Αυτό τονίζει στη συνέντευξή του στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής ο υπουργός Οικονομικών κ. Χρήστος Σταϊκούρας υπογραμμίζοντας παράλληλα τη βούληση της κυβέρνησης να εμπλουτίσει και τα μέτρα στήριξης κατά της ακρίβειας για τους οικονομικά ευάλωτους μέσα στον χρόνο, αν υπάρξει πρόσθετος δημοσιονομικός χώρος. Διαβεβαιώνει επίσης, ότι είναι διασφαλισμένα τα κονδύλια για τις αυξήσεις των συντάξεων το 2023, με βάση τον νόμο Βρούτση (4670/2020).
Στο κρίσιμο νομοσχέδιο για τις συγχωνεύσεις και τις εξαγορές, που συζητείται τις επόμενες μέρες στη Βουλή, ο υπουργός Οικονομικών υπενθυμίζει την έκπτωση φόρου κατά 30% για 3 χρόνια και τονίζει ότι τα κίνητρα θα δίνονται και σε περιπτώσεις συγχωνεύσεων ελληνικών με αλλοδαπές επιχειρήσεις, φτάνει το φορολογικό κίνητρο να ευνοεί τις ελληνικές επιχειρήσεις.
Παρά τη συγκυρία, τονίζει ότι δεν έχει διαπιστώσει αύξηση των «κόκκινων» δανείων. Στο θέμα της εξόδου της Ελλάδας από την ενισχυμένη εποπτεία τονίζει ότι η απόφαση θα ληφθεί τον Ιούνιο, οπότε και θα καταβληθεί η προτελευταία δόση από τα κέρδη των ομολόγων. Παράλληλα, η κυβέρνηση συνεχίζει την προσπάθεια για την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας.
Τέλος, ξεκαθαρίζει ότι η αύξηση του κόστους δανεισμού δεν αλλάζει τον σχεδιασμό της κυβέρνησης να εκδώσει φέτος το πρώτο «πράσινο» ομόλογο.
Κύριε υπουργέ, πριν από λίγες μέρες ανακοινώσατε ένα πακέτο παρεμβάσεων ύψους 3,2 δισ. ευρώ, που, αφενός, αποκαθιστά μέρος των απωλειών από τις ανατιμήσεις στα τιμολόγια από την αρχή του χρόνου και, αφετέρου, ρυθμίζει την αγορά τον Ιούνιο μέχρι τουλάχιστον το τέλος του χρόνου, ώστε οι επιβαρύνσεις να είναι χαμηλότερες. Υπάρχουν όμως και οι οικονομικά ευάλωτοι οι οποίοι συνεχίζουν να πλήττονται από τον πληθωρισμό των τροφίμων. Θα πρέπει να περιμένουμε και εκεί μια παρέμβαση;
Τόσο οι παρεμβάσεις που αναφέρατε και οι οποίες περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, και τη σημαντική ενίσχυση και διεύρυνση των επιδοτήσεων ηλεκτρικού ρεύματος για τον Μάιο και τον Ιούνιο, όσο και λοιπές παρεμβάσεις, όπως είναι η επιδότηση των καυσίμων, η χορήγηση ενίσχυσης σε χαμηλοσυνταξιούχους, η διεύρυνση των εισοδηματικών και περιουσιακών κριτηρίων για το επίδομα θέρμανσης, η διπλή αύξηση του κατώτατου μισθού και φυσικά η πολύ σημαντική μείωση του ΕΝΦΙΑ -με 8 στους 10 πολίτες να βλέπουν φέτος και περαιτέρω, μόνιμη, μείωση του φόρου, σε σχέση με το 2021, και τον συνολικό ΕΝΦΙΑ να είναι μειωμένος για τα φυσικά πρόσωπα κατά 380 εκατ. ευρώ συγκριτικά με πέρυσι- αποτελούν ένα συνολικό πλέγμα παρεμβάσεων σε εθνικό επίπεδο που σκοπό έχει την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη στήριξη της κοινωνίας, κυρίως των ευάλωτων συμπολιτών μας, μέσα σε ένα ευρωπαϊκό και διεθνές περιβάλλον έντονης αβεβαιότητας.
Με τις παρεμβάσεις μας αυτές, αξιοποιήσαμε όλο τον δημοσιονομικό χώρο που δημιουργήσαμε και είχαμε στη διάθεσή μας, προς όφελος των πολιτών.
Σε κάθε περίπτωση, έχουμε αποδείξει ότι αν δημιουργηθεί ξανά επαρκής δημοσιονομικός χώρος, τον οποίο με τις πολιτικές μας επιδιώκουμε και πάλι να επιτύχουμε, θα τον αξιοποιήσουμε κυρίως για την ενίσχυση των χαμηλότερων και μεσαίων εισοδηματικών στρωμάτων.
Στο Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης που στείλατε πρόσφατα στις Βρυξέλλες για την περίοδο μέχρι και το 2025, προαναγγέλλεται, εμμέσως, η κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης για δημόσιο και ιδιωτικό τομέα και η μονιμοποίηση της μείωσης κατά 3% των ασφαλιστικών εισφορών. Παράλληλα, προβλέπετε για τον επόμενο χρόνο πρωτογενές πλεόνασμα 1,1% του ΑΕΠ. Πιστεύετε ότι, με τα σημερινά δεδομένα, θα υπάρχει δημοσιονομικός χώρος να γίνουν και τα δύο;
Εχουμε ήδη δεσμεύσει τον υφιστάμενο δημοσιονομικό χώρο για την επέκταση των υφιστάμενων μέτρων, εκτός αυτών που ήδη έχουν μονιμοποιηθεί. Αναζητούμε τον πρόσθετο χώρο για να καλυφθεί το σύνολο αυτών των εξαγγελιών, μέχρι την κατάθεση του προσχεδίου του προϋπολογισμού για το 2023.
Εχετε ανακοινώσει επανειλημμένα ότι είναι πρόθεσή σας να παρατείνετε μέχρι και το τέλος του έτους τους χαμηλούς συντελεστές ΦΠΑ σε εστίαση, τουρισμό, μεταφορές, θέατρα και κινηματογράφους. Τι θα γίνει όμως από την 1η/1/2023; Οι συντελεστές θα αυξηθούν ξανά ή σχεδιάζετε τη μονιμοποίηση του μέτρου;
Επί του παρόντος, η πρόθεσή μας είναι να επεκτείνουμε το μέτρο των μειωμένων συντελεστών σε αυτά τα αγαθά και τις υπηρεσίες μέχρι το τέλος του έτους. Αυτό το μέτρο, για το 2ο εξάμηνο του έτους, έχει ένα επιπλέον κόστος 250 εκατ. ευρώ.
Σε ό,τι αφορά το 2023, ήδη από τα μέχρι τώρα ερωτήματά σας, προκύπτουν οι προτεραιότητες, τις οποίες θα επιδιώξουμε να πετύχουμε.
Σύμφωνα με τον νόμο 4670/2020 του κ. Βρούτση, το 2023 θα πρέπει να δοθούν αυξήσεις στις συντάξεις, ίσες με το 50% της μεταβολής του ΑΕΠ και της μεταβολής του δείκτη τιμών καταναλωτή. Εχετε προβλέψει το σχετικό κονδύλι;
Ο,τι ακριβώς προβλέπει ο νόμος είναι ενταγμένο στο Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης που υποβάλαμε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
«Εκτός εποπτείας τον Ιούνιο, επενδυτική βαθμίδα το 2023»
Βρισκόμαστε σε διαδικασία εξόδου από την ενισχυμένη εποπτεία μέσα στο καλοκαίρι. Την ίδια ώρα, έχουμε σε εκκρεμότητα δύο δόσεις από τα κέρδη των ομολόγων (ANFAs SΜPs) που διακρατούν ακόμη η ΕΚΤ και εθνικές κεντρικές τράπεζες της ευρωζώνης. Πότε και πώς θα πάρουμε αυτές τις δόσεις και πώς θα τις αξιοποιήσουμε;
Πράγματι, στο Eurogroup του Ιουνίου δρομολογείται η έξοδος της χώρας από την ενισχυμένη εποπτεία. Η μόνη ευρωπαϊκή χώρα που βρίσκεται σε αυτό το καθεστώς, από το 2018. Για την επίτευξη αυτού του εθνικού στόχου έχουμε κινηθεί, τους τελευταίους μήνες, υπεύθυνα και μεθοδικά.
Σε ό,τι αφορά τις δόσεις από τα κέρδη των ομολόγων, αυτές ενισχύουν τα ταμειακά διαθέσιμα της χώρας και αξιοποιούνται για την περαιτέρω ενίσχυση της βιωσιμότητας του δημοσίου χρέους.
Στην ίδια συνεδρίαση του Eurogroup, θα συζητηθούν και θα αποφασιστούν όλα τα ανοιχτά θέματα, μεταξύ των οποίων είναι και οι δύο δόσεις που έχει να λάβει η χώρα μας από τις επιστροφές κερδών των ελληνικών ομολόγων που διακρατεί το ευρωσύστημα.
Να σημειωθεί, όμως, ότι μόνο η μία από τις δύο δόσεις βρίσκεται σε εκκρεμότητα, και αυτή από την περίοδο διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, ενώ η άλλη προβλεπόταν, ούτως ή άλλως, να καταβληθεί κανονικά, τον Ιούνιο του 2022.
Ακούω υψηλόβαθμα κυβερνητικά στελέχη να μιλούν για την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας, χαρακτηρίζοντάς τη ως «στρατηγικό στόχο». Ποιες στρατηγικές κινήσεις ετοιμάζετε για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος;
Πριν από ένα χρόνο, στο Υπουργικό Συμβούλιο της 26ης Απριλίου 2021, ως υπουργείο Οικονομικών είχαμε παρουσιάσει τις βασικές προϋποθέσεις για την επιστροφή της Ελλάδας στην επενδυτική βαθμίδα, θέτοντας ως στόχο τη σταδιακή εκπλήρωση αυτών και την απόκτηση της κομβικής για την πορεία της χώρας επενδυτικής βαθμίδας, εντός του 2023. Οι προϋποθέσεις συμπυκνώνονται στην επίτευξη υψηλής και διατηρήσιμης οικονομικής μεγέθυνσης, την έξοδο της χώρας από το καθεστώς της ενισχυμένης εποπτείας, την επίτευξη μονοψήφιου ποσοστού μη εξυπηρετούμενων δανείων στα χαρτοφυλάκια των τραπεζών, την ορθολογική και τάχιστη αξιοποίηση των ευρωπαϊκών κονδυλίων και τη δημοσιονομική σταθερότητα. Εκτοτε, κινούμαστε σταθερά και μεθοδικά προς αυτή την κατεύθυνση, επιτυγχάνοντας σταδιακά τους τεθέντες στόχους, με αποτέλεσμα η χώρα μας να συνεχίζει να αναβαθμίζεται ακόμα και μέσα σε αυτή την, ιδιαίτερα ρευστή, διεθνή συγκυρία. Συνεχίζουμε δυναμικά και αποφασιστικά.
«Εκδοση πράσινου ομολόγου μέσα στο 2022»
Λόγω της συγκυρίας, το κόστος δανεισμού έχει αυξηθεί σημαντικά από την αρχή του χρόνου. Ωστόσο, από πέρυσι έχετε προαναγγείλει την έκδοση από την Ελλάδα του πρώτου «πράσινου» ομολόγου. Συνεχίζει να υπάρχει στα σχέδιά σας ένα τέτοιο ειδικό ομόλογο; Αν ναι, πότε θα πρέπει να το περιμένουμε;
Ο πόλεμος στην Ουκρανία, η ενεργειακή κρίση και η αλλαγή της νομισματικής πολιτικής της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας έχουν οδηγήσει τις διεθνείς αγορές σε υψηλή μεταβλητότητα, με άμεσο επακόλουθο την αύξηση του κόστους δανεισμού των χωρών της ευρωζώνης, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας.
Αυτές οι νέες συνθήκες συνυπολογίζονται, χωρίς να μεταβάλλουν -με τα σημερινά δεδομένα- την προσήλωσή μας για την έκδοση του πρώτου «πράσινου» ομολόγου αργότερα, μέσα στο 2022.
«Δεν προκύπτει κίνδυνος για νέα γενιά “κόκκινων” δανείων»
Επειδή παρακολουθείτε στενά και τον χρηματοπιστωτικό τομέα, έχετε δείγματα ότι οι διαδοχικές και επάλληλες κρίσεις του κορονοϊού και τώρα η ενεργειακή μπορεί να οδηγήσουν σε νέο κύμα «κόκκινων» δανείων;
Με τα μέχρι σήμερα δεδομένα, δεν προκύπτει κάτι τέτοιο. Φυσικά, αυτό δεν σημαίνει ότι ο κίνδυνος αύξησής τους δεν είναι υπαρκτός, ιδίως εάν η γεωπολιτική κρίση και οι επιπτώσεις της στην αγορά ενέργειας παραταθούν επί μακρόν ή ενταθούν περαιτέρω.
Κίνδυνος αύξησης των μη εξυπηρετούμενων δανείων υπήρχε, εξάλλου, και κατά τη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης.
Από τη δική μας πλευρά, σε συνεργασία και με το τραπεζικό σύστημα, αναλαμβάνουμε τις μέγιστες δυνατές πρωτοβουλίες, προκειμένου να περιορίσουμε τους κινδύνους.
Προς αυτή την κατεύθυνση, έχουμε χορηγήσει μέσα από τα προγράμματα «ΓΕΦΥΡΑ Ι» και «ΓΕΦΥΡΑ ΙΙ» 553 εκατ. ευρώ σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
Επιπρόσθετα, την τελευταία τριετία έχουν γίνει 632.998 ρυθμίσεις δανείων.
Ιδιαίτερα σημαντική είναι, εξάλλου, η λειτουργία του νέου εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών, ο οποίος παρέχει σε φυσικά και νομικά πρόσωπα τη δυνατότητα βιώσιμης ρύθμισης των οφειλών τους προς Δημόσιο, φορείς κοινωνικής ασφάλισης, τράπεζες και διαχειριστές δανείων. Ηδη, 205 οφειλέτες έχουν αποδεχθεί, μέχρι σήμερα, τη ρύθμιση οφειλών που τους έχει προταθεί.
Και φυσικά, εκτός του «πακέτου» μέτρων για την αντιμετώπιση της υγειονομικής κρίσης, ύψους 43 δισ. ευρώ, υπάρχουν και οι παρεμβάσεις που έχουμε ήδη κάνει ή δρομολογούμε, για τον περιορισμό, όσο είναι εφικτό, των οικονομικών συνεπειών της ενεργειακής κρίσης.
«Φοροαπαλλαγές για συγχωνεύσεις επιχειρήσεων»
Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση, το 2021 ήταν έτος-ρεκόρ για τις συγχωνεύσεις και τις εξαγορές στην Ελλάδα. Τις επόμενες ημέρες συζητείται στη Βουλή το νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών για την προώθηση των μετασχηματισμών και των συνεργασιών των επιχειρήσεων. Ποιες είναι οι βασικές προβλέψεις του;
Στόχος του νομοσχεδίου είναι η δημιουργία ενός σύγχρονου και σταθερού θεσμικού πλαισίου που προωθεί και δίνει ουσιαστικά κίνητρα στους μετασχηματισμούς και τις συνεργασίες των επιχειρήσεων, οι οποίες, με τη σειρά τους, θα γίνουν περισσότερο εξωστρεφείς και θα αυξήσουν την ανταγωνιστικότητα και την παραγωγικότητά τους, ενισχύοντας τις θέσεις απασχόλησης.
Για να συμβεί αυτό παρέχουμε, μέσω του νομοσχεδίου, φορολογικά κίνητρα ανάπτυξης μέσω συνεργασιών ή/και εταιρικών μετασχηματισμών.
Συγκεκριμένα, προβλέπεται η απαλλαγή κατά 30%, για 3 έτη, από την καταβολή φόρου εισοδήματος επί των κερδών, υπό προϋποθέσεις, τόσο στην περίπτωση μετασχηματισμού επιχειρήσεων, μετατροπής ή συνένωσης ατομικών επιχειρήσεων όσο και στην περίπτωση συνεργασίας προσώπων. Το φορολογικό όφελος από αυτή την απαλλαγή μπορεί να ανέλθει έως τις 500.000 ευρώ στην περίπτωση μετασχηματισμού επιχειρήσεων ή μετατροπής ή συνένωσης ατομικών επιχειρήσεων και στις 125.000 ευρώ στην περίπτωση της συνεργασίας προσώπων, για καθένα από τα συνεργαζόμενα πρόσωπα.
Επιπρόσθετα, παρέχεται η δυνατότητα μεταφοράς των ζημιών των μετασχηματιζόμενων επιχειρήσεων στον ισολογισμό της νέας επιχείρησης και η δυνατότητα φορολογικού συμψηφισμού αυτών με τα κέρδη της νέας επιχείρησης, απαλλάσσεται η νέα επιχείρηση από την καταβολή φόρου εισοδήματος που προκύπτει από την υπεραξία μεταβίβασης στοιχείων του ενεργητικού της σε τρίτο, καταργείται ο φόρος συγκέντρωσης κεφαλαίου, αναγνωρίζεται έκπτωση των δαπανών που πραγματοποιούνται για την απόκτηση τίτλων στην περίπτωση εξαγοράς επιχείρησης και προβλέπεται η δυνατότητα μεταβίβασης των διοικητικών αδειών κάθε είδους, συμπεριλαμβανομένων των προσωποπαγών αδειών, στην περίπτωση μετασχηματισμού επιχείρησης.
Οι ρυθμίσεις αυτές αφορούν όλες τις ελληνικές επιχειρήσεις, ενώ θα εφαρμοστούν και στην περίπτωση συνεργασιών μεταξύ ελληνικών επιχειρήσεων και επιχειρήσεων του εξωτερικού, υπό την προϋπόθεση ότι το φορολογικό πλεονέκτημα ωφελεί την ελληνική επιχείρηση.
Ειδήσεις σήμερα
Συνάντηση Μητσοτάκη-Μπάιντεν: Και τα F-35 στο τραπέζι του Λευκού Οίκου
Επιδότηση ηλεκτρικών συσκευών: Πότε ανοίγει η πλατφόρμα – Ποιοι θα επιλεγούν πρώτοι – Πώς θα γίνει