Το σχέδιο νόμου προβλέπει σειρά ρυθμίσεων οι οποίες αίρουν γραφειοκρατικά και κοστοβόρα εμπόδια που καθυστερούν ή ακόμα και ακυρώνουν τις αγοραπωλησίες ακινήτων. Είναι ενδεικτικό ότι σύμφωνα με στοιχεία της Παγκόσμιας Τράπεζας, ο μέσος όρος γραφειοκρατικών βημάτων για την ολοκλήρωση μίας αγοραπωλησίας ακινήτου σε μια σύγχρονη χώρα είναι 4,7 και στην Ελλάδα αυτή τη στιγμή ο αντίστοιχος αριθμός ανέρχεται στα 11. Μάλιστα, με βάση τα στοιχεία του προηγούμενου έτους, για να ολοκληρωθεί μία μεταβίβαση ακινήτου απαιτούνταν 26 εργάσιμες ημέρες -στην καλύτερη περίπτωση- και 17 διαφορετικά δικαιολογητικά. Η ίδια συναλλαγή στην Πορτογαλία απαιτεί 10 εργάσιμες ημέρες και στη Νορβηγία μόλις 3.
Τι αλλάζει
Η μεγαλύτερη μεταρρύθμιση του νομοσχεδίου αφορά στην κατάργηση του πιστοποιητικού μη οφειλής Τέλους Ακίνητης Περιουσίας (ΤΑΠ), μετά από πρωτοβουλία του αρμόδιου υφυπουργού, Κωνσταντίνου Κυρανάκη. Σύμφωνα με εκπροσώπους της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών Ακινήτων (ΠΟΜΙΔΑ), αλλά και των συμβολαιογράφων, η έκδοση της συγκεκριμένης βεβαίωσης μπορεί να καθυστερήσει τη διαδικασία της μεταβίβασης από 4 έως και 9 μήνες.
Προϋπολογισμός 2025: Τα επιδόματα που βρίσκονται στο τραπέζι και η κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος
«Το τέλος παραμένει, αλλά καταργείται ως προϋπόθεση στις συναλλαγές ακινήτων», αναφέρει στέλεχος του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης στον «Ε.Τ.». Η ίδια πηγή εξηγεί ότι η βεβαίωση ΤΑΠ, που μέχρι σήμερα εκδίδεται από τους δήμους, λόγω της φύσης της απαιτούσε μεγάλο χρονικό διάστημα για την έκδοσή της, με αποτέλεσμα να παρακωλύει τη συναλλαγή, οδηγώντας τη πολλές φορές ακόμη και σε ακύρωση. Μάλιστα, δεν είναι λίγα τα περιστατικά όπου τα συμβαλλόμενα μέρη κατήγγειλαν ότι άλλα, απαραίτητα δικαιολογητικά, όπως είναι για παράδειγμα η φορολογική ενημερότητα, κατέληγαν να λήξουν προτού προλάβουν να παραλάβουν το πιστοποιητικό ΤΑΠ.
Με τη ρύθμιση που περιλαμβάνει το νομοσχέδιο, το οποίο θα τεθεί το προσεχές διάστημα σε δημόσια διαβούλευση και θα κατατεθεί στη Βουλή πριν από το τέλος του έτους, το ΤΑΠ παύει να είναι εμπόδιο στη διαδικασία της αγοραπωλησίας και αντ’ αυτού τα απαραίτητα στοιχεία για τον υπολογισμό και την απόδοση του Τέλους θα παρέχονται διαλειτουργικά μέσω ειδικής πλατφόρμας του Κτηματολογίου στον αντίστοιχο δήμο, για να υπολογιστεί η αξία του Τέλους, και από εκεί στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, ώστε να υπάρξει εξόφληση του ποσού.
Κατάργηση
Παράλληλα, καταργείται η υποχρέωση πολλαπλής προσκόμισης Αποσπάσματος Κτηματολογικού Διαγράμματος (ΑΚΔ) για το ίδιο ακίνητο. Μέχρι σήμερα, ένας πολίτης που επιθυμεί να αγοράσει ένα διαμέρισμα, μία θέση πάρκινγκ κι ένα διαμέρισμα σε μία πολυκατοικία πρέπει να εκδώσει τρία διαφορετικά ΑΚΔ, πληρώνοντας το εν λόγω έγγραφο τρεις φορές. Πλέον, τα τρία Αποσπάσματα Κτηματολογικού Διαγράμματος για το ίδιο ακίνητο συγχωνεύονται σε ένα, μειώνοντας σημαντικά τόσο το κόστος όσο και τη γραφειοκρατία.
«Εχουμε μεταρρυθμιστική εντολή να μειώσουμε τη γραφειοκρατία, να προχωρήσουμε την ψηφιοποίηση, να κάνουμε πιο εύκολη και λειτουργική την καθημερινότητα των συμπολιτών μας», δηλώνει ο κ. Κυρανάκης.