Παρά την αποκλιμάκωση του πληθωρισμού, οι τιμές σε βασικά προϊόντα εξακολουθούν να είναι υψηλές, ροκανίζοντας το διαθέσιμο εισόδημα. Μετά τη συνάντηση που είχε στα τέλη Ιουλίου ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, με στελέχη της αγοράς, στο πλαίσιο της οποίας ζήτησε τόσο οι βιομηχανίες όσο και τα σούπερ μάρκετ να μειώσουν το μεσοσταθμικό τους κέρδος και κατ’ επέκταση τις τιμές, η Ενωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος, απέστειλε, σύμφωνα με πληροφορίες του «Ε.Τ.», επιστολή στο υπουργείο, προτείνοντας κάποια μέτρα που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε μείωση των τιμών.
Οπως αναφέρει στον «Ε.Τ.» υψηλόβαθμο στέλεχος της Ενωσης, υπάρχει μια διστακτικότητα τόσο από τους προμηθευτές όσο και από τα σούπερ μάρκετ να μειώσουν μόνιμα τις τιμές λόγω της αβεβαιότητας που επικρατεί στην αγορά, γι’ αυτό και προσπαθούν να συμβάλλουν στην αντιμετώπιση της ακρίβειας, εντείνοντας τις προωθητικές ενέργειες. «Εχουν αυξηθεί πολύ οι προσφορές τόσο ως προς τη διάρκεια όσο και ως προς το ποσοστό μείωσης της τιμής και αφορούν σχεδόν σε όλα τα προϊόντα. Είναι ενδεικτικό ότι σχεδόν το 1/3 του τζίρου των σούπερ μάρκετ, το 28%, προέρχεται από τις προσφορές», αναφέρει χαρακτηριστικά η ίδια πηγή.
Ωστόσο, επειδή και το λιανεμπόριο θεωρεί ότι πρέπει να πέσουν οι τιμές και να αυξηθεί η καταναλωτική εμπιστοσύνη, η Ενωση Σούπερ Μάρκετ έχει προτείνει στο υπουργείο Ανάπτυξης την εκ νέου ενεργοποίηση του μέτρου της μόνιμης μείωσης τιμών σε ποσοστό τουλάχιστον 5% και για διάστημα το λιγότερο πέντε μηνών, με την αντίστοιχη ενημέρωση του κοινού. «Το μέτρο που έληξε στις 30 Ιουνίου πιστεύουμε ότι ήταν μια καλή ιδέα και πρέπει να δομηθεί κάτι αντίστοιχο πάνω σε αυτό. Μειώνοντας οι προμηθευτές κατά 5% ή 7% ή 10% για έξι μήνες οικειοθελώς με ειδική σήμανση, τα σούπερ μάρκετ θα μπορούσαν να δώσουν μια καλύτερη θέση στο ράφι και το υπουργείο με τη σειρά του να ενημερώσει το καταναλωτικό κοινό για τις εταιρίες και τα προϊόντα που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία ως επιβράβευση. Είναι ένα μέτρο για να πέσουν πράγματι οι τιμές, χωρίς παρεμβατικά μέτρα», υπογραμμίζει εκπρόσωπος μεγάλης αλυσίδας σούπερ μάρκετ στον «Ε.Τ.».
Περιθώριο κέρδους
Σε ό,τι αφορά στο περιθώριο κέρδους, οι εκπρόσωποι του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων αναφέρουν ότι δεν μπορούν να το περιορίσουν, καθώς ήδη ο κλάδος δουλεύει με περιθώριο 1,4% και σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να φτάσει το 2,5%. Ωστόσο, επισημαίνουν ότι ορισμένες προμηθευτικές εταιρίες δουλεύουν με περιθώριο κέρδους 10% και 15% σε ορισμένα προϊόντα και πρέπει να τα επανεξετάσουν, ώστε να μπορέσουν να μειωθούν οι τιμές.
Σε κάθε περίπτωση, στελέχη των σούπερ μάρκετ τάσσονται κατά οποιουδήποτε παρεμβατικού μέτρου τονίζοντας ότι περιορίζουν τον ανταγωνισμό και φέρνουν ως παράδειγμα το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους, επισημαίνοντας ότι μειώνουν την ανταγωνιστική λειτουργία της αγοράς. «Επειδή δεν μπορούμε να αυξήσουμε το περιθώριο κέρδους, δεν το μειώνουμε σε κάποια άλλα προϊόντα», δηλώνουν χαρακτηριστικά επαναλαμβάνοντας ότι πρέπει σταδιακά η κυβέρνηση να προχωρήσει στην άρση του εν λόγω μέτρου.