Η χθεσινή συμφωνία που θα πρέπει να επικυρωθεί (τυπική διαδικασία) τις επόμενες βδομάδες από το Συμβούλιο και την Ευρωβουλή, ώστε να τεθεί σε ισχύ, προβλέπει την ενδιάμεση μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά 55% για τα καινούργια ιδιωτικής χρήσης θερμικά αυτοκίνητα μέχρι το 2030 και κατά 55% για τα ημιφορτηγά. Πέντε χρόνια αργότερα οι εκπομπές θα μηδενιστούν δεδομένου ότι από το 2035 δεν θα πωλούνται πλέον θερμικά οχήματα στις εν λόγω κατηγορίες.
Σύμφωνα με κοινοτικά στοιχεία, τα αυτοκίνητα αντιπροσωπεύουν σήμερα το 15% των συνολικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα εντός της Ευρωπαϊκής Ενωσης, που σημαίνει ότι η πλήρης ηλεκτροκίνηση θα συμβάλει στη δραστική μείωση των εκπομπών.
Οπως τονίζουν στις Βρυξέλλες, η συμφωνία για την αποδέσμευση από τα θερμικά αυτοκίνητα το 2035 δίνει ορατότητα στις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες ώστε να προσαρμοστούν έγκαιρα και να αντεπεξέλθουν στον σκληρό ανταγωνισμό της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων. Σήμερα ο κλάδος της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας απασχολεί, άμεσα και έμμεσα, περίπου 13 εκατομμύρια εργαζομένους, δηλαδή το 7% των θέσεων εργασίας στην Ε.Ε.
Υπενθυμίζεται ότι η απόφαση εντάσσεται στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, η οποία προβλέπει τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 55% μέχρι το 2030 και σε σχέση με τις εκπομπές του 1990 και την επίτευξη περιβαλλοντικής ουδετερότητας μέχρι το 2050.