Η παρουσίαση έγινε στο Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου που βρίσκεται στο κέντρο της Αθήνας, στη συμβολή των οδών Ιουλιανού και Γ’ Σεπτεμβρίου. Είχα την τιμή και ευθύνη να παρουσιάσω το συγκεκριμένο πρόγραμμα μαζί με την κόρη του Άρη Σταθάκη, Χριστίνα. H υλοποίηση του είναι κατά την προσωπική μου άποψη κομβικής σημασίας για την δραστική μείωση των τροχαίων ατυχημάτων στη χώρα μας. Είναι μάλιστα h πρώτη φορά ίσως στα χρονικά που ένα κόμμα θέτει σε τόσο υψηλή προτεραιότητα την οδική ασφάλεια, η οποία φυσικά δεν είναι κομματικό αλλά εθνικό ζήτημα.
Στόχος του προγράμματος “Προσέχω” της Νέας Δημοκρατίας είναι η μείωση θανάτων από τροχαία κατά 50% σε μια δεκαετία. Δηλαδή οι νεκροί ετησίως να μην ξεπερνούν τους 400 (σ.σ: και πάλι είναι πολλοί, το 2016 όμως είχαμε 807). Κλειδί για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος είναι η ανάπτυξη παιδείας οδικής ασφάλειας και η συμμόρφωση της οδηγικής συμπεριφοράς.
Ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας Κυριάκος Μητσοτάκης στάθηκε ιδιαίτερα στα στοιχεία των τροχαίων τονίζοντας πως για κάθε νεκρό αντιστοιχούν 4 άτομα με μόνιμη αναπηρία, 8 σοβαροί τραυματισμοί και 50 ελαφριοί τραυματισμοί. Αναφέρθηκε στην ανάγκη ενός ολοκληρωμένου στρατηγικού σχεδιασμού για την οδική ασφάλεια στη χώρα μας και δεσμεύτηκε ότι η υλοποίηση του σχεδίου που παρουσιάστηκε σήμερα θα είναι απόλυτη προτεραιότητα όταν θα έρθει στην κυβέρνηση η Νέα Δημοκρατία.
Αξίζει να τονιστεί πως το ετήσιος κόστος των τροχαίων ξεπερνά τα 3 δις ευρώ. Το πρόγραμμα που παρουσιάστηκε προέκυψε μετά από αξιολόγηση παλαιότερων σχεδίων και μελέτη πρακτικών που εφαρμόζονται σε Ευρωπαϊκές χώρες με υψηλές αποδόσεις στην οδική ασφάλεια. Μη ξεχνάμε πως στη χώρα μας εμπλέκονται 5 υπουργεία στην οδική ασφάλεια: Προστασίας του Πολίτη, Παιδείας, Υποδομών και Μεταφορών, Υγείας και Εσωτερικών.
Θα συσταθεί εκ νέου η Διυπουργική Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας υπό τον Πρωθυπουργού με ρόλο τη χάραξη εθνικής στρατηγικής, καθορισμό και παρακολούθηση ενδιάμεσων στόχων, συντονισμό φορέων και δράσεων.
Ο σχεδιασμός έχει 6 πυλώνες:
Εκπαίδευση οδικής ασφάλειας: Με μάθημα 20 ωρών στα σχολεία, με μάθημα στους νέους δασκάλους, ημερίδες οδικής ασφάλειας σε Δήμους/Περιφέρειες, στρατόπεδα.
Επιτήρηση κυκλοφορίας: Με αποτελεσματική αστυνόμευση, χρήση ειδικών συστημάτων καμερών που μετρούν μέση ωριαία ταχύτητα, παρακολούθηση παράνομων ενεργειών στο διαδίκτυο: Π.χ. μια ανάρτηση στα social media ενός ταχύμετρου που δείχνει 200km/h αποτελεί παρανομία που θα τιμωρείται. Ειδική αναφορά έγινε εδώ στο πλαίσιο για τους διανομείς φαγητού αλλά και τη διαδικασία ανανέωσης διπλωμάτων των ηλικιωμένων που θα γίνει πιο αυστηρή.
Ασφάλεια οδικών υποδομών: Ανάπτυξη προδιαγραφών και οδηγιών σχεδιασμού δρόμων.
Αναβάθμιση τεχνικού ελέγχου οχημάτων: Σύστημα ελέγχου, σύνδεση ασφάλειας, ΚΤΕΟ, τελών κυκλοφορίας, ηλεκτρονική ταυτότητα οχήματος, αυτοματοποιημένος ηλεκτρονικός έλεγχος.
Προώθηση ευφυών συστημάτων μεταφοράς για καλύτερη διαχείριση της κυκλοφορίας.
Εντατικοποίηση προγράμματος άμεσης βοήθειας με σύσταση ενός κεντρικού φορέα(εντός Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών) που θα συντονίζει και θα καταγράφει τη λειτουργία των επιμέρους φορέων που εμπλέκονται σ’ ένα τροχαίο ατύχημα έχοντας πλήρη εικόνα για διαθεσιμότητα μέσων (Τροχαίας, ΕΚΑΒ, εφημεριών στα Τοπικά Νοσοκομεία). Ανάπτυξη βάσης δεδομένων/εμπειριών προσβάσιμη σε όλους όσοι εμπλέκονται θεσμικά.
Την παρουσίαση παρακολούθησαν εκπρόσωποι θεσμών και φορέων αλλά και όλοι όσοι εμπλέκονται με το χώρο του αυτοκινήτου και της μοτοσυκλέτας στην Ελλάδα. Επίσης και πολλά νέα παιδιά που αυθόρμητα φόρεσαν το tshirt με το λογότυπο «Προσέχω». Υποσχέθηκαν δε, φεύγοντας από την παρουσίαση πως πράγματι θα προσέχουν στο δρόμο.
Στην απόσπαση προσοχής οφείλονται ένα στα τρία τροχαία που συμβαίνουν.
Ο παραολυμπιονίκης Μαράκης Μανώλης που επίσης παραβρέθηκε κατέθεσε την δική του προσωπική εμπειρία και πως καθηλώθηκε σε αμαξίδιο λόγο του τροχαίου ατυχήματος που είχε σε ηλικία 15 ετών, τόνισε πως κατά την άποψή του είναι πρωτίστως θέμα παιδείας η οδική ασφάλεια και παρακάλεσε τον πρόεδρο της Νέας Δημοκρατίας, Κυριάκο Μητσοτάκη να υλοποιήσει το πρόγραμμα αυτό όταν θα γίνει πρωθυπουργός.