Από τα τελευταία μέτρα που ελήφθησαν, αυτό που αφορά στα φαγητά είναι η τρίμηνη απαγόρευση προσφορών σε προϊόντα που έχουν ανατιμηθεί. Ενα μέτρο που τα πρώτα στοιχεία δείχνουν ότι αποδίδει, καθώς πολλές βιομηχανίες ανακάλεσαν τις αυξήσεις τιμών που είχαν προαναγγείλει. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, τον Φεβρουάριο 2024, μετά την εφαρμογή του μέτρου, ανατιμήθηκαν 890 κωδικοί προϊόντων όταν την ίδια περίοδο πέρυσι είχαν γίνει αυξήσεις σε 3.760 κωδικούς. Μάλιστα, στελέχη της αγοράς αναφέρουν ότι το επόμενο διάστημα ακόμα περισσότερες εταιρίες θα ακολουθήσουν την ίδια τακτική, δεδομένου ότι οι καταναλωτές έχουν συνηθίσει να πραγματοποιούν τις αγορές τους με βάση τις προσφορές.
Διεύρυνση
Σε ό,τι αφορά στην υποχρέωση των προμηθευτών να περιορίσουν τις προωθητικές ενέργειες κατά 30% σε καθαριστικά, απορρυπαντικά και είδη προσωπικής υγιεινής, έφερε μεσοσταθμική των αρχικών τιμών από 15% έως 17% σε περίπου 4.000 κωδικούς. Έτσι, στο τραπέζι των συζητήσεων βρίσκεται και η επέκτασή τους σε κατηγορίες τροφίμων που εμφανίζουν μεγάλα ποσοστά εκπτώσεων σχεδόν σε μόνιμη βάση. Σύμφωνα με πληροφορίες, το μέτρο θα μπορούσε να εφαρμοστεί σε γιαούρτια, δημητριακά, καφέδες, άλευρα, δημητριακά, καθώς και σε αναψυκτικά και μπίρες.
Παραδείγματα
Για παράδειγμα, γιαούρτι μεγάλης γαλακτοβιομηχανίας που πωλείται συνήθως σε συσκευασία 2+1 δώρο έχει αρχική τιμή 5,40 ευρώ και υπό το καθεστώς προωθητικών ενεργειών κοστίζει 2,70 ευρώ. Σε περίπτωση που το μέτρο της μείωσης των παροχών εφαρμοστεί και στα τρόφιμα, η αρχική τιμή του θα πέσει στα 3,51 ευρώ και πάνω στη νέα τιμή ο προμηθευτής μπορεί αν θέλει να κάνει επιπλέον προσφορά.
Αντίστοιχα, στιγμιαίος καφές (200 γραμμάρια) με αρχική τιμή 8,48 ευρώ πωλείται με έκπτωση στα 5,88 ευρώ. Εφόσον ισχύσει ο «κόφτης» κατά 30% στις προωθητικές ενέργειες, η τιμή του θα διαμορφωθεί στα 6,66 ευρώ.
Δημητριακά γνωστής εταιρίας που κοστίζουν 6,83 ευρώ και διατίθενται σχεδόν καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους σε προσφορά από 30% έως 50%, αυτή τη στιγμή πωλούνται στα ράφια την τιμή των 4,43 ευρώ. Με τη μείωση των προωθητικών ενεργειών κατά 30%, η αρχική τιμή τους θα υποχωρήσει στα 5,15 ευρώ.
Αλεύρι για όλες τις χρήσεις, σε συσκευασία 2+1 δώρο (του 1 κιλού έκαστη), με αρχική τιμή 6 ευρώ, μετά την έκπτωση κοστίζει 3 ευρώ. Εάν ισχύσει το μέτρο, η αρχική τιμή του θα πέσει στα 3,9 ευρώ.
Επιπλέον, αναψυκτικά τύπου cola, συσκευασία 5+1 δώρο (330 ml το κάθε κουτάκι) στοιχίζει 5,22 ευρώ και με την έκπτωση πωλείται στα 4,08 ευρώ. Με τον «κόφτη» του 30% στις προωθητικές ενέργειες, η αρχική τιμή θα μειωθεί στα 4,42 ευρώ.
Σούπερ μάρκετ: Αυτή είναι η ανανεωμένη λίστα των προϊόντων που θα έχουν μείωση - Οι 523 κωδικοί
Κίνδυνος
Ωστόσο, για να επωφεληθούν τα νοικοκυριά και να αγοράζουν τα προϊόντα φθηνότερα σε σχέση με σήμερα, θα πρέπει οι βιομηχανίες να συνεχίσουν τις προσφορές, έστω και σε μικρότερο βαθμό. Ωστόσο, στελέχη της αγοράς τονίζουν στον «Ε.Τ.» ότι αν τελικά εφαρμοστεί το εν λόγω μέτρο στα τρόφιμα, θα διαταραχθούν οι ισορροπίες στο εμπόριο, καθώς στην εν λόγω κατηγορία προϊόντων τα ποσοστά των εκπτώσεων δεν είναι τόσο μεγάλα όσο στα απορρυπαντικά, στα καθαριστικά και στα είδη προσωπικής υγιεινής ή στις βρεφικές πάνες. «Μάλιστα, θα διαταράξει και τις ήδη τεταμένες σχέσεις λιανεμπορίου και βιομηχανίας, καθώς οι προμηθευτές πιέζουν τα σούπερ μάρκετ να επωμιστούν μέρος του κόστους των προωθητικών ενεργειών, προκειμένου να μπορέσουν να συνεχίσουν τις προσφορές.
Εκτιμήσεις για την πτώση των τιμών
1 Γιαούρτι (2+1 δώρο)
Ισχύουσα αρχική τιμή: 5,4€
Αρχική τιμή σε περίπτωση «κόφτη»: 3,51€
2 Στιγμιαίος καφές (200 γραμμ.)
Ισχύουσα αρχική τιμή: 8,48 €
Αρχική τιμή σε περίπτωση «κόφτη»: 6,66€
3 Δημητριακά
Ισχύουσα αρχική τιμή: 6,83€
Αρχική τιμή σε περίπτωση «κόφτη»: 5,15€
4 Αλεύρι για όλες τις χρήσεις (2+1 δώρο)
Ισχύουσα αρχική τιμή: 6€
Αρχική τιμή σε περίπτωση «κόφτη»: 3,9€
5 Αναψυκτικά τύπου cola (5+1 δώρο)
Ισχύουσα αρχική τιμή: 5,22€
Αρχική τιμή σε περίπτωση «κόφτη»: 4,42€