Η ιστορία χτίζεται πάνω στον στίχο του Σεφέρη: «Τ΄ αγάλματα δεν είναι πια συντρίμμια, είμαστε εμείς», από το ποίημα του Σεφέρη «Ο ηδονικός Ελπήνωρ».
Το Eleftherostypos.gr βρέθηκε στο Ίδρυμα Κακογιάννη και συνομίλησε με τον δημιουργό Δημήτρη Κωτσή για την εμπνευσμένη σύλληψή του:
«Βασική ιδέα είναι η γέφυρα του σύγχρονου ελληνισμού με το ιστορικό παρελθόν του», μας λέει ο Δημήτρη Κωτσής. «Η ταυτότητά μας εμπεριέχει και την ταυτότητα των προγόνων μας. Ο στίχος του Σεφέρη συμπυκνώνει σε λίγες λέξεις τόμους αναλύσεων για τη σχέση των Νεοελλήνων με το απώτερο παρελθόν τους. Επί πλέον σηματοδοτεί τον αέναο κύκλο της ζωής, που παρά τις μεταμορφώσεις της, τροφοδοτείται από τα ίδια υπόγεια ρεύματα.
Αυτός ο αέναος κύκλος της ζωής είναι για εμάς σημαντικός. Δεν στεκόμαστε σε άλλο στίχο, στο ίδιο ποίημα του Σεφέρη, που τα συντρίμμια τα ταυτίζει με εμάς σήμερα. Αυτός ο αέναος κύκλος, που πηγαίνει από τη φθορά και το θάνατο στην αναγέννηση, από τα αρχαία αγάλματα και τα υπολείμματά τους σε μια νέα σύγχρονη ζωή, μας οδήγησε στην όλη σύνθεση.
Τι βλέπουν οι θεατές της εγκατάστασης;
Παρακολουθούν την μετάβαση ενός αρχαίου αγάλματος (του «διαδούμενου») μέσα από το θρυμματισμό του, σε έναν σύγχρονο νέο, ο οποίος μετά από κάποια βήματα, θα βυθιστεί αργά και τελετουργικά σε υδάτινο στοιχείο, ώσπου να μεταμορφωθεί πάλι σε άγαλμα. Όλη η διαδικασία παραπέμπει σε τελετές μετάβασης, όπως η βάπτιση.
Οι μεταμορφώσεις του αγάλματος σε σύγχρονο νέο, όπως και αντιστρόφως του νέου σε άγαλμα, πηγαίνουν παράλληλα με το πέρασμα από το σκίτσο στη ζωγραφική σύνθεση και από εκεί σε ρεαλιστικές απεικονίσεις μέσω digital graphics. Έτσι ο συνδυασμός ζωγραφικών και ψηφιακών εικόνων δίνει μια αίσθηση χειροποίητου, που ξεφεύγει από την συνηθισμένη ψυχρότητα μιας οθόνης.
Ποιος είναι ο στόχος αυτής της πρότασης;
Το παρόν δρώμενο έγινε στο πλαίσιο ενός ευρύτερου project animation εικαστικών έργων. Σκοπός αυτής της πρότασης είναι να δοθεί κίνηση και δράση σε ακίνητες εικόνες, πάνω όμως σε συγκεκριμένη ιστορία-σενάριο. Η ιδέα είναι να «ζωντανέψουν» μέσα από ψηφιακές εφαρμογές ζωγραφικά και γλυπτικά έργα.
Η ψηφιακή τεχνολογία μπορεί να κάνει να λειτουργήσουν συνδυαστικά πολλές τέχνες μαζί: Η υποκριτική, τα εικαστικά, η μουσική, ο κινηματογράφος. Ασχολήθηκα από πολύ νέος παράλληλα και με το θέατρο και με τα εικαστικά. Στις νέες τεχνολογίες βρήκα απεριόριστες δυνατότητες σύνθεσής τους.
Πως θέλατε να συνδέσετε τη σύγχρονη Ελλάδα με την αρχαία με βοηθό τη σύγχρονη τεχνολογία;
Η ιδέα της της σύνδεσης της σύγχρονης Ελλάδας με τον αρχαίο πολιτισμό της, μέσα όμως από βαθύτερες υπόγειες διαδρομές, (χωρίς τα τουριστικά πασαλείμματα), με απασχόλησε από πολύ νέο, όταν φοιτητής στο Παρίσι, συνάντησα Γάλλους, που μπορούσαν να απαγγείλουν Όμηρο (άνδρα μοι έννεπε μούσα πολύτροπον…). Μετά, στην Ελλάδα πια, το 1987, ως σκηνοθέτης ανέβασα για πρώτη φορά στην Ελλάδα τη «Φαίδρα» του Γιάννη Ρίτσου σε σκηνικά Γιάννη Τσαρούχη. Η συναναστροφή μου με αυτές τις δύο εμβληματικές προσωπικότητες, με έκαναν να εμβαθύνω περισσότερο σε αυτή τη θεματική, στην οποία έκτοτε επανέρχομαι κατά περιόδους.
Το θέμα μας στην παρούσα εγκατάσταση είναι: εμείς σε σχέση με τις αναφορές μας στο παρελθόν. Με το «ζωντάνεμα» συγκεκριμένου αρχαίου αγάλματος, όπως και συγκεκριμένων ζωγραφικών εικόνων σύγχρονων κτιρίων, έχουμε συνεχή μετάβαση από το σήμερα στην ιστορική μνήμη και από το παρελθόν στο σήμερα, μέσα από τις μεταμορφώσεις αγάλματος-ανθρώπου και της ζωγραφικής ματιέρας, σε ψηφιακά graphics.
Κατά τη διάρκεια του δρώμενου περνάμε, με ρεαλιστική κινηματογραφική δράση, από τη ζωγραφική απεικόνιση κτιρίων στη ρεαλιστική φωτογραφική τους απεικόνιση, και από τη γλυπτική αναπαράσταση του ανθρώπου στη μεταμόρφωσή της σε ζωντανό σύγχρονο νέο. Εδώ η ψηφιακή τεχνολογία δεν αυτονομείται με σκοπό τον εντυπωσιασμό. Αντιθέτως γίνεται μέρος της όλης σύνθεσης, συμπλέοντας με τον ποιητικό λόγο και τις εικαστικές δημιουργίες.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Σύλληψη-Σενάριο-Σκηνοθεσία: Δημήτρης Κωτσής
Διεύθυνση ψηφιακών εφαρμογών: Ηλίας Χατζηχριστοδούλου
Animation- Επεξεργασία βίντεο Αλεξάνδρα Παπαγιάννη
Μουσική-ηχητικό περιβάλλον: Φάνης Σακελλαρίου
Ηθοποιός: Γιάννης Κορρές
Κάμερα: Λεωνίδας Κεχαγιάς
Ζωγραφικά έργα: Δημήτρης Κωτσής
Διεύθυνση παραγωγής: Ηλίας Χατζηχριστοδούλου
Παραγωγή: ΜΕΤΑ-ΘΕΣΕΙΣ / INTERACTIONS και
ATHENS DIGITAL ARTS FESTIVAL
H δράση επιχορηγείται από το ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
Info: Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννη Διεύθυνση: Πειραιώς 206, Ταύρος
Teaser https://youtube.com/shorts/M7T7zcioClM