Η στάση του Σούνακ απέναντι στον Ελληνα πρωθυπουργό προκαλεί ερωτηματικά «δεδομένου του κέρδους που θα αποκομίσουν και οι δύο χώρες από μια αμοιβαία λύση για αυτό το χρόνιο ζήτημα» συμπληρώνει ο ίδιος ο συνομιλητής μας από τον Parthenon Project, το φορέα εκστρατείας για την επανένωση των Γλυπτών στη γενέθλια γη τους που ίδρυσε ο ομογενής βιομήχανος, Τζον Λέφας, με επικεφαλής τον πρώην υπουργό Πολιτισμού του Ηνωμένου Βασιλείου Εντ Βέιζι.
Μετά τη δήλωση του κ. Μητσοτάκη, ο οποίος εξέφρασε την ενόχλησή του για την ακύρωση της προγραμματισμένης συνάντησης, το θέμα της επανένωσης των Γλυπτών του Παρθενώνα στη γενέθλια γη τους επανήλθε στην κορυφή της παγκόσμιας ατζέντας και έθεσε επί τάπητος ξανά… τα έωλα και ξεπερασμένα επιχειρήματα της βρετανικής πλευράς. Η δογματική στάση των Βρετανών συνεχίζεται από το 1982, όπου η τότε υπουργός Πολιτισμού Μελίνα Μερκούρη έθεσε το αίτημα της ελληνικής κυβέρνησης για την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα. Τον Οκτώβριο του 1984 η Ελλάδα υπέβαλε επίσημο αίτημα για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα και τον Απρίλιο του ίδιου έτους η βρετανική πλευρά απέρριψε το ελληνικό αίτημα.
Σαράντα χρόνια μετά κι ενώ η πίεση για το ελληνικό ζήτημα των Παρθενώνειων Γλυπτών διαρκώς αυξάνεται από τη διεθνή κοινότητα, η Βρετανία φαίνεται να κλείνει τα αυτιά της… προκαλώντας μάλιστα με την πρωτάκουστη κίνηση του Σούνακ να μη συναντηθεί με τον κ. Μητσοτάκη, ενώ ο Ελληνας πρωθυπουργός βρισκόταν στο Λονδίνο. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης την Κυριακή έδωσε συνέντευξη στο BBC και επανέλαβε την πάγια θέση της ελληνικής κυβέρνησης για τα Γλυπτά του Παρθενώνα τονίζοντας πως «δεν είναι ζήτημα επιστροφής, τα Γλυπτά ανήκουν στην Ελλάδα και εκλάπησαν».
Με τη βελόνα του πικάπ: Κύκλοι τραγουδιών της Λίνας Νικολακοπούλου στο Major Seven
Είναι αξιοσημείωτο πως ακόμα και οι «Times» του Λονδίνου αναθεώρησαν τη στάση τους και με άρθρο τους τον Ιανουάριο του 2022 ζήτησαν την επιστροφή των Παρθενώνειων Γλυπτών υπογραμμίζοντας πως «οι καιροί και οι συνθήκες έχουν αλλάξει. Τα γλυπτά ανήκουν στην Αθήνα. Τώρα πρέπει να επιστρέψουν». Σε αυτό το άρθρο μάλιστα είχε γίνει εκτενής αναφορά στην τότε πρόσφατη επιστροφή του θραύσματος Fagan του Παρθενώνα από το Μουσείο Antonino Salinas του Παλέρμο. Θυμίζουμε πως το Δεκέμβριο του 2022 ο Πάπας Φραγκίσκος αποφάσισε να δωρίσει στην Ελλάδα τρία θραύσματα από τη ζωφόρο και τις μετόπες του Παρθενώνα που βρίσκονταν στις συλλογές των Μουσείων του Βατικανού.
Υπό αυτό το διεθνές κλίμα υπέρ της επανένωσης των Γλυπτών στο Μουσείο της Ακρόπολης, τα γεγονότα από την πρόσφατη κλοπή των πάνω από 2.000 χιλιάδων αντικειμένων από το Βρετανικό Μουσείο κατέρριψαν με εμφατικό τρόπο και το τελευταίο επιχείρημα του Βρετανικού Μουσείου ότι τα γλυπτά φυλάσσονται καλύτερα στο Λονδίνο από ό,τι στην Αθήνα. Αυτό ακριβώς υποστήριξε και η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη κατά τη διάρκεια του κοινοβουλευτικού ελέγχου στη Βουλή όταν αναφέρθηκε στο εθνικό ζήτημα, δηλώνοντας πως «η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη -και ο ίδιος προσωπικά- εργάζεται συστηματικά και μεθοδικά τεσσεράμισι χρόνια τώρα και έχει πετύχει μία σειρά πολύ θετικών εξελίξεων στο εθνικό ζήτημα των Γλυπτών του Παρθενώνα, της διεκδίκησης και της οριστικής επανένωσής τους στο Μουσείο της Ακρόπολης».
Υπενθυμίζουμε πως πριν λίγες ημέρες ο πρόεδρος του Βρετανικού Μουσείου, Τζορτζ Οσμπορν, κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στο ετήσιο δείπνο των διαχειριστών στην αίθουσα Duveen, όπου φιλοξενούνται τα Γλυπτά του Παρθενώνα είχε δηλώσει: «Ελπίζω να καταλήξουμε σε συμφωνία με την Ελλάδα, μια συμφωνία που δίνει τη δυνατότητα να δει κανείς αυτά τα σπουδαία γλυπτά στην Αθήνα, καθώς και στο Λονδίνο», ενώ ανέφερε μεταξύ άλλων πως «μπορεί κάλλιστα να μην τα καταφέρουμε, αλλά πιστεύουμε ότι αξίζει να προσπαθήσουμε».
«Υπάρχει δρόμος για μια συμφωνία»
Σε ερώτηση του «Ε.Τ.» αν τελικά τα Γλυπτά του Παρθενώνα υπό αυτές τις νέες εξελίξεις θα επιστρέψουν εκεί που ανήκουν, στη γενέθλια γης τους, ο εκπρόσωπος του Parthenon Project υποστηρίζει πως «υπάρχει δρόμος για να επιτευχθεί μια συμφωνία που ωφελεί και τις δύο πλευρές, με τα γλυπτά να επανενώνονται στην Αθήνα. Αυτό όμως δίνει επίσης την ευκαιρία να ιδρυθεί ένα μη κερδοσκοπικό, διμερές Ιδρυμα που θα μπορούσε να συγκεντρώσει χρηματοδοτήσεις και να υποστηρίξει τον επανασχεδιασμό της αίθουσας Duveen σε μια σύγχρονη Hellenic Gallery, πηγή έμπνευσης για τον επισκέπτη».