή συντονίστρια στην Ελλάδα είναι η επίκουρη καθηγήτρια Έλενα Παπαλεξίου.
Τη σημασία αυτής της συνεργασίας δίνει στον «Ε.Τ.» ο κ. Χρήστος Καρδαράς πρόεδρος του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου: «νιώθω χαρά αλλά και τιμή που τo Τμήμα Κλασικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Stanford, σε συνεργασία με το Τμήμα μας, διοργανώνει στο Ναύπλιο το εκπαιδευτικό πρόγραμμα Classics Spring Break in Greece, υπό τη διεύθυνση του διακεκριμένου καθηγητή Ρας Ρέιμ. Στο πρόγραμμα, θα συμμετάσχουν 12 αμερικανοί φοιτητές-φοιτήτριες από το Τμήμα Κλασικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Stanford και 12 από το Τμήμα μας, με συντονίστρια την επ. καθηγήτρια Έλενα Παπαλεξίου. Η θεματική του προγράμματος κινείται γύρω από τους τραγικούς μύθους που χωροθετούνται στην ευρύτερη περιοχή της Αργολίδας και της Κορινθίας, με ιδιαίτερη έμφαση στον αρχαίο χορό. Είναι φανερό ότι μέσα από μια τέτοια συνεργασία, οι φοιτητές μας αναβαθμίζονται, το Τμήμα μας επιδεικνύει εξωστρέφεια και αποκτά φίλους στη διεθνή επιστημονική κοινότητα. Εύχομαι καλή επιτυχία στους συντελεστές του προγράμματος».
Να σημειώσουμε ότι ο Ρας Ρέιμ, έχει συνεπή παρουσία στη χώρα μας. Λίγο πριν την έλευση του στο Ναύπλιο αναλύει στο eleftherostypos.gr τα επόμενα σχέδιά του Stanford στην Ελλάδα.
“Αμέσως μόλις ολοκληρωθεί το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα στο Ναύπλιο, αρχίζουμε ακροάσεις στο Ίδρυμα Κακογιάννη για την Εκάβη του Ευριπίδη, την οποία θα ανεβάσουμε στην Αθήνα τον Σεπτέμβριο. Οι ακροάσεις θα διεξαχθούν από τις 31 Μαρτίου έως τις 2 Απριλίου. Το έργο θα ανεβεί στα αγγλικά, με ελληνικούς υπερτίτλους και έχουν προβλεφθεί φυσικά αμοιβές για τους ηθοποιούς που θα επιλεγούν. Περιμένω με χαρά και ανυπομονησία τις συμμετοχές τους!
– Πώς προέκυψε η ιδέα ενός εκπαιδευτικού προγράμματος του Πανεπιστημίου Stanford στην Ελλάδα;
RR: Όλα άρχισαν το 2012, όταν το Ίδρυμα Κακογιάννη στην Αθήνα, προσκάλεσε τον θίασο που διευθύνω, το Stanford Repertory Theater, να παρουσιάσει την παράσταση Οι περιπλανήσεις του Οδυσσέα. Η συγκινητική ανταπόκριση μού γέννησε την επιθυμία να συνεχίσω και να ενισχύσω την πολιτιστική ανταλλαγή μεταξύ Stanford και Ελλάδας. Λίγο μετά γνώρισα την Έλενα Παπαλεξίου, επίκουρη καθηγήτρια στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, η οποία τότε ήταν υπότροφος του ιδρύματος Fulbright και πραγματοποιούσε έρευνα στο Stanford με θέμα τις σύγχρονες σκηνικές προσεγγίσεις της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας. Συμμετείχε στο σεμινάριό μου για την ελληνική τραγωδία και αρχίσαμε να ανταλλάσσουμε ιδέες για την κατάρτιση ενός από κοινού εκπαιδευτικού προγράμματος, το οποίο θα απευθύνεται σε αμερικανούς και Έλληνες φοιτητές και θα εξερευνά πτυχές του αρχαίου ελληνικού δράματος. Συμφωνήσαμε ότι ένα σημαντικό πρώτο βήμα θα ήταν να παρουσιάσουμε στο Ναύπλιο την παράσταση του Stanford Repertory Theater Κλυταιμνήστρα – αντίνομο δίκαιο, με πρωταγωνίστρια την Courtney Walsh. Η τοποθεσία του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, το Ναύπλιο, είναι μία πανέμορφη παράκτια πόλη, με ζωντανή πολιτιστική ζωή και μακραίωνη ιστορία. Ήταν κάποτε η πρώτη πρωτεύουσα της νεότερης Ελλάδας.
– Πώς συνέβαλε το Πρόγραμμα του Γραφείου Διεθνών Σχέσεων του Πανεπιστημίου Stanford?
RR: Η χρηματοδότηση μέσω του Προγράμματος επέτρεψε στην Έλενα Παπαλεξίου και μένα να συνεχίσουμε τη συνεργασία μας και να παρουσιάσουμε την Κλυταιμνήστρα στο Ναύπλιο. Η υλικοτεχνική υποστήριξη και η παραγωγή της παράστασης ήταν ιδιαίτερα απαιτητική (προετοιμασία χώρου, φροντιστήριο, μετάφραση και υπέρτιτλοι, ήχος, φωτισμός, διαχείριση κοινού, προβολή και επικοινωνία κτλ), ωστόσο η μακρά εμπειρία της Έλενας και της ομάδας της ARCH με τον διεθνώς καταξιωμένο θεατρικό σκηνοθέτη Romeo Castellucci, έκαναν τη διαδικασία αυτή εύκολη και ευχάριστη. Τον Μάρτιο του 2016 παρουσιάσαμε δύο φορές την Κλυταιμνήστρα, μία φορά στο υπέροχο θέατρο του Ναυπλίου «Τριανόν», με το κοινό να κατακλύζει την πλατεία και τους διαδρόμους, και μία στο θέατρο της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης, στην Αθήνα. Η επιτυχία της Κλυταιμνήστρας – αντίνομο δίκαιο άνοιξε τον δρόμο για το παρόν Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Classics Spring Break in Greece του 2018.
Στη δισκογραφία, με τον Στέλιο
– Με τη δραστηριότητα αυτή, αναμένετε να διευρυνθεί η έρευνά σας και να γνωρίσει απήχηση ανάμεσα στους φοιτητές και τις φοιτήτριες;
RR: Κατά τη διάρκεια της εκπαιδευτικής μου άδειας διεξήγαγα έρευνα στην Ελλάδα με θέμα την χωροταξική, γεωγραφική και περιβαλλοντική διάσταση της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας, πραγματοποίησα μία κεντρική ομιλία στο 6ο Πανελλήνιο Θεατρολογικό Συνέδριο που διοργάνωσε το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, ανέπτυξα περαιτέρω τη συνεργασία μου με την Έλενα Παπαλεξίου και το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης. Καθώς το επόμενο βήμα μας είναι ο σχεδιασμός ενός θερινού Προγράμματος στην Ελλάδα, διερευνήσαμε με την Έλενα την προοπτική να φέρουμε φοιτητές και φοιτήτριες του Stanford στο Ναύπλιο, όπου θα μπορούν να έρθουν σε δημιουργική όσμωση με φοιτητές θεατρολογίας του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου. Χάρις στο ενδιαφέρον και την υποστήριξη του Τμήματος Κλασικών Σπουδών, αυτό έγινε πραγματικότητα. Τον χειμώνα του 2017-2018 δίδαξα στο Πανεπιστήμιο το σεμινάριο «Αρχαία Ελληνική Τραγωδία στην Αργολίδα», εστιάζοντας στους τραγικούς μύθους που εκτυλίσσονται στη γεωγραφική αυτή περιοχή. Αμέσως μετά, το εαρινό εξάμηνο θα επισκεφθούμε το Ναύπλιο με δώδεκα φοιτητές και φοιτήτριες από το σεμινάριο. Θα μελετήσουμε το υλικό με το οποίο καταπιαστήκαμε στην αίθουσα διδασκαλίας, όμως τώρα πλέον στις ίδιες τις τοποθεσίες όπου χωροθετούνται οι τραγωδίες και όπου γεννήθηκαν οι μύθοι τους.
– Ποιες είναι οι ιδιαιτερότητες του Εκπαιδευτικού Προγράμματος Classics Spring Break in Greece;
RR: Στην περιοχή της Αργολίδας και της Κορινθίας θα επισκεφθούμε τους αρχαιολογικούς χώρους των Μυκηνών, της Αρχαίας Κορίνθου, της Τίρυνθας, της Επιδαύρου, του Άργους, της Νεμέας και, χάρη σε φίλους που γνωρίζουν καλά την περιοχή, θα επιχειρήσουμε και εξορμήσεις εκτός της πεπατημένης διαδρομής, προκειμένου να εξερευνήσουμε την αργολική ύπαιθρο όπου γεννήθηκαν οι μεγάλοι τραγικοί μύθοι. Οι φοιτητές επίσης θα συμμετάσχουν σε δημιουργικά εργαστήρια με θέμα τις σύγχρονες προσεγγίσεις του τραγικού Χορού, συνεργαζόμενοι με την Έλενα Παπαλεξίου και με μένα. Η μελέτη των έργων,οι επισκέψεις στους χώρους και η παρουσίαση των χορικών πιστεύω ότι θα προσφέρει στους φοιτητές μία εις βάθος διαδραστική και βιωματική εμπειρία.
– Ποια είναι η αξία του Προγράμματος αυτού για το Τμήμα Κλασικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Stanford;
Η μελέτη της αρχαίας ελληνικής γραμματείας και η εμβάθυνση στο αρχαίο δράμα έχουν εξέχουσα σημασία. Οι φοιτητές συνειδητοποιούν, ίσως για πρώτη φορά, ότι αυτή η μέγιστη πολιτιστική και πνευματική παρακαταθήκη (λογοτεχνία, θέατρο, φιλοσοφία και τέχνη) προέρχεται από έναν πραγματικό γεωγραφικό χώρο, ένα συγκεκριμένο τοπίο εξαίρετου κάλλους που παραμένει αναλλοίωτο μέσα στους αιώνες. Ένα τοπίο ευλογημένο με μία αύρα που σε καθηλώνει αλλά και μία καθ’ όλα υπαρκτή, μακρά και βαριά ιστορία. Είναι η πρώτη φορά που το Τμήμα Κλασικών Σπουδών διοργανώνει μία τέτοια εξόρμηση κατά τη διάρκεια των ανοιξιάτικων διακοπών και ευχόμαστε το Πρόγραμμα αυτό να στεριώσει και να αναπτυχθεί περαιτέρω.
Δέσποινα Σαββοπούλου
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]