Στο κέντρο της ελαιογραφίας ο Ζακυνθινός Σπύρος Δαγλιόστρου, πληγωμένος στη μάχη της Βλαχιάς στο Δραγατσάνι, συνεχίζει να δίνει τον αγώνα του, ενώ με το αίμα που έρρεε από την πληγή του αναγγέλλει στη μητέρα του πως το καθήκον του ολοκληρώθηκε. Με το δεξί χέρι κρατάει το καριοφίλι και με το αριστερό γράφει με το ίδιο του το αίμα τη συνταρακτική φράση: «Μήτηρ Θνήσκω υπέρ πατρίδος, 1821». Η ελαιογραφία «Ο Θάνατος του Σπύρου Δαγλιόστρου» στέκει απέναντι από το έργο «Η Ηττα των Τούρκων στην Κλεισούρα του Σουλίου», του Βρετανού Denis Dighton, όπου ο ζωγράφος εμπνέεται από ένα συγκεκριμένο επεισόδιο του Αγώνα των Σουλιωτών. Ηταν Ιούλιος του 1792 όταν ο Αλή Πασάς δεν κατάφερε να εξαγοράσει με δόλο τον Λάμπρο Τζαβέλλα και οι Σουλιώτες έδωσαν μια ηρωική μάχη. Το σκηνικό που απεικονίζει η παράσταση του Dighton είναι μεγαλειώδες. Στις βραχώδεις απόκρημνες πλαγιές μια πολυπρόσωπη μάχη σώμα με σώμα αποδοσμένη με δυναμισμό, ένταση και δραματικότητα.
Τα δύο αυτά μεγάλα έργα «μετέχουν» σε έναν διεθνή εικαστικό διάλογο ποικίλων αισθητικών προσεγγίσεων στο Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού. Πρόκειται για μια πραγματικά ενδιαφέρουσα και συναρπαστική έκθεση, με τίτλο «Θησαυροί Φιλελληνικής Ζωγραφικής από τη Συλλογή του Ιδρύματος Αντώνιος Ε. Κομνηνός», με έργα-αριστουργήματα που εκτίθενται για πρώτη φορά και τα οποία δεν ευφραίνουν μόνο την όραση, αλλά και ανακινούν το στοχασμό για την ιστορική συνείδηση. Η περιοδική έκθεση, που ξεκινάει σήμερα και ολοκληρώνεται στις 9 Ιανουαρίου 2022, έχει ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
Τριάντα δύο έργα πολύτιμα τεκμήρια Τέχνης και Ιστορίας αποτυπώνουν τοπία της αθηναϊκής καθημερινότητας, επεισόδια του Αγώνα, σκηνές ηρωισμού, εικόνες αγωνιστών και αγωνιστριών, στιγμιότυπα φιλοπατρίας και αυτοθυσίας, τοπικές φορεσιές, οικογένειες στα βουνά, όλο το ρεπερτόριο της φιλελληνικής εικονογραφίας, μυθοπλαστικής αλλά και πραγματικής. Η έκθεση αναπτύσσεται σε τρεις ενότητες με βάση τη θεματική τους. Στην πρώτη αίθουσα ο επισκέπτης συναντάει τοπιογραφίες, το ελληνικό τοπίο του 19ου αιώνα, και εν συνεχεία ακολουθούν αριστουργήματα της οθωνικής περιόδου και μεγάλων στιγμών της Ελληνικής Επανάστασης.
Η μοναδικότητα της Συλλογής, όπως σημείωσε χθες κατά την παρουσίαση των θησαυρών της Συλλογής η επιμελήτρια της έκθεσης και ιστορικός Τέχνης Φανή-Μαρία Τσιγκάκου, έγκειται σε μια σειρά χαρακτηριστικών. Συγκεκριμένα, «οι δημιουργοί των έργων είναι από τους επιφανέστερους ζωγράφους που συνδέθηκαν με το φιλελληνικό κίνημα», ενώ η «συνύπαρξη καλλιτεχνών διαφορετικών εθνικοτήτων δίνει μια σπάνια δυνατότητα στους μελετητές να διερευνήσουν τη διαφορετική προσέγγιση του φιλελληνικού ρεπερτορίου από τους Ευρωπαίους καλλιτέχνες ανάλογα με τις αισθητοπολιτισμικές συνθήκες που επικρατούσαν στις χώρες όπου αυτοί έδρασαν». Στην έκθεση ο επισκέπτης συναντάει έργα όπως «Η περιοχή γύρω από τον Πύργο των Ανέμων» του Δανού Μartinuw Wesseltoft, «η Ναυμαχία του Ναυαρίνου» του Αγγλου George Philip Reinagle, η «Οικογένεια Φυγάδων» του Πολωνού Jojan-Franz Konstantin Cretius, αλλά και έργα Ελλήνων οι οποίοι μετασχημάτισαν τα ευρωπαϊκά φιλελληνικά πρότυπα. Παράλληλα, την έκθεση συνοδεύει ένας εξαιρετικά πλούσιος εικονογραφημένος κατάλογος, μια ανεκτίμητη παρακαταθήκη στη βιβλιογραφία της Επανάστασης, μια δεξαμενή πληροφοριών και απαράμιλλης ομορφιάς έργα.
ΤΙ ΔΙΑΒΑΣΑ
Info:
Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού, Κουμπάρη 1, τηλ. 210-3671000
Ακολούθησε το eleftherostypos.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις
Ειδήσεις σήμερα
- Κίνηση τώρα: Μποτιλιάρισμα στον Κηφισό – Πού αλλού παρατηρούνται καθυστερήσεις
- Νέα μέτρα: Τα 10 μπλόκα στους ανεμβολίαστους και η τρίτη δόση στους εμβολιασμένους
- «Καμπανάκι» ΠΟΥ για βακτήριο που σκοτώνει 150.000 μωρά κάθε χρόνο – «Πρέπει να βρεθεί άμεσα εμβόλιο»
- ΔΕΚΟ-Τράπεζες-ΜΜΕ: Πρόωρη σύνταξη πριν τα 60 [πίνακες]
- Κορονοϊός-Β. Ελλάδα: «Εμφραγμα» στις ΜΕΘ, νοσηλείες στο κόκκινο
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr