Ο δρόμος, για να γίνουν πράξη τα παραπάνω, άνοιξε, με την ψήφιση (31/8) από την Ολομέλεια της Βουλής σχετικού νομοσχεδίου. Επί της ουσίας, ο νόμος, πλέον, 4965/2022 «μεταφράζεται» σε έναρξη της διαδικασίας μεταβίβασης των Ναυπηγείων Ελευσίνας στην εταιρία ONEX, του Ελληνοαμερικανού επιχειρηματία, Πάνου Ξενοκώστα -μέσω του πτωχευτικού νόμου- για να μπορέσει, στη συνέχεια, να τεθεί σε εφαρμογή το σχέδιο εξυγίανσης.
Ο πτωχευτικός νόμος προβλέπει την κατάθεση του σχεδίου εξυγίανσης (συνοδευόμενο από την έκθεση ορκωτού λογιστή) στο αρμόδιο δικαστήριο, όπου θα αποφασιστεί αν θα γίνει αποδεκτό. Με τον ν. 4965/2022 δίνεται η εξουσιοδότηση στον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, εκ μέρος του Δημοσίου (βασικός πιστωτής), να γίνει η απαιτούμενη αίτηση στο δικαστήριο και με την απόφαση που θα εκδοθεί να κλείσει, οριστικά, η συμφωνία.
Οπως στη Σύρο
«Για να γίνει δεκτή στο δικαστήριο, βάσει του Πτωχευτικού μας Δικαίου, μία πρόταση εξυγίανσης, πρέπει υποχρεωτικά το σχέδιο να είναι καλύτερο από τη βίαιη ρευστοποίηση», σημείωσε από το βήμα της Βουλής ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Αδωνις Γεωργιάδης. Ο ίδιος πρόσθεσε: «Δίνω ψήφο εμπιστοσύνης στην ΟΝΕΧ και το σχέδιο εξυγίανσης. Είμαι υπερήφανος για ό,τι έγινε στη Σύρο και θα είμαι εξαιρετικά υπερήφανος όταν το δω αυτό να πραγματοποιείται και στην Ελευσίνα».
Μάλιστα, έκανε δεκτή την τροπολογία του ΣΥΡΙΖΑ για ενημέρωση της Επιτροπής της Βουλής σχετικά με το τελικό σχέδιο εξυγίανσης των ναυπηγείων, πριν αυτό κατατεθεί στο δικαστήριο, καθώς και για δέσμευση ότι θα καταβληθούν οι απαιτήσεις των εργαζομένων εντός 120 ημερών από την οριστική και αμετάκλητη ημερομηνία των μεταβιβάσεων.
Ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Νίκος Παπαθανάσης, εξήγησε στην Ολομέλεια πως εάν δεν περνούσε το νομοσχέδιο, τα ναυπηγεία θα πήγαιναν σε πτώχευση. «Οι εργαζόμενοι θα έχαναν 95% από τα χρήματα τα οποία θα λάβουν. Το Πολεμικό Ναυτικό θα έχανε 99% των χρημάτων που διεκδικεί. Ο ΕΦΚΑ θα ελάμβανε 4 εκατομμύρια και το Ελληνικό Δημόσιο πολύ λιγότερα χρήματα», όπως υπογράμμισε.
Η συμφωνία εξυγίανσης, η οποία -σύμφωνα με την ONEX- συγκεντρώνει σχεδόν ομόφωνα την υποστήριξη των εργαζομένων στα Ναυπηγεία Ελευσίνας (ποσοστό 99,7%), καθώς και των σημαντικότερων ενδιαφερόμενων μερών και φορέων (Δήμος Ελευσίνας, ΕΒΕΠ), περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων:
- Την άμεση επένδυση 170 εκατ. δολαρίων.
- Τη διασφάλιση των υφιστάμενων θέσεων εργασίας, 600 συνολικά.
- Την αποπληρωμή των οφειλών και των αποζημιώσεων στους εργαζομένους, συνολικού ύψους 41 εκατ. ευρώ.
- Τη δημιουργία 1.400 νέων θέσεων εργασίας μέσα σε 3 χρόνια. Με τον συνολικό αριθμό των εργαζομένων να ανέρχεται σε 2.000. Συγκεκριμένα, στα ναυπηγεία αναμένεται να απασχοληθούν 600 εργαζόμενοι, τους πρώτους 6 μήνες λειτουργίας τους υπό το νέο καθεστώς. Εως το τέλος του τρίτου έτους λειτουργίας, ο συνολικός αριθμός εργαζομένων εκτιμάται πως θα υπερβεί τις 2.000 (1.000 στην εμπορική και 1.000 στην αμυντική εταιρία).
- Την επίτευξη επιπλέον εσόδων της τάξεως του 1,1 δισ. ευρώ για το Ελληνικό Δημόσιο (άμεσοι και έμμεσοι φόροι, ασφαλιστικές εισφορές) κατά τα επόμενα 25 έτη.
- Την ενίσχυση της ελληνικής οικονομίας με περισσότερα από 1,6 δισ. ευρώ, που θα κατευθυνθούν σε εγχώριους προμηθευτές και την ελληνική βιομηχανία.
Δύο νέες εταιρίες
Πότε ξεκινούν οι χειμερινές εκπτώσεις – Όσα πρέπει να γνωρίζουν οι καταναλωτές
Στο πλαίσιο του σχεδίου εξυγίανσης προβλέπεται, συγκεκριμένα, η δημιουργία δύο νέων εταιριών (εμπορική και αμυντική), οι οποίες θα αναλάβουν το μεταβιβαζόμενο ενεργητικό και παθητικό της «ΝΑΥΠΗΓΙΚΕΣ ΚΑΙ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΕΛΕΥΣΙΝΑΣ ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΕΤΑΙΡΙΑ (ΝΒΕΕ)».
Στην εμπορική εταιρία αναμένεται να επενδυθούν, μετά τη μεταβίβαση, κεφάλαια έως 170 εκατ. ευρώ. Η χρηματοδότηση βασίζεται στον Κρατικό Οργανισμό των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής, για την υποστήριξη επενδύσεων αμερικανικών εταιριών στο εξωτερικό, την DFC (102 εκατ. δολάρια), καθώς και σε ίδια κεφάλαια του Ομίλου ONEX (20-80 εκατ. ευρώ), ενώ δύναται να αυξηθεί ανάλογα με τις ανάγκες, σε δεύτερη φάση.
Στην αμυντική εταιρία η δραστηριότητα που θα αναπτυχθεί θα αφορά στον τομέα της ναυπήγησης πολεμικών πλοίων και λοιπών πλωτών ναυπηγημάτων, τόσο για λογαριασμό της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας όσο και της αλλοδαπής. Η χρηματοδότηση θα γίνει από τον ναυπηγικό όμιλο Fincantieri, ιταλικούς χρηματοδοτικούς οργανισμούς και την ONEX, «με όσα κεφαλαία απαιτηθούν, ώστε να διασφαλίζουν την εύρυθμη εκτέλεση των προγραμμάτων της εταιρίας», σύμφωνα με την ΟΝΕΧ.
Για τα προγράμματα της αμυντικής εταιρίας, όπως π.χ. αυτό των κορβετών, επισημαίνεται πως «υπάρχει τεράστια δυνατότητα ευέλικτων και μακροπρόθεσμων χρηματοδοτικών προγραμμάτων μέσω ιταλικών χρηματοοικονομικών κρατικών οργανισμών, που διασφαλίζουν λύσεις για την ελληνική κυβέρνηση. Αυτά μπορούν να αναλυθούν περαιτέρω, κατά τη διάρκεια εξειδικευμένων συζητήσεων, ενώ έχουν ήδη συμπεριληφθεί στην πρόταση της Fincantieri για το πρόγραμμα κορβετών».
Στις δύο εταιρίες θα μεταφερθούν οφειλές ύψους 211,89 εκατ. ευρώ, από τα 419,28 εκατ. ευρώ, που είναι το σύνολο των οφειλών των Ναυπηγείων Ελευσίνας. Ο ΕΦΚΑ θα λάβει 5,76 εκατ. ευρώ, το Ελληνικό Δημόσιο 1,89 εκατ. ευρώ, το Πολεμικό Ναυτικό το σύνολο των απαιτήσεών του, δηλαδή 142,34 εκατ. ευρώ, και τα λοιπά ασφαλιστικά ιδρύματα 327.024 ευρώ. Στους εργαζομένους θα καταβληθούν οι οφειλές, ύψους 27 εκατ. ευρώ, και αποζημιώσεις απόλυσης, ύψους 13,40 εκατ. ευρώ (θα δοθούν σε δόσεις σε κάθε εργαζόμενο).
«Εξασφαλίσαμε θέσεις εργασίας και δεδουλευμένα»
Μετά την ψήφιση του ν/σ ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, επισκέφθηκε (02/09) τα ναυπηγεία, όπου, απευθυνόμενος στους εργαζομένους, σημείωσε: «Πετύχαμε να εξασφαλίσουμε όλες τις θέσεις εργασίας, να λάβετε όλα τα δεδουλευμένα, να φέρουμε σχεδόν 200 εκατομμύρια σε επενδύσεις στο ναυπηγείο. Και να επαναλάβουμε εδώ, σε πολύ μεγαλύτερη κλίμακα, αυτό το οποίο γίνεται στη Σύρο, όπου πριν από τέσσερα χρόνια το ναυπηγείο είχε την εικόνα ενός βομβαρδισμένου τοπίου και σήμερα είναι ζωντανό, με πλοία τα οποία περιμένουν να επισκευαστούν, με ικανοποιημένους εργαζομένους και πελάτες. Ηταν πάντα αδιανόητο μια χώρα η οποία έχει παγκοσμίως τον μεγαλύτερο στόλο στην εμπορική ναυτιλία να μην μπορεί να επισκευάζει τα πλοία της. Αυτό αλλάζει και θα αλλάξει και εδώ στην Ελευσίνα… Θα έρθουν πολλοί καινούργιοι πελάτες. Θα υπάρχουν και πολύ σημαντικές συνεργασίες με μεγάλα ξένα ναυπηγεία. Και, βεβαίως, υπάρχουν και προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού τα οποία δρομολογούνται. Θέλουμε τα πλοία αυτά να χτιστούν στην Ελλάδα, όπως χτίστηκαν άλλα πλοία του Πολεμικού μας Ναυτικού, για τα οποία είναι εξαιρετικά υπερήφανο».
ΤΙ ΕΙΠΑΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΟΜΕΝΗ ΜΕΡΑ
«Θα το φτιάξουμε από την αρχή»
» Ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων, Νίκος Παπανικολάου, επισήμανε: «Εχουμε όρεξη και πάθος να φτιάξουμε το ναυπηγείο μας από την αρχή. Να επισκευάζουμε εκατοντάδες πλοία τον χρόνο που ο νέος ιδιοκτήτης θα μας φέρνει. Να χτίσουμε τα νέα πλοία του ελληνικού Ναυτικού στην ώρα τους, στον προϋπολογισμό που θα συμφωνήσουμε, στην αξεπέραστη ποιότητα και τεχνογνωσία που έχουμε ως εργαζόμενοι. Να τους κάνουμε να μας εμπιστευτούν ξανά. Να χτίσουμε πλοία άλλων χωρών, να αναδειχθούμε ως ναυπηγικός και τεχνολογικός κόμβος, με κεντρικό ρόλο στην ευρύτερη περιοχή προς όφελος της πατρίδας μας».
«Βιώσιμο μοντέλο επανεκκίνησης»
» Με την ευκαιρία της ψήφισης του νομοσχεδίου για την εξυγίανση των Ναυπηγείων Ελευσίνας ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Γιάννης Οικονόμου, ανέφερε σε ανάρτησή του στο twitter: «Με σχέδιο η συμφωνία εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας διαμορφώνει ένα βιώσιμο μοντέλο επανεκκίνησης των Ναυπηγείων Ελευσίνας, καθώς περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, άμεση επένδυση 170 εκατ. δολαρίων και διασφάλιση όλων των υφιστάμενων θέσεων εργασίας».
«Μία νέα σελίδα γράφτηκε»
» Ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς (ΕΒΕΠ), Βασίλης Κορκίδης, δήλωσε σχετικά: «Μία νέα σελίδα στο μεγάλο κεφάλαιο ναυπηγεία γράφτηκε στη Βουλή με την ψήφιση του σχεδίου νόμου για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Μία νέα σελίδα, σε ένα κεφάλαιο η σημασία του οποίου για την ελληνική οικονομία είναι ύψιστη, καθώς η Ελλάδα μπορεί να επανατοποθετηθεί ανταγωνιστικά στη διεθνή αγορά μέσω των ναυπηγείων της, μέσα από ένα μοντέλο λειτουργίας και υπό μια σειρά προϋποθέσεων που συνιστούν επί της ουσίας ένα νέο στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί».
«Τόνωση της απασχόλησης»
» Τέλος, από τον Εμπορικό Σύλλογο Πειραιώς εξέφρασαν την ικανοποίησή τους, τονίζοντας σε ανακοίνωσή τους πως η επανεκκίνηση των Ναυπηγείων Ελευσίνας «πρόκειται να καλύψει τις αυξημένες ανάγκες ναυπήγησης και συντήρησης πλοίων όχι μόνο από τη χώρα μας αλλά και την ευρύτερη περιοχή, θα συμβάλει στην ενίσχυση της τοπικής οικονομίας και κοινωνίας, στην τόνωση της εθνικής οικονομίας γενικότερα, στην εξασφάλιση των δεδουλευμένων των εργαζομένων και, φυσικά, στην τόνωση της απασχόλησης, μέσω της δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας».