Οι επισκέπτες του «Ελληνικού Κόσμου» μπαίνουν στη Θόλο και… διακτινίζονται στην Αθήνα του 5ου αιώνα π.Χ.! Είναι η εποχή που μεταφέρεται στην Ακρόπολη η έδρα της Αθηναϊκής Συμμαχίας και η Αθήνα γίνεται το σημαντικότερο κέντρο του πνευματικού κόσμου. Την ίδια εποχή τίθεται σε εφαρμογή, με πρωτοβουλία του Περικλή, ένα μεγαλεπήβολο οικοδομικό πρόγραμμα υπό την επίβλεψη των καλύτερων αρχιτεκτόνων και καλλιτεχνών. Οικοδομούνται ο Παρθενώνας, τα Προπύλαια, το Ερέχθειο και ο ναός της Αθηνάς Νίκης… Ο θεατής της Θόλου επισκέπτεται όλα τα μνημεία του Ιερού Βράχου μέσα από τη νέα παραγωγή του Ελληνικού Κόσμου. Πόσο πιστές στο πρωτότυπο είναι οι εντυπωσιακές αναπαραστάσεις που αντικρίζει;
«Μπορούμε να πούμε ότι είμαστε πολύ κοντά στην αρχική μορφή των μνημείων την ημέρα που ο Περικλής έκοψε την κορδέλα», μας απαντάει ο καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας Πάνος Βαλαβάνης, ο οποίος συνέβαλε με τις γνώσεις του στην υλοποίηση του προγράμματος. «Τα μνημεία αυτά μελετώνται για πάνω από 200 χρόνια», προσθέτει.
Για την υλοποίηση του προγράμματος εργάστηκε ομάδα μεταπτυχιακών φοιτητών, υπό την καθοδήγηση του γνωστού καθηγητή. Οταν ολοκληρώθηκε το γραφικό κομμάτι, επενδύθηκε με δικό του κείμενο. «Η πρωτοβουλία», λέει ο κ. Βαλαβάνης, «ξεκίνησε από επιχειρηματίες του τουρισμού διότι προσφέρει τη δυνατότητα στους τουρίστες που επισκέπτονται τα μνημεία να βλέπουν συγχρόνως και την τρισδιάστατη αναπαράστασή τους».
Με τη χρήση νέων τεχνολογιών ο θεατής βλέπει τα μνημεία στην πραγματική τους κλίμακα και διαστάσεις. Παρατηρεί την περίπλοκη αρχιτεκτονική τους και εισέρχεται στο εσωτερικό τους, όπου προβάλλουν τα αγάλματα που τα διακοσμούσαν σε 3D και στα φυσικά τους χρώματα, όπως ήταν την εποχή που τα δημιούργησαν. «Εχει γίνει προσπάθεια ακόμα και στην παραμικρή λεπτομέρεια να είμαστε πιστοί στις αναπαραστάσεις», τονίζει ο κ. Βαλαβάνης. Αναφερόμενος στις πολλαπλές ερμηνείες του διακόσμου των μνημείων θεωρεί «πιθανή την πρόταση κάθε μία από τις Καρυάτιδες να είχε διαφορετικό χρώμα καθώς είχαν γίνει από διαφορετικούς γλύπτες…».
Στη διαδραστική περιήγηση παρουσιάζονται επίσης μνημεία που δεν διασώθηκαν ως τις μέρες μας. Οπως είναι το Αρρηφόριον, τετράγωνο κτίσμα με στοά βορειοδυτικά του Ερέχθειου. Από το Ιερό της Βραυρωνίας Αρτέμιδος επίσης δεν έχουν διασωθεί πολλά πράγματα, πέρα από μερικά λαξεύματα στο βράχο και λίγα κατάλοιπα της θεμελίωσης. Το Ιερό βρισκόταν πίσω από τα Προπύλαια και η ίδρυσή του αποδίδεται στον τύραννο Πεισίστρατο, ο οποίος καταγόταν ίσως από τη Βραυρώνα, όπου λάτρευαν την Αρτεμη, προστάτιδα των επιτόκων και των λεχώνων… «Τα μνημεία που δεν σώθηκαν είναι και τα εύκολα μνημεία γιατί πρόκειται κυρίως για κάποιους ναΐσκους», υπογραμμίζει ο κ. Βαλαβάνης. «Ο προβληματισμός μας επικεντρώθηκε κυρίως στα πολύ σύνθετα και από την αρχιτεκτονική αλλά και από την άποψη της σύνθεσης των διακοσμητικών μορφών μνημεία. Και πάλι ό,τι έχουμε προτείνει στηρίζεται στα τελευταία δεδομένα της βιβλιογραφίας».
Η διαδραστική περιήγηση ζωντανεύει και το πλέον αναγνωρίσιμο λατρευτικό άγαλμα της αρχαίας Αθήνας. Το χρυσελεφάντινο άγαλμα της Αθηνάς, έργο του Φειδία, που κοσμούσε το εσωτερικό του Παρθενώνα.
Για τη νέα παραγωγή του Κέντρου Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος» εργάστηκε πλειάδα ειδικών. Πάνω στα τρισδιάστατα μοντέλα κάθε κτιρίου δούλεψαν ζωγράφοι 3D modelers, προγραμματιστές και όπως αναφέραμε αρχαιολόγοι, με επικεφαλής τον κ. Βαλαβάνη. Στη συνέχεια, οι επιστήμονες του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού προσάρμοσαν την προβολή για τις ανάγκες της Θόλου. Πρόκειται για το πρωτοποριακό ημισφαιρικό θέατρο Εικονικής Πραγματικότητας του Ιδρύματος.
Η «Διαδραστική Περιήγηση στην Ακρόπολη των Αθηνών» προβάλλεται από τις 24 Μαρτίου. Διάρκεια: 45’. Εισιτήρια: 10 και 8 ευρώ (μειωμένο). Τηλέφωνο: 212 254 0000. Ημέρες και ώρες προβολής: www.hellenic-cosmos.gr & www.tholos254.gr
ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΑΡΑΤΖΑΦΕΡΗΣ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]