Αν και το σενάριο για χρέωση των μεταφορικών συζητείτο έντονα τους τελευταίους μήνες μεταξύ των εκπροσώπων του κλάδου, υπήρχαν ενδοιασμοί μήπως χάσουν μερίδιο από την πίτα των πωλήσεων που ξεπερνούν τα 12 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση. Ωστόσο, πριν από λίγες ημέρες, το «χορό» των χρεώσεων άνοιξε η αλυσίδα Σκλαβενίτης, ανακοινώνοντας κλιμακωτά μεταφορικά κόστη ανάλογα με το ύψος της παραγγελίας. Συγκεκριμένα, για ηλεκτρονικό «καλάθι» έως 30 ευρώ, η χρέωση διαμορφώνεται στα 5 ευρώ, για αγορές πάνω από 30 και έως 100 ευρώ, η χρέωση πέφτει στα 2,50 ευρώ, ενώ για παραγγελίες άνω των 100 ευρώ, τα μεταφορικά είναι δωρεάν.
Σημειώνεται ότι μέχρι τώρα η Σκλαβενίτης δεν επέβαλε χρεώσεις για παραγγελίες άνω των 30 ευρώ, ενώ για αγορές μικρότερες των 30 ευρώ, το κόστος των μεταφορικών κυμαινόταν από 2 έως 6 ευρώ, ανάλογα με τη χιλιομετρική απόσταση.
«Είναι τρομερά κοστοβόρο για τις επιχειρήσεις να κάνουν τη δουλειά που κάνει ο καταναλωτής μόνος του, δηλαδή να συγκεντρώσει τα προϊόντα, να τα περάσει από την ταμειακή μηχανή, να τα φορτώσει και να τα μεταφέρει στο σπίτι. Εχουμε υπολογίσει ότι το κόστος για μια παραγγελία των 100 ευρώ είναι 10 ευρώ. Οπότε, η απόφαση του να περάσουν τόσο μικρές χρεώσεις στον καταναλωτή είναι σωστή. Αλλιώς θα λειτουργούν συνέχεια με ζημιά», δηλώνει στον «Ε.Τ.» ο Παναγιώτης Γκεζερλής, διευθύνων σύμβουλος της Convert Group, συμβουλευτικής εταιρίας για το ηλεκτρονικό εμπόριο.
Ο ίδιος σημειώνει ότι οι χρεώσεις για τις ηλεκτρονικές παραγγελίες στα σούπερ μάρκετ δεν είναι μόνο ελληνικό φαινόμενο, καθώς σε αντίστοιχες κινήσεις έχουν προχωρήσει όλες οι μεγάλες αλυσίδες του εξωτερικού, και στην Αγγλία και στη Γαλλία, όπου τα e-supermarkets έχουν πολύ μεγαλύτερη συμμετοχή στον συνολικό τζίρο, που ανέρχεται στο 20%.
Στάση αναμονής τηρούν οι υπόλοιποι παίκτες του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων, αν και θεωρείται βέβαιο ότι θα ακολουθήσουν την ίδια τακτική. Αλλωστε, όπως έχει επισημάνει κορυφαίο στέλεχος του κλάδου, για να καταστούν κερδοφόρα τα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ, θα πρέπει η χρέωση για τα μεταφορικά να αντιστοιχεί στο 10% της συνολικής αξίας της κάθε παραγγελίας. Για παράδειγμα, αν ο καταναλωτής κάνει παραγγελία 70 ευρώ, να χρεωθεί 7 ευρώ επιπλέον για να φτάσουν στο σπίτι του. Ωστόσο, σε πρώτη φάση, οι αυξήσεις αποκλείεται να είναι τόσο μεγάλες, καθώς θα πρέπει να υπάρξει ένα στάδιο προσαρμογής με μικρότερες χρεώσεις.
«Το ηλεκτρονικό εμπόριο τροφίμων έχει μεγαλύτερα κόστη σε σχέση με το παραδοσιακό κατάστημα. Το βασικότερο είναι το picking, δηλαδή η συλλογή των προϊόντων, και το δεύτερο είναι το κόστος της μεταφοράς από το κατάστημα στο σπίτι», επισημαίνει στον «Ε.Τ.» ο διευθυντής του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών, Λευτέρης Κιοσές, χαρακτηρίζοντας φυσιολογική εξέλιξη την επιβολή ή και την αύξηση των χρεώσεων.
Μείωση εισφορών: Τι θα κερδίσουν εργαζόμενοι, απασχολούμενοι συνταξιούχοι και εργοδότες [πίνακας]
Επισημαίνεται ότι η ΑΒ Βασιλόπουλος αυτή τη στιγμή χρεώνει μεταφορικά 2 ευρώ για παραγγελίες από 25 έως 45 ευρώ, ενώ για μεγαλύτερες αγορές η διανομή γίνεται δωρεάν. Ωστόσο, δεν δέχεται παραγγελίες μικρότερες των 25 ευρώ, αν και για αγορές από 15 ευρώ και άνω δίνει τη δυνατότητα να παραγγείλει μεν ηλεκτρονικά ο πελάτης, αλλά να περάσει ο ίδιος να παραλάβει τα ψώνια του από κάποιο φυσικό κατάστημα, περιορίζοντας έτσι το κόστος.
Αντίστοιχα, η αλυσίδα My Market δέχεται παραγγελίες από 25 ευρώ και άνω και μέχρι το όριο των 58,99 ευρώ η χρέωση διαμορφώνεται στα 2 ευρώ, ενώ για παραγγελίες από 59 ευρώ τα μεταφορικά είναι δωρεάν. Πάντως, ο επικεφαλής του ομίλου, Αριστοτέλης Παντελιάδης, έχει αναφερθεί ανοιχτά στην ανάγκη επιβολής χρεώσεων προκειμένου η δραστηριότητα να καταστεί κερδοφόρα.
ΑΝΟΔΟΣ ΤΟΥ ΤΖΙΡΟΥ
Σε ό,τι αφορά την πορεία των πωλήσεων των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ, από την πανδημία του κορονοϊού και μετά είναι συνεχώς ανοδική λόγω της ευκολίας που παρέχουν στους καταναλωτές. «Ο κλάδος των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ είναι μονίμως ανοδικός τα τελευταία χρόνια. Στην πανδημία “κάλπασε’, αλλά και τα τελευταία τρίμηνα βλέπουμε ανάπτυξη που κυμαίνεται μεταξύ 8%-12% σε σχέση με πέρυσι», υπογραμμίζει στον «Ε.Τ.» ο κ. Γκεζερλής. Πάντως, το 2022 πραγματοποιήθηκαν online αγορές στον κλάδο των σούπερ μάρκετ ύψους 300 εκατ. ευρώ, χωρίς να περιλαμβάνονται οι πλατφόρμες «quick commerce», όπως η e-food, η Wolt κ.λπ.
Ειδήσεις σήμερα
Θεσσαλονίκη: 4χρονο αγοράκι κατέρρευσε σε παραλία της Χαλκιδικής – Νοσηλεύεται διασωληνωμένο
Κοινωνικός Τουρισμός: Αιτήσεις από σήμερα για 25.000 συνταξιούχους – Ποιοι οι δικαιούχοι