Η έρευνα του Αλέξη Παπαχελά στο ΣΚΑΪ και οι συγκλονιστικές συνομιλίες που είδαν το φως της δημοσιότητας έχουν προκαλέσει σοκ σε όλο τον κόσμο εκτός από τους κυβερνώντες που προσπαθούν για ακόμη μια φορά να πετάξουν την μπάλα στην εξέδρα
«Χάνεται η μπάλα» – «Αν η φωτιά περάσει τη χαράδρα δεν μπορούμε να την κρατήσουμε με τίποτα» – «Η κατάσταση είναι εκτός ελέγχου» – «Χαμός γίνεται… Δεν ξέρει το δεξί χέρι τι κάνει το αριστερό» – «Μαρία, είναι εντολή του Υπουργού να… – Γυναίκα: Αμα ξαναπάρει τηλέφωνο θα του το πω» – «Εχει καεί πολύς κόσμος να ξέρεις. Έχει καεί κόσμος».- «Δεν έχετε ασύρματο να μιλήσετε με τα εναέρια; Οχι, όχι και δεν τα διαχειρίζομαι εγώ τα εναέρια»…
Σε ένα άλλο απόσπασμα ένας από τους συντονιστές τηλεφωνεί στην αστυνομία για μία εγκλωβισμένη οικογένεια ζητώντας να πάνε στο σημείο αστυνομικοί:
Στην άλλη γραμμή του απαντούν: Αν έχει φωτιά στον περιβάλλοντα χώρο πώς θα ενεργήσουν;
Και ο συντονιστής αναφέρει: -Συνάδελφε να επαναλάβω, το είπα και πριν. Εμείς τα αιτήματα τα παίρνουμε από κάτω. Εννοώντας από κάτω, υπουργός, γενικός στρατηγός και δύο στρατηγοί
-Τι να πω εντάξει
Σε άλλο σημείο ακούγεται ένας πυροσβέστης ο οποίος ζητά από τη συντονίστρια εναγωνίως βοήθεια ωστόσο ο προϊστάμενός της δηλώνει ότι υπάρχει εντολή υπουργού για τη μη διάθεση του εναέριου μέσου
-Με ακούς Μαρία; Είναι εντολή του υπουργού. Τι να; Δεν μπορώ να κάνω…
– Άμα ξαναπάρει τηλέφωνο θα του το πω
Κάποια στιγμή ο εκφωνητής του «199» ακούγεται να ενημερώνει τους συναδέλφους του στην πρώτη γραμμή ότι είναι… εντολή υπουργού!
Μπακογιάννης για κατηγορίες Δούκα: «Fake news, σας αφήσαμε έναν δήμο ισχυρό και εύρωστο»
Σε άλλο ηχητικό ακούγεται ο αστυνομικός του Ψινάκη, να καλεί στην Πυροσβεστική και να λέει πως έχει πάρει φωτιά ο κήπος. Από το τηλεφωνικό κέντρο τον ρωτούν αν υπάρχουν λάστιχα για να ρίξει νερό κι αν η φωτιά είναι μεγάλη.
«Επειδή κινδυνεύει κόσμος, τώρα μην έρθουμε για δύο δέντρα και τον κήπο», λένε συγκεκριμένα, ενώ στην συνέχεια ακούγεται συνομιλία και με τον ίδιο τον δήμαρχο Μαραθώνα, που επιβεβαιώνει πως έχει πάρει φωτιά εκτός από τον κήπο και το σπίτι.
Σε άλλο σημείο ακούγεται αστυνομικός να λέει ξανά πως έχει πάρει φωτιά το σπίτι του Ηλία Ψινάκη ζητώντας να σταλεί βοήθεια στην κατοικία, αφού όπως συμπληρώνει ο συνομιλητής του αστυνομικού «αυτός τα έχει καλά με τα κανάλια».
Οι φωνές εθελοντών και πυροσβεστών ανακοινώνουν τους νεκρούς στο Κέντρο Επιχειρήσεων δεν αφήνουν καμία αμφιβολία για το τι ήξεραν και από πότε όσοι ήταν εκεί. Ο ένας μετά τον άλλον ακούγονται να λένε: Τέσσερις νεκροί στην Πανός, έξι απανθρακωμένοι στο Κόκκινο Λιμανάκι κ.ο.κ.
Και στο τέλος η ατάκα που τα λέει όλα: Έχει νεκρούς, αλλά δεν τους ανακοινώνουν…
Τα μισόλογα του Τόσκα
Εξηγήσεις που δεν πείθουν και δημιουργούν ακόμη περισσότερα ερωτηματικά θέλησε να δώσει ο πρώην υπουργός Προστασίας του Πολίτη Νίκος Τόσκασς για τον λόγο που δεν είπε κουβέντα στον Πρωθυπουργό για τους νεκρούς που υπάρχουν στο Μάτι τις πρώτες ώρες μετά την εκδήλωση της φονικής πυρκαγιάς.
Σε δήλωσή του στον ΣΚΑΪ ο κ. Τόσκας σημείωσε πως δεν ενημέρωσε τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα για τα πτώματα που είχαν εντοπίσει τα σώματα ασφαλείας την ημέρα της πυρκαγιάς, διότι οι πληροφορίες ήταν «ασαφείς». Προσέθεσε πως προτεραιότητα εκείνες τις ώρες ήταν η «μάχη για τους ζωντανούς».
Πέταξε την μπάλα στην εξέδρα ο Τζανακόπουλος
Ο Δημήτρης Τζανακόπουλος μιλώντας στην ΕΡΤ στην ερώτηση για το αν οι κυβερνώντες γνώριζαν από πολύ νωρίς ότι υπάρχουν νεκροί αυτός προτίμησε να πετάξει την μπάλα στην εξέδρας κάνοντας επίθεση στον Κυριάκο Μητσοτάκη.
Αναλυτικά είπε: «Ο Κυριάκος Μητσοτάκης επιχειρεί τυμβωρυχία που δεν τον τιμά ούτε δείχνει σεβασμό για το τι συνέβη εκείνη τη νύχτα. Έχουμε συζητήσει το θέμα και έχουμε από την αρχή πει ότι οι νεκροί δεν κρύβονται. Ήταν μία εξαιρετικά δύσκολη νύχτα και για μένα, που έπρεπε να ανακοινώσω τους νεκρούς. Τώρα για προεκλογικούς λόγους διάφορα μιντιακά επιτελεία το επαναφέρουν.
Το θέμα είναι να δούμε με ποιο τρόπο θα ανασυγκροτήσουμε διαλυμένες υπηρεσίες. Ο κ. Μητσοτάκης απέλυε δημοσίους υπαλλήλους, το Δημόσιο αποδιαρθρώθηκε στα πρώτα δύο μνημόνια. Είναι υποκριτικό. Όσο για την επιχειρησιακή κατάσταση, οι υπεύθυνοι βρέθηκαν μπροστά σε μία πρωτοφανή κατάσταση. Είπαμε πως και στο επιχειρησιακό πεδίο πρέπει να βελτιωθούμε, έχει γίνει εξαιρετική δουλειά στη μεταρρύθμιση του πλαισίου πολιτικής προστασίας».
Χαμένη στη μετάφραση η νέα πολιτική «προστασία»
Επικεφαλής των επικεφαλής και η επιτροπή της επιτροπής. Η πολυδιαφημιζόμενη από την κυβέρνηση αλλαγή της πολιτικής προστασίας φέρνει νέα τεράστια γραφειοκρατία που την κρίσιμη στιγμή πάλι ο κρατικός μηχανισμός δεν θα μπορεί να συντονιστεί, ενώ όλα αυτά έρχονται με επικίνδυνα μεγάλη καθυστέρηση, με την ψήφιση του σχεδίου νόμου να αφήνει στον «αέρα» τη θωράκιση της χώρας.
Χθες αναρτήθηκε προς διαβούλευση από το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη το σχέδιο νόμου, με τη διαδικασία να ολοκληρώνεται στις 16 Μαΐου. Αν όλα ολοκληρωθούν με αυστηρά γρήγορες διαδικασίες θα πρέπει να έχει ψηφιστεί μέχρι τα τέλη Μάη. Η ψήφισή του ισοδυναμεί με ταυτόχρονη κατάργηση της προηγούμενης οργάνωσης της Γενικής Γραμματείας της Πολιτικής Προστασίας, ενώ η εφαρμογή του νέου μοντέλου απαιτεί δεκάδες νέες Υπουργικές Αποφάσεις, υπογραφές πρωτοκόλλων σύσταση νέων οργάνων, με τη χώρα ήδη να έχει μπει στην αντιπυρική περίοδο. Εκτός των άλλων οι δήμοι, ακόμα στην εκλογική παραζάλη και τη σύσταση των νέων δημοτικών συμβουλίων θα κληθούν να ιδρύσουν, εκπαιδευτούν και εφαρμόσουν μία σωρεία νέων οργάνων και διατάξεων με το καλοκαίρι να φέρνει πυρκαγιές και τη χώρα στο κόκκινο.
-Δεκάδες επιτροπές, ομάδες, επικεφαλής αναζητούν συντονισμό
Παρά τις διαπιστώσεις και τα μεγάλα λόγια μετά την εθνική τραγωδία στο Μάτι για απλούστερη και καλύτερη σύνδεση των υπηρεσιών το νέο σχέδιο νόμου έρχεται να ιδρύσει ακόμα περισσότερες από όσες υπήρχαν ήδη.
– ΕΘΝΙΚΗ ΑΡΧΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ
Είναι η νέα αρχή που θα αντικαταστήσει τη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας. Επικεφαλής της είναι διοικητής και αποτελείται από διευθύνσεις, με πρόσθετη επιβάρυνση για τον κρατικό προϋπολογισμό 8.233.672 ευρώ. Υπεύθυνος του Εθνικού Συντονιστικού Κέντρου Πολιτικής Προστασίας (Ε.Σ.ΚΕ.Π.Π.) είναι ο υποδιοικητής ενώ συνολικά η Αρχή έχει 200 οργανικές θέσεις.
– ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ ΕΚΤΑΚΤΗΣ ΑΝΑΓΚΗΣ (ΛΕ.Ε.Α.)
Το σχέδιο νόμου καθορίζει 19 Λειτουργίες Εκτακτης Ανάγκης, άλλες κύριες, άλλες δευτερεύουσες, όπως της ενημέρωσης και προειδοποίησης πολιτών, πυρόσβεσης και διάσωσης, μεταφοράς πληγέντων, ανθρώπινου δυναμικού και μέσων, καταγραφής συνεπειών. Και εκεί ξεκινάει το μπάχαλο. Κάθε επιχειρησιακή ομάδα που συμμετέχει σε κάθε ΛΕ.Ε.Α. έχει επικεφαλής. Ολοι οι επικεφαλής έχουν ως προϊστάμενό τους τον επικεφαλής ΛΕ.Ε.Α.
– ΚΕΝΤΡΑ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΥ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ
Και οι επικεφαλής ΛΕ.Ε.Α. έχουν ως προϊστάμενό τους τον συντονιστή έκτακτης ανάγκης ανά δήμο, περιφέρεια και περιφερειακή ενότητα. Δηλαδή κάθε δήμος, κάθε περιφερειακή ενότητα και κάθε περιφέρεια θα έχει τη δική της Συντονιστική Επιτροπή. Εκτός από τους επιχειρησιακούς φορείς, δημοτικούς που αναγκαστικά συμμετέχουν στις ΛΕ.Ε.Α. στα πλαίσια του κέντρου συντονισμού θα συμμετέχουν ξανά και οι επικεφαλής και ταυτόχρονα άλλοι σύνδεσμοι επιχειρησιακών φορέων.
– ΟΙ ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ ΈΚΤΑΚΤΗΣ ΑΝΑΓΚΗΣ
Ομως δεν έφταναν αυτές οι επιτροπές. Για αυτό το σχέδιο νόμου συστήνει και τις Επιτροπές Εκτακτης Ανάγκης οι οποίες συγκροτούνται σε επίπεδο Κεντρικής Διοίκησης, Περιφέρειας, Περιφερειακής Ενότητας και Δήμου και συγκαλούνται σε περιπτώσεις καταστάσεων εκτάκτων αναγκών όταν από την εκτίμηση της κατάστασης προκύπτουν αυξημένες ανάγκες διαχείρισής τους στο αντίστοιχο διοικητικό επίπεδο. Οι επιτροπές αυτές είναι σε εθνικό επίπεδο και αποτελούνται από
α. τον διοικητή της Εθνικής Αρχής
β. τους αρχηγούς του Πυροσβεστικού Σώματος, της Ελληνικής Αστυνομίας και του
Λιμενικού Σώματος
γ. τον υπαρχηγό του ΓΕΕΘΑ
δ. τον διοικητή του Εθνικού Κέντρου Επιχειρήσεων Υγείας (ΕΚΕΠΥ),
ε. τον πρόεδρο του ΕΚΑΒ.
Η επιτροπή έκτακτης ανάγκης όμως συγκροτείται και σε περιφερειακό επίπεδο και σε τοπικές επιτροπές.
– ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΟΜΕΣ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΚΑΙ ΔΗΜΩΝ
Ωστόσο παράλληλα με όλα τα παραπάνω παραμένουν σε ισχύ Περιφερειακές Αρχές Πολιτικής Προστασίας. Συνεχίζει να λειτουργεί η αυτοτελής Διεύθυνση Πολιτικής Προστασίας, υπαγόμενη στον περιφερειάρχη όπως συνεχίζει να λειτουργεί σε κάθε Δήμο το Τμήμα Περιβάλλοντος και Πολιτικής Προστασίας.
Απομάκρυνση πολιτών και κήρυξη έκτακτης ανάγκης.
Ακόμα πιο θολό γίνεται το τοπίο με την απόφαση και την προληπτική απομάκρυνση των πολιτών, καθώς παραμένει μη υποχρεωτική, ενώ η εισήγηση γίνεται από κάποιο «αρμόδιο φορέα» χωρίς να διευκρινίζει ποιον. Την απόφαση παίρνει ο δήμαρχος και αν λείπει ο αρμόδιος αντιδήμαρχος. Στο σχέδιο νόμου υπάρχουν δύο «καταστάσεις έκτακτης ανάγκης», μία που αποφασίζει ο διοικητής της αρχής και μία δεύτερη που απαιτείται σύγκληση του υπουργικού συμβουλίου.
Η δαιδαλώδης ιεραρχία
– Επικεφαλής των οργανωτικών ομάδων ΛΕΕΑ
– Συντονιστής ΛΕ.Ε.Α. που είναι οι προϊστάμενοι των επικεφαλής των ομάδων ΛΕΕΑ.
– Συντονιστής έκτακτης ανάγκης ανά δήμο, περιφέρεια και περιφερειακή ενότητα που είναι επικεφαλής των κατά τόπους ΛΕΕΑ.
– Οι συντονιστές των κεντρικών ΛΕΕΑ ορίζονται από τον διοικητή της Εθνικής Αρχής
Συγκροτούνται:
– Κέντρο Συντονισμού Πολιτικής Προστασίας Δήμου
– Κέντρο Συντονισμού Πολιτικής Προστασίας Περιφέρειας
– Κέντρο Συντονισμού Πολιτικής Προστασίας Περιφερειακής Ενότητας
– Εθνική Επιτροπή Εκτακτης Ανάγκης
– Περιφερειακή Επιτροπή Εκτακτης Ανάγκης
– Δημοτική Επιτροπή Εκτακτης Ανάγκης
– Αυτοτελείς Δομές και Λειτουργίες Της Περιφέρειας Και Δήμων