Οι αποφάσεις που θα ληφθούν θα εξαρτηθούν όχι μόνο από τις αντοχές του Κρατικού Προϋπολογισμού αλλά και από τις εξελίξεις στην παγκόσμια οικονομία και ιδιαίτερα από την πορεία των διεθνών τιμών του πετρελαίου και του φυσικού αερίου. Σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση των αποφάσεων θα διαδραματίσουν και τα στοιχεία για την πορεία του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος (ΑΕΠ) στο δεύτερο τρίμηνο και συνολικά στο πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, καθώς και τα στοιχεία για την εκτέλεση του Κρατικού Προϋπολογισμού στο οκτάμηνο Ιανουαρίου-Αυγούστου 2022, τα οποία θα είναι γνωστά πλέον το αργότερο μέχρι τις 7 Σεπτεμβρίου. Τα στοιχεία αυτά θα διαμορφώσουν μια πιο σαφή και πιο αξιόπιστη εικόνα για τις επιπτώσεις της ενεργειακής κρίσης στην ελληνική οικονομία.
Σε κάθε περίπτωση, απαραίτητη προϋπόθεση, τόσο για τη συνέχιση της εφαρμογής έκτακτων μέτρων ουσιαστικής οικονομικής στήριξης των πολιτών όσο και για τη σταδιακή επαναφορά στην υλοποίηση του υπεσχημένου πακέτου φοροελαφρύνσεων, είναι η διαμόρφωση νέου επαρκούς δημοσιονομικού χώρου.
Μέχρι στιγμής, πάντως, τα μηνύματα από το μέτωπο της εκτέλεσης του Κρατικού Προϋπολογισμού κρίνονται θετικά, καθώς, στο πρώτο επτάμηνο του τρέχοντος έτους, τα συνολικά έσοδα του Δημοσίου υπερβαίνουν κατά 4,8 δισ. ευρώ τις προβλέψεις που είχαν γίνει τον Νοέμβριο του 2021 όταν κατατέθηκε ο Προϋπολογισμός. Ειδικά τα έσοδα από φόρους είναι περισσότερα κατά 4,22 δισ. ευρώ από αυτά που είχαν προβλεφθεί. Αν και η εξέλιξη αυτή οφείλεται κατά ένα σημαντικό μέρος της σε καθαρά συγκυριακούς λόγους (στην προείσπραξη των εσόδων του φετινού ΕΝΦΙΑ, στην ταχύτερη είσπραξη του φόρου εισοδήματος και των οφειλών από την επιστρεπτέα προκαταβολή, καθώς επίσης και στην παράταση της προθεσμίας πληρωμής των τελών κυκλοφορίας του τρέχοντος έτους μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου 2022), στο οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης υπάρχει πολύ μεγάλη αισιοδοξία για την εξασφάλιση των επιπλέον πόρων που χρειάζονται προκειμένου και να συνεχιστούν οι δράσεις ουσιαστικής οικονομικής στήριξης των νοικοκυριών απέναντι στην ενεργειακή κρίση, αλλά και να αρχίσει πάλι να εφαρμόζεται η δέσμη μέτρων μόνιμων φοροελαφρύνσεων που έχει εξαγγελθεί από το 2019. Η αισιοδοξία του οικονομικού επιτελείου πηγάζει, αφενός, από τις ενδείξεις για συνέχιση των υπερεισπράξεων φορολογικών εσόδων και, αφετέρου, από την πολύ καλή πορεία των εσόδων από τον τουρισμό (αρμόδια πηγή του υπουργείου Οικονομικών εκτιμά ότι θα υπερβούν φέτος κατά πολύ τα 18,5 δισ. ευρώ του 2019).
ΔΕΘ 2022: Φοροελαφρύνσεις
Οπως έχει ήδη αποκαλύψει εδώ και πάνω από έναν μήνα ο «Ε.Τ.», η κυβέρνηση -σε περίπτωση τερματισμού της ενεργειακής κρίσης ή έστω μιας σταδιακής αποκλιμάκωσης των διεθνών τιμών και μιας σταδιακής επιστροφής στην κανονικότητα- θα επαναφέρει σε τροχιά υλοποίησης από το 2023 και τα επόμενα έτη την εφαρμογή σημαντικών φορολογικών μέτρων που θα προβλέπουν:
1 Mείωση των συντελεστών ΦΠΑ από το 24% και το 13% στο 22% και το 11%.
2 Κατάργηση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης και για τους μισθωτούς του Δημοσίου και για τους συνταξιούχους, από το 2023.
3 Μείωση του τέλους επιτηδεύματος κατά 50% για το 2022 ή για το 2023 (φορολογικές δηλώσεις έτους 2023 ή 2024) και πλήρης κατάργησή του για το 2023 ή το 2024 (φορολογικές δηλώσεις έτους 2024 ή 2025).
4 Σταδιακή μείωση και εν τέλει κατάργηση των τεκμηρίων διαβίωσης, το αργότερο έως το 2026.
5 Περαιτέρω αναμόρφωση της κλίμακας φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων.
6 Mείωση του συντελεστή φορολογίας εισοδήματος νομικών προσώπων (εταιριών) και λοιπών νομικών οντοτήτων από το 22% στο 20%.