Μετά από ερωτήσεις δημοσιογράφων, πρόεδρος της Βουλής Νίκος Βούτσης, τόνισε ότι η ρύθμιση [διαβάστε την ΕΔΩ] «δεν είναι σκανδαλώδης», αλλά πρόσθεσε με νόημα πως «ούτε από την Βουλή ούτε από το πολιτικό προσωπικό ζητήθηκε κάτι τέτοιο».
Ο κ. Βούτσης τόνισε πως η διάταξη αυτή δεν είναι αποσπασματική, αλλά εντάσσεται στο πλαίσιο μιας γενικότερης πολιτικής του υπουργείου Οικονομικών, το οποίο παράλληλα έχει μειώσει τις συντάξεις των πρώην βουλευτών, ενώ έχει σταματήσει από το 2012 η συνταξιοδότηση νέων.
«Είναι άδικο να εξετάζεται αυτή η ρύθμιση αποσπασματικά και να καταλογίζουμε αναισθησία, σε σχέση με το τι συμβαίνει στην κοινωνία», συμπλήρωσε.
Ολόκληρη η δήλωση του προέδρου της Βουλής έχει ως εξής:
«Είναι μέρος του φορολογικού νομοσχεδίου που είχε έρθει στη Βουλή η οποία δεν ψηφίστηκε κατόπιν απαιτήσεως των βουλευτών ή του πολιτικού προσωπικού, είναι στο πλαίσιο γενικότερης ισορροπίας μέσα στα δημόσια οικονομικά. Θα μπορούσατε πχ να γνωρίζετε ότι υπάρχει γερό μαχαίρι στις συντάξεις των πρώην βουλευτών ή ότι οι βουλευτές από το 2012 και ύστερα, δεν έχουν συντάξεις, δηλαδή, δεν μπαίνουν σε συνταξιοδοτικό καθεστώς, παρότι μηνιαίως γίνεται παρακράτηση για τους παλαιότερους βουλευτές. Υπάρχουν αρκετά ζητήματα για τα οποία μπορούσε να γίνει μια δημόσια συζήτηση.
Πάντως δεν πρόκειται περί μιας σκανδαλώδους-όπως έχει παρουσιαστεί- ρύθμισης που απαιτήθηκε από το πολιτικό προσωπικό. Αφορά όλους τους εκλεγμένους όλων των βαθμίδων και των μελών των ανεξαρτήτων αρχών και άλλους και σας επαναλαμβάνω ότι είναι στο πλαίσιο μιας δημοσιονομικής ισορροπίας που το υπουργείο οικονομικών, το δημόσιο λογιστικό, το ΓΛΚ έχει διαμορφώσει. Δεν έχω να κάνω κάποιο σχόλιο πάνω σε αυτό.
Σας λέω ευθέως ότι δεν ζητήθηκε ποτέ από πλευράς της Βουλής ή τους βουλευτές κλπ. αντίθετα σας ανέφερα ένα ζήτημα πολύ σοβαρό διότι αφορά παλαιότερους βουλευτές,που έχουν χρηματίσει για δεκαετίες και πρώην υπουργούς, που εξομειώνονται με τους δημοσίους υπαλλήλους και με τα έτη της αποχώρησης και μπαίνει ένα γερό μαχαίρι εκεί. Μην ψάχνουμε σε αυτόν τον τομέα, στην παρούσα Βουλή, αναφέρομαι σε όλο το πολιτικό σύστημα, μην ψάχνουμε προνομιακές καταστάσεις ή να καταλογίζουμε αναισθησία, σε σχέση με το τι συμβαίνει στην κοινωνία. Ίσα ίσα υπάρχει μια ευαισθησία και εναρμόνιση των εξόδων της Βουλής προς όλη την κρίση στην οποία βρίσκεται η χώρα μας, και τις προσπάθειες που κάνουμε όλοι μας.
Θα πρέπει να γνωρίζουν όλοι και να το συνυπολογίζουν όταν μιλούν γι΄αυτά τα πράγματα ότι η Βουλή είχε 225 εκατομμύρια ευρώ το 2009 τώρα έχει 132 και κάναμε να περισσέψουν και 5 εκατομμύρια τα οποία θα μπουν σε κωδικό στο ΥΠΟΙΚ για ευάλωτες ομάδες. Την ίδια ώρα η Βουλή αναπτύσσει συνεχώς σε πολλά επίπεδα την εξωστρέφειά της με πλήθος εκδηλώσεων, παρεμβάσεων, χορηγιών κλπ αυτή είναι η πραγματικότητα και είναι λάθος από γενικεύσεις και συμψηφισμούς να βγαίνουν λάθος συμπεράσματα πάνω σε επιμέρους ζητήματα που θα μπορούσαν να συζητηθούν ως τέτοια και που μπορεί να έχουν ενστάσεις αλλά όχι να πηγαίνουμε σε γενικεύσεις και να χαϊδεύουμε μια αντί-πολιτική τάση που υπάρχει σε ένα μέρος της κοινωνίας και που αν αφεθεί χωρίς εξηγήσεις, χωρίς διέξοδο και χωρίς ευαισθησία οδηγεί σε τέρατα διαφόρων καταστάσεων».
Κυβερνητικές πηγές για Σαμαρά: Τα μηνύματα που παίρναμε από στελέχη ήταν «μην τον ανέχεστε άλλο»
Το αποκαλυπτικό ρεπορτάζ του Ελεύθερου Τύπου
Γενναίες μειώσεις στα ποσά της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης που οφείλουν να πληρώνουν τα πολιτικά πρόσωπα νομοθέτησε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛ. στο πλαίσιο των προσπαθειών της για μια… δίκαιη αναδιανομή των φορολογικών βαρών!
Ταυτόχρονα με τις ρυθμίσεις που προέβλεπαν περικοπές συντάξεων, κατάργηση του ΕΚΑΣ, αύξηση ασφαλιστικών εισφορών για ελεύθερους επαγγελματίες και «μπλοκάκια», μείωση των αφορολόγητων ορίων και αύξηση φορολογικών συντελεστών για μισθωτούς και συνταξιούχους, οι κυβερνητικοί βουλευτές ψήφισαν τον Μάιο του 2016 ως … «αντίμετρο» και μια διάταξη, η οποία προβλέπει τη μείωση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης για όλα τα πολιτικά πρόσωπα κατά 1.049 έως και 1.999 ευρώ το χρόνο!
Δικαιούχοι των σημαντικών αυτών φοροελαφρύνσεων είναι, συγκεκριμένα, ο πρωθυπουργός, οι υπουργοί, οι αναπληρωτές υπουργοί, οι υφυπουργοί, οι βουλευτές, οι ευρωβουλευτές, οι αιρετοί της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, οι γενικοί και οι ειδικοί γραμματείς υπουργείων, οι διοικούντες τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου και οι διοικητές των ανεξάρτητων αρχών.
Πρόκληση…
Η σκανδαλώδης διάταξη περιλαμβάνεται στο άρθρο 43Α του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος. Με τις διατάξεις του άρθρου αυτού αναμορφώθηκε η κλίμακα υπολογισμού της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης για τους φορολογούμενους με ετήσια ατομικά φορολογητέα εισοδήματα άνω των 12.000 ευρώ, ενώ ταυτόχρονα καταργήθηκε το ιδιαίτερο καθεστώς ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης το οποίο είχε καθιερωθεί για τα πολιτικά πρόσωπα από την κυβέρνηση Νέας Δημοκρατίας-ΠΑΣΟΚ το 2014 και το οποίο προέβλεπε ότι τα συνολικά εισοδήματα των συγκεκριμένων προσώπων από όλες τις πηγές φορολογούνται με αυξημένο συντελεστή εισφοράς 8%.
Ειδικότερα, με τις νέες διατάξεις του άρθρου 43Α του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος οι οποίες προστέθηκαν με την παράγραφο 9 του άρθρου 112 του ν. 4387/2016, καταργήθηκαν για τα εισοδήματα του έτους 2016 οι διατάξεις του άρθρου 29 του ν. 3986/2011 με τις οποίες η ειδική εισφορά αλληλεγγύης είχε καθιερωθεί και είχε επιβληθεί στα εισοδήματα των ετών 2010-2015. Στις διατάξεις που καταργήθηκαν περιλαμβανόταν και μία παράγραφος, η οποία προέβλεπε ειδικό καθεστώς υπολογισμού της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης για τα πολιτικά πρόσωπα. Συγκεκριμένα, η παράγραφος 3ζ του άρθρου 29 του ν. 3986/2011, όπως είχε τροποποιηθεί με βάση το άρθρο 52 του ν. 4305/2014 το οποίο είχε ψηφίσει η κυβέρνηση Ν.Δ.-ΠΑΣΟΚ, προέβλεπε την επιβολή ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης με αυξημένο συντελεστή 8% στο άθροισμα των εισοδημάτων των πολιτικών προσώπων από όλες τις πηγές. Με τον τρόπο αυτόν, οι πολιτικοί πλήρωναν, σε κάθε περίπτωση, πολύ μεγαλύτερα ποσά εισφοράς από όλους τους άλλους φορολογούμενους.
Ποιους αφορά
Στο ειδικό αυτό καθεστώς αυξημένης ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης υπάγονταν ειδικότερα τα ακόλουθα φυσικά πρόσωπα:
* Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας.
* Ο πρωθυπουργός.
* Ο Πρόεδρος και οι αντιπρόεδροι της Βουλής.
* Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης.
* Οι υπουργοί.
* Οι αναπληρωτές υπουργοί.
* Οι υφυπουργοί.
* Οι γενικοί και ειδικοί γραμματείς υπουργείων.
* Οι γενικοί γραμματείς των αποκεντρωμένων διοικήσεων.
* Οι περιφερειάρχες.
* Οι βουλευτές και ευρωβουλευτές.
* Οι δήμαρχοι.
* Oι διοικητές, υποδιοικητές, πρόεδροι διοικητικών συμβουλίων, διευθύνοντες και εντεταλμένοι σύμβουλοι των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου.
* Τα μέλη των ανεξάρτητων αρχών καθώς και των αρχών που χαρακτηρίζονται με νόμο ως ανεξάρτητες ή ρυθμιστικές.
Το νέο καθεστώς
Με το νέο καθεστώς υπολογισμού της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, το οποίο ψήφισε στη Βουλή η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛ., όλα τα παραπάνω πρόσωπα εξομοιώνονται με τους υπόλοιπους φορολογούμενους. Δηλαδή και οι πολιτικοί οφείλουν πλέον να πληρώσουν ειδική εισφορά αλληλεγγύης με την αναμορφωμένη κλίμακα υπολογισμού, η οποία ισχύει για τα εισοδήματα όλων των υπολοίπων φυσικών προσώπων. Με την κλίμακα αυτή η ειδική εισφορά αλληλεγγύης υπολογίζεται ως εξής:
* 0% για τις πρώτες 12.000 ευρώ του ετήσιου εισοδήματος,
* 2,2% για το τμήμα εισοδήματος από τις 12.001 έως τις 20.000 ευρώ,
* 5% για το τμήμα εισοδήματος από τις 20.001 έως τις 30.000 ευρώ,
* 6,5% για το τμήμα εισοδήματος από τις 30.001 έως τις 40.000 ευρώ,
* 7,5% για το τμήμα εισοδήματος από τις 40.001 ως και τις 65.000 ευρώ,
* 9% για το τμήμα εισοδήματος από τις 65.001 ως και τις 220.000 ευρώ και
* 10% για το τμήμα ετησίου εισοδήματος από 220.001 ευρώ και πάνω.
Οπως προκύπτει από αναλυτικό πίνακα παραδειγμάτων που παραθέτουμε παραπλεύρως, η συγκεκριμένη κλίμακα υπολογισμού της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης είναι πολύ ευνοϊκή για τα πολιτικά πρόσωπα. Σε σχέση με το προηγούμενο καθεστώς υπολογισμού το οποίο είχε καθιερώσει η κυβέρνηση Ν.Δ.-ΠΑΣΟΚ, η νέα κλίμακα προκαλεί μειώσεις στις ετήσιες επιβαρύνσεις των περισσοτέρων πολιτικών προσώπων κατά 1.049 έως και 1.999 ευρώ!
Κατά ριπάς…
Αξίζει να σημειωθεί ότι στο ν. 4387/2016 με τον οποίο η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛ. φοροελάφρυνε τόσο γενναία τα μέλη της και όλο το υπόλοιπο πολιτικό σύστημα της χώρας συμπεριέλαβε ταυτόχρονα την πρώτη δόση των επαχθών δημοσιονομικών μέτρων της πρώτης αξιολόγησης του Μνημονίου ΙΙΙ, δηλαδή:
* τη σταδιακή κατάργηση του ΕΚΑΣ μέχρι το 2019,
* τη μείωση των επικουρικών συντάξεων για όσους λαμβάνουν αθροιστικά μηνιαία ποσά κύριων και επικουρικών άνω των 1.300 ευρώ,
* την αλλαγή του τρόπου υπολογισμού των κύριων συντάξεων, η οποία οδήγησε σε μειώσεις των νέων συντάξεων έως και 35%,
* την επιβολή ασφαλιστικών εισφορών αυξημένων έως και 100% στους ελεύθερους επαγγελματίες και τους εργαζόμενους με «μπλοκάκια»,
* μειώσεις στα αφορολόγητα όρια μισθωτών και συνταξιούχων κάτω από τα επίπεδα των 9.000 ευρώ,
* αυξήσεις συντελεστών φορολογίας εισοδήματος για μισθωτούς, συνταξιούχους, μη κατά κύριο επάγγελμα αγρότες και ιδιοκτήτες εκμισθούμενων ακινήτων.
Ανάσες
Το συμπέρασμα που προκύπτει λοιπόν είναι ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛ. την ώρα που ψήφιζε επαχθή περιοριστικά μέτρα για όλους τους υπόλοιπους Ελληνες πολίτες φρόντισε, ως … «αντίμετρο», να ελαφρύνει τα μέλη της και τους κομματικούς φίλους της στις διοικήσεις φορέων του Δημοσίου αλλά και όλο τον υπόλοιπο πολιτικό κόσμο της χώρας από τα… δυσβάσταχτα βάρη της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης 8% που πλήρωναν μέχρι τότε!
Είναι προφανές ότι οι κυβερνώντες δεν διστάζουν, σε δύσκολες περιόδους Μνημονίων, να νομοθετούν για τους εαυτούς τους σημαντικού ύψους φοροελαφρύνσεις. Με την ίδια ευκολία που ψηφίζουν επαχθή φοροεισπρακτικά και άλλα περιοριστικά μέτρα για τους απλούς πολίτες μεριμνούν για να δίνουν οικονομικές ανάσες στους εαυτούς τους και στους στενούς κομματικούς φίλους που διορίζουν σε φορείς του Δημοσίου.