Από τις αρχές της άνοιξης φάνηκε ότι το 2022 θα είναι μια καλή χρονιά για τον τουρισμό. Είμαστε πλέον στην καρδιά του καλοκαιριού. Επιβεβαιώνονται οι προσδοκίες σας;
Κύριε Ντιγριντάκη, από το φθινόπωρο δουλεύουμε σκληρά για να έχουμε όσο το δυνατόν καλύτερα αποτελέσματα σε όλους τους τομείς: Στον αριθμό των τουριστών που θα επισκεφθούν φέτος τη χώρα μας, στην προσέλκυση high spenders ταξιδιωτών που ξοδεύουν πολλά χρήματα στις διακοπές τους, ώστε να αυξήσουμε τα έσοδά μας, στην ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού, προκειμένου να ενισχύσουμε περιοχές που είναι ισάξιας ομορφιάς και πλεονεκτημάτων με δημοφιλείς, αλλά το brand τους είναι λιγότερο γνωστό. Με τη στρατηγική μας καταφέρνουμε να επιμηκύνουμε την τουριστική περίοδο. Φέτος ξεκινήσαμε από τον Μάρτιο και ήδη μεγάλοι tour operators μάς ζητούν πακέτα για τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο. Φτάσαμε την κρουαζιέρα στους 10 μήνες και τώρα επεξεργαζόμαστε σχέδιο, ώστε να έχουμε και τους 12 μήνες του χρόνου προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων, οι οποίες το 2022 θα είναι αυξημένες κατά 25% σε σύγκριση με το 2019.
Επομένως, πιστεύετε ότι φέτος θα καταφέρουμε να περάσουμε ακόμα και τον υψηλό πήχη του 2019;
Είναι σαφές ότι το 2022 -με πανδημία, πληθωρισμό, ενεργειακή κρίση και με έναν πόλεμο στην καρδιά της Ευρώπης- δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να συγκριθεί με το «ανέφελο» 2019. Και μην ξεχνάτε ότι φέτος όχι μόνο δεν έχουμε τους ταξιδιώτες που είχαμε κάθε χρόνο από Ρωσία και Ουκρανία, αλλά είναι κλειστή και η τεράστια αγορά της Κίνας. Παρ’ όλα αυτά, βλέπετε ότι προσεγγίζουμε ή ακόμα και ξεπερνάμε σε ορισμένες περιπτώσεις τους αριθμούς του 2019 τόσο στις αφίξεις όσο και στα έσοδα.
Τα στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος για τις αφίξεις και τις τουριστικές δαπάνες τον Απρίλιο όντως καταδεικνύουν αύξηση σε σύγκριση με τον Απρίλιο του 2019. Τώρα τα ποσοστά είναι εξίσου αυξημένα σε σχέση με την προ πανδημίας περίοδο;
Κατ’ αρχάς, να τονίσω ότι τα στοιχεία της ΤτΕ που αναφέρατε είναι εντυπωσιακά όχι μόνο επειδή ξεπερνούν τα αντίστοιχα του 2019, αλλά, κυρίως, επειδή αφορούν τον Απρίλιο. Γιατί αυτό δείχνει ότι αποδίδουν καρπούς οι προσπάθειές μας για επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Αναφορικά με τα στοιχεία του Ιουνίου: Στην επιβατική κίνηση, σε σύγκριση με το 2019, είμαστε +50% στους ταξιδιώτες από ΗΠΑ, +32% από Αυστρία, +24% από Ισραήλ, +12% από Καναδά, +8% από Γαλλία, +1% από Ηνωμένο Βασίλειο και στα ίδια επίπεδα από Ολλανδία. Σχεδόν στα επίπεδα του ’19 και οι ταξιδιώτες από Βέλγιο, Ελβετία και Ιταλία (στο 99%, στο 95% και το 93% του 2019, αντίστοιχα).
Για selfies στη Βαρβάκειο ο Κασσελάκης
Ειδικά η αύξηση των ταξιδιωτικών ροών από τις ΗΠΑ επιβεβαιώνει τον σχεδιασμό μας και τις συμφωνίες που καταφέραμε να συνάψουμε με τις αμερικανικές αερογραμμές για 63 απευθείας πτήσεις/εβδομάδα στο «Ελ. Βενιζέλος». Ολοι έχουμε διαπιστώσει ότι από τον Μάρτιο κιόλας το κέντρο της Αθήνας έχει γεμίσει με Αμερικανούς τουρίστες, οι οποίοι ξοδεύουν πολλά χρήματα, γεμίζοντας τα ταμεία των καταστημάτων που είχαν πληγεί σοβαρά από την παρατεταμένη οικονομική κρίση και αμέσως μετά την πανδημία.
Ενας από τους πρώτους στόχους που βάλατε ήταν, όπως αναφέρατε χαρακτηριστικά, να «φωτίσετε» νέους προορισμούς. Θεωρείτε ότι το καταφέρατε;
Πράγματι, η ανάδειξη νέων προορισμών ήταν, και παραμένει, βασική στόχευση της στρατηγικής που χαράξαμε πέρυσι το φθινόπωρο. Η χώρα μας έχει τόσο πολλά μέρη απαράμιλλης φυσικής ομορφιάς, με υψηλού επιπέδου γαστρονομία αλλά και δυνατότητες ανάπτυξης πολλών ειδών εναλλακτικού τουρισμού, που είναι κρίμα να μην είναι γνωστά στους ξένους αλλά και στους Ελληνες ταξιδιώτες. Θα αναφέρω ως παράδειγμα την Καστοριά, που επισκέφθηκα αυτήν την εβδομάδα. Ευλογημένος τόπος, η «βυζαντινή αρχόντισσα» με τις 73 εκκλησίες και με την εμβληματική της λίμνη, η οποία δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από τη λίμνη του Κόμο, που έχει τόσο διαφημιστεί στην Ευρώπη. Η Καστοριά, λοιπόν, θα γίνει σημείο αναφοράς και η κύρια πηγή ανάπτυξης και εσόδων της θα είναι ο τουρισμός, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν θα εξακολουθήσουν να στηρίζονται και οι άλλες οικονομικές δραστηριότητές της.
Τον Μάιο πήγα στη Λήμνο. Εκεί εγκαινιάσαμε αθλητικό ξενοδοχείο, το οποίο ήταν ήδη γεμάτο και θα λειτουργεί όχι μόνο το καλοκαίρι με τους τουρίστες, αλλά 12 μήνες τον χρόνο, φιλοξενώντας ομάδες και αθλητές ολυμπιακού επιπέδου, οι οποίοι θα κάνουν εκεί την προετοιμασία τους. Επισκέφθηκα, επίσης, την Κάρπαθο. Υπέροχες παραλίες, ωραίο φαγητό, φιλόξενοι άνθρωποι και τιμές σε πολύ λογικά επίπεδα.
Πήγα στην Αίγινα και με ενημέρωσαν ότι για πρώτη φορά είδαν φέτος τουρίστες από τον Φεβρουάριο, ενώ από το τέλος της άνοιξης οι πληρότητες είναι στο 90%. Στο 90% οι πληρότητες και στη Ναύπακτο, που επισκέφθηκα την προηγούμενη εβδομάδα, η οποία τοποθετείται και αυτή στον στρατηγικό χάρτη της τουριστικής ανάπτυξης.
Την επόμενη εβδομάδα θα πραγματοποιήσω περιοδεία και στους τέσσερις νομούς της Κρήτης, όμως, θα συνεχίσω να επισκέπτομαι προορισμούς με λιγότερο γνωστό brand που στρατηγικά επιλέξαμε να «φωτίσουμε». Είμαι πολύ χαρούμενος που βλέπω από κοντά ότι τα καταφέρνουμε, που συναντώ ανθρώπους οι οποίοι μου λένε ότι ο τουρισμός φέτος έχει ενισχύσει σημαντικά το εισόδημά τους. Γιατί, κύριε Ντιγριντάκη, ο στόχος μας, ο στόχος της κυβέρνησής μας και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, είναι ακριβώς αυτός: Με την ανάπτυξη του τουρισμού σε όσο το δυνατόν περισσότερες περιοχές της χώρας μας, να ενισχύσουμε τη μέση ελληνική οικογένεια. Τους ιδιοκτήτες καταλυμάτων και των ξενοδοχείων, βεβαίως, αλλά και τους εμπόρους, τους επαγγελματίες στην εστίαση, τον πρωτογενή τομέα που εφοδιάζει τις επιχειρήσεις.
Σε αυτό το σημείο να αναφέρω ότι το 88% των προϊόντων που προμηθεύονται τα ξενοδοχεία μας είναι ελληνικά, σύμφωνα με έρευνα του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος. Αντιλαμβάνεστε πόσο σημαντικό είναι αυτό για τον πρωτογενή τομέα και την οικονομία της χώρας…