Γράφει ο Μιχάλης Μαρδάς
Το EΤ Magazine του EleftherosTypos.gr σε αυτό το τεύχος σας παρουσιάζει τους κρυμμένους θησαυρούς των παιχνιδιών του ΟΠΑΠ αλλά και την επιστημονική άποψη για την αποφυγή του εθισμού που πάντα καιροφυλακτεί.
ΠΡΟ-ΠΟ : Από την 1η Μαρτίου 1959
Την Κυριακή 1η Μαρτίου 1959 έγινε ο πρώτος διαγωνισμός του ΠΡΟΠΟ, που έμελλε να καταξιωθεί στη συνείδηση των Ελλήνων σαν ένα λαϊκό παιγνίδι πρόβλεψης και τύχης που γεμίζει με ελπίδα τους παίκτες του και προσφέρει πολλά χρήματα και νέα ζωή στους τυχερούς νικητές του. Στον 1ο Διαγωνισμό του ΠΡΟΠΟ συμπληρώθηκαν 727.340 στήλες.
Το πρώτο δελτίο ΠΡΟΠΟ περιελάμβανε 12 αγώνες. Την ίδια χρονιά, στον 8ο Διαγωνισμό έγινε ρεκόρ στηλών με 4.010.502 στήλες, ένα ρεκόρ που κράτησε για πολλά χρόνια. Μέχρι τον Μάρτιο του 1965, οπότε οι αγώνες του δελτίου έγιναν 13, είχαμε μόνο δύο κατηγορίες νικητών που μοιράζονταν το 45% των εσόδων κάθε διαγωνισμού. Οι πράκτορες το 1959 κρατούσαν το 5% των εισπράξεων. Η τιμή της στήλης ήταν 2,50 δραχμές μέχρι και το 1975 οπότε έγινε και η πρώτη αναπροσαρμογή της τιμής της στις 4 δραχμές, ενώ σήμερα κοστίζει 0,25 Ευρώ (85 δρχ.).
Για τριάντα δύο χρόνια, από το 1959 έως το 1990, το ΠΡΟΠΟ ήταν το μοναδικό παιχνίδι που οργάνωνε ο Ο.Π.Α.Π.. Για 32 χρόνια ήταν η μοναδική πηγή εσόδων του Ελληνικού Αθλητισμού. Ήταν το κατεξοχήν λαϊκό παιχνίδι. Μέχρι το 1995 το ΠΡΟΠΟ ήταν χειρόγραφο και όλες τις φάσεις ανακήρυξης των νικητών τις πραγματοποιούσαν ανθρώπινα χέρια και όχι σύγχρονοι ηλεκτρονικοί υπολογιστές όπως σήμερα. Η εξέλιξη όμως της τεχνολογίας δεν ήταν δυνατόν να αφήσει ανεπηρέαστο το μεγάλο αυτό λαϊκό παιχνίδι, το ΠΡΟΠΟ.
Το Μηχανογραφημένο δελτίο ΠΡΟΠΟ, που εισήχθη στην αγορά στις 15 Απριλίου 1995, διαφέρει ριζικά από το παλαιό τόσο στη μορφή όσο και στον τρόπο συμπλήρωσής του. Κυρίως όμως διαφέρει στη διαδικασία επεξεργασίας του, μια επεξεργασία που μέχρι τότε απαιτούσε πολύ χρόνο και από τη στιγμή που η διεκπεραίωσή της βασιζόταν αποκλειστικά στον ανθρώπινο παράγοντα, ήταν φυσικό να υπάρχουν κάποια λάθη ή ακόμα και παραλείψεις (ενστάσεις, κλπ.). Το σύγχρονο πληροφορικό σύστημα της Ο.Π.Α.Π. Α.Ε. καλύπτει πλέον όλο το φάσμα των εργασιών από την κατάθεση των δελτίων μέχρι και την έκδοση των αποτελεσμάτων, εγγυάται δε την πλήρη ασφάλεια του παιχνιδιού, την ταχύτατη ανακήρυξη των αποτελεσμάτων και το μηδενισμό των λαθών.
Στις 31 Αυγούστου 1997, το ΠΡΟΠΟ αναμορφώθηκε και έγινε ΠΡΟΠΟ με ΣΟΥΠΕΡ 13 προσθέτοντας έναν επιπλέον αγώνα (Σ13), για τη δημιουργία μιας ακόμα κατηγορίας νικητών ΣΟΥΠΕΡ 13. Στην κατηγορία αυτή εντάσσονται όσοι 13άρηδες έχουν προβλέψει σωστά και τον επιπλέον αγώνα. Επίσης καθιερώθηκε το ΤΖΑΚ-ΠΟΤ στο παιχνίδι ΠΡΟΠΟ, για την κατηγορία ΣΟΥΠΕΡ 13 και για όσες κατηγορίες νικητών έχουν μερίδια κάτω από €0,88.
Στις 7 Μαρτίου 2006 καταργείται το Σούπερ 13 και γίνεται ΠΡΟΠΟ 14 αγώνων και ΠΡΟΠΟ 7 αγώνων (ΠΡΟΠΟ 14&7). Εφαρμόζεται ΤΖΑΚ-ΠΟΤ σε όλες τις κατηγορίες νικητών. Οποιοδήποτε μερίδιο κέρδους καταβάλλεται στους νικητές. Η παραγραφή κερδών ορίζεται στους τρεις (3) μήνες. Λαμβάνεται υπόψη η κανονική διάρκεια των αγώνων (δεν ισχύει τυχόν παράταση). Η τιμή της στήλης γίνεται € 0,15. Σε περίπτωση αναβολής αγώνα η νικήτρια στήλη συμπληρώνεται με κλήρωση, εφόσον ο αγώνας δεν διεξαχθεί μέσα σε μία ημέρα από την τελευταίο αγώνα του δελτίου.
Στις 26 Ιανουαρίου 2009 η τιμή στήλης διαμορφώνεται σε € 0,25 και διατίθενται τα νέα ανασχεδιασμένα δελτία με περισσότερες επιλογές για τον παίκτη.
ΛΟΤΤΟ: Από τις 5 Δεκεμβρίου 1990
Η ιστορία των λαχείων αρχίζει από τα χρόνια του Μεσαίωνα, αλλά το παιχνίδι ΛΟΤΤΟ εμφανίζεται για πρώτη φορά στην Ιταλία στα 1700 μ.Χ. με την ονομασία «LOTTO DI GENOVA» και με αρχικό συνδυασμό «5 από 90».
Στα επόμενα 100 χρόνια εξαπλώνεται και στη Γερμανία, όπου βρίσκει μεγάλη απήχηση. Το ΛΟΤΤΟ με την σημερινή του μορφή καθιερώθηκε στη Γερμανία το 1955 και στη συνέχεια με διάφορες παραλλαγές εξαπλώθηκε στις περισσότερες χώρες του κόσμου.
]Στη χώρα μας παίχθηκε για πρώτη φορά στις 5 Δεκεμβρίου 1990, με τιμή στήλης 30 δρχ. Από τις 26 Οκτωβρίου 1994 μέχρι και τις 25 Ιανουαρίου 2009 η στήλη κόστιζε € 0,15 και από τις 26 Ιανουαρίου 2009 η τιμή της στήλης διαμορφώνεται στα € 0,50. Στις 12 Νοεμβρίου 1997, έγινε η αναμόρφωση του ΛΟΤΤΟ σε ΝΕΟ ΛΟΤΤΟ, όπου καθιερώθηκε νέα κατηγορία νικητών (3άρια) καθώς επίσης και κατώτατο όριο κέρδους 100 δραχμών (€ 0,30) για τους νικητές όλων των κατηγοριών.
Στις 26 Ιανουαρίου 2009 καθιερώθηκε νέα κατηγορία νικητών (5+1), προκαθορισμένα κέρδη ανά επιτυχία (για τις κατηγορίες 5+1,5,4,3) και καταργήθηκε το όριο ελάχιστης συμμετοχής καθώς επίσης και το κατώτατο όριο κέρδους € 0,30 για τις επιτυχίες όλων των κατηγοριών. Επίσης, διατίθενται τα νέα ανασχεδιασμένα δελτία με περισσότερες επιλογές για τον παίκτη και καθιερώνεται η δυνατότητα συμμετοχής σε συνεχόμενες και μελλοντικές κληρώσεις.
ΠΡΟΤΟ: Από τις 10 Ιουνίου 1992
Το δικαίωμα οργάνωσης και διάθεσης του ΠΡΟΤΟ, παραχωρήθηκε στον Ο.Π.Α.Π. και παίχθηκε για πρώτη φορά στις 10/6/92, η δε τιμή της στήλης καθορίσθηκε στις 100 δρχ. (0,30 €). Στις 26 Ιανουαρίου 2009 η τιμή της στήλης διαμορφώθηκε στα €0,50. Όταν ξεκίνησε το παιχνίδι ΠΡΟΤΟ, είχε 6 κύριες κατηγορίες κερδών και δύο πρόσθετες κατηγορίες (+3, -3).
Στην πρώτη κύρια κατηγορία κατατάσσονταν όσοι ο αριθμός τους συμφωνούσε απόλυτα με τον επταψήφιο αριθμό και στις υπόλοιπες κατηγορίες όσοι ο αριθμός τους συμφωνούσε με τα τελευταία 6, 5, 4, 3 και 2 ψηφία του κληρωθέντα αριθμού. Στις πρόσθετες κατηγορίες (+3, -3), νικητές ήταν όσοι ο αριθμός τους συμφωνούσε απόλυτα με τον επταψήφιο κληρωθέντα αριθμό εφόσον προσθέταμε +3 και αφαιρούσαμε -3 αντίστοιχα από το τελευταίο ψηφίο του.
Στις 12 Νοεμβρίου 1997, έγινε αναμόρφωση του ΠΡΟΤΟ με την κατάργηση των δύο πρόσθετων κατηγοριών (+3, -3), την καθιέρωση επιπλέον κατηγοριών νικητών (κερδίζουν και όσοι ο αριθμός τους συμφωνεί με τα πρώτα 6, 5, 4, 3 και 2 ψηφία του κληρωθέντα αριθμού) και την καθιέρωση ανεξάρτητου δελτίου ΠΡΟΤΟ.
Το παιχνίδι παίζεται από 22/03/2001 και στα δελτία ΤΖΟΚΕΡ, ΛΟΤΤΟ, ΠΡΟΠΟ και ΠΡΟΠΟΓΚΟΛ. Στις 26 Ιανουαρίου 2009 καθιερώνονται προκαθορισμένα κέρδη ανά επιτυχία για τις κατηγορίες ΙΙ έως VΙ. Επίσης, διατίθενται τα νέα ανασχεδιασμένα δελτία με περισσότερες επιλογές για τον παίκτη και καθιερώνεται η δυνατότητα συμμετοχής σε συνεχόμενες και μελλοντικές κληρώσεις.
ΠΡΟΠΟΓΚΟΛ: Από τις 3 Μαρτίου 1996
Στις 3 Μαρτίου 1996 εισήχθη και στην Ελλάδα, και την ευθύνη διοργάνωσής του την έχει η Ο.Π.Α.Π. Α.Ε. Το παιχνίδι παίζεται με απλές στήλες ή πλήρη συστήματα και από τις 31-1-98 εμπλουτίσθηκε με την εισαγωγή τυποποιημένων μεταβλητών συστημάτων. Στις 26 Ιανουαρίου 2009 η τιμή στήλης διαμορφώθηκε σε € 0,25 και διατίθενται τα νέα ανασχεδιασμένα δελτία με περισσότερες επιλογές για τον παίκτη. Επίσης, δε λαμβάνεται πλέον υπόψη το σκορ ενδεχόμενης παράτασης για τη διαμόρφωση της νικήτριας στήλης. Τέλος, η αναπλήρωση αγώνων σε περίπτωση αναβολής γίνεται πλέον μία ημέρα μετά τον τελευταίο χρονικά διεξαγόμενο αγώνα του δελτίου.
ΤΖΟΚΕΡ: Από τις 16 Νοεμβρίου 1997
Στην χώρα μας το τζόκερ παίχτηκε για πρώτη φορά στις 16 Νοεμβρίου του 1997 με τιμή στήλης 100 δραχμές(0,30€). Στις 26 Ιανουαρίου 2009 διατίθενται τα νέα ανασχεδιασμένα δελτία με περισσότερες επιλογές για τον παίκτη, διευρύνεται η δυνατότητα συμμετοχής σε συνεχόμενες κληρώσεις και καθιερώνεται η δυνατότητα συμμετοχής σε μελλοντικές κληρώσεις η τιμή της στήλης προκαθορίστηκε στα 0,50€. Και καθιερώθηκαν προκαθορισμένα κέρδη ανά επιτυχία για της κατηγορίες ΙΙΙ έως VIII.
ΠΑΜΕ ΣΤΟΙΧΗΜΑ: Από τις 20 Ιανουαρίου 2000
Η Ο.Π.Α.Π. Α.Ε. εισήγαγε στην Ελλάδα τα παιχνίδια στοιχημάτων προκαθορισμένης απόδοσης το έτος 2000, με μεγάλη επιτυχία. Τα παιχνίδια στοιχημάτων παίζονταν ήδη με μεγάλη επιτυχία σε πολλές χώρες του κόσμου αρχής γενομένης από την Αγγλία (στις αρχές του αιώνα) και σταδιακά επεκτάθηκαν από το 1986 και μετά και σε άλλες χώρες όπως, Σουηδία, Δανία, Νορβηγία, Ολλανδία, Καναδά κ.λπ.Με την εφαρμογή των “Παιχνιδιών Στοιχημάτων” αυξήθηκαν θεαματικά οι εισπράξεις και τα έσοδα της Ο.Π.Α.Π. Α.Ε..
Η παραχώρηση του δικαιώματος διαχείρισης των “Παιχνιδιών Στοιχημάτων”, βάσει νόμου, στην Ο.Π.Α.Π. Α.Ε. ήταν η απάντηση της πολιτείας:
- στη μεγάλη εκροή συναλλάγματος, προς τις έδρες των ξένων εταιρειών που διακινούν παράνομα το παιχνίδι στη Χώρα μας
- στη φοροδιαφυγή, στην παρανομία και τον παράνομο πλουτισμό, λόγω της μη είσπραξης φόρων από τα κέρδη που καταβάλλουν οι εταιρείες στους παίκτες
- στη μείωση των εσόδων του κράτους από τα παιχνίδια που διαχειρίζεται η Ο.Π.Α.Π. Α.Ε..
Επίσης, με τον ίδιο νόμο κατέστη αξιόποινη πράξη και τιμωρείται με ποινή φυλάκισης και χρηματική ποινή για τον οποιονδήποτε διενεργεί, συμμετέχει, προωθεί και διαφημίζει το παράνομο στοίχημα. Την ευθύνη για τη δίωξη των εμπλεκομένων στο παράνομο στοίχημα και την πάταξη της φοροδιαφυγής, έχουν αντίστοιχα οι διωκτικές αρχές του Υπουργείου Εσωτερικών και του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών.
Τα στοιχήματα ήταν γνωστά, με τη μία ή την άλλη μορφή, ήδη από την αρχαιότητα. Ακόμη και τότε, η προσπάθεια του ανθρώπου να «παίξει» με τις πιθανότητες πήρε διαστάσεις ψυχαγωγικές και μετατράπηκε σε παιχνίδι.
Σήμερα, τα παιχνίδια στοιχημάτων καταλαμβάνουν σημαντικό ποσοστό της αγοράς τυχερών παιχνιδιών ανά τον κόσμο και είναι ιδιαίτερα διαδεδομένα στις ευρωπαϊκές χώρες, ορισμένες από τις οποίες διεξάγουν τα παιχνίδια αυτά σε ευρεία κλίμακα από τον προηγούμενο αιώνα με μεγάλη επιτυχία (Μ. Βρετανία, Γαλλία).
Τα παιχνίδια στοιχημάτων κυκλοφόρησαν με το γενικό προϊοντικό τίτλο “ΠΑΜΕ ΣΤΟΙΧΗΜΑ”. Σύμφωνα με την κείμενη Νομοθεσία περιλαμβάνουν γεγονότα από ομαδικά και ατομικά αθλήματα (όπως Ποδόσφαιρο, Μπάσκετ, Τένις, αγώνες Αυτοκινήτων κ.λπ.) ή από άλλα μη αθλητικά γεγονότα, η φύση των οποίων προσφέρεται για διεξαγωγή στοιχημάτων.
To 2014 ξεκίνησε η λειτουργία της ηλεκτρονικής στοιχηματικής πλατφόρμας του Οργανισμού. Οι παίκτες πλέον μπορούν να στοιχηματίσουν (ποντάρουν) διαδικτυακά, για το παιχνίδι Πάμε Στοίχημα, και να συμμετέχουν στα ζωντανά παιχνίδια που προσφέρονται.
SUPER 3: Από τις 25 Νοεμβρίου 2002
Παίχθηκε για πρώτη φορά στις 25 Νοεμβρίου 2002 με τιμή στήλης 0,50€. Στις 26 Ιανουαρίου 2009 διατίθενται τα νέα ανασχεδιασμένα δελτία με περισσότερες επιλογές για τον παίκτη, διευρύνεται η δυνατότητα συμμετοχής σε συνεχόμενες κληρώσεις και καθιερώνεται η δυνατότητα συμμετοχής σε μελλοντικές κληρώσεις
EXTRA 5: Από τις 25 Νοεμβρίου 2002
Παίχθηκε για πρώτη φορά στις 25 Νοεμβρίου 2002 με τιμή στήλης 0,50€. Στις 26 Ιανουαρίου 2009 διατίθενται τα νέα ανασχεδιασμένα δελτία με περισσότερες επιλογές για τον παίκτη, διευρύνεται η δυνατότητα συμμετοχής σε συνεχόμενες κληρώσεις και καθιερώνεται η δυνατότητα συμμετοχής σε μελλοντικές κληρώσεις
ΚΙΝΟ: Από τις 4 Οκτωβρίου 2004
Το ΚΙΝΟ πρωτοπαίχτηκε στην Ελλάδα στις 4 Οκτωβρίου του 2004 με τιμή στήλης 0,50 € την οποία διατηρεί μέχρι σήμερα. Στις 26 Ιανουαρίου 2009 διατίθενται τα νέα ανασχεδιασμένα δελτία με περισσότερες επιλογές για τον παίκτη, διευρύνεται η δυνατότητα συμμετοχής σε συνεχόμενες κληρώσεις και καθιερώνεται η δυνατότητα συμμετοχής σε μελλοντικές κληρώσεις Στις 3 Ιουλίου του 2015 τα δελτία γίνονται ακόμη πιο μοντέρνα και έτσι προέκυψαν δύο τύποι. Το ένα έχει έξι περιοχές και απευθύνεται σε περισσότερο έμπειρους παίκτες και το άλλο έχει μόνο μία περιοχή, είναι πιο επεξηγηματική και απευθύνεται σε αρχάριους. Στις 12 Νοεμβρίου του 2015 μπήκε το KINO Bonus που δίνει την δυνατότητα στους παίκτες για μεγαλύτερες αποδόσεις.
Virtual Sports
To Πάμε Στοίχημα Virtual Sports είναι ένας νέος τρόπος στοιχηματισμού σε εικονικούς αγώνες που σου δίνει τη δυνατότητα να στοιχηματίζεις, να παρακολουθείς τον αγώνα και να βλέπεις τα αποτελέσματα, κάθε 5 λεπτά.
Με το Πάμε Στοίχημα Virtual Sports έχεις τη δυνατότητα να στοιχηματίσεις σε εικονικά πρωταθλήματα ποδοσφαίρου, όπως το Eλληνικό, Αγγλικό και άλλα Ευρωπαϊκά πρωταθλήματα, καθώς και σε διοργανώσεις Εθνικών ομάδων.
Η δυναμική των εικονικών ομάδων καθορίζεται από το λογισμικό του παιχνιδιού, βάσει αντικειμενικών στοιχείων που προκύπτουν ιστορικά για τις αντίστοιχες πραγματικές ομάδες, από αληθινά αποτελέσματα και την πραγματική τους κατάταξη.
Οι αγώνες διεξάγονται καθημερινά από τις 9:02 πμ έως τις 11:57 μμ ανά 5 λεπτά.
To παιχνίδι μεταδίδεται ταυτόχρονα σε όλα τα πρακτορεία του ΟΠΑΠ και συνεπώς όλοι όσοι παίζουν λαμβάνουν τα ίδια αποτελέσματα την ίδια στιγμή.
Ελληνικά λαχεία
Η εταιρεία Ελληνικά Λαχεία Α.Ε. αποτελεί θυγατρική του ομίλου ΟΠΑΠ.
Τον Ιούλιο του 2013, το ΤΑΙΠΕΔ και η Ελληνικά Λαχεία Α.Ε. υπέγραψαν σύμβαση παραχώρησης του αποκλειστικού δικαιώματος εκμετάλλευσης των Κρατικών Λαχείων για χρονική περίοδο 12 ετών. Η Ελληνικά Λαχεία Α.Ε. αποτελεί κοινοπραξία στην οποία μετέχουν με 67% ο ΟΠΑΠ, με 16,5% η Intralot και με 16,5% η Scientific Games. Τα έσοδα για το δημόσιο περιλαμβάνουν εφάπαξ καταβολή 190 εκατ. ευρώ σε μετρητά και ελάχιστα εγγυημένα έσοδα, ύψους 580 εκατ. ευρώ (για τη 12ετία). Τα ελληνικά λαχεία χωρίζονται στις εξής κατηγορίες:
- ΣΚΡΑΤΣ
- ΛΑΧΕΙΑ ΚΛΗΡΩΣΗΣ
- ΛΑΪΚΟ ΛΑΧΕΙΟ
- ΕΘΝΙΚΟ ΛΑΧΕΙΟ
- ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΆΤΙΚΟ ΛΑΧΕΙΟ
Ιπποδρομίες
Η εταιρεία Ιπποδρομίες Α.Ε. αποτελεί θυγατρική του ομίλου ΟΠΑΠ. Είναι υπεύθυνη για τη διεξαγωγή ιπποδρομιών στην Ελλάδα. Το Νοέμβριο του 2015, η θυγατρική του ΟΠΑΠ, Ιπποδρομίες Α.Ε. απέκτησε από το ΤΑΙΠΕΔ το δικαίωμα ιπποδρομιακού στοιχηματισμού για 20 χρόνια έναντι 40 εκατ. ευρώ. Μέχρι τότε η διαχείριση του ιπποδρομιακού στοιχήματος στην Ελλάδα γινόταν από τον κρατικό Οργανισμό Διεξαγωγής Ιπποδρομιών Ελλάδος (ΟΔΙΕ). Οι πρώτες ιπποδρομίες που διοργανώθηκαν από την θυγατρική του ΟΠΑΠ, Ιπποδρομίες Α.Ε. πραγματοποιήθηκαν στο Μαρκόπουλο Αττικής την Παρασκευή, 22 Ιανουαρίου 2016.
Στις 26 Νοεμβρίου 2016, η γαλλική PMU και οι Ιπποδρομίες Α.Ε. ανακοίνωσαν την έναρξη συνεργασίας που εξασφάλισε για τους παίχτες στην Ελλάδα τη συμμετοχή τους στον ιπποδρομιακό «κουμπαρά» των γαλλικών ιπποδρομιών. Η ιπποδρομίες Α.Ε. παρέχει ακόμη υπηρεσίες στοιχηματισμού σε ιπποδρομίες της Βρετανίας και της Ν. Αφρικής.
Στις 11 Οκτωβρίου 2013 το Δημόσιο πούλησε το υπόλοιπο ποσοστό του στον οργανισμό, ύψους 33% του μετοχικού κεφαλαίου, θέση την οποία κατέλαβε το επενδυτικό σχήμα Emma Delta, που κατέβαλε στον ΤΑΙΠΕΔ το ποσό των 622 εκατομμυρίων ευρώ για την απόκτηση των εν λόγω μετοχών.
Μία μετοχή που δεν έχει ταβάνι
ΟΠΑΠ και κερδοφορία πάνε μαζί και αυτό δεν το λέμε εμείς αλλά τα επίσημα νούμερα. Συγκεκριμένα αύξηση 1,4% στα καθαρά έσοδα προ εισφορών (GGR) ανακοίνωσε ο ΟΠΑΠ για το α’ εξάμηνο του 2017 στα €688,5εκ. έναντι €678,8εκ. το α’ εξάμηνο του 2016.
Ο Οργανισμός σημειώνει ότι, μη συμπεριλαμβανομένου του παιχνιδιού «Πάμε Στοίχημα», το GGR σημείωσε σημαντική αύξηση στο 2ο τρίμηνο του 2017, λόγω της εισαγωγής νέων παιχνιδιών. Παράλληλα, τα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν σε €60,9 εκατ. από €85,8 εκατ. το α’ εξάμηνο του 2016. Τα προσαρμοσμένα καθαρά κέρδη β’ τριμήνου 2017 ανήλθαν σε €30,5 εκατ. από €38,4 εκατ. το β’ τρίμηνο του 2016.
Τα λειτουργικά κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) μειώθηκαν στα €130,7εκ. το α’ εξάμηνο του 2017 έναντι €161,5εκ. το α’ εξάμηνο του 2016, σημειώνοντας πτώση κατά 19,1%. Προσαρμοσμένα τόσο για την επιβάρυνση από την αναδρομική αύξηση της εισφοράς επί του GGR όσο και για το μη επαναλαμβανόμενο έσοδο ύψους €6,5εκ. που ενίσχυσε τα αποτελέσματα β’ τριμήνου 2016, τα EBITDA ανήλθαν σε €76,2εκ., ενώ προσαρμοσμένα για τις μη επαναλαμβανόμενες επίδικες προβλέψεις τα EBITDA β’ τριμήνου 2017 ανήλθαν σε €64,3εκ., μειωμένα κατά 15,6%, λόγω δαπανών που σχετίζονται με την ανάπτυξη και εισαγωγή νέων παιχνιδιών.
Πότε ο τζόγος γίνεται επικίνδυνος
Ο κίνδυνος του εθισμού είναι μεγαλύτερος για όσους παίκτες παίζουν μεγάλα ποσά αλλά και όσοι παίζουν λίγα χρήματα σε σύντομα χρονικά διαστήματα.
Σύμφωνα με το ΚΕΘΕΑ Κέντρο θεραπείας Εξαρτημένων ατόμων ΚΕΘΕΑ ο παίκτης παρουσιάζει συμπεριφορές όπως:
-έντονη ενασχόληση με τον τζόγοανησυχία και ευερεθιστικότητα όταν επιχειρεί να διακόψει ή να ελαττώσει τον τζόγο
-τάση δανεισμού χρημάτων για να αντιμετωπίσει προσωρινά τα οικονομικά του προβλήματα
-επανειλημμένες ανεπιτυχείς προσπάθειες να ελέγξει, να ελαττώσει ή να διακόψει τον τζόγο
-πολύωρα ή αδικαιολόγητα διαστήματα απουσίας από το σπίτι και τη δουλειά
-αλλεπάλληλα δάνεια, υπερφορτωμένες πιστωτικές κάρτες, ακάλυπτους λογαριασμούς και αδικαιολόγητη έλλειψη χρημάτων από το οικογενειακό εισόδημα
-εντατική μελέτη των προγραμμάτων, προγνωστικών από ΤV, εφημερίδες και ραδιόφωνο
-απομόνωση προκειμένου να σκεφτεί τρόπους με τους οποίους θα παίξει ένα παιχνίδι
-άρνηση σε υποδείξεις ή αναφορές των άλλων για τον τρόπο που ασχολείται με τον τζόγο
-μείωση της αποδοτικότητας στην εργασία
-δυσφορία, θυμός και κλιμακούμενη ένταση αν κάτι τον εμποδίσει να παίξει
-χαρούμενη διάθεση, διογκωμένος εγωισμός, ανακούφιση σε περίπτωση κέρδους
Πώς μπορώ να βοηθήσω κάποιον δικό μου που έχει πρόβλημα με τον τζόγο;
Στις περισσότερες περιπτώσεις το στενό περιβάλλον συνειδητοποιεί πολύ πιο νωρίς από τον ίδιο εξαρτημένο ότι υπάρχει πρόβλημα. Μπορείτε να απευθυνθείτε σε εξειδικευμένες υπηρεσίες, ώστε να πάρετε συμβουλές για το πώς να χειρίζεστε τους εξαρτημένους από τον τζόγο.
Ένα πρώτο βήμα είναι να σταματήσετε να βοηθάτε τον εξαρτημένο να επιλύει τα οικονομικά προβλήματα που προκαλούνται από τον τζόγο, δανείζοντάς του χρήματα, καθώς και να θέσετε συγκεκριμένους κανόνες και όρια.
Συζητήστε μαζί του τις επιπτώσεις που έχει ο τζόγος στην οικογένεια, στους φίλους του και στην ίδια του τη ζωή, δείχνοντας κατανόηση και δηλώνοντας διαθέσιμοι να τον υποστηρίξετε στην προσπάθειά του να απεξαρτηθεί.
Η συμμετοχή των συγγενικών προσώπων στη θεραπεία για την απεξάρτηση κρίνεται ιδιαίτερα σημαντική. Στο πλαίσιο αυτό, εκτός από τις θεραπευτικές παρεμβάσεις που περιλαμβάνουν ατομική και ομαδική συμβουλευτική για τον εξαρτημένο, γίνεται και θεραπεία οικογένειας ή ζεύγους με στόχο την αποκατάσταση των οικογενειακών σχέσεων, τηρουμένου του απορρήτου και της ανωνυμίας.
Σε κάθε περίπτωση, το περιβάλλον του εξαρτημένου θα πρέπει να γνωρίζει ότι η αντιμετώπιση της εξάρτησης από τον τζόγο είναι πολυεπίπεδη και μακροχρόνια.
Πώς γίνεται η απεξάρτηση από τον τζόγο;
Η απεξάρτηση από τον τζόγο απαιτεί μεγάλη αυτοπειθαρχία και κίνητρο από την πλευρά του εξαρτημένου. Υπάρχουν διάφορες μέθοδοι υποστήριξης ατόμων που έχουν εθιστεί στα τυχερά παιχνίδια.
Για όλες τις θεραπείες απαραίτητη προϋπόθεση είναι το ίδιο το άτομο να παραδεχθεί ότι έχει πρόβλημα. Το επόμενο βήμα είναι να απευθυνθεί σε εγκεκριμένες και εξειδικευμένες υπηρεσίες που παρέχουν θεραπεία, υποστηρίζοντας παράλληλα τα άτομα του στενού περιβάλλοντος τους εξαρτημένου.
Μια νέα εκστρατεία ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του καταναλωτικού κοινού με τίτλο “Έξω από τις γραμμές δεν υπάρχει παιχνίδι” ανέπτυξε ο ΟΠΑΠ, εφαρμόζοντας τη στρατηγική του για το Υπεύθυνο Παιχνίδι. Αυτή εστιάζει στους δύο βασικούς κανόνες του Υπεύθυνου Παιχνιδιού, που αφορούν στη λελογισμένη συμμετοχή σε τυχερά παιχνίδια και στα ηλικιακά όρια συμμετοχής. Οι δύο κανόνες αποτυπώνονται στις φράσεις “Δεν ξεπερνάς τα όρια” και “Δεν παίζεις αν είσαι κάτω των 18”. Η εταιρεία με το τρόπο αυτό διαχειρίζεται υπεύθυνα κάθε πτυχή της δραστηριότητας της δημιουργώντας ένα περιβάλλον που παρέχει αξιόπιστη εμπειρία σε όσους επιθυμούν να χρησιμοποιήσουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες της στο πλαίσιο της ψυχαγωγίας τους.
Το υπεύθυνο παιχνίδι
Για το θέμα του εθισμού στον τζόγο αλλά και για πολλά άλλα θέματα δημιουργήθηκε η στρατηγική του ΟΠΑΠ για το Υπεύθυνο Παιχνίδι που περιλαμβάνει σειρά δράσεων και πρωτοβουλιών που καλύπτουν 10 κύριους άξονες.
Αυτή υλοποιείται βάσει αυστηρών κανόνων και δεσμεύσεων που έχουν θεσπισθεί από την εταιρεία και αντικατοπτρίζουν βέλτιστες διεθνείς πρακτικές στο πλαίσιο που έχει προσδιορίσει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Λοταριών (WLA – World Lottery Association).
Οι 10 περιοχές στις οποίες εστιάζει η στρατηγική του ΟΠΑΠ για το Υπεύθυνο Παιχνίδι είναι:
• Έρευνα: Ο ΟΠΑΠ υποστηρίζει ανεξάρτητες έρευνες και συνέδρια σχετικά με τα τυχερά παίγνια και αξιοποιεί τα ερευνητικά ευρήματα για το σχεδιασμό προγραμμάτων παρέμβασης.
• Εργαζόμενοι: Ο ΟΠΑΠ υλοποιεί προγράμματα εκπαίδευσης, ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των εργαζομένων του γύρω από το Υπεύθυνο Παιχνίδι, εξασφαλίζοντας ότι έχουν όλα τα εφόδια για τη βέλτιστη εξυπηρέτηση των πελατών.
• Υπεύθυνο Δίκτυο Πωλήσεων: Ο ΟΠΑΠ εκπαιδεύει και στηρίζει το δίκτυό του, βοηθώντας τους πράκτορες και τους συνεργάτες του να εφαρμόζουν τις αρχές και τους κανόνες του Υπεύθυνου Παιχνιδιού και να υποστηρίζουν αντίστοιχα τους πελάτες τους. Παράλληλα, υπάρχει διαρκής επικοινωνία με το δίκτυο και έχει τεθεί σε εφαρμογή ένα αυστηρό πλαίσιο για την παρακολούθηση της συμμόρφωσής του στους κανόνες αυτούς.
• Σχεδιασμός Παιχνιδιών: Ο ΟΠΑΠ ενσωματώνει τα μηνύματα του Υπεύθυνου Παιχνιδιού σε όλα τα προϊόντα του, με στόχο την ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση των παικτών. Επίσης, έχουν αναπτυχθεί μηχανισμοί που στοχεύουν στην προστασία των παικτών. Στα διαδικτυακά παιχνίδια, η εταιρεία έχει αναπτύξει διαδικτυακά εργαλεία (π.χ. αυτοπεριορισμού) και επικοινωνεί συνεχώς την απαγόρευση συμμετοχής ανηλίκων. Για τα παιχνίδια Play έχει υιοθετηθεί σειρά διεθνών βέλτιστων πρακτικών Υπεύθυνου Παιχνιδιού, όπως η ατομική κάρτα παίκτη, ο αυτοαποκλεισμός κ.ά.
• Εκπαίδευση Παικτών: Δέσμευση του ΟΠΑΠ είναι να παρέχει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες για τα παιχνίδια του, μέσα απ’ όλα τα διαθέσιμα κανάλια, ώστε οι παίκτες να μπορούν να αποφασίσουν αν και πώς θα συμμετάσχουν. Βασική προτεραιότητα είναι η καλλιέργεια υπεύθυνων συμπεριφορών και η προστασία των ανηλίκων και των λοιπών ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων.
• Διαδικτυακά Παιχνίδια: Ο ΟΠΑΠ έχει υιοθετήσει διεθνείς βέλτιστες πρακτικές για το Υπεύθυνο Παιχνίδι στο Διαδίκτυο όπως: σύστημα επαλήθευσης ηλικίας και ταυτότητας, επιλογές αυτοαποκλεισμού παικτών κ.ά.
• Διαφήμιση και Μάρκετινγκ: Η εμπορική επικοινωνία του ΟΠΑΠ ακολουθεί ένα αυστηρό πλαίσιο με στόχο να μην ενθαρρύνει την υπέρμετρη ενασχόληση με τα τυχερά παιχνίδια και να υπενθυμίζει ότι απαγορεύεται η συμμετοχή ανηλίκων σε αυτά.
• Στήριξη Παικτών: Ο ΟΠΑΠ υποστηρίζει όσους αντιμετωπίζουν προβλήματα λόγω της υπέρμετρης ενασχόλησης με τα παιχνίδια και παράλληλα επενδύει στην πρόληψη. Στο πλαίσιο αυτό, ο ΟΠΑΠ συνεργάζεται με το Κέντρο Θεραπείας Εξαρτημένων Ατόμων (ΚΕΘΕΑ ΑΛΦΑ) για τη λειτουργία της γραμμής στήριξης 1114, καθώς και τη Μονάδα Εφηβικής Υγείας του Νοσοκομείου Παίδων “Παναγιώτης & Αγλαΐα Κυριακού”, για την υλοποίηση του εκπαιδευτικού προγράμματος παρέμβασης “Youth Power”.
• Αναφορές και Μελέτες: Ο ΟΠΑΠ ακολουθεί μια ολοκληρωμένη και διαφανή προσέγγιση για την ανάπτυξη εκθέσεων και απολογισμών, μέσα από τους οποίους παρακολουθεί την πρόοδό του και εντοπίζει νέες ευκαιρίες, με βάση τα πρότυπα διεθνών οργανισμών (European Lotteries και World Lotteries Association ).
• Δέσμευση Κοινωνικών Εταίρων: Ο ΟΠΑΠ αναπτύσσει σχέσεις συνεργασίας με βασικούς κοινωνικούς εταίρους (π.χ. ακαδημαϊκά ιδρύματα, ΜΚΟ, κέντρα θεραπείας), με στόχο τον ανοικτό διάλογο, την ανταλλαγή πληροφοριών και τη βελτίωση και ενίσχυση των πρακτικών και πολιτικών για το Υπεύθυνο Παιχνίδι.