Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat που επεξεργάστηκε ο Σύνδεσμος Ελλήνων Παραγωγών Αποσταγμάτων & Αλκοολούχων Ποτών (ΣΕΑΟΠ), οι εξαγωγές ελληνικών αλκοολούχων ποτών το α’ τρίμηνο του έτους αυξήθηκαν σε όγκο κατά 5% αγγίζοντας τα 7 εκατ. κιλά και σε αξία κατά 15% φτάνοντας τα 20,77 εκατ. ευρώ συγκριτικά με το 2021. Ακόμα πιο εντυπωσιακή είναι η αύξηση σε σχέση με το α’ τρίμηνο του 2020, οπότε και ήταν της τάξεως του 23% σε όγκο και του 36% σε αξία. H Ευρώπη συνεχίζει να κατέχει σταθερά το μεγαλύτερο μερίδιο των εξαγωγών σε ποσότητα και αξία με ποσοστό 68%, με βασικό εξαγωγικό προορισμό τη Γερμανία, που έχει μερίδιο 41,4% σε όγκο και 33,5% σε αξία.
Πρωτιά
Οσον αφορά στο πιο εξαγώγιμο ελληνικό ποτό, το ούζο, παρόλο που έχει να ανταγωνιστεί αντίστοιχα ποτά από χώρες όπως η Ιταλία, η Ισπανία, η Γαλλία κ.ά., έχει καθιερωθεί διεθνώς λόγω της υψηλής ποιότητάς του. Αποτελεί διαχρονικά το κυριότερο εξαγόμενο προϊόν της ελληνικής ποτοποιίας, καταλαμβάνοντας το α’ τρίμηνο του 2022 το 66% της αξίας και το 75% της ποσότητας του συνόλου των εξαγωγών των ελληνικών αποσταγμάτων. Σύμφωνα δε με τον ΣΕΑΟΠ, το ούζο συνεχίζει την ανοδική του πορεία και αυτό το τρίμηνο, σημειώνοντας αύξηση των εξαγωγών του 15% σε αξία και 24% σε ποσότητα σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2021. Οι ευρωπαϊκές χώρες συνεχίζουν να κατέχουν την πρωτιά στο σύνολο των αγορών όπου εξάγεται το ούζο. Ειδικότερα, η Γερμανία το α’ τρίμηνο του 2022 κατείχε το 37,84% του συνόλου σε αξία και το 43,35% σε όγκο.
Αιτήματα
«Η αναγνωρισμένη ποιότητα των ελληνικών αλκοολούχων ποτών είναι αδιαμφισβήτητη και αναγνωρίζεται όχι μόνο σε εθνικό αλλά και σε διεθνές επίπεδο, αφού προτιμώνται όλο και περισσότερο παγκοσμίως», υπογραμμίζει σε σχετική ανακοίνωση ο ΣΕΑΟΠ, ο οποίος στηρίζει ενέργειες για την προώθηση και ενδυνάμωση της ελληνικής αγοράς.
Παράλληλα, για τη στήριξη του κλάδου, ο Σύνδεσμος ζητά την αποκλιμάκωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης προκειμένου να ενισχυθεί η υγιής επιχειρηματικότητα και να περιοριστεί το λαθρεμπόριο, την απλοποίηση του πλαισίου λειτουργίας των επιχειρήσεων του κλάδου σε θέματα παραγωγής και εμπορικής δραστηριότητας, καθώς και τη δημιουργία προγραμμάτων προβολής και προώθησης ελληνικών αποσταγμάτων με χρηματοδότηση από το Enterprise Greece.