«Οι ηθοποιοί πρέπει να προστατευθούν από την Τεχνητή Νοημοσύνη. Η στάση τους σε αυτό το θέμα είναι πολύ ισχυρή και σωστή», μας είπε ο 87χρονος δημιουργός, προσθέτοντας χωρίς δισταγμό ότι υποστηρίζει τις κινητοποιήσεις των συναδέλφων του και των συνεργατών του.
Θα ήθελα το σχόλιό σας για την απεργία των σεναριογράφων και των ηθοποιών που συνεχίζεται.
Είμαι υπέρ των συνδικαλιστικών οργανώσεων, όπως και οι γονείς μου που ποτέ δεν βρέθηκαν απέναντι από οποιαδήποτε διαμαρτυρία στον δρόμο. Είμαι υπέρ της συνδικαλιστικής ένωσης των σεναριογράφων, καθώς είμαι κι εγώ σεναριογράφος και υποστηρίζω τους αγώνες τους, καθώς κι εκείνους των σκηνοθετών και των ηθοποιών. Δεν είμαι καλά ενημερωμένος για τα οικονομικά αιτήματα του κλάδου και τις διαπραγματεύσεις με τα στούντιο, αλλά, όσον αφορά στη χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης στο σινεμά, θεωρώ ότι η θέση των ηθοποιών απέναντι σε αυτό το αίτημα είναι πολύ ισχυρή και σωστή. Κανείς δεν θα έπρεπε να παίρνει το πρόσωπο ενός ηθοποιού, το σώμα του ή τη φωνή του και να τα χρησιμοποιεί χωρίς τη συναίνεσή του. Αν κάποιος θέλει να δώσει την άδειά του για αυτό, κανένα πρόβλημα, αλλά οι ηθοποιοί πρέπει να τα προστατεύσουν αυτά όταν κάτι γίνεται χωρίς την άδειά τους.
Πιστεύω ότι οι ηθοποιοί θα κερδίσουν αυτό το αίτημα, αν δεν το έχουν ήδη κάνει. Δεν υπάρχει λογική σε αυτό που κάνουν τα στούντιο και οι παραγωγοί με την Τεχνητή Νοημοσύνη.
Πώς σας φαίνονται οι ταινίες με σούπερ ήρωες;
Δεν με αφορούν οι ταινίες με τους σούπερ ήρωες. Είμαι σίγουρος ότι είναι μεγάλα επιτεύγματα από τεχνική άποψη, αλλά δεν έχω δει ποτέ καμία τέτοια ταινία γιατί δεν με ενδιαφέρει αυτού του είδους το σινεμά. Ποτέ δεν με κινητοποίησαν να πάω σε μια κινηματογραφική αίθουσα και να τις δω.
Σας επηρεάζει μια κακή κριτική σε ταινία σας; Σας επηρέαζε παλαιότερα;
Δεν έχω διαβάσει οποιαδήποτε κριτική για ταινία μου εδώ και 50 χρόνια. Οταν ξεκίνησα να σκηνοθετώ, μου έδωσαν καμιά εκατοστή κριτικές από τις ΗΠΑ για τις ταινίες μου για να ξεχωρίσω κάποιες φράσεις για την προώθηση των ταινιών. Αυτό έγινε για τις δύο πρώτες ταινίες μου. Διάβασα κριτικές από ΜΜΕ της Νέας Υόρκης, του Τέξας, της Καλιφόρνιας, του Σικάγου κ.λπ. και καθεμία από αυτές ήταν διαφορετική. Αλλη έγραφε καλά λόγια, άλλη άσχημα. Από τότε δεν ξαναδιάβασα κριτική για ταινία μου, δεν έβγαινε νόημα με τόσο πολλές και διαφορετικές απόψεις.
Πότε ήταν καλύτερη περίοδος για να σκηνοθετεί κανείς ταινίες; Τώρα ή παλαιότερα;
Ηταν σίγουρα καλύτερη εποχή για να γυρίζει κανείς ταινίες όταν εγώ ξεκίνησα. Κανείς δεν θέλει να σκηνοθετήσει μια ταινία που θα προβληθεί στις αίθουσες για δύο-τρεις εβδομάδες και μετά θα τη στείλουν στο streaming. Ολοι θέλουμε τον παλιό τρόπο όπου οι ταινίες έκαναν πρεμιέρα στις αίθουσες και προβάλλονταν για τρεις ή έξι μήνες ανάλογα με το πόσο καλή είναι μια ταινία. Εγώ είχα ταινία που παιζόταν στα σινεμά για έναν χρόνο. Σήμερα έχουμε σπουδαίους σκηνοθέτες, αλλά δεν έχουν το σινεμά που τους αξίζει. Το πρόβλημα όμως είναι ότι οι σκηνοθέτες σήμερα συνηθίζουν σε αυτήν τη νέα κατάσταση. Χαίρονται πολύ που τους δίνεται η ευκαιρία να γυρίσουν ταινίες, αλλά αυτές καταλήγουν σύντομα στο streaming.
Δεν είναι καλή περίοδος αυτή που διανύουμε για να φτιάχνεις ταινίες. Στο παρελθόν ήταν καλύτερα. Τώρα οι ταινίες προβάλλονται γρήγορα στη μικρή οθόνη και ουσιαστικά οι σκηνοθέτες δουλεύουν για την τηλεόραση.
Καλές κριτικές για τα «Γυρίσματα της τύχης»
Για την 50ή ταινία του ο Γούντι Αλεν χρειάστηκε να ξενιτευτεί και πάλι στο Παρίσι. Τα «Γυρίσματα της τύχης» είναι η πρώτη γαλλόφωνη ταινία του και η ιστορία της αφορά ένα νεαρό ζευγάρι μεγαλοαστών, τον Zαν και τη Φανί, των οποίων η σχέση ανατρέπεται όταν τυχαία στον δρόμο η Φανί θα συναντήσει έναν παλιό της συμμαθητή, τον Αλέν. Ο Αλέν θα εκμυστηρευθεί στη Φανί τον έρωτα που έτρεφε για εκείνη όταν ήταν στο σχολείο και δεν θα χρειαστούν πολλά μυστικά ραντεβού μέχρι οι δυο τους να βρεθούν στο κρεβάτι. Ο Zαν, όμως, που κανείς δεν ξέρει τι κάνει και με ποιον τρόπο βγάζει τόσο πολλά χρήματα, υποπτεύεται ότι η γυναίκα του τον απατά και προσλαμβάνει ιδιωτικό ντετέκτιβ για να σιγουρευτεί. Οταν πάρει στα χέρια του τις αποδείξεις, θα αναλάβει δράση.
Πρωταγωνιστούν οι Λου ντε Λαάζ, Μελβίλ Πουπό και Νιλς Σνάιντερ, ενώ στον ρόλο της μητέρας της Φανί εμφανίζεται η Βαλερί Λεμερσιέ. Η ταινία έκανε πρεμιέρα εκτός συναγωνισμού στο πρόσφατο Φεστιβάλ της Βενετίας, λίγο πριν ο Γούντι Αλεν έρθει στην Αθήνα, και απέσπασε αρκετά καλές κριτικές. «Δεν είναι η επανεφεύρεση του Γούντι Αλεν, αλλά διαθέτει περισσότερη ψυχή και χαρά της ζωής από οποιαδήποτε ταινία του τα τελευταία χρόνια», γράφει χαρακτηριστικά το «Screen International».
Ποικίλα σχόλια
Η ανακοίνωση, βέβαια, της πρεμιέρας της ταινίας στη Βενετία, όπως κι εκείνες των Ρομάν Πολάνσκι και Λικ Μπεσόν, έγινε δεκτή με αρκετά σχόλια, καθώς ο Γούντι Αλεν έχει κατηγορηθεί από την κόρη της Μία Φάροου, Ντίλαν, ότι την παρενόχλησε σεξουαλικά όταν ήταν παιδί. Και αυτές οι κατηγορίες έχουν μετατρέψει τον Γούντι Αλεν σε ανεπιθύμητο πρόσωπο στις ΗΠΑ, ενώ δεν είναι λίγοι οι ηθοποιοί που έχουν δουλέψει μαζί του και έχουν δηλώσει ανοιχτά ότι το έχουν μετανιώσει.
«Δεν καταλαβαίνω πού είναι το πρόβλημα. Ο Γούντι Αλεν ερευνήθηκε δύο φορές από τη Δικαιοσύνη και δεν ασκήθηκε ποτέ δίωξη εις βάρος του», τόνισε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ, Αλμπέρτο Μπαρμπέρα, όταν ρωτήθηκε σχετικά. Επίσης, πρόσθεσε σε συνέντευξή του στον «Guardian»: «Είναι αδύνατο να κυκλοφορήσουν οι ταινίες του Γούντι Αλεν στις ΗΠΑ, κάτι που το θεωρώ τελείως απίστευτο. Για ποιον λόγο πρέπει να απαγορεύσουμε μια ταινία του όταν δεν έχει κριθεί ένοχος ενώπιον της Δικαιοσύνης; Γιατί να είμαστε πιο αυστηροί απέναντί του; Πρέπει να έχουμε πίστη στο σύστημα Δικαιοσύνης».
Ειδήσεις σήμερα
Τα ζώδια της εβδομάδας: Νέες γνωριμίες και έρωτες στο προσκήνιο
O Γούντι Αλεν στον «Ε.Τ.»: Δεν έχω διαβάσει κριτική για ταινία μου εδώ και 50 χρόνια