Ασχέτως της πολιτική διαφωνίας της αντιπολίτευσης με το νομοσχέδιο και το μοντέλο νέας διακυβέρνησης που εισάγει, όλα τα κόμματα του πίστωσαν πως το νομοσχέδιο δεν είναι πλίνθοι ατάκτως ερριμμένοι ή συναρμολόγηση ασύνδετων διατάξεων, αλλά και ότι είναι πραγματικά ανοικτός στο να κάνει σημαντικές αλλαγές χωρίς κομματικά στεγανά, αρκεί να κάνουν καλύτερη τη νέα δομή του κράτους.
Ο κ. Γιώργος Γεραπετρίτης, μάλιστα, όχι μόνο προέτρεψε τους βουλευτές της Ν.Δ. να συνεχίσουν να είναι κριτικοί όπου διαφωνούν ή έχουν άλλη θεώρηση, αλλά τους είπε ευθέως ότι προσωπικά θεωρεί ότι θα είναι μια κατάκτηση για την αναβάθμιση της Βουλής και του κοινοβουλευτισμού οι βουλευτές της πλειοψηφίας να μπορούν όχι μόνο να διαφωνούν αλλά και να καταψηφίσουν ακόμα και τα νομοσχέδια της κυβέρνησης. Γιατί αυτό είναι κοινοβουλευτική υγεία. Κάτι που όχι μόνο κανείς μέχρι σήμερα υπουργός δεν εύχεται να του συμβεί, αλλά και κανένα κυβερνητικό επιτελείο δεν θα ήθελε να χειριστεί μια τέτοια κρίση.
Παντρεύτηκε ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Σωκράτης Φάμελλος - Ποια είναι η σύζυγός του Τατιάνα Παπαδοπούλου
Ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης χθες κατά τη δεύτερη ανάγνωση του μεταρρυθμιστικού νομοσχεδίου του για το ακομμάτιστο επιτελικό κράτος, που θα εισαχθεί την ερχόμενη Δευτέρα και την Τρίτη για ψήφιση στην Ολομέλεια, όπως είχε πει στις προηγούμενες συνεδριάσεις της Επιτροπής προσήλθε και αξιοποιώντας τις γόνιμες προτάσεις προχώρησε σε μια σειρά από αλλαγές, ενώ τόνισε ότι και μέχρι την Ολομέλεια θα μελετήσει μαζί με τους συνεργάτες του και τις υπόλοιπες προτάσεις της αντιπολίτευσης και τις παρατηρήσεις της Έκθεσης της Επιστημονικής Επιτροπής της Βουλής και θα δει πόσες ακόμα μπορούν να ενσωματωθούν.
Ειδικότερα, ανάμεσα στις αλλαγές που έκανε ο υπουργός είναι: Για την επιλογή των υπηρεσιακών γραμματέων, η μοριοδότηση της συνέντευξης από 50% που ήταν στο αρχικό κείμενο του νομοσχεδίου περιορίζεται στο 40%, με μοριοδότηση 25% για τα τυπικά προσόντα και 35% για την εμπειρία. Υιοθετείται το μοντέλο της δομημένης συνέντευξης για το κομμάτι που έχει να κάνει με την επιλογή από το ΑΣΕΠ των υπηρεσιακών γενικών γραμματέων. Καταργείται η διάταξη που όριζε ότι ήταν κώλυμα η προηγούμενη 5ετής απασχόληση σε πολιτικό γραφείο. Στις 5 θέσεις μετακλητών που προβλέπονται στο διοικητή της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας δεν θα μπορεί μετακλητός να αναλαμβάνει τη θέση τού επικεφαλής της Αρχής Ελέγχων. Αρα, δεν θα είναι -όπως σημείωσε-, ιδιώτης αλλά θα προέρχεται αποκλειστικά από τη δημοσιοϋπαλληλία, όπως ζητούσε η αντιπολίτευση. Μειώνεται ο χρόνος θητείας του μεταβατικού διοικητή της Ανεξάρτητης Εθνικής Αρχής Διαφάνειας, δηλαδή κατά την πρώτη εφαρμογή του νόμου και μέχρι την ολοκλήρωση του προβλεπόμενου διαγωνισμού, σε ανώτατο χρόνο μέχρι δύο έτη. Η Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής θα αποφασίζει για το διοικητή, μετά από πρόταση του Υπουργικού Συμβουλίου. Καταργείται η δυνατότητα πρόσθετων μετακλητών στην Προεδρία της Κυβέρνησης, που προβλεπόταν στο σχέδιο νόμου ως ρήτρα εξομάλυνσης, σε περίπτωση που θα υπήρχε ανάγκη περισσότερων μετακλητών υπαλλήλων στην Προεδρία της Κυβέρνησης. Δημιουργείται ένα πρόσθετο Κυβερνητικό Συμβούλιο Θεσμών και Δημόσιας Διοίκησης. Στην επιλογή των υπηρεσιακών γενικών γραμματέων, το Σώμα το οποίο θα επιλέγει θα είναι 5μελές, με τα 4 μέλη να προέρχονται από το ΑΣΕΠ και τον πρόεδρο του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης. Στο Υπουργικό Συμβούλιο, εφόσον υπάρχει διαφωνία μεταξύ των μελών του, η διακριτική ευχέρεια του πρωθυπουργού να θέτει το ζήτημα σε ψηφοφορία, καθίσταται δέσμια αρμοδιότητα. Αρα, εφόσον υπάρξει διαφωνία, υποχρεωτικά θα γίνεται ψηφοφορία. Στο πλαίσιο του Υπουργικού Συμβουλίου, μετά τη λήξη του θα πρέπει υποχρεωτικά να υπάρχει ανακοίνωση με ένα σύντομο σκεπτικό και διατακτικό με τι αποφασίστηκε. Ρητά παραμένει ο πολυετής προγραμματισμός των προσλήψεων.
Ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης επίσης με κάθετο τρόπο «έσβησε» και την κριτική που ασκείται κυρίως με πολιτικά κίνητρα από τον ΣΥΡΙΖΑ, ότι δήθεν δημιουργείται η νέα Αρχή Διαφάνειας, που ενσωματώνει υπηρεσίες όπως του ΣΕΠΕ, του ΣΔΟΕ και του Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, για κλείσουν υποθέσεις πολιτικού ενδιαφέροντος όπως ΚΕΕΛΠΝΟ, Novartis κ.λπ.
Ανέφερε ότι «αντίθετα, το νομοσχέδιο αυτό κλειδώνει την ανεξαρτησία των ελεγκτικών αρχών που υπήρχε. Είναι προσωπική μου δέσμευση και να την πάρετε τοις μετρητοίς, ότι όλες αυτές οι υποθέσεις θα συνεχιστούν 100% να ερευνώνται. Δεν θα μείνει καμία ανέλεγκτη ή θα κλείσει πρόωρα. Και δεν θα φεύγει και κανένας ελεγκτής από τις υποθέσεις που χειρίζεται» . Ο κ. Γεραπετρίτης μάλιστα εξήγησε την αναγκαιότητα αυτής της νέα Αρχής Διαφάνειας που ενσωματώσει τις υπάρχουσες αρχές και υπηρεσίες, εξηγώντας ότι «πουθενά στον κόσμο δεν υπάρχουν 6 όπως εδώ επάλληλοι ελεγκτικοί μηχανισμοί. Που ο καθένας από αυτούς να δρα ανεξάρτητος και ουσιαστικά να έχουν την ίδια υπόθεση». Αυτό το σύστημα, είπε, «δεν είναι λειτουργικό και αποτελεσματικό».