Μέχρι και τις αρχές Απριλίου του 2022 η Ελλάδα θα βρίσκεται στην πόρτα της εξόδου από το καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας, έχοντας κλειδώσει ανάπτυξη πολύ πάνω από το 4% το 2021. Στο μεταξύ, όμως, την περιμένει μια σειρά από προκλήσεις, αν θέλει η καλή εκκίνηση να έχει εξίσου καλή συνέχεια.
Σε εσωτερικό επίπεδο, το πρώτο ζητούμενο είναι μετά την ανάκαμψη των αριθμών να έρθει και η ανάκαμψη της πραγματικής οικονομίας. H ανεργία βρίσκεται σε πορεία αποκλιμάκωσης (μετρήθηκε στο 15% τον Ιούνιο) με τη βοήθεια της ανάκαμψης του τουρισμού, αλλά και των περιορισμών στις απολύσεις που επέβαλαν τα μέτρα στήριξης και πιο πολύ οι επιστρεπτέες προκαταβολές. Τα μορατόρια των απολύσεων σε περίπου 500.000 εργαζομένους του ιδιωτικού τομέα λόγω επιστρεπτέας προκαταβολής λήγουν στο τέλος του μήνα και πλέον η απασχόληση θα ακολουθήσει τους νόμους της προσφοράς και της ζήτησης. Θα πρέπει, λοιπόν, να υπάρχει παρακολούθηση και, αν υπάρξει αύξηση της ανεργίας, να υπάρξουν και οι κατάλληλες παρεμβάσεις για την αντιμετώπισή της.
Η ευκαιρία, ώστε, αντί της μείωσης, να έχουμε αύξηση της απασχόλησης, είναι η σωστή αξιοποίηση προγραμμάτων απασχόλησης ύψους 420 εκατ. ευρώ με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης, που θα ενεργοποιήσει τις επόμενες εβδομάδες το υπουργείο Εργασίας.
Το δεύτερο δύσκολο πεδίο είναι η χρηματοδότηση της πραγματικής οικονομίας και ειδικά των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων που δεν έχουν ακόμη πρόσβαση σε τραπεζικό δανεισμό. Παρά το γεγονός ότι σύμφωνα με στοιχεία της ΤτΕ καταγράφεται σημαντική αύξηση της ρευστότητας των τραπεζών με τα 26 δισ. ευρώ των καταθέσεων της πανδημίας και τη μεγάλη μείωση των «κόκκινων» δανείων, οι τράπεζες δεν αναλαμβάνουν το ρίσκο να χρηματοδοτήσουν επιχειρήσεις που δεν έχουν τραπεζικό προφίλ (υπολογίζονται περίπου σε 30.000) ή δεν έχουν έμμεση εγγύηση για τις χορηγήσεις τους από τα προγράμματα της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας, όπου υπολογίζεται ότι μπορούν -με βάση τους όρους που τίθενται- να συμμετέχουν άλλες περίπου 20.000 επιχειρήσεις. Το υπουργείο Οικονομικών συνεχίζει να πιέζει τις τράπεζες να ανοίξουν τις «κάνουλες» της χρηματοδότησης, αλλά αντιμετωπίζει αντιστάσεις με τις εμπορικές τράπεζες να επικαλούνται αυστηρό έλεγχο από τον Ενιαίο Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Εποπτείας των τραπεζών. Η χρηματοδότηση των επιχειρήσεων και η μείωση της ανεργίας είναι δύο θέματα αλληλένδετα, που μπορεί να δημιουργήσουν δυσάρεστες εκπλήξεις, αν δεν τύχουν της κατάλληλης προσοχής.
Ελαφρύνσεις
Κρίσιμο ρόλο για την επάνοδο στην κανονικότητα θα έχουν και οι ελαφρύνσεις που έχουν ανακοινωθεί και θα ισχύσουν από το 2022 στην κατεύθυνση της στήριξης των εισοδημάτων, κυρίως, του ιδιωτικού τομέα με μέτρα όπως:
– Η κατάργηση για άλλον έναν χρόνο της Ειδικής Εισφοράς Αλληλεγγύης για τα εισοδήματα του ιδιωτικού τομέα και το 2022.
– Η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 3%, η οποία συμπληρώνεται με μια επιπλέον μείωση, ώστε η συνολική μείωση των εισφορών από το 2019 να φτάσει το 5%.
Κτηματολόγιο: Για ποιους λήγει η προθεσμία - Βήμα-βήμα η διαδικασία και το maps.ktimatologio.gr
– Η μείωση των φορολογικών συντελεστών για τις επιχειρήσεις από το 24% στο 22% και της προκαταβολής φόρου στο 5% για όσους ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα και στο 80% για τις νομικές οντότητες.
– Η μονιμοποίηση του συντελεστή ΦΠΑ στο 13% στο τουριστικό πακέτο, στα σερβιριζόμενα ποτά, στις μεταφορές και τα εισιτήρια θεάτρου και κινηματογράφου.
– Τα φορολογικά κίνητρα για την αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών με την αφαίρεση από το φορολογούμενο εισόδημα του 30% του συνόλου των ηλεκτρονικών αποδείξεων που θα συγκεντρώνουν οι φορολογούμενοι από 18 συγκεκριμένες επαγγελματικές δραστηριότητες.
Επίσης, πολύ σημαντικά είναι και τα μέτρα ανάσχεσης των ανατιμήσεων, τα οποία, σύμφωνα με τα σημερινά δεδομένα, θα αφορούν, κυρίως, τις αυξήσεις στα ενεργειακά προϊόντα και το κόστος θέρμανσης και λιγότερο τις αυξήσεις τιμών των τροφίμων ή και των υπηρεσιών.
Μέτρα-ασπίδα στις αυξήσεις στα ενεργειακά προϊόντα
Αυτό θα είναι το νέο στοιχείο των εξαγγελιών της ΔΕΘ, αφού έως τώρα οι εξαγγελίες από τη Θεσσαλονίκη αφορούσαν ελαφρύνσεις της επόμενης χρονιάς και όχι μέτρα που αντιμετωπίζουν άμεσες ανάγκες. Η προστασία των ευάλωτων νοικοκυριών μέσα από τα κοινωνικά τιμολόγια είναι ένα πυροσβεστικό μέσο που αφορά τις μεγάλες αυξήσεις έως και 50% που έρχονται στο ηλεκτρικό ρεύμα. Η παρέμβαση και για καύσιμα θέρμανσης (πετρέλαιο, φυσικό αέριο) που σχεδιάζεται μέσω του ειδικού επιδόματος θα περιορίσει την επιβάρυνση για το κόστος θέρμανσης τον φετινό χειμώνα. Ωστόσο, ακόμη και αν επιβεβαιωθούν οι εκτιμήσεις τόσο της ΕΚΤ όσο και των υπουργείων Οικονομικών και Ανάπτυξης ότι οι αυξήσεις στις τιμές των δημητριακών, του κρέατος και των πρώτων υλών για βασικά αγαθά καθημερινής κατανάλωσης είναι παροδικές, δεν έχει απαντηθεί ένα ερώτημα: Τι θα γίνει με το σπιράλ των ανατιμήσεων που θα δημιουργήσουν οι υψηλές τιμές των ενεργειακών προϊόντων; Τούτο με δεδομένο ότι επηρεάζουν σημαντικά το κόστος παραγωγής, μεταφοράς, αποθήκευσης και διανομής για όλα σχεδόν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες. Ακόμη και αν ο πληθωρισμός μείνει κάτω από 2% σε ετήσια βάση για το 2021 η διατήρηση των ενεργειακών προϊόντων σε υψηλά επίπεδα θα συνεχίζει να αυξάνει τον πληθωρισμό και το 2022.
«Στοίχημα» η διατήρηση της υψηλής ανάπτυξης
Η πιο σημαντική πρόκληση μετά την ανάκαμψη της οικονομίας το 2021 στα επίπεδα του 4,8-5% του ΑΕΠ το 2021 είναι η διατήρηση υψηλού ρυθμού ανάπτυξης και τα επόμενα χρόνια. Το 2022 ο πήχης βρίσκεται ήδη πολύ ψηλά, αφού αναμένεται ανάπτυξη 6,2% του ΑΕΠ, ρυθμός που θα είναι ακόμη υψηλότερος, αν και το 2021 πάει καλύτερα από τις μέχρι πρότινος προβλέψεις. Εδώ το στοίχημα βρίσκεται στην ορθή και ταχεία αξιοποίηση των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης. Η Ελλάδα έχει όλες τις προϋποθέσεις να απορροφήσει από φέτος ακόμη 7,5 δισ. ευρώ από τα συνολικά 30,5 δισ. ευρώ που διατίθενται για την Ελλάδα. Ωστόσο, αναμένεται να χρησιμοποιήσει περίπου το 1/3 από τα χρήματα αυτά σε επενδύσεις και μεταρρυθμίσεις. Τούτο ενώ μέσα στο 2022 αναμένεται να απορροφήσουν άλλα 5,3 δισ. από τα χρήματα του Ταμείου. Είναι προφανές ότι θα απαιτηθεί μεγάλη προσπάθεια από το υπουργείο Οικονομικών και τα συναρμόδια υπουργεία, ώστε οι πόροι να μετουσιωθούν σε έργα, ώστε να δημιουργήσουν σταδιακά και τις 180.000 έως 200.000 θέσεις εργασίας μέχρι και το τέλος του προγράμματος.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
H αναδημοσίευση του παραπάνω άρθρου ή μέρους του επιτρέπεται μόνο αν αναφέρεται ως πηγή το ELEFTHEROSTYPOS.GR με ενεργό σύνδεσμο στην εν λόγω καταχώρηση.
Ακολούθησε το eleftherostypos.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις