Αλλωστε, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Τμήματος Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, το 58% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι ψωνίζει σταθερά σε ένα σούπερ μάρκετ και το 42% μοιράζει τις αγορές σε περισσότερα. Μάλιστα, τo 93,2% των ερωτηθέντων χρησιμοποιεί μέχρι τρία διαφορετικά καταστήματα για τις αγορές του, γεγονός που δείχνει ότι τα νοικοκυριά κυνηγούν τις προωθητικές ενέργειες, για να εξοικονομήσουν χρήματα.
Μπλόκο
Πάντως, παρελθόν φαίνεται να αποτελούν από τα ράφια οι προσφορές «1+1 δώρο», μετά τα μέτρα κατά της ακρίβειας που έλαβε το υπουργείο Ανάπτυξης και τέθηκαν σε ισχύ από την 1η Μαρτίου. Και ειδικότερα ο «κόφτης» στις προωθητικές ενέργειες σε ποσοστό 30%, με αντίστοιχη μείωση των αρχικών τιμών σε απορρυπαντικά, είδη προσωπικής υγιεινής και καθαριστικά, προκειμένου να μπει φρένο σε φαινόμενα παραπλάνησης των καταναλωτών. Από την άλλη, η διάρκεια των προσφορών παραμένει μακρά, καθώς οι προμηθεύτριες εταιρίες σχεδόν τις μισές μέρες του μήνα διαθέτουν τα προϊόντα τους υπό το καθεστώς έκπτωσης, αλλάζοντας ανά διαστήματα τα ποσοστά των προσφορών.
Τι… παίζει
Σε ό,τι αφορά το μέγεθος των προωθητικών ενεργειών, τα υψηλότερα ποσοστά εξακολουθούν να καταγράφονται σε χαρτικά, απορρυπαντικά και προϊόντα προσωπικής υγιεινής.
Φθηνότερο έως και 57% από την αρχική τιμή πωλείται χαρτί υγείας (8 ρολά) γνωστής εταιρίας σε μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ, καθώς η τελική τιμή διαμορφώνεται στα 4,36 από τα 9,96 ευρώ που είναι η αρχική τιμή. Αντίστοιχη έκπτωση κάνει άλλη μεγάλη εταιρία στο χαρτί κουζίνας (350 γραμμάρια), με την τιμή στο ράφι να πέφτει από τα 4,17 στα 1,82 ευρώ.
Μεταξύ 45% και 50% κυμαίνονται οι προσφορές στις βρεφικές πάνες. Γνωστή πολυεθνική διαθέτει τη συσκευασία 34 τεμαχίων στην τιμή των 13,25 ευρώ, αν και η αρχική τιμή αγγίζει τα 24,10 ευρώ. Ανάλογα, άλλη μεγάλη εταιρία πουλά πάνες 38 τεμαχίων από τα 19,06 ευρώ στα 9,56 ευρώ, με τους καταναλωτές να εξοικονομούν το 50% των χρημάτων τους.
Εξωφρενικά υψηλές εκπτώσεις κάνουν οι εταιρίες και στα μωρομάντιλα, με τα ποσοστά τους να κυμαίνονται από 62% έως και 73%.
Η συσκευασία 4 τεμαχίων μεγάλης πολυεθνικής με αρχική τιμή 14,92 πωλείται στα ράφια μόλις 4,18 ευρώ (-72%), ενώ τα μωρομάντιλα (3 τεμάχια) άλλης μεγάλης εταιρίας κοστίζουν μόνο 2,46 ευρώ, όταν η αρχική τιμή τους είναι στα 9,06 ευρώ.
Από 30% έως 50% φθηνότερα σε σχέση με τις αρχικές τιμές μπορούν να αγοράσουν οι καταναλωτές τα απορρυπαντικά πλυντηρίου, ενώ μεμονωμένες είναι και κάποιες προωθητικές ενέργειες «1+1 δώρο».
Απορρυπαντικά
Υγρό απορρυπαντικό ρούχων (70 μεζούρες), που κανονικά κοστίζει 19,45 ευρώ, διατίθεται στα 13,61 ευρώ, ενώ το ίδιο προϊόν άλλης εταιρίας, αλλά μικρότερης συσκευασίας (36 πλύσεις), από τα 11,67 πωλείται στα 6,67 ευρώ, δηλαδή 42% φθηνότερα. Παράλληλα, άλλο υγρό απορρυπαντικό (28 πλύσεις) πωλείται στην τιμή των 11,68 ευρώ, ωστόσο τα νοικοκυριά μπορούν να αγοράσουν δύο συσκευασίες πληρώνοντας μόνο τη μία.
Χαμηλότερες εκπτώσεις σε σχέση με την προ μέτρων περίοδο καταγράφονται στα είδη προσωπικής υγιεινής, καθώς στα αφρόλουτρα κυμαίνονται στο 35%-40%. Αφρόλουτρο γνωστής εταιρίας (650 ml), που σταθερά επωλείτο σε προσφορά 50% ή «1+1 δώρο», τώρα διατίθεται με έκπτωση 35%, από τα 4,78 στα 3,08 ευρώ, ενώ προϊόν άλλης εταιρίας (720 ml) από τα 5,98 ευρώ αρχική τιμή προσφέρεται στα 3,58 ευρώ, δηλαδή 40% φθηνότερα.
Μικρότερες εκπτώσεις στα είδη διατροφής
Στα τρόφιμα, αν και οι προωθητικές ενέργειες συνεχίζονται με την ίδια ένταση, οι προσφορές ήταν ανέκαθεν μικρότερες. Από 0,10 έως 0,55 λεπτά φθηνότερα, δηλαδή με έκπτωση από 10% έως 20%, πωλούνται στα ψυγεία των σούπερ μάρκετ τα φρέσκα γάλατα. Για παράδειγμα, γάλα υψηλής παστερίωσης (1,5 λίτρο) η μια εταιρία το πουλά 2,62 ευρώ από 2,92 ευρώ (-10%), ενώ το ίδιο προϊόν άλλης μεγάλης εταιρίας κοστίζει 2,22 ευρώ από 2,72 ευρώ που ήταν η αρχική τιμή του (-20%).
Γιαούρτια
Γύρω στο 30% κυμαίνονται οι προσφορές στα αγελαδινά γιαούρτια, αν και ενίοτε ορισμένες εταιρίες κάνουν έκπτωση έως και 50%, ενώ στις περισσότερες περιπτώσεις η προωθητική ενέργεια που ισχύει είναι «2+1 δώρο». Γιαούρτι σε πολυσυσκευασία (3 τεμάχια των 200 γραμμαρίων) διατίθεται στα 3,64 ευρώ από 5,46 ευρώ (-33%), ενώ άλλη εταιρία το πουλά σχεδόν στη μισή τιμή, από τα 5,13 στα 2,57 ευρώ.
Από 30% έως 50% φθηνότερα πωλούνται τα δημητριακά, με τις εταιρίες να κρατάνε ψηλά τα ποσοστά των εκπτώσεων, προκειμένου να διατηρήσουν τα μερίδιά τους. Γνωστή μάρκα δημητριακών πολυεθνικής εταιρίας, από τα 4,82 ευρώ αρχική τιμή, πωλούνται 2,42 ευρώ (-50%), ενώ άλλης εταιρίας το προϊόν οι καταναλωτές μπορούν να το αγοράσουν στην τιμή των 3,10, από 4,40 ευρώ.
Στο 30%-40% κυμαίνονται οι προσφορές στα ζυμαρικά, ωστόσο περιορίζονται στις ταχυκίνητες κατηγορίες. Οι τιμές τους μετά την έκπτωση κινούνται στα 0,72-075 ευρώ το πακέτο, από 1,07 έως 1,20 ευρώ που είναι η αρχική τιμή τους.
Πολύ λίγες είναι οι προωθητικές ενέργειες που γίνονται στα άλλα προϊόντα παντοπωλείου, όπως τα ρύζια και τα όσπρια, με τις εκπτώσεις να κινούνται από 18% έως 25%. Ρύζι μεγάλης πολυεθνικής εταιρίας πωλείται με έκπτωση 25% στα 1,68, από 2,23 ευρώ, ενώ μόνο μία εταιρία διαθέτει τα όσπριά της σε προσφορά. Οι φακές από τα 2,18 πωλούνται στα 1,78 ευρώ και τα φασόλια από 2,52 στα 1,92 ευρώ, με έκπτωση 18,5% και 24% αντίστοιχα.
Κατεψυγμένα λαχανικά
Αντίστοιχη είναι η εικόνα και στα κατεψυγμένα λαχανικά, καθώς μία μόνο εταιρία πουλά τα προϊόντα της σε προσφορά. Αρακάς, συσκευασία 1.100 γραμμαρίων, διατίθεται από τα 4,58 στα 2,88 ευρώ και φασολάκια από τα 4,64 στα 2,94 ευρώ, δηλαδή περίπου 38% φθηνότερα από την αρχική τιμή.
Δεδομένου, πάντως, ότι τα νέα μέτρα κατά της ακρίβειας έχουν περιορίσει το περιθώριο κέρδους των εταιριών, εκπρόσωποι των σούπερ μάρκετ εκτιμούν ότι οι προμηθευτές θα βάλουν φρένο στις προωθητικές ενέργειες, μειώνοντας είτε τα ποσοστά των εκπτώσεων είτε τη διάρκειά τους.
Ειδήσεις σήμερα
Σημαντικά κλονισμένος ο γαλλογερμανικός άξονας
Οκτώ οι υποψήφιοι, αλλά για τέσσερις η κούρσα στο ΠΑΣΟΚ
Η μάχη με την καθημερινότητα και το «νέο εθνικό αφήγημα» Μητσοτάκη στη ΔΕΘ