Οι βουλευτές υποστηρίζουν πως «αυτό το μέτρο χρησιμοποιήθηκε για την περιθωριοποίηση μαθητών, πολλές φορές λόγω των ιδεών τους, την πολιτική δράση τους, τη θρησκεία, το χρώμα τους κλπ. Ο Ελευθέριος Βενιζέλος καθώς και νυν βουλευτές του Κοινοβουλίου έχουν τιμωρηθεί ως μαθητές με το χαρακτηρισμό της διαγωγής τους ως κοσμίας.
Τα τελευταία χρόνια, στην πλειοψηφία των σχολείων έχει καταστεί ανενεργή η διάταξη αυτή και δεν επιβάλλεται το αυταρχικό και εκδικητικό αυτό μέτρο στους μαθητές, ούτε και σε ιδιαίτερα ακραίες περιπτώσεις.
Ωστόσο υπάρχουν ακόμη κάποια ελάχιστα σχολεία, δημόσια και ιδιωτικά, που για να καλύψουν την παιδαγωγική τους ανεπάρκεια ή για να τιμωρήσουν για όλη του τη ζωή έναν απόφοιτο της μη αρεσκείας τους, εφαρμόζουν συχνά την υποβάθμιση της διαγωγής των μαθητών και χωρίς μάλιστα να έχουν εφαρμόσει πλήρως τις διατάξεις του Υπουργείου και τις σχετικές αποφάσεις του ΣτΕ.
Δεν είναι τυχαίο ότι τόσο οι οργανώσεις γονέων, όσο και των μαθητών, δεν έχουν ποτέ – ακόμα και σήμερα – λάβει καμία πληροφόρηση από το υπουργείο για τα δικαιώματα και τις διαδικασίες που προβλέπονται (για ποινές, κανονισμό κ.λπ.), με αποτέλεσμα οι έφηβοι να είναι ουσιαστικά ανυπεράσπιστοι. Χαρακτηριστικό είναι ότι όχι μόνο δεν καλείται ο ανήλικος μαθητής ή οι γονείς του στη συνεδρίαση του Συλλόγου Διδασκόντων που ενδέχεται να λάβει μια τέτοια δυσμενή για τον ίδιο απόφαση, αλλά του απαγορεύεται να παραστεί και να υπερασπιστεί τον εαυτό του, κατά παράβαση του Συντάγματος, του Ποινικού Κώδικα και των Συμβάσεων για τα Δικαιώματα του Παιδιού. Τον μαθητή που τυχόν έχει παραβατική συμπεριφορά, το εκπαιδευτικό σύστημα διαθέτει άλλα εργαλεία να τον τιμωρήσει, με σεβασμό των παραπάνω δικαιωμάτων των μαθητών και γονέων τους: π.χ. μπορεί να του επιβάλει αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος. Δεν υπάρχει κανένας λόγος να τον περιθωριοποιεί στιγματίζοντάς τον με τον κακό χαρακτηρισμό της διαγωγής του. Με δεδομένο ότι το σχολείο οφείλει να παιδαγωγεί, τι είδους αγωγή δίνουν κάποια συγκεκριμένα σχολεία όταν υποβιβάζουν τη διαγωγή ενός 12χρονου μαθητή Α΄ Γυμνασίου ή ενός εφήβου της Γ΄ Λυκείου; Η αναγραφή άλλωστε της διαγωγής στο σχολικό Απολυτήριο που είναι δημόσιο έγγραφο γενικής χρήσης δημοσιοποιεί καθ’ όλη την υπόλοιπη ζωή του μαθητή ένα προσωπικό δεδομένο του και ως τέτοια είναι παράνομη.»
Οι 28 Βουλευτές καλούν τον υπουργό Παιδείας να απαντήσει στα εξής τέσσερα ερωτήματα
1. Πόσα και ποια σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης έχουν επιβάλει υποβάθμιση της διαγωγής στους μαθητές τους (αναλυτικά, για κάθε χρόνο κατά την τελευταία πενταετία και για κάθε τάξη του Γυμνασίου και Γενικού Λυκείου ή Διεθνούς Απολυτηρίου (IB) και ειδικά σε τελειόφοιτους μαθητές της Γ΄ Λυκείου);
2. Έχουν ελεγχθεί από το υπουργείο τα «σχολεία της κοσμίας» για το εάν τήρησαν οι υπεύθυνοι τη νομιμότητα στις διαδικασίες αυτές ή αν υπήρξαν άλλες σκοπιμότητες;
3. Σκοπεύει να προβεί σε άμεση και αναδρομική κατάργηση του μέτρου αυτού που προσβάλλει τον πολιτισμό και τη νεολαία μας;
4. Σκοπεύει να αλλάξει τον κανονισμό, παρέχοντας δικαιώματα στους/στις κρινόμενους/κρινόμενες;
Μητσοτάκης στο υπουργικό: Δεν έχουμε την πολυτέλεια του εφησυχασμού
Οι ερωτώντες βουλευτές:
Μπαλαούρας Γεράσιμος
Αναγνωστοπούλου Αθανασία
Γάκης Δημήτριος
Γεννιά Γεωργία
Γιαννακίδης Ευστάθιος
Γκιόλας Ιωάννης
Δουζίνας Κωνσταντίνος
Δρίτσας Θεόδωρος
Εμμανουηλίδης Δημήτριος
Θελερίτη Μαρία
Θεωνάς Ιωάννης
Ιγγλέζη Αικατερίνη
Καματερός Ηλίας
Καραγιαννίδης Χρήστος
Καρακώστα Ευαγγελία
Κουράκης Αναστάσιος
Μηταφίδης Τριαντάφυλλος
Μορφίδης Κωνσταντίνος
Μουμουλίδης Θεμιστοκλής
Παπαδόπουλος Αθανάσιος
Παυλίδης Κωνσταντίνος
Ριζούλης Ανδρέας
Σκούφα Μπέττυ
Σπαρτινός Κωνσταντίνος
Σταματάκη Ελένη
Τσίρκας Βασίλειος
Τσόγκας Γεώργιος
Ψυχογιός Γεώργιος