Το υπουργείο, που υποτίθεται πως συστάθηκε για να δίνει λύσεις στα προβλήματα που γεννά η προσφυγική κρίση, δεν έχει ακόμη καταφέρει να αποκτήσει προσωπικό και δομή λειτουργίας. Η απομάκρυνση της νηπιαγωγού Α. Καραγγελή, που κατάφερε να εγγράψει μια πορεία αστραπιαίας ανόδου, έρχεται, κατά τις ίδιες πληροφορίες, ως αποτέλεσμα σύγκρουσης με τον προϊστάμενό της υπουργό, ο οποίος είχε προηγουμένως δώσει ομηρικές μάχες για χάρη της προκαλώντας, πριν από ένα χρόνο, μια άλλη αποχώρηση, εκείνη του τότε γενικού γραμματέα Υποδοχής Οδυσσέα Βουδούρη. Για τα όσα μεσολάβησαν, ας επιχειρήσουμε να βάλουμε τα πράγματα σε μια σειρά:
-Ο κ. Μουζάλας συμπλήρωσε ήδη δύο χρόνια ως αρμόδιος για τα μεταναστευτικά. Ανέλαβε ως αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών στην υπηρεσιακή κυβέρνηση της Βασιλικής Θάνου και παρέμεινε μετά τον Σεπτέμβριο του 2015 αναβαθμιζόμενος και σε υπουργό με ξεχωριστό υπουργείο τον Νοέμβριο του 2016.
-Την αναβάθμιση αυτή πέτυχε αφού προηγουμένως είχε οδηγήσει στην έξοδο έναν ειδικό γραμματέα (Γ. Καρατζόγλου) και δύο γενικούς (Β. Παπαδόπουλο και Οδ. Βουδούρη).
-Η παραίτηση Βουδούρη (Σεπτέμβριος 2016) ήταν η πιο επεισοδιακή, καθώς ο αποχωρών κατήγγειλε τον υπουργό Μουζάλα για κακοδιαχείριση και παράλληλο σύστημα εξουσίας με ανθρώπους του γραφείου του.
-Τον κ. Βουδούρη διαδέχθηκε ο Τάσος Σαλτερής, ο οποίος επίσης παραιτήθηκε τον Μάιο του 2017. Λίγο νωρίτερα είχε γίνει γνωστή η χορήγηση αύξησης αποδοχών 50% στην κ. Καραγγελή, που ήταν υφισταμένη του κ. Σαλτερή.
Το συμπέρασμα όλου του παραπάνω «κουρνιαχτού» ήταν ότι ο υπουργός έκανε ό,τι μπορούσε για να αναθέσει τα καθήκοντα της Υπηρεσίας Υποδοχής στην κ. Καραγγελή. Η υπηρεσία αυτή είναι θεωρητικώς αρμόδια για τη λειτουργία όλων των δομών στις οποίες φιλοξενούνται, καταγράφονται ή κρατούνται πρόσφυγες και μετανάστες. Τέτοιες δομές είναι τα hotspots των νησιών, οι χώροι στους οποίους διαμορφώθηκαν καταυλισμοί με κοντέινερ, τα κέντρα κράτησης αλλά και δεκάδες άλλοι χώροι για ειδικές ομάδες.
Το πρόβλημα, όμως, είναι ότι ποτέ δεν υπήχθησαν όλοι αυτοί οι χώροι στη δικαιοδοσία του υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής. Οι περισσότεροι διοικούνται, ακόμη και σήμερα, υπό ένα ασαφές σχήμα, υπαγόμενοι ταυτόχρονα στα υπουργεία Εθνικής Αμυνας, Προστασίας του Πολίτη, Υγείας, Εργασίας κ.λπ. Το ίδιο ασαφές παρέμεινε και το σύστημα μέσα από το οποίο ξοδεύονταν εκατομμύρια ευρώ προκειμένου να γίνουν προμήθειες και προσλήψεις προσωπικού.
Στο ίδιο διάστημα και όσο η προσφυγική κρίση κορυφωνόταν, αυξάνονταν συνέχεια και τα κονδύλια που διέθετε η Ευρωπαϊκή Ενωση. Τα 500 εκατ., που ήταν διαθέσιμα το 2015, έγιναν 1 δισ. το 2016, ενώ πρόσφατα ο επίτροπος Δ. Αβραμόπουλος μίλησε για διαθέσιμο ποσό 1,3 δισ.
Εξ αρχής, τα χρήματα αυτά ξοδεύονταν με διαδικασίες «εκτός διαδικασιών του Δημοσίου» (ΑΣΕΠ, διαγωνισμοί προμηθειών κ.λπ.), λόγω των απρόβλεπτων αναγκών του προσφυγικού. Πριν από τις πρόσφατες καλοκαιρινές διακοπές πέρασαν από τη Βουλή πολλές τροπολογίες ώστε αυτό το καθεστώς να παραταθεί έως το τέλος του 2017.
Φαίνεται λοιπόν ότι ο κ. Μουζάλας, αν και συναίνεσε υποχρεωτικά σε αυτές τις τροπολογίες, έχει αποφασίσει να αναλάβει εκείνος τον έλεγχο σε όσο γίνεται περισσότερες από τις δομές που λειτουργούν ή πρόκειται να λειτουργήσουν, έχοντας εκείνος τον πρώτο λόγο για εκατοντάδες διορισμούς και προμήθειες. Τον έλεγχο αυτό τον ασκεί τώρα για τα hotspots των νησιών και κάποιους καταυλισμούς της ενδοχώρας (σύνολο περίπου δέκα δομών) και αυτό οδηγεί συχνά σε προβλήματα, καθώς το υπουργείο στερείται προσωπικού αλλά και οργανισμού λειτουργίας. Τα κενά αυτά ανελάμβαναν να καλύπτουν προσωπικοί σύμβουλοι του υπουργού που ήταν είτε μετακλητοί υπάλληλοι στο γραφείο του είτε μισθοδοτούνταν από ανθρωπιστικές οργανώσεις.
Υποτίθεται ότι πριν από το καλοκαίρι ξεκίνησε μια προσπάθεια να μπει μια τάξη στο χάος, καθώς τον έλεγχο που επιζητούσε ο κ. Μουζάλας δεν ήθελαν να τον χάσουν άλλοι υπουργοί. Στα hotspots μπήκαν μόνιμοι διοικητές και έγιναν πάνω από 400 προσλήψεις συμβασιούχων, ενώ το υπουργείο απέκτησε τρεις νέους γενικούς γραμματείς. Ταυτόχρονα όμως ξεκίνησε ένα περίπλοκο πρόγραμμα αναδιοργάνωσης με τις ΜΚΟ να αποχωρούν από τα νησιά, αφήνοντας τους εγκλωβισμένους πρόσφυγες χωρίς υγειονομική κάλυψη και ψυχοκοινωνική στήριξη. Αυτή τη στιγμή επέλεξε ο κ. Μουζάλας για να επιδιώξει τον έλεγχο σε περισσότερες δομές της ενδοχώρας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η κ.Καραγγελή εξέφρασε επιφυλάξεις για το πόσο γρήγορα μπορούσε να γίνει μια τέτοια παρέμβαση. Σχεδόν ταυτόχρονα ο υπουργός εκχώρησε με ΦΕΚ σχεδόν όλες τις αρμοδιότητές της στο νέο γενικό γραμματέα Υποδοχής Ανδρέα Γκουγκουλή, που βρέθηκε σε αυτή τη θέση αφού προηγουμένως υπήρξε εξ απορρήτων συνεργάτης της τέως Προέδρου της Βουλής Ζωής Κωνσταντοπούλου και μετά του πρώην υπουργού Εσωτερικών Παναγιώτη Κουρουμπλή. Με τόσες αρμοδιότητες στον προϊστάμενό της γενικό γραμματέα, η κ. Καραγγελή κινδυνεύει ακόμη και με μείωση αποδοχών, καθώς δεν σηκώνει πλέον τα βάρη μιας αυτοτελούς υπηρεσίας που «δικαιολογούν» τις 4.000 μηνιαίως. Με τους αρμόδιους να μάχονται για τις καρέκλες τους ουδείς ασχολείται με τα προβλήματα που γεννά η προσφυγική κρίση. Μόνο με τα στοιχήματα πλέον για το ποιος θα είναι ο επόμενος που θα φύγει από το υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής…
ΑΡΗΣ ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΟΥ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής