Από τον Κώστα Χρήστου
Ο Κρίστιαν Γουόλμαρ είναι ένας από τους ευτυχισμένους επαγγελματίες. Από εκείνους που κατάφεραν να μετατρέψουν το χόμπι τους σε εργασία αναδεικνύοντας τον καλύτερο τους εαυτό μέσα από αυτή. Ο υπέροχος κύριος Γουόλμαρ είναι ένας εναλλακτικός ιστορικός. Ένας ιστορικός τρένων. Ή μάλλον, ένας ιστορικός που ειδικεύεται στις κατασκευές σιδηροδρόμων και που μέχρι σήμερα δημοσιεύει εμπεριστατωμένες μελέτες σχετικά με την συγκοινωνιολογία των τρένων προς όφελος του κοινού.
Το τελευταίο του βιβλίο με τίτλο «Υπερσιβηρικός», παρουσιάζει την ιστορία της μεγαλύτερης σιδηροδρομικής κατασκευής στον κόσμο. Παρότι ο Γουόλμαρ εμπεριέχει σε αυτό φωτογραφίες και πηγές που χρονολογούνται από τον 19ο αιώνα, καταφέρνει με την ιδιαίτερη πένα του να το παρουσιάσει σαν ένα όμορφο ιστορικό παραμύθι.
Στον Ελεύθερο Τύπο, δεν μίλησε μόνο για το πόσο δύσκολη ήταν η συγγραφή του βιβλίου αλλά και για τα όλα όσα κάνουν τον Υπερσιβηρικό να κρατάει τον ρομαντισμό του μέχρι σήμερα.
Εκτός από συγγραφέας και δημοσιογράφος είστε ένας από τους μεγαλύτερους ερευνητές της ιστορίας των σιδηροδρόμων. Τι σας έκανε να αγαπήσετε τα τρένα τόσο πολύ;
Θεωρώ ότι δεν υπάρχει καλύτερο μέσο για να ταξιδέψεις. Τα ταξίδια που σου προσφέρει ένα τρένο είναι φανταστικά. Και εκτός αυτού, έχουν βοηθήσει στην εξέλιξη και την διαμόρφωση του κόσμου.
Άρα να φανταστώ πως το να γράψετε ένα τέτοιο βιβλίο ήταν εύκολο βάση των γνώσεών σας;
Βασικά ήταν δύσκολο. Μπορεί να έχω τις γνώσεις αλλά ήταν λίγες οι πηγές πληροφόρησης που μπορούσα να βρω στην αγγλική γλώσσα. Ευτυχώς όμως υπάρχουν και αυτές που είναι «λίγες και καλές». Επίσης είχα την τύχη να βρω ένα καταπληκτικό φωτογραφικό υλικό.
Αν λάβουμε υπόψιν μας την τεχνολογία του 19ου αιώνα, πόσο δύσκολο ήταν για τους Ρώσους η κατασκευή του Υπερσιβηρικού; Αντιμετώπισαν πολλές δυσκολίες;
Η αλήθεια είναι πως οι Ρώσοι έκαναν καταπληκτική δουλειά. Παρότι η οικονομία τους αντιμετώπισε προβλήματα και οι βιομηχανικές τους μελέτες δεν ήταν πλούσιες, κατάφεραν και οργάνωσαν σωστά το εργατικό δυναμικό τους, χρησιμοποιώντας τεχνικές για κατασκευές σιδηροδρόμων από το εξωτερικό. Και τα πήγαν μια χαρά!
Γνωρίζουμε ότι ο Υπερσιβηρικός έπαιξε μεγάλο ρόλο στα γεγονότα του Β’ Παγκοσμίου. Χρησιμοποιήθηκε και στον Εμφύλιο;
Ναι, έχω κάνει και μία αναφορά στο βιβλίο σχετικά με αυτό. Νομίζω ότι το πιο ενδιαφέρον κομμάτι, ήταν ο περιοδικός έλεγχος του τρένου από την Τσεχική Λεγεώνα. Είναι ένα πολύ ενδιαφέρον ιστορικό στιγμιότυπο.
Προσωπικά, ποια προσωπικότητα πιστεύετε ότι ήταν η σημαντικότερη για την κατασκευή του Υπερσιβηρικού; Κάποια που ο κόσμος πιθανόν να μην γνωρίζει.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι χωρίς τις προσπάθειες του κόμη Σεργκέι Βίτε -που ασχολήθηκε λεπτομερώς με την κατασκευή και την υποστήριξε οικονομικά με τον καλύτερο δυνατό τρόπο ως υπουργός οικονομικών- ο Υπεριβηρικός δεν θα είχε γίνει ποτέ πραγματικότητα.
Θεωρείτε πως ο Υπερσιβηρικός είναι σήμερα τόσο μεγαλοπρεπής όσο και στον 19ο αιώνα;
Σίγουρα. Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι μέχρι και σήμερα είναι μία γραμμή που εξυπηρετεί εκατομμύρια Ρώσους και όχι μόνο.
Διάβασα σε ένα κείμενο στον Guardian ότι είστε κατά των σιδηροδρόμων high speed (HSR) που κατασκευάστηκαν στη Μεγάλη Βρετανία. Είναι αλήθεια; Και αν ναι, γιατί;
Ναι είναι αλήθεια. Η απάντηση είναι απλή: ο HSR είναι ακριβός, δεν είναι βιώσιμος περιβαλλοντολογικά και οι λανθασμένοι σταθμοί που εξυπηρετεί δεν τον καθιστούν πρακτικό. Είναι άχρηστος.
Έχετε ταξιδέψει με τον Υπερσιβηρικό. Υπάρχει κάποια χαρακτηριστική ανάμνηση που σας έχει μείνει;
Είναι 8 το πρωί και μόλις έχω αποβιβαστεί στο Ουλάν Ουντέ της Ρωσίας. Η θερμοκρασία είναι -15 βαθμοί Κελσίου και μυρίζω στον αέρα τον καπνό από το φουγάρο. Με έκανε να πιστέψω ότι το τρένο ρυμουλκείται από κάποια ατμομηχανή…
Ασχολείστε και με την πολιτική (σ.σ.: ο Κρίστιαν Γουόλμαρ ήταν υποψήφιος τη φετινή χρονιά για δήμαρχος). Τι σας οδήγησε να διεκδικήσετε την δημαρχία;
Ένιωσα ότι έχω να προσφέρω πολλά στους συμπολίτες μου. Και όχι μόνο επειδή είμαι εμπειρογνώμων στις κατασκευές σιδηροδρόμων. Το καλό της υπόθεσης είναι ότι, παρ’ όλο που έχασα στην αναμέτρηση, ο δήμαρχος έλαβε σοβαρά τις θέσεις μου στο ντιμπέιτ και τώρα σκέφτεται να πεζοδρομήσει την Όξφορντ Στριτ όπως ακριβώς είχα προτείνει.
Δηλώνετε ισόβιος υποστηρικτής του Εργατικού Κόμματος. Μπορεί να βοηθήσει στο να γίνει η Αγγλία μία μεγάλη χώρα ξανά;
Το έχω ξαναπεί: το Εργατικό Κόμμα είναι η μόνη λύση για την Αγγλία. Με την προϋπόθεση ωστόσο, να υπάρχει μία κυβέρνηση που να αντιπροσωπεύει την δικαιοσύνη και να κάνει τα αδύνατα δυνατά ώστε να εξαφανιστούν οι ανισότητες από την κοινωνία.
Έμαθα ότι είστε φανατικός των Queen’s Park Rangers. Ένα σχόλιο για την ομάδα;
(γέλια) Νομίζω πως ο Τζίμι Φλόιντ Χάσελμπαϊνκ είναι ένας εξαιρετικός προπονητής. Πιστεύω θα τα καταφέρουμε καλύτερα του χρόνου!
* Το βιβλίο του Κρίστιαν Γουόλμαρ, «Υπερσιβηρικός», κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ψυχογιός.