Δήλωση για την προσπάθεια διάσωσης του Ιντεάλ, του Αστορ και της Ιριδας έκανε στον «Ε.Τ.» η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη. Στο σχόλιό της δηλώνει «απολύτως υπέρ της διατήρησης της χρήσης και λειτουργίας όλων των ιστορικών κινηματογράφων στο κέντρο της Αθήνας» και προσθέτει ότι «αν διακοπεί η λειτουργία του Ιντεάλ και του Αστορ, θα αλλοιωθεί έτι μάλλον ο χαρακτήρας του ιστορικού κέντρου, που έχει ήδη κακοποιηθεί πολύ». Η κυρία Μενδώνη καταλήγει λέγοντας ότι «αποτελεί επιθυμία όλων μας, όσων μεγαλώσαμε και ζούμε εδώ, η Αθήνα να διατηρήσει την ιστορική της φυσιογνωμία και το άυλο πολιτιστικό της απόθεμα, μέρος των οποίων αποτελούν οι αίθουσες και των πέντε κινηματογράφων, Ιντεάλ, Αστορ, Ιριδα, Απόλλων και Αττικόν».
Η δήλωση της υπουργού Πολιτισμού έχει ως εξής: «Προφανώς, ως υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού και ως πολίτης, είμαι απολύτως υπέρ της διατήρησης της χρήσης και λειτουργίας όλων των ιστορικών κινηματογράφων στο κέντρο της Αθήνας. Οταν στις 12 Φεβρουαρίου 2012 δεκάδες κτίρια παραδόθηκαν στο βανδαλισμό και στις φλόγες, ανάμεσά τους και οι δύο ιστορικοί και διατηρητέοι κινηματογράφοι Απόλλων και Αττικόν, η καταστροφή στο πολιτιστικό απόθεμα αλλά και στη μνήμη της πόλης μας ήταν ανήκεστη. Το λαμπρό διατηρητέο κτίριο το οποίο φιλοξενούσε τις δύο αίθουσες είχε κτιστεί σε σχέδια του Ερνέστου Τσίλλερ (1870-81). Από τότε η οδός Σταδίου σκοτείνιασε. Εμειναν τα καμένα ερείπια, τα χάσκοντα παράθυρα, να μας θυμίζουν ότι ο αστικός ιστός των Αθηνών δεν μπορεί να αφήνεται στον καιρό…
Παρά τις άοκνες προσπάθειες της κυβέρνησης και τις θεσμικές διευκολύνσεις που ανέλαβε για την επαναλειτουργία τους, οι λινάτσες στην πρόσοψή τους μετά από έντεκα ολόκληρα χρόνια δεν πληγώνουν μόνον εμάς ως πολίτες αλλά και το ιστορικό κέντρο της Αθήνας. Αν διακοπεί η λειτουργία τού Ιντεάλ -αν και διαβάζω ότι υπάρχει σαφής δέσμευση για την εξακολούθηση της λειτουργίας του- και του Αστορ, θα αλλοιωθεί έτι μάλλον ο χαρακτήρας του ιστορικού κέντρου, που έχει ήδη κακοποιηθεί πολύ. Η Αθήνα, ως ζωντανός οργανισμός, πρέπει να εξελίσσεται, διατηρώντας τα τοπόσημά της όχι ως νοσταλγική ανάμνηση αλλά ως ιμάντα σύνδεσης του παρελθόντος με το μέλλον της.
Η συνέχιση της λειτουργίας των κινηματογραφικών αιθουσών μπορεί να αποδώσει υπεραξία στην όποια αξιοποίηση των κτιρίων που τα περιβάλλουν. Την Ιριδα, στη γωνία Ιπποκράτους και Ακαδημίας, τη θυμάμαι από τα φοιτητικά μου χρόνια ως αίθουσα πανεπιστημιακής διδασκαλίας.
Το ισχύον θεσμικό πλαίσιο δεν επιτρέπει στο ΥΠΠΟΑ να κηρύξει εν χρήσει κάποιο κτίριο, παρά μόνον εάν το συγκεκριμένο έχει κηρυχτεί μνημείο βάσει των διατάξεων του ν. 4858/2021 περί προστασίας των αρχαιοτήτων και εν γένει της πολιτιστικής κληρονομιάς.
Στις περιπτώσεις των τριών κινηματογράφων δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις που θέτει ο νόμος για την κήρυξή τους ως μνημεία. Η αρμοδιότητα κήρυξης-χρήσης ενός κτιρίου ανήκει στο υπουργείο Περιβάλλοντος.
Αποτελεί επιθυμία όλων μας, όσων μεγαλώσαμε και ζούμε εδώ, η Αθήνα να διατηρήσει την ιστορική της φυσιογνωμία και το άυλο πολιτιστικό της απόθεμα, μέρος των οποίων αποτελούν οι αίθουσες και των πέντε κινηματογράφων. Δεν θέλουμε να αποκοπούν από τη ζώσα πραγματικότητα της πόλης μας».
Υπέρ της διάσωσης των αιθουσών τάχθηκε επίσης ο Γιώργος Λάνθιμος: «Παρακαλώ τους αρμόδιους και όσους έχουν την πραγματική δύναμη να κάνουν αυτό που είναι απαραίτητο για να χαρακτηρισθούν αυτοί οι κινηματογράφοι ώστε να μπορέσουν να συνεχίσουν τη λειτουργία τους και το έργο που παρέχουν τόσα χρόνια σε τόσες γενιές ανθρώπων», τόνισε σε σχετικό βίντεο. Με βίντεο έστειλαν επίσης τη συμπαράστασή τους ο βραβευμένος με δύο Χρυσούς Φοίνικες σκηνοθέτης Ρούμπεν Εστλουντ και ο Ρουμάνος σκηνοθέτης Ράντου Ζούντε.
Πέθανε ο συγγραφέας Βασίλης Λιόγκαρης
ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ: Χάνουμε χώρους-κιβωτούς πολιτισμού
Δήλωση υπέρ της συνέχισης λειτουργίας των κινηματογράφων Ιντεάλ, Αστορ και Ιριδα έκανε και η Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου, με ανάρτησή της στο Facebook. «Η ερημοποίηση της Σταδίου μάς πληγώνει. Το καμένο κτίριο που στέγαζε τον Απόλλωνα και το Αττικόν παραμένει τραύμα ανεπούλωτο στον αστικό ιστό. Το Ιντεάλ, το Αστορ, η Ιριδα κινδυνεύουν. Χάνουμε κινηματογράφους που μας μύησαν στα “μυστικά του σινεμά σαν της ποιήσεως τη μαγεία”, όπως έγραψε ο Ανδρέας Εμπειρίκος, γνωρίζοντάς μας μεγάλους δημιουργούς που απόσταξαν στις εικόνες τους τη λυρική ουσία της ζωής. Χάνουμε τη μυσταγωγία της αίθουσας, τη γοητεία της συλλογικής εμπειρίας. Χάνουμε χώρους που δεν ήταν απλώς αίθουσες προβολής, αλλά κιβωτοί πολιτισμού.
Καθώς αποκόπτονται, ένας ένας, από το σώμα της πόλης, όπως εξάλλου και άλλοι ιστορικοί τόποι συνάθροισης, παλιά καφενεία ή εστιατόρια που κάποτε αποτέλεσαν πυκνωτές της αθηναϊκής πνευματικής ζωής, χάνεται σταδιακά και η μνήμη της πόλης», σημειώνει η Πρόεδρος της Δημοκρατίας, για να καταλήξει ότι «η πόλη, κάθε πόλη, είναι ένας ζωντανός οργανισμός σε συνεχή μεταμόρφωση, όπως και οι άνθρωποι που την κατοικούν. Αναζητεί όμως πάντοτε τις σταθερές της. Τα τοπόσημά της.
Κι αυτά δεν είναι μόνο τα μνημεία της. Είναι τα σπίτια, τα καφενεία, οι κινηματογράφοι και τα θέατρα, οι κήποι, οι πλατείες της, ό,τι, δηλαδή, προσδίδει σε μια πόλη ταυτότητα, ό,τι περιέχει την ιστορία των ανθρώπων, των αναζητήσεων, των παθών και των προσδοκιών τους, ό,τι συνέχει τους κατοίκους της. Αν κοπεί αυτό το ενοποιητικό νήμα, η πόλη χάνει τον άξονά της και ο καθένας από μας τη σύνδεση με τα ίδια του τα βιώματα».
Ειδήσεις σήμερα
Εκλογές 2023: Σήμερα στη Βουλή η τροπολογία «μπλόκο» στο κόμμα του Κασιδιάρη
Νίκος Ανδρουλάκης: Αποκάλυψε το πρόσωπο που προτείνει για πρωθυπουργό [βίντεο]