Από ποιοτική άποψη, θεωρώ ότι τα έργα των Ελλήνων συγγραφέων δεν έχουν να ζηλέψουν και πολλά πράγματα από τα αντίστοιχα των ξένων ομότεχνών τους (κατά μέσο όρο). Αν διαβάσουμε ένα ελληνικό αστυνομικό μυθιστόρημα έχοντας καλύψει το όνομα του συγγραφέα, θα διαπιστώσουμε ότι κάλλιστα θα μπορούσε να έχει γραφτεί από κάποιον ξένο συγγραφέα. Εκείνο που πρέπει να γίνει είναι η ανάπτυξη ενός σχεδίου, με συμμετοχή του κράτους, των εκδοτών και των ίδιων των συγγραφέων, για την προώθηση της ελληνικής αστυνομικής λογοτεχνίας στο εξωτερικό.
Πρωτοπόρος στον τομέα αυτόν, ο «Ελεύθερος Τύπος», με την ισχυρή υποστήριξη της ΕΛΣΑΛ (Ελληνική Λέσχη Συγγραφέων Αστυνομικής Λογοτεχνίας) και του Φεστιβάλ Αστυνομικής Λογοτεχνίας Agatha, προσφέρει αυτό το αφιέρωμα στις ελληνικές εκδόσεις του 2024.
(Τα έργα που συμπεριλαμβάνονται είναι όσα έχουν στείλει οι εκδότες και αναφέρονται με αλφαβητική σειρά.)
ΜΕΡΟΣ Α’
- Δώρος Αντωνιάδης «Το μέλλον δεν μπορεί να περιμένει» (ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ)
Ενας άνδρας χωρίς ταυτότητα ξυπνάει από το κώμα σε νοσοκομείο της Αθήνας. Εχει πυροβοληθεί στο κεφάλι και έχει χάσει την ομιλία του. Προσπαθώντας να καταγράψει όσα θυμάται σε ένα λάπτοπ, για να το δώσει στην Αστυνομία, συνειδητοποιεί ότι κανείς δεν μπορεί να τον βοηθήσει. Αποφασίζει να πάρει τον νόμο στα χέρια του για τελευταία φορά.
Ενα αυτοκίνητο προσκρούει σε σταματημένο λεωφορείο στον αυτοκινητόδρομο Λάρνακας – Λευκωσίας. Ο οδηγός σκοτώνεται. Στη νεκροψία διαπιστώνεται μία τρύπα από σφαίρα στο κρανίο.
- Αντυ Βρόσγος «Ο μαύρος γάτος» (ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ)
Μια παρακολούθηση ρουτίνας που παίρνει απρόσμενη εξέλιξη. Ενας προστάτης που κινδυνεύει περισσότερο από εκείνη που προσπαθεί να προστατεύσει. Ενας αποτυχημένος ιδιωτικός ντετέκτιβ που δεν έχει να πληρώσει το νοίκι. Μια ιστορική πλατεία περικυκλωμένη από λαμαρίνες. Ενας κοριός που κελαηδάει. Ενα στοιχειωμένο μήνυμα που έχει μείνει στο «διαβάστηκε». Ενας σκύλος με βαρύ όνομα. Ενας οικονομικός μετανάστης και ένας ξεροκέφαλος ρεπόρτερ. Ενα γεμάτο ποτήρι μπίρας.
Και ο Μαύρος Γάτος.
- Κλαίρη Θεοδώρου «Εκείνος και Εκείνη» (ΨΥΧΟΓΙΟΣ)
ΤΙ ΔΙΑΒΑΣΑ
Ο ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΗΣ
25 Δεκεμβρίου 2016. Η μέρα που οι αγαπημένοι του επιθεωρητή Ρούπερτ Κίλερ χάνονται για πάντα. Πολύχρωμα post-it και μια εφαρμογή στο κινητό υποκαθιστούν τη βραχεία μνήμη. Πόσο αποτελεσματικός μπορεί να είναι ένας αστυνομικός που δεν θυμάται πρόσφατα γεγονότα;
ΟΙ ΦΟΝΟΙ
Επτά ημέρες της Δημιουργίας, επτά θανάσιμα αμαρτήματα, επτά θύματα… Δολοφονίες βγαλμένες από τους χειρότερους εφιάλτες.
- Τεύκρος Μιχαηλίδης «Ενα πτώμα στην αυλή της Αμαλίας» (ΨΥΧΟΓΙΟΣ)
Αθήνα, 1850. Η Αγγελική Δελβενιώτη, δεσποινίς επί των τιμών της βασίλισσας Αμαλίας, βρίσκεται νεκρή στο λιθόστρωτο, κάτω από το παράθυρο του διαμερίσματός της στα Ανάκτορα. Ολοι πιστεύουν ότι πρόκειται για ένα μοιραίο ατύχημα. Η Φλόρενς Νάιτινγκεϊλ, που εκείνο τον καιρό βρίσκεται στην Αθήνα περνώντας τις μέρες της με την επιστήθια φίλη της, Φράνσις Χιλ, διευθύντρια του πρώτου ελληνικού παρθεναγωγείου, έχει αντίθετη άποψη…
- Κωνσταντίνα Μόσχου «Μέρσι» (BELL)
Φαίνεται πως ο πελάτης σε απόγνωση, που αναθέτει την υπόθεση της απαγωγής της συζύγου του στον ντετέκτιβ Στάθη Παντελιά, δεν γνώριζε ότι δεν πρέπει να λες ούτε ψέματα ούτε μισόλογα στον άνθρωπο που μισθώνεις για να ψάξει.
Από την άλλη πλευρά, η αλήθεια είναι ότι ο πελάτης έχει πάντα δίκιο, μέχρι να ανακαλύψεις πως η ζωή του ενδέχεται να ήταν καλύτερη χωρίς τη γυναίκα του…
- Βαγγέλης Μπέκας «Γένεσις» (ΨΥΧΟΓΙΟΣ)
Σε ένα ειδυλλιακό ελληνικό νησί, μια νεαρή αντιεισαγγελέας, γόνος δικαστικής δυναστείας, θα ανακαλύψει μια πλεκτάνη συνδεδεμένη με τη δικαστίνα μητέρα της, με ένα κύκλωμα παρανόμων που λυμαίνεται τον τουρισμό, τη βαριά βιομηχανία του τόπου.
Στην εξιχνίαση των εγκλημάτων θα εμπλακεί ένας γιατρός, που μέχρι πρόσφατα ακολουθούσε αποστολές σε ριψοκίνδυνα μέρη του πλανήτη. Δύο κόσμοι διαφορετικοί, σε ταραγμένη έλξη, ανακαλύπτουν διαρκώς άγνωστες πτυχές του παρελθόντος.
- Τέσσυ Παπαθανασίου «Υποξία» (ΝΙΚΑΣ)
Τέσσερις υποθέσεις αναδύονται από τη δολοφονία που καλείται να διαλευκάνει ο αστυνόμος Παβέρης ένα βροχερό βράδυ στον δρόμο Φάραγγα – Παροικιάς.
Τέσσερις ιστορίες στριφογυρνούν σε δίνη στο κεφάλι του. Μόνο μία είναι παράταιρη· αυτή που κρύβει πίσω της τη λύση.
Ενας, δύο, τρεις φόνοι. Θα προλάβει να αποτρέψει τον τέταρτο;
8) Κώστας Στοφόρος «Το άγαλμα του Πραξιτέλη» (ΚΥΦΑΝΤΑ)
Ποια σχέση έχει ένα χαμένο αριστούργημα του Πραξιτέλη με έναν από τους αρχαιότερους δρόμους στον κόσμο, την οδό Τριπόδων;
Ποιοι αναγκάστηκαν να το κρύψουν στη διάρκεια της Κατοχής, πληρώνοντας το πιο ακριβό τίμημα;
Ποια σχέση έχει η κόρη του Χέρμαν Γκέρινγκ με την υπόθεση;
Η αρχαιολόγος Αντρέα Ρίτερ έρχεται στην Αθήνα αναζητώντας τις απαντήσεις.
9) Αγγελος Χαριάτης «Μαντάμ Αμάντα» (24 ΓΡΑΜΜΑΤΑ)
Ο Αλκης Μπαμπαλής, απαλλαγμένος από την υπόθεση του κυρίου «Χ», συνεχίζει να ξοδεύεται στα μπαρ και τους ανώφελους, αδιέξοδους έρωτες. Επιβιώνει αναλαμβάνοντας, αναλύοντας και επιλύοντας υποθέσεις που δεν παρουσιάζουν κανένα ενδιαφέρον. Η Νόρα, η εκρηκτική μπαργούμαν, προσπαθεί να παίξει τον ρόλο της Πάολα, που τα κάνει όλα.
Ενα μεταμεσονύκτιο τηλεφώνημα είναι η αρχή μιας νέας περιπέτειας.
- Ελενα Χουσνή «Solve Death» (ΚΥΦΑΝΤΑ)
Σε ένα σπουδαίο δείγμα μυθοπλασίας, που επενδύει στην ερευνητική δημοσιογραφία και στηρίζεται στις συμβάσεις ενός πολιτικού και κοινωνικού θρίλερ, ερχόμαστε αντιμέτωποι με ένα μέλλον που έχει αγγίξει το παρόν, ένα επιστημονικό γεγονός που προκαλεί αμηχανία στην απόπειρα κατανόησης και στάσης απέναντί του.
Είναι η έλευση της Τεχνητής Νοημοσύνης το απόλυτο επίτευγμα στην υπηρεσία του ανθρώπινου γένους ή θα πρέπει να αφοριστεί πρόωρα;
- Γρηγόρης Αζαριάδης «Το μοτίβο του δολοφόνου» (BELL, επανέκδοση)
«Μην το κάνεις… σε παρακαλώ!». Τρεις πυροβολισμοί ήρθαν σαν απάντηση στην ικεσία της. Οι βολίδες σφηνώθηκαν ψηλά, στους μηρούς. Παραπάτησε κι έγειρε προς τα πίσω. Τα χέρια της υψώθηκαν αβέβαια, σαν να προσπαθούσε να προστατέψει το σώμα της απ’ αυτό που καταλάβαινε ότι θα ακολουθούσε. Την πλησίασε λίγο περισσότερο. Τράβηξε ξανά τη σκανδάλη. Αλλοι δύο πυροβολισμοί χαμηλά, στην κοιλιά. Η Περσεφόνη γλίστρησε απαλά προς τα κάτω και σωριάστηκε ανάσκελα στον δρόμο.
«Το μοτίβο του δολοφόνου» είναι ένα σκληρό αστυνομικό μυθιστόρημα.
ΣΥΛΛΟΓΙΚΟΙ ΤΟΜΟΙ
«Είκοσι τέσσερις αστυνομικές ιστορίες στις ράγες» (ΚΥΦΑΝΤΑ)
Το μετρό και ο ηλεκτρικός, τρένα, βαγονάκια ορυχείου, παιδικά τρενάκια ή τρένα στη φαντασία κάποιου, σταθμοί εν λειτουργία ή όχι, εγκαταλελειμμένα βαγόνια, βαγόνια ως θεατρικός χώρος είναι ορισμένα από τα μέρη όπου εκτυλίσσονται οι «Είκοσι τέσσερις αστυνομικές ιστορίες στις ράγες».
«Θεσσαλονίκη νουάρ – Η πόλη κάτω από την πόλη» (ΑΡΧΕΤΥΠΟ)
Η ιστορικότητα και η αφηγηματικότητα βαδίζουν αλά μπρατσέτα, προσφέροντας την προοπτική σκιαγράφησης της Θεσσαλονίκης μέσω δέκα διηγήσεων. Σκληροτράχηλες, παθιασμένες, τρομακτικές, ερωτικές και σίγουρα μυστηριώδεις, οι διηγήσεις του «Θεσσαλονίκη νουάρ – Η πόλη κάτω από την πόλη» φιλοξενούνται στον αστικό ιστό και την περιοχή που τον περικλείει, βαδίζουν στην ομίχλη του Θερμαϊκού, στις κεντρικές οδούς και τα ανηφορικά σοκάκια της Ανω Πόλης.