Λίγα δευτερόλεπτα κατά τη συνέντευξη Τύπου μετά τον αγώνα της Πορτογαλίας με την Ουγγαρία αρκούσαν για να προκληθεί σάλος με την κίνηση του Πορτογάλου άσου.
Ο αρχηγός της Εθνικής Πορτογαλίας και πρώτος σκόρερ όλων των εποχών στην ιστορία του Euro, φανερά ενοχλημένος, φαίνεται να απομακρύνει από μπροστά του -και από το τηλεοπτικό πλάνο- δύο μπουκάλια Coca-Cola, εταιρίας-χορηγού της διοργάνωσης, επιδεικνύοντας αντ’ αυτού ένα μπουκάλι νερό. Η προτροπή στους τηλεθεατές να πίνουν νερό αντί του αναψυκτικού ήταν αρκετή για να προκαλέσει νευρικότητα στους επενδυτές σχετικά με τις προοπτικές της εταιρίας.
Χαμός…
Οι εξελίξεις της «υπόθεσης των μπουκαλιών» (bottlegate) που ακολούθησαν απέδειξαν την επιρροή του ποδοσφαιριστή έξω από το γήπεδο, καθώς για ημέρες το επίμαχο βίντεο κυκλοφορούσε στα σόσιαλ μίντια και το Διαδίκτυο, συνοδευόμενο από αμέτρητες αναλύσεις. Η κίνησή του, πάντως, δεν εξέπληξε τους ειδήμονες του χώρου καθώς ο Πορτογάλος ποδοσφαιριστής είναι γνωστό πως ακολουθεί αυστηρό πρόγραμμα διατροφής και γυμναστικής γι’ αυτό παίζει ποδόσφαιρο σε υψηλό επίπεδο ακόμα και στα 36 του χρόνια, ηλικία… απλησίαστη για τους περισσότερους συναδέλφους του. Προ μηνών μάλιστα, είχε παραδεχτεί σε σχετική ερώτηση ότι θυμώνει που ο γιος του τρώει πατατάκια και πίνει Coca-Cola κάποιες φορές.
Η ισπανική εφημερίδα «Marca» ανέφερε πως μετά το περιστατικό η αξία της Coca-Cola έχασε 4 δισεκατομμύρια δολάρια σε μία ημέρα, πέφτοντας από τα 242 δισεκατομμύρια δολάρια στα 238 δισεκατομμύρια. Αργότερα, ωστόσο, δημοσιεύματα «διόρθωσαν» την είδηση περί sell off της μετοχής, σημειώνοντας ότι η πτώση της τιμής είχε προηγηθεί της συνέντευξης Τύπου, αν και οι ειδικοί εκτιμούν ότι η επιρροή του Ρονάλντο συνέβαλε στο αποτέλεσμα.
Οπως αναφέρει το Bloomberg, το γεγονός αυτό δείχνει πώς μπορεί η προσωπική δύναμη των σταρ, ενισχυμένη από τον τεράστιο αριθμό «ακόλουθων» στα σόσιαλ μίντια, να φέρει τα πάνω-κάτω σε συνεργασίες εταιριών με ομάδες και διοργανώσεις.
Επιλέγουν πρόσωπα
Αν και οι εταιρίες τα τελευταία χρόνια τείνουν να απομακρύνονται από τις ομάδες και να επενδύουν σε πρόσωπα, το γεγονός ότι χορηγούν διοργανώσεις παγκόσμιας εμβέλειας αποτελεί καλή στρατηγική. Ομως πλέον θα πρέπει αναμφισβήτητα να υπολογίζουν το ρίσκο που εγκυμονούν οι «influencers», οι οποίοι έχουν τα «μέσα» να κινούν τα νήματα και με μια κίνηση, tweet ή δήλωση καταφέρνουν να ταράξουν τα νερά. Ενδεικτική είναι η επιρροή που ασκούν στην τιμή των κρυπτονομισμάτων τα tweets του δισεκατομμυριούχου Ελον Μασκ.
Η Adidas έχει μειώσει τον αριθμό των αθλητικών ομάδων που σπονσοράρει, εστιάζοντας τις δαπάνες μάρκετινγκ σε μεμονωμένους ποδοσφαιριστές-σταρ, όπως ο Πολ Πογκμπά και ο Λιονέλ Μέσι και σε συνεργασίες με τον ράπερ Κάνιε Γουέστ και την Μπιγιονσέ. Η Nike έχει μακρά ιστορία σε συνεργασίες με κορυφαίους αθλητές, με πιο γνωστή περίπτωση τον Μάικλ Τζόρνταν. Σήμερα, από τον χώρο του μπάσκετ συνεργάζεται με τον Λεμπρόν Τζέιμς και από το τένις με τη Σερένα Ουίλιαμς και τη Ναόμι Οσάκα. Κατά καιρούς χορηγεί κάποιες ομάδες, ωστόσο για την προβολή της επιλέγει κυρίως διάσημους «πρεσβευτές» που θα την αναδείξουν.
Γαλλία-Ισραήλ: Επεισόδια κατά τη διάρκεια του αγώνα παρά την έντονη παρουσία αστυνομίας
Ακόμη κι αυτή η προσέγγιση, που δείχνει πιο ασφαλής, ενέχει κινδύνους καθώς οι «πρεσβευτές» μπορεί να εμφανίσουν συμπεριφορά που δεν ικανοποιεί το brand ή να κάνουν «μεταγραφή» σε άλλο χορηγό. Προσφάτως, το αστέρι της γυμναστικής των ΗΠΑ Σιμόν Μπάιλς εγκατέλειψε τη Nike για τη μονάδα αθλητικών ειδών Athleta της Gap.
Πρωτόκολλο
Οι εθνικές ποδοσφαιρικές ομοσπονδίες υποχρεώνουν συνήθως τους παίκτες να τηρούν κάποια «πρωτόκολλα», όπως να παρίστανται στις συνεντεύξεις Τύπου και να είναι ευπρεπώς ενδεδυμένοι, ωστόσο δεν υπάρχουν άτυποι κανόνες σχετικά με τους χορηγούς των διοργανώσεων.
Η Πορτογαλική Ποδοσφαιρική Ομοσπονδία, στην οποία ανήκει ο Ρονάλντο, πιθανώς θα κάνει κάποια υπενθύμιση για τη στάση ευθύνης που πρέπει να τηρούν οι ποδοσφαιριστές της, όμως η λήψη πειθαρχικών κυρώσεων μοιάζει απίθανη. H UEFA δήλωσε ότι «όλοι έχουν δικαίωμα στις προτιμήσεις τους όσον αφορά τα αναψυκτικά», χωρίς να παραλείψει να προσθέσει ότι στους παίκτες στις συνεντεύξεις Τύπου προσφέρεται νερό, παράλληλα με την Coca-Cola. «Σεβόμαστε απόλυτα την απόφαση όλων όσον αφορά το ποτό της επιλογής τους», δήλωσε με αντίστοιχο τρόπο ο εκπρόσωπος της Heineken.
Αλλωστε, η επιβολή προστίμου σε έναν ποδοσφαιριστή του μεγέθους του Ρονάλντο θα πυροδοτούσε νέο κύκλο εξελίξεων, πιθανότατα εις βάρος των εταιριών. Οπως σημειώνει ρεπορτάζ του Bloomberg, «αφού τα social media έχουν σκίσει το εγχειρίδιο κανόνων για τις χορηγίες και οι εταιρίες πρέπει να πλοηγηθούν στον νέο κόσμο του Instagram και του TikTok, η Coca-Cola ελπίζει ότι τουλάχιστον επιβιώνει ακόμα η σταθερά δεν υπάρχει κακή δημοσιότητα».
Ρεκόρ
Κατά τη διάρκεια της αποστολής της Εθνικής Πορτογαλίας για το Euro 2020, ο Κριστιάνο Ρονάλντο έσπασε ρεκόρ στο Instagram φτάνοντας τους 300 εκατομμύρια «ακόλουθους». Ο άσος του ποδοσφαίρου κατέκτησε τη διαδικτυακή κορυφή και πλέον είναι η πιο δημοφιλής προσωπικότητα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (και όχι μόνο στον χώρο του αθλητισμού), στον απόηχο μάλιστα και του «bottlegate». Οι ακόλουθοί του δεν προέρχονται μόνο από το αθλητικό και ποδοσφαιρόφιλο κοινό, καθώς διατηρεί συνεργασίες με διάφορες εταιρίες, αναρτά περιεχόμενο σχετικά με τη διατροφή και τη γυμναστική του, ενώ έχουν απασχολήσει στο παρελθόν οι φημολογούμενες σχέσεις του με την Κιμ Καρντάσιαν και την Ιρίνα Σάικ. Στη λίστα με τους κορυφαίους «ινφλουένσερ» βρίσκονται ο Ντουέιν Τζόνσον (247 εκατομμύρια), η Αριάνα Γκράντε (244 εκατομμύρια) και η Κάιλι Τζένερ (242 εκατομμύρια).
Το διαδικτυακό πανεπιστήμιο eCampus, το οποίο προωθεί ο Κριστιάνο Ρονάλντο, προσφέρει μεταξύ άλλων προγράμματα σπουδών για πτυχίο επιρροής (influencing) στα σόσιαλ μίντια. Ο Ρονάλντο στο παρελθόν έχει συμπεριληφθεί στη διαφημιστική καμπάνια του, χρηματοδοτώντας μάλιστα 36 φοιτητές με επιχορηγήσεις του. Ο στόχος του πτυχίου είναι να «καλύψει το τρέχον εκπαιδευτικό κενό» και να βοηθήσει τους φοιτητές να αποκτήσουν τις τεχνικές δεξιότητες που απαιτούνται για να επιδιώξουν μια σταδιοδρομία ως «influencer», γράφει το πανεπιστήμιο της Ιταλίας στην ιστοσελίδα του.
Η Heineken «θύμα» του Πογκμπά
Ο Γάλλος σταρ της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, Πολ Πογκμπά, προχώρησε σε κίνηση αντίστοιχη με του Ρονάλντο κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου που μεταδόθηκε, όταν απομάκρυνε από μπροστά του ένα μπουκάλι μπίρας Heineken άνευ αλκοόλ, ενός ακόμη σπόνσορα του Euro. Στην προκειμένη δεν καταγράφηκε μεταβολή στις μετοχές της εταιρίας. Ο Πογκμπά, ο οποίος είναι μουσουλμάνος, εμφανίστηκε κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου για την ανακήρυξή του σε «παίκτη του αγώνα» (MVP) μετά τη νίκη της Γαλλίας επί της Γερμανίας και απ’ ό,τι φάνηκε δεν κατάλαβε ότι η μπίρα ήταν μη αλκοολούχα. Ωστόσο δεν ήθελε να συνδέσει την παρουσία του με ένα προϊόν ενάντια στην πίστη του.
Η Coca-Cola είναι ένας από τους επίσημους χορηγούς του UEFA Euro 2020 (το οποίο πραγματοποιείται φέτος μετά την αναβολή του λόγω πανδημίας), όπως και η Heineken, η Just Eat Takeaway.com, η αεροπορική Qatar Airways, η Tiktok της Bytedance και ο κινεζικός όμιλος ηλεκτρονικών ειδών Vivo. Σύμφωνα με εκτίμηση του «Sport Business», οι χορηγοί δαπανούν περίπου 30 εκατομμύρια ευρώ για να «εμφανίζονται» στο τουρνουά.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής
Ακολούθησε το eleftherostypos.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις
Ειδήσεις σήμερα
Ακολουθήστε το EleftherosTypos.gr σε Instagram, Facebook και Twitter