Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2022 τα παγωτά στα σούπερ μάρκετ ανατιμήθηκαν, σύμφωνα με την εταιρία ερευνών IRI, κατά 17,2% σε σχέση με το 2021. Ωστόσο, οι πωλήσεις σε όγκο δεν επηρεάστηκαν, καταγράφοντας άνοδο κατά 7,3%, γεγονός που αποδίδεται στην καλή πορεία που κατέγραψε πέρυσι ο τουρισμός.
Ο χορός των αυξήσεων, όμως, συνεχίζεται και τη φετινή χρονιά, καθώς, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, οι τιμές τον Μάρτιο ανέβηκαν κατά 9,2% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2022. Μάλιστα, πριν από λίγο καιρό, ο πολυεθνικός κολοσσός Unilever, που διαθέτει στη χώρα μας τα παγωτά Algida και ΕΒΓΑ, προανήγγειλε νέες αυξήσεις τιμών για τα προϊόντα του το προσεχές διάστημα, σε μια προσπάθεια να αντισταθμίσει το αυξημένο κόστος παραγωγής. Σύμφωνα με τον οικονομικό διευθυντή της μητρικής εταιρίας, οι αυξήσεις των τιμών θα συνεχιστούν και το δεύτερο εξάμηνο του 2023, αλλά σε μικρότερο εύρος, καθώς ο πληθωρισμός έχει αρχίσει να υποχωρεί έχει περάσει το «peak» του πληθωρισμού. Οπως σημείωσε, το 2023 αναμένονται ανατιμήσεις στα τρόφιμα, συμπεριλαμβανομένου και του παγωτού.
«Εχουμε προχωρήσει μεν σε ανατιμήσεις των προϊόντων μας, ωστόσο έχουμε απορροφήσει μεγάλο μέρος των αυξήσεων για να επιβαρυνθεί όσο το δυνατόν λιγότερο ο καταναλωτής. Τώρα ελπίζουμε ότι θα είναι ο τελευταίος κύκλος αυξήσεων», αναφέρει στον «Ε.Τ.» της Κυριακής στέλεχος μεγάλης εταιρίας.
Τιμές
Στα ψυγεία των σούπερ μάρκετ, αλλά και των μικρών σημείων πώλησης, οι τιμές των συσκευασμένων παγωτών αναμένεται να είναι από 8% έως 10% αυξημένες, έναντι 20% που ήταν πέρυσι, ενώ στα «φρέσκα» παγωτά, που πωλούνται σε ζαχαροπλαστεία και φούρνους, οι ανατιμήσεις εκτιμώνται περίπου στο 10%.
Ενδεικτικά, το παγωτό ξυλάκι και ο πύραυλος πωλούνται σε περίπτερα και μίνι μάρκετ από 2,2 έως 2,7 ευρώ, όταν δύο χρόνια πριν η τιμή τους κυμαινόταν από 1,5 έως 2 ευρώ. Μεγαλύτερες είναι οι ανατιμήσεις στα κυπελλάκια, τα οποία από τα 2-2,4 ευρώ το 2021 φέτος «σκαρφάλωσαν» στα 2,5-3 ευρώ. Αντίστοιχα, τα οικογενειακά παγωτά κινούνται πλέον στα επίπεδα των 8-9 ευρώ το λίτρο έναντι 8-8,5 ευρώ που ήταν πέρυσι και 7-7,9 ευρώ το λίτρο έναν χρόνο πριν.
Αντίστοιχα η ίδια εικόνα παρατηρείται και σε φούρνους και ζαχαροπλαστεία, που πωλούν «χύμα» παγωτό σε μπάλες ή με το κιλό, με τους καταστηματάρχες να επισημαίνουν ότι το κόστος παραγωγής έχει αυξηθεί σημαντικά λόγω των ανατιμήσεων σε πρώτες ύλες και ενέργεια. Ετσι, μία μπάλα παγωτό μπορεί να κοστίζει μέχρι και 2,5 ευρώ, όταν πέρυσι η τιμή της δεν ξεπερνούσε τα 2 ευρώ. Κατά 1-2 ευρώ ακριβότερα πωλούνται και τα οικογενειακά παγωτά, στα 14-15 ευρώ.
Τζίρος
Σε ό,τι αφορά το επιχειρηματικό κομμάτι, ο τζίρος της αγοράς παγωτού κινείται στα επίπεδα των 200 εκατ. ευρώ, ενώ φέτος εκτιμάται ότι θα σπάσει το «φράγμα» αυτό. Εφόσον επιβεβαιωθούν οι προβλέψεις για ρεκόρ στις τουριστικές αφίξεις, τα στελέχη των μεγάλων εταιριών εκτιμούν αύξηση της κατανάλωσης κατά 15%.
Παπαθανάσης: Επιτυχής η εκτέλεση του Αναπτυξιακού Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων για το 2024
Leader στην αγορά είναι η Unilever, το μερίδιο της οποίας κυμαίνεται στο 35% για την Algida και την ΕΒΓΑ.
Ακολουθεί η Froneri Hellas, που δημιουργήθηκε από τη Νestlé και την R&R το 2016, με μερίδιο κοντά στο 32%, τρίτη στη λίστα φιγουράρει η Κρι-Κρι του Παναγιώτη Τσινάβου, με μερίδιο της τάξεως του 16%. Μάλιστα, η σερραϊκή γαλακτοβιομηχανία προβλέπει ότι το θετικό πρόσημο που κατέγραψε πέρυσι στα παγωτά θα διατηρηθεί και φέτος, ως αποτέλεσμα της αυξημένης τουριστικής κίνησης, της επέκτασης του δικτύου πωλήσεων, συμπεριλαμβανομένων των «κίτρινων» ψυγείων της, κυρίως σε τουριστικές περιοχές της χώρας, αλλά και του λανσαρίσματος μιας premium σειράς παγωτών.
Σημαντικό μερίδιο, όμως, της τάξεως του 10%, κατέχουν και τα παγωτά ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία κερδίζουν ολοένα και περισσότερο το καταναλωτικό κοινό λόγω της χαμηλής τιμής που διατίθενται σε σχέση με τα επώνυμα.
Στους Φούρνους Βενέτη η Δωδώνη
Στους Φούρνους Βενέτη φαίνεται να περνούν, τελικά, τα παγωτά Δωδώνη, έπειτα από αρκετούς ατελέσφορους διαγωνισμούς. Οπως ανακοίνωσε πριν από λίγες ημέρες ο επικεφαλής της εταιρίας Βενέτης, Παναγιώτης Μονεμβασιώτης, υπάρχει συμφωνία με τις πιστώτριες τράπεζες της εταιρίας Δωδώνη και μένει να καθοριστούν οι τελευταίες λεπτομέρειες για να πέσουν και οι υπογραφές.
Η εξαγορά περιλαμβάνει και το εργοστάσιο της Δωδώνη στην Παλλήνη, όπου θα συνεχισθεί η παραγωγή του παγωτού με απώτερο στόχο τη μεταφορά της παραγωγής παγωτού στη νέα μονάδα που σχεδιάζει να κατασκευάσει η Βενέτης στη Βοιωτία. Στα σχέδια της εταιρίας είναι η δημιουργία 12 καταστημάτων με το σήμα Δωδώνη, εκ των οποίων δύο θα είναι εταιρικά και τα υπόλοιπα θα λειτουργήσουν με το σύστημα franchising. Συνολικά σε ορίζοντα τετραετίας, συμπεριλαμβανομένης της εξαγοράς, προβλέπονται επενδύσεις ειδικά για τα Παγωτά Δωδώνη ύψους 10 εκατ. ευρώ.
ΔΕΝ «ΛΙΩΝΟΥΝ» ΟΙ ΤΙΜΕΣ
ΠΥΡΑΥΛΟΣ – ΞΥΛΑΚΙ
2,2€ – 2,7€
ΚΥΠΕΛΛΑΚΙ
2,5€ – 3€
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΑ ΠΑΓΩΤΑ (ΛΙΤΡΟ)
8€ – 9€
ΜΠΑΛΑ ΠΑΓΩΤΟΥ
2,2€ – 2,5€
ΦΡΕΣΚΟ ΠΑΓΩΤΟ (ΚΙΛΟ)
14-15€
Ειδήσεις σήμερα
Τα ελληνικά ομόλογα διαπραγματεύονται σαν να έχουν ήδη την επενδυτική βαθμίδα
Φορολοταρία Απριλίου: Έγινε η κλήρωση – Δείτε αν κερδίσατε 50.000 ευρώ
Συντάξεις Ιουνίου: Από σήμερα οι πληρωμές – Πότε πιστώνονται τα χρήματα στους λογαριασμούς