Σύμφωνα λοιπόν με την οδηγία όλα τα χάρτινα εισιτήρια από την 1 Νοεμβρίου του 2017 θα πάψουν να υφίστανται ενώ οι κάτοχοι των μηνιαίων καρτών (που μέχρι πρότινος ήταν χάρτινες) θα πρέπει να τις αντικαταστήσουν με την νέα προσωποποιημένη ηλεκτρονική κάρτα.
Γράφει ο Ανδρέα Ντίνης
Το ET Magazine στο EleftherosTypos.gr ανοίγει τον φάκελο ηλεκτρονικό εισιτήριο και ηλεκτρονική κάρτα και σας εξηγεί όλα όσα πρέπει να ξέρετε για την νέα αυτή αλλαγή στα Μέσα Μεταφοράς.
Το υπουργείο θέλοντας να περάσει η χώρα σε μια νέα εποχή προσπάθησε μέσα σε μια νύχτα να κάνει την Αττικό Μετρό, μετρό του Λονδίνου, χωρίς να υπάρχουν οι κατάλληλες υποδομές από πλευράς Υπουργείου.
Ταλαιπωρία, μηχανήματα που κολλάνε, ουρές δεκάδων μέτρων, οδηγίες μέσα από τηλεοπτικά παράθυρα και προθεσμίες που λέγονται απλά για να λεχθούν και αναιρούνται μέσα σε λίγα μόλις δευτερόλεπτα, συνθέτουν το σκηνικό μιας «παράστασης κωμωδίας» για τον εκσυχρονισμό των ΜΜΜ, με εμάς κομπάρσους. Το σχέδιο το οποίο προσπαθεί να υλοποιήσει το Υπουργείο, προκειμένου όπως ισχυρίζεται να πατάξει την λαθρεπιβίβαση είναι σωστό αλλά με λάθος σχεδιασμό.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ το υπουργείο σκέφτεται στο μέλλον (και αφού θα έχουμε καταφέρει να προμηθευτούμε την κάρτα-εισιτήριο) να μειώσει το κόστος του εισιτηρίου ανάλογα με την διαδρομή που κάνει ο επιβάτης. Αν για παράδειγμα πάρεις το Μετρό από την Αττική μέχρι την Ομόνοια θα πληρώσεις 0,50 λεπτά του ευρώ ενώ αν πάρει το Μετρό από την Αττική μέχρι τον Άγιο Αντώνιο το κόστος θα είναι 1,40 ευρώ (οι τιμές είναι ενδεικτικές).
Οι κόντρες με τους υπουργούς
Μετά τον τεράστιο σάλο που προκλήθηκε από την ταλαιπωρία του επιβατικού κοινού, ο Υπουργός έρχεται σε κόντρα με τους Δημόσιους φορείς και μαζί με τον υφυπουργό του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών που έκανε λόγω για «παρανόηση του κόσμου», προσπαθούν να αποποιηθούν την ευθύνη της ταλαιπωρίας του επιβατικού κοινού.
Ας δούμε για παράδειγμα την κόντρα που ξέσπασε ανάμεσα στην Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων με τον Χρήστο Σπίρτζη ο οποίος σχολιάζοντας το θέμα που έχει προκύψει με την ταλαιπωρία χιλιάδων πολιτών που περιμένουν στις ουρές για να βγάλουν εισιτήριο, είχε υποστηρίξει ότι «ο αρχικός σχεδιασμός του υπουργείου Μεταφορών ήταν η όλη διαδικασία να γίνεται διαδικτυακά, ωστόσο το απαγόρευσε η Αρχή Προστασίας Δεδομένων, λέγοντας ότι από αυτή την πηγή τα προσωπικά δεδομένα είναι τρωτά». Ενώ ο υφυπουργός Μεταφορών κ. Μαυραγάνης σε τηλεοπτική εκπομπή έριξε τις ευθύνες στο κόσμο που δεν κατάλαβε τι είπε το υπουργείο.
Ωστόσο, η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα διέψευσε πλήρως τους ισχυρισμούς των υπουργών με ανακοίνωσή της, διευκρινίζοντας μάλιστα ότι όχι μόνο δεν απαγόρευσε αλλά επέτρεψε την έκδοσή τους διαδικτυακά. Όσο για τις δηλώσεις του Υφυπουργού ο ίδιος αναίρεσε τον εαυτό του λίγα δευτερόλεπτα μετά.
Πάμε όμως να δούμε τι ακριβώς συμβαίνει με τα εισιτήρια και τις κάρτες.
Πώς τις βγάζουμε και πώς λειτουργούν
Για αρχή θα δούμε τι ακριβώς γίνεται με το ηλεκτρονικό εισιτήριο το οποίο θα αντικαταστήσει το κλασσικό χάρτινο εισιτήριο το οποίο είχαμε μέχρι και σήμερα. Το βασικό νέο προϊόν είναι το ηλεκτρονικό εισιτήριο ATH.ENA Ticket. Το αρχικό κόστος ανέρχεται στα 4.5 ευρώ και ουσιαστικά αποτελεί τον αντικαταστάτη του γνωστού ημερήσιου εισιτηρίου.
Οι κάτοχοι του θα μπορούν να την φορτίσουν με διάφορα προϊόντα, όπως αυτό των πέντε εισιτηρίων έναντι 7 ευρώ, το 10+1 (μπόνους) εισιτήρια έναντι 14 ευρώ ή ακόμη και τα ειδικά εισιτήρια για το αεροδρόμιο ή αυτά διάρκειας τριών ημερών.
Αυτά μπορεί να προμηθευτεί κάποιος από τα ειδικά μηχανήματα τα οποία βρίσκονται στους σταθμούς χωρίς να προσκομίσει κάποιο δικαιολογητικό όπως γίνεται με την ηλεκτρονική κάρτα.
Στην ουσία πρόκειται πάλι για ένα χάρτινο εισιτήριο το οποία περιέχει ένα ειδικό μικροτσίπ και μπορεί να χρησιμοποιηθεί σύμφωνα με την αξία του σε αρκετές διαδρομές στα Μέσα σταθερής τροχιάς.
Το δεύτερο προϊόν που διατίθεται είναι η απρόσωπη κάρτα απεριορίστων διαδρομών. Εν αντιθέσει με το ηλεκτρονικό εισιτήριο η κάρτα μπορεί να φορτιστεί με χρήματα και όχι με πακέτα εισιτηρίων. Τι σημαίνει αυτό; Μπορεί κάποιος να φορτίσει την κάρτα με 10 ευρώ και κάθε φορά που την χρησιμοποιεί να καταναλώνει το ποσό που απαιτείται για το εν λόγω κόμιστρο. Αυτή η επιλογή, όπως και η προηγούμενη στοχεύει σε μη τακτικούς επιβάτες των ΜΜΜ ενώ και αυτήν μπορείτε να την προμηθευτείτε από τα ειδικά μηχανήματα έκδοσης καρτών που βρίσκονται στους σταθμούς του ΗΣΑΠ και τον ΜΕΤΡΟ.
Τέλος, για τους τακτικούς υπάρχει η προσωποποιημένη ηλεκτρονική κάρτα, που έχει δημιουργήσει έντονη ταλαιπωρία στο επιβατικό κοινό. Οι κάτοχοι των μηνιαίων χάρτινων καρτών, όσοι δικαιούνται δωρεάν μεταφορές ή και μειωμένο εισιτήριο έχουν την δυνατότητα να αποκτήσουν μία νέα προσωποποιημένη κάρτα, που θα αντικαταστήσει τις μηνιαίες, τριμηνιαίες, εξαμηνιαίες και ετήσιες κάρτες.
Πώς μπορείτε να αποκτήσετε την προσωποποιημένη
Οι επιλογές που έχει ο επιβάτης για την απόκτηση της προσωποποιημένης ηλεκτρονικής κάρτας η οποία είναι αυτή που αντικαθιστά το ενιαίο μηνιαίο εισιτήριο είναι δύο.
Η απευθείας έκδοση της κάρτας από σταθμούς του ΗΣΑΠ και του ΜΕΤΡΟ και την παράδοση φακέλου σε όλα τα γκισέ των σταθμών.
Όσοι τώρα επιλέξουν την πρώτη επιλογή θα πρέπει να «οπλιστούν» με αρκετή υπομονή καθώς θα πρέπει να περιμένουν αρκετές ώες στις ουρές τον γκισέ
Θα πρέπει να πάνε στους σταθμούς που λειτουργεί Τερματικό Έκδοσης Καρτών (ΤΕΚ) και να έχουν μαζί τους
την αστυνομική τους ταυτότητα, ένα έγγραφο που να δείχνει τον αριθμό ΑΚΜΑ τους και μία φωτογραφία.
Σε περίπτωση που ο ενδιαφερόμενος δεν έχει φωτογραφία υπάρχει η δυνατότητα να τον βγάλει ο υπάλληλος την ίδια ώρα.
Όσοι δικαιούνται μειωμένο εισιτήριο (π.χ. φοιτητές) θα πρέπει να προσκομίσουν τα απαραίτητα αποδεικτικά. Θα απαιτηθεί και ένας οχταψήφιος κωδικός ασφαλείας, τον οποίο θα γνωρίζει μόνο ο επιβάτης.
Η δεύτερη επιλογή γλιτώνει τους ενδιαφερόμενους από την ταλαιπωρία, αλλά απαιτεί προετοιμασία.
Οι κάτοχοι μηναίων καρτών πρέπει να προμηθευτούν με έναν απλό φάκελο Α4, να αναγράψουν πάνω του το ονοματεπώνυμο και την διεύθυνσή τους και να προσκομίσουν εντός αυτού τα εξής:
Φωτοτυπία της υπάρχουσας μηνιαίας κάρτας με μηνιαίο κουπόνι (έτους 2017).
Φωτοτυπία εγγράφου που πιστοποιεί τον αριθμό ΑΜΚΑ.
Πρόσφατη φωτογραφία τύπου διαβατηρίου ή ταυτότητας.
Εκτύπωση του Εντύπου Προσωποποίησης με QR Code από το www.athenacard.gr
“Να σημειώσουμε πως το τέταρτο βήμα είναι απλό και απαιτεί μία επίσκεψη στην ιστοσελίδα του ATH.ENA Ticket για την απόκτηση του οκταψήφιου προσωπικού κωδικού.”
Όταν ο φάκελος είναι έτοιμος και περιέχει όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά, τότε οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να τον παραδώσουν σε όλα τα γκισέ των σταθμών χωρίς να περιμένουν σε ουρές και η προσωποποιημένη κάρτα θα αποσταλεί στη διεύθυνση που έχει αναγραφεί στον φάκελο.
Φόρτιση ηλεκτρονικής κάρτας και εισιτηρίου
Υπάρχουν τρεις διαφορετικές επιλογές φόρτισης της κάρτας.
Πρώτον: μέσω των εκδοτηρίων των σταθμών, όπως γινόταν παραδοσιακά με την χάρτινη κάρτα.
Δεύτερον: μέσω των ειδικών τερματικών μηχανημάτων που έχουν τοποθετηθεί σε όλους τους σταθμούς.
Τρίτον: με πιστωτική ή χρεωστική κάρτα στην ιστοσελίδα www.athenacard.gr.
Εάν οι κάτοχοι του ηλεκτρονικού εισιτηρίου ή της απρόσωπης κάρτας χάσουν το προϊόν δυστυχώς δεν υπάρχει τρόπος να αντικατασταθεί, εν αντιθέσει με τους κατόχους της προσωποποιημένη κάρτας.
Σε περίπτωση απώλειας, κλοπής, δυσλειτουργίας της προσωποποιημένης κάρτας οι επιβάτες μπορούν να απευθυνθούν άμεσα στα σημεία έκδοσης για να την αντικαταστήσουν, έναντι 2 ευρώ. Μέσω του οκταψήφιου κωδικού οι υπάλληλοι των μέσω μεταφορών μπορούν να ανακτήσουν το περιεχόμενο της προηγούμενης κάρτας.
Πού θα τα «χτυπούν» οι επιβάτες το εισιτήριο
Εφόσον έχετε φορτίσει το ηλεκτρονικό σας εισιτήριο, είτε αυτό είναι το πολλαπλό εισιτήριο, είτε η ATH.ENA Card, μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε επικυρώνοντάς το κατά την πρώτη σας διαδρομή, οποτεδήποτε γίνει αυτή.
Η ισχύς του ηλεκτρονικού εισιτηρίου ξεκινά με την πρώτη επικύρωσή του (και όχι με την φόρτιση) και πρέπει να το επικυρώνετε σε όλα τα συγκοινωνιακά μέσα στα οποία θα επιβιβαστείτε κατά την διάρκεια της ισχύος του.
Στα λεωφορεία, τα τρόλεϊ και στο τραμ το ηλεκτρονικό εισιτήριο επικυρώνεται μόνο κατά την είσοδο στο όχημα στα μπλε επικυρωτικά, ενώ στο μετρό (γραμμές 1,2,3) το ηλεκτρονικό εισιτήριο πρέπει να επικυρώνεται και κατά την είσοδο και κατά την έξοδο από τις πύλες των σταθμών.
ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ: Η επικύρωση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου και κατά την είσοδο και κατά την έξοδο από τους σταθμούς πρέπει να γίνεται παρά το γεγονός ότι οι πύλες θα παραμείνουν ανοικτές στην περίοδο της ταυτόχρονης ύπαρξης χάρτινου και ηλεκτρονικού εισιτηρίου.
Η επικύρωση στα νέα επικυρωτικά μηχανήματα γίνεται ανέπαφα και μία φορά, περνώντας το πολλαπλό εισιτήριο ή την ATH.ENA Card σε απόσταση λίγων εκατοστών από τον οπτικό αναγνώστη, που είναι τοποθετημένος στο μπλε επικυρωτικό και την πύλη και η θέση του συμβολίζεται με το σχήμα των 4 καμπύλων γραμμών.
Αν το πολλαπλό εισιτήριο ή η ATH.ENA Card βρεθούν έγκυρες,
στα μπλε επικυρωτικά ανάβει πράσινο. Αν ανάψει κόκκινο και δυσάρεστος βόμβος, αυτό σημαίνει είτε ότι το κόμιστρο έχει λήξει, είτε δεν είναι κατάλληλο για τη συγκεκριμένη διαδρομή ή το χρηματικό υπόλοιπο δεν επαρκεί.
Στην περίπτωση αυτή ο επιβάτης μετακινείται χωρίς νόμιμο τίτλο μεταφοράς.
οι πύλες ανοίγουν και μπορείτε να περάσετε. Αν δεν ανοίξουν, σημαίνει ότι η χρονική ισχύς του κομίστρου έχει λήξει ή δεν είναι το κατάλληλο για την συγκεκριμένη διαδρομή (π.χ. αεροδρομίου) ή το χρηματικό υπόλοιπο δεν επαρκεί, οπότε ζητάτε την συνδρομή του Υπεύθυνου Σταθμού πιέζοντας το κομβίο που βρίσκεται στην πύλη.
Η οθόνη που υπάρχει και στα μπλε επικυρωτικά μηχανήματα και στις πύλες χρησιμεύει για να μας δίνει και πληροφορίες, όπως:
πόσο είναι το χρονικό υπόλοιπο στο ενεργοποιημένο εισιτήριό μας
πόσα εισιτήρια απομένουν αχρησιμοποίητα από πακέτο εισιτηρίων
πόση είναι η αποθηκευμένη αξία στην κάρτα μας.
Πώς λειτουργεί το ηλεκτρονικό εισιτήριο
Για να γίνει κατανοητό πώς λειτουργεί το ηλεκτρονικό εισιτήριο η ιστοσελίδα της ATH.ENA Card παρουσιάζει μερικά παραδείγματα.
Παράδειγμα 1
Έχετε φορτίσει το ηλεκτρονικό εισιτήριό σας (πολλαπλό ή κάρτα) με 5ήμερο εισιτήριο. Ο χρόνος ισχύος ξεκινά την στιγμή που το επικυρώνεται για πρώτη φορά. Μέχρι τη λήξη της χρονικής περιόδου των 5 ημερών, θα πρέπει να το επικυρώνετε κάθε φορά που ανεβαίνετε σε λεωφορείο, τρόλεϊ, τραμ και κάθε φορά που εισέρχεσθε και εξέρχεσθε από τις πύλες σταθμών του μετρό.
Επίσης είναι σημαντικό να γνωρίζετε ότι η ολοκλήρωση και της τελευταίας διαδρομής δεν θα πρέπει να ξεπερνά την διάρκεια των πέντε 24ώρων (5 ημερών).
Αν η τελευταία σας διαδρομή δεν ολοκληρωθεί πριν το τέλος του χρόνου, τότε
αν βρίσκεστε στο μετρό, δεν θα μπορέσετε να εξέλθετε από την πύλη.
αν βρίσκεστε σε λεωφορείο, τρόλλεϋ ή μετρό και τύχετε σε έλεγχο κομίστρου, τότε θα σας κοπεί πρόστιμο ή θα σας ζητηθεί να επικυρώσετε νέο εισιτήριο.
Παράδειγμα 2
Έχετε φορτίσει το ηλεκτρονικό εισιτήριό σας (πολλαπλό ή κάρτα) ένα πακέτο 5 εισιτηρίων €1,40.
Στην πρώτη διαδρομή επικυρώνεται το ηλεκτρονικό εισιτήριό σας και ξεκινά ο χρόνος των 90 λεπτών για το πρώτο εισιτήριο. Στην διάρκεια των 90 λεπτών κάθε φορά που αλλάζετε συγκοινωνιακό μέσο θα πρέπει να τηρείτε τους κανόνες επικύρωσης του μέσου.
Αν η τελευταία σας διαδρομή δεν ολοκληρωθεί στα 90 λεπτά, τότε θα πρέπει με δική σας μέριμνα να επικυρώσετε το δεύτερο από τα πέντε εισιτήρια αν βρίσκεστε σε λεωφορείο τρόλεϊ ή τραμ. Αν βρίσκεστε στο μετρό, το δεύτερο εισιτήριο θα επικυρωθεί αυτόματα κατά την έξοδό σας από τις πύλες.
Που μπορείτε να προμηθευτείτε τα εισιτήρια
Τα αυτόματα μηχανήματα
Έτσι, οι επιβάτες μπορούν να τα φορτίσουν μέσω των αυτόματων μηχανημάτων να απευθυνθούν: σε όλους τους σταθμούς του Μετρό Γραμμή 1,2,3, σε όλες τις στάσεις του ΤΡΑΜ καθώς και στο δίκτυο λεωφορείων και τρόλει: ΚΤΕΛ Κηφισού (εντός), ΚΤΕΛ Λιοσίων (εντός), ΚΤΕΛ Αττικής (επί οδού Μαυρομματαίων, αριστερά εποπτείου ΚΤΕΛ), Κηφισιά (Πλ.Πλατάνου – στάση προς Αθήνα), Πέραμα (Τέρμα λεωφ. – πλησίον εκδοτηρ.), Αγ. Ανάργυροι (πλατεία – πλησίον εκδοτ.), Κυψέλη (πλατεία – πλησίον εκδοτηρίου), Χαλάνδρι (Κολοκοτρώνη – Τέρμα τρόλ.18), Ευελπίδων (έναντι εισόδου- πλησίον εκδ.), Πειραιάς (Λιμάνι – έξω σπό Πύλες 3, 8, 12)
Τα εκδοτήρια
Επίσης μέσω των στελεχωμένων εκδοτήριων:
– Σταθμοί Γραμμής 1 ΗΣΑΠ: Πειραιάς, Φάληρο, Μοσχάτο, Καλλιθέα, Ταύρος, Πετράλωνα, Θησείο, Μοναστηράκι, Ομόνοια, Βικτώρια, Αττική, Άγιος Νικόλαος, Κάτω Πατήσια, Άγιος Ελευθέριος, Άνω Πατήσια, Περισσός, Πευκάκια, Νέα Ιωνία, Ηράκλειο, Ειρήνη, Νερατζιώτισσα, Μαρούσι, ΚΑΤ και Κηφισιά.
– Σταθμοί Γραμμής 2 Μετρό: Ανθούπολη, Περιστέρι, Άγιος Αντώνιος, Σεπόλια, Αττική, Σταθμός Λαρίσης, Μεταξουργείο, Ομόνοια, Πανεπιστήμιο, Σύνταγμα, Ακρόπολη, Συγγρού – Φίξ, Ν. Κόσμος, Άγιος Ιωάννης, Δάφνη, Άγιος Δημήτριος, Ηλιούπολη, Άλιμος, Αργυρούπολη, Ελληνικό.
– Σταθμοί Γραμμής 3 Μετρό: Αεροδρόμιο, Κορωπί, Παιανία-Κάντζα, Παλλήνη, Δουκ. Πλακεντίας, Χαλάνδρι, Αγία Παρασκευή, Νομισματοκοπείο, Χολαργός, Εθν. Άμυνα, Κατεχάκη, Πανόρμου, Αμπελόκηποι, Μέγαρο Μουσικής, Ευαγγελισμός, Σύνταγμα, Μοναστηράκι, Κεραμεικός, Ελαιώνας, Αιγάλεω, Αγ. Μαρίνα.
– Εκδοτήρια Δικτύου Τραμ: Σύνταγμα (οδ. Αμαλίας), Αγ. Φωτεινή – Πλατεία
– Εκδοτήρια Λεωφορείων – Τρόλλεϋ: Αεροδρόμιο – Αφίξεις (πύλη 4-5) 2 TEK,
Οδός Όθωνος (Σύνταγμα), Χαυτεία, Ακαδημίας, Όθωνος, Σύνταγμα, Αθηνάς, Πλατ. Λαυρίου, Πλ. Κάνιγγος, Αττική, Πλατ. Αμερικής, Κάτω Πατήσια, Πατήσια, Πλατεία Κυψέλης, Δικαστήρια, Χαλάνδρι, Πλάτανος, Αγ. Παρασκευή, Λεωφ. Κηφισίας, Δεληολάνη, Δάφνη, Γλυφάδα, Αεροδρόμιο, Άγιοι Ανάργυροι, Ίλιον, Άγιος Αντώνιος, Κηφισσός, Μετρό Αιγάλεω, Καλλιθέα, Ακτή Ποσειδώνος, Πλατ. Καραϊσκάκη, Ησάπ Πειραιά, Δημ. Θέατρο, Φίλωνος, Πέραμα, Ελευσίνα, Ευαγγελισμός, Φιλαδέλφεια, Πλ. Παπαδιαμάντη, Ακτή Ξαβέρη, Ακ. Μιαούλη ΟΛΠ.
Σημειώνεται ότι η έκδοση προσωποιημένης κάρτας, μέσω της διαδικασίας του ανοιχτού φακέλου, αφορά όλους τους κατόχους μηνιαίων καρτών κανονικής τιμής, καθώς και τους επιβάτες άνω των 65 και κάτω των 18 ετών, που διαθέτουν μηνιαία κάρτα εντός του 2017. Η σχετική δυνατότητα παρέχεται και στους φοιτητές. Η παράδοση του ανοικτού φακέλου γίνεται σε όλους τους σταθμούς των γραμμών 1,2 και 3 της ΣΤΑΣΥ.