Μετά την προχθεσινή δήλωση Σόιμπλε ότι οι προβλέψεις της Αθήνας για τα τελευταία δύο χρόνια είναι καλύτερες από αυτές του ΔΝΤ χθες ήρθε και ο ίδιος ο κ. Τόμσεν να παραδεχθεί ότι το Ταμείο έκανε λάθος στις προβλέψεις σε όλα τα χρόνια του Μνημονίου και ειδικά τον τελευταίο 1,5 χρόνο είπε ότι υποεκτιμούσε σαφώς τις δυνατότητές του.
«Τα πρώτα πέντε χρόνια ήμασταν υπερβολικά αισιόδοξοι με τα δημοσιονομικά αποτελέσματα της Ελλάδας», είπε για να συνεχίσει: «Τον τελευταίο 1,5 χρόνο ήμασταν λάθος προς την αντίθετη πλευρά. Ημασταν υπερβολικά απαισιόδοξοι για τα αποτελέσματα σε δημοσιονομικό επίπεδο. Για παράδειγμα, ήμασταν υπερβολικά απαισιόδοξοι στα αποτελέσματα που θα είχαν τα capital controls στην Ελλάδα», κατέληξε ο κ. Τόμσεν.
Επιβεβαίωσε επίσης και το γεγονός ότι η Ελλάδα έχει αναπτυξιακή δυναμική βραχυπρόθεσμα τονίζοντας όμως ότι αυτό είναι αποτέλεσμα της μεγάλης μείωσης του ΑΕΠ τα προηγούμενα χρόνια.
Παραδέχθηκε ακόμη και το λάθος στην εκτίμηση για τα πλεονάσματα και του 2016 ενώ άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο η Ελλάδα να μπορεί να πετύχει πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ και τα επόμενα χρόνια. «Ναι, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η Ελλάδα μπορεί να έχει πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% και τώρα και τα επόμενα χρόνια στύβοντας τα πάντα», είπε για να καταλήξει: «Δεν αλλάζουμε τη θέση μας ότι η χώρα χρειάζεται ακόμη διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις στο ασφαλιστικό και το φορολογικό για να μπορέσει να έχει ανάπτυξη όχι για ένα ή δύο χρόνια αλλά σε μόνιμη βάση».
Η Ελλάδα θα χρειαστεί πολλά χρόνια για να επανέλθει στα επίπεδα όπου βρισκόταν πριν από την κρίση σε όρους απασχόλησης και εισοδήματος, επέμεινε ο επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Τμήματος του ΔΝΤ κ. Πόουλ Τόμσεν. «Η βιώσιμη ανάπτυξη χρειάζεται ένα μακροπρόθεσμο πλάνο», κατέληξε ο αξιωματούχος του ΔΝΤ.
Τόνισε επίσης ότι σε αυτή τη φάση το Ταμείο βρίσκεται απόλυτα προσηλωμένο στην ένταξή του στο ελληνικό πρόγραμμα. Σημείωσε όμως απαντώντας σε σχετική ερώτηση ότι το ΔΝΤ δεν πρόκειται να δώσει νέα δάνεια αν δεν εξασφαλίσει πρώτα μια βιώσιμη λύση για το χρέος με βάση τη συμφωνία που υπήρξε στις 25 Μαΐου του 2016.
«Τότε συμφωνήσαμε ότι θα πρέπει να γίνουν παρεμβάσεις ώστε οι ετήσιες υποχρεώσεις της Ελλάδας για την αποπληρωμή χρέους να μην ξεπερνούν το 15% του ΑΕΠ και μακροχρόνια το 20% του ΑΕΠ. Αυτό προσπαθούμε να εξασφαλίσουμε αυτήν την περίοδο», είπε ο Πόουλ Τόμσεν.
Νωρίτερα παραδέχθηκε ότι στις συνομιλίες για την Ελλάδα υπάρχει αρκετή πρόοδος για την επιστροφή της ομάδας του Ταμείου στη χώρα μας.
Σε ό,τι αφορά τη λύση που αναμένεται να δοθεί για το χρέος ο επικεφαλής του ΕΜΣ κ. Κλάους Ρέγκλινγκ μίλησε και αυτός προχθές για εξαγορά του χρέους της Ελλάδας προς το ΔΝΤ με τα χρήματα από τα κέρδη των ομολόγων των Κεντρικών Τραπεζών ενώ για το μακροπρόθεσμο μέτρο της σταθεροποίησης των επιτοκίων είπε ότι θα εφαρμοστεί «αν χρειαστεί».
Έρχονται εκατομμύρια ευρώ: Ο «χάρτης» των πληρωμών από τον e-ΕΦΚΑ και τη ΔΥΠΑ - Ποιοι οι δικαιούχοι
Πρωτογενές-μαμούθ
Στο μεταξύ, στο 4,19% του ΑΕΠ (7,5 δισ. ευρώ) έφτασε το πρωτογενές πλεόνασμα για το 2016 σε όρους προγράμματος προσαρμογής, σύμφωνα με χθεσινές ανακοινώσεις του κυβερνητικού εκπροσώπου κ. Δημήτρη Τζανακόπουλου «Οι στόχοι που θέτει το πρόγραμμα για το 2017 και το 2018 είναι πλέον βέβαιο ότι θα πιαστούν, καθώς το αποτέλεσμα του 2016 είναι τέτοιο που δεν αφήνει περιθώρια αμφισβητήσεων», είπε ο κ. Τζανακόπουλος για να προσθέσει: «Τα θετικά μέτρα που συμφωνήθηκαν και θα νομοθετηθούν σε λίγο καιρό για τα έτη 2019 και 2020 δεν υπάρχει πλέον καμία αμφιβολία ότι θα εφαρμοστούν».
Ωστόσο ο κυβερνητικός εκπρόσωπος αναγνώρισε εμμέσως ότι το εντυπωσιακό πλεόνασμα είναι αποτέλεσμα υπερφορολόγησης και όχι αποτέλεσμα ανάπτυξης της οικονομίας. Ο κ. Τζανακόπουλος ανέφερε ότι η κυβέρνηση δεν έχει ούτε σκοπό ούτε διάθεση να πανηγυρίσει, καθώς ο λαός έχει υποστεί πολλά κατά τη διάρκεια της κρίσης, ωστόσο υπογράμμισε ότι πρόκειται για γεγονός που αποδεικνύει μεταξύ άλλων ότι «οι όποιες επιφυλάξεις του ΔΝΤ για τη δημοσιονομική πορεία της χώρας ήταν και αδικαιολόγητες και υπερβολικές».
Νωρίτερα χθες η ΕΛ.ΣΤΑΤ. ανακοίνωσε τα στοιχεία με βάση τον κανονισμό ESA 2010 που ακολουθεί η Eurostat σύμφωνα με τα οποία το πρωτογενές πλεόνασμα έφτασε στο τέλος του προηγούμενου χρόνου στο 3,9% του ΑΕΠ (6,9 δισ. ευρώ).
Η διαφορά στο αποτέλεσμα του κανονισμού ESA 2010 είναι στο ότι υπολογίζονται διαφορετικά τα έσοδα από αποκρατικοποιήσεις, την κεφαλαιακή ενίσχυση του Δημοσίου για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και τα εισοδήματα από τα κέρδη από τα ομόλογα που παρακρατούν οι Κεντρικές Τράπεζες.
Σύμφωνα με την ΕΛ.ΣΤΑΤ., το 2016 η κεντρική κυβέρνηση είχε όφελος 70 εκατ. ευρώ από τη διαδικασία υποστήριξης του τραπεζικού κλάδου ενώ το 2015 είχε πληρώσει 4,842 δισ. ευρώ για την ανακεφαλαιοποίηση των συστημικών τραπεζών. Στα στοιχεία σε σχέση με τον Οκτώβριο η ΕΛ.ΣΤΑΤ. έχει συμπεριλάβει για το 2015 μια συνολική αναθεώρηση προς τα κάτω του κόστους της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών αφού ένα μέρος των χρημάτων (περίπου 2 δισ. ευρώ) που είχαν δοθεί στην Εθνική μετράπηκε σε μετοχές με την εξάσκηση εκ μέρους του Δημοσίου δικαιωμάτων Co Cos (ομολόγων μετατρέψιμων σε μετοχές).
Το πλεόνασμα της Γενικής Κυβέρνησης για το έτος 2016, σύμφωνα με το ESA 2010, εκτιμάται στο 1,3 δισ. ευρώ (0,7% επί του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος). Μεγάλο μέρος του αποτελέσματος της Γενικής Κυβέρνησης οφείλεται στα ασφαλιστικά ταμεία, τα οποία κατέγραψαν στο τέλος του 2016 πλεόνασμα 2,04 δισ. ευρώ λόγω και της εφαρμογής του νέου ασφαλιστικού νόμου αλλά και του ισοζυγίου των ΟΤΑ που είχε πλεόνασμα 572 εκατ. ευρώ.
Το ακαθάριστο ενοποιημένο χρέος της Γενικής Κυβέρνησης σε ονομαστικές τιμές στο τέλος του 2016 υπολογίστηκε στα 314,9 δισ. ευρώ (179% επί του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος) έναντι χρέους ύψους 311,668 δισ. ευρώ (177,8% του ΑΕΠ) το 2015.
Οι δαπάνες της Γενικής Κυβέρνησης περιορίστηκαν στα 86,185 δισ. ευρώ (95,2 δισ. το 2015), ενώ τα έσοδα ενισχύθηκαν στα 87,473 δισ. ευρώ (84,8 δισ. το 2015).
Κατά την ανακοίνωση του αποτελέσματος της ΕΛ.ΣΤΑΤ. ο κ. Αθανάσιος Θανόπουλος τόνισε την κατακόρυφη άνοδο της αξιοπιστίας των στοιχείων που παρέχει η ανεξάρτητη αρχή σημειώνοντας ότι από το 2010 μέχρι και σήμερα έχουν πάρει συνολικά 14 φορές την επικύρωση της Eurostat (σ.σ.: χωρίς τον οποιονδήποτε «αστερίσκο»), «κάτι που αποτελεί ρεκόρ για τη στατιστική αρχή της χώρας μας».
Επίσης, οι επαφές των στελεχών της Eurostat με τα στελέχη της ΕΛ.ΣΤΑΤ. περιορίζονται μόνο σε διαδικασίες διαλόγου και όχι σε μεθοδολογικές συναντήσεις που υποκρύπτουν λάθη στον τρόπο συλλογής των στοιχείων.
Με πλεόνασμα…φόρων περιμένουν την ανάπτυξη!
Εχοντας… στεγνώσει οικονομικά και φορολογικά τη συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών, που καλούνται να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη, για να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους έναντι του κράτους, στη συγκυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και των Ανεξάρτητων Ελλήνων στήνουν παιάνες για τα δημοσιονομικά αποτελέσματα του 2016, τα οποία ανακοινώθηκαν από την Ελληνική Στατιστική Αρχή.
Οσο ο χρόνος για το κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης της Αθήνας από τους δανειστές κυλάει πλέον αντίστροφα και τα προς ψήφιση μέτρα θα αποτελέσουν ακόμα μία κατάθεση μνημονιακών διαπιστευτηρίων από το οικοδόμημα της Κουμουνδούρου και του κόμματος Καμμένου, το Μέγαρο Μαξίμου κρατάει στο προσκήνιο αφηγήματα «ανάπτυξης». Προς αυτήν την κατεύθυνση έδειξε ο πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας, μέσω άρθρου του στην εφημερίδα «Wall Street Journal», στο οποίο υποστηρίζει πως η Ελλάδα είναι έτοιμη να γυρίσει σελίδα. Πέρα, δε, από τις αναφορές για ένα success story προ των πυλών, ο κ. Τσίπρας εστίασε (για ακόμα μία φορά) στο ζήτημα του ελληνικού χρέους και χαρακτήρισε ως ζωτικής σημασίας τη ρύθμισή του με τέτοιο τρόπο που να μην κοστίσει στους Ευρωπαίους φορολογούμενους, την ώρα που κλίμα αισιοδοξίας καλλιεργούσε και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Δημήτρης Τζανακόπουλος, σχολιάζοντας τα στοιχεία της Στατιστικής Αρχής.
Παρά το γεγονός πως τα κόμματα της αντιπολίτευσης κρούουν συνεχώς καμπανάκι κινδύνου για τις μεγάλες καθυστερήσεις στην υλοποίηση μεταρρυθμίσεων και επενδύσεων, ο κ. Τσίπρας, στο άρθρο του στη «Wall Street Journal», ανέδειξε τη… μοναδική οπτική του κυβερνητικού στρατοπέδου. «Ιδιαίτερη έμφαση δίδεται στη δημιουργία ενός φιλικού επενδυτικού περιβάλλοντος που παρέχει δίκαιους όρους προς όλους τους οικονομικούς παράγοντες, σταθερό φορολογικό πλαίσιο, χρηματοδοτικά εργαλεία και επενδυτικά κίνητρα. Εν ολίγοις, έχουμε θέσει τη βάση για ένα νέο αναπτυξιακό υπόδειγμα που επικεντρώνεται στην καινοτομία και τις εξαγωγές», ανέφερε.
Κατά τον κ. Τσίπρα, ο έγκαιρος προσδιορισμός των μεσοπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων μέτρων ελάφρυνσης του χρέους θα δημιουργήσουν έναν ηπιότερο δημοσιονομικό διάδρομο και τον ζωτικό χώρο για βιώσιμη ανάπτυξη. «Αυτό με τη σειρά του θα επιτρέψει τη συμμετοχή των ελληνικών ομολόγων στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, θα ανοίξει τον δρόμο για την επιστροφή μας στις αγορές και θα δώσει το σήμα στη διεθνή επενδυτική κοινότητα πως η ελληνική οικονομία επιστρέφει στην κανονικότητα», σημείωσε.
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Δημήτρης Τζανακόπουλος, από την πλευρά του, που ανέφερε ότι το Μέγαρο Μαξίμου δεν έχει σκοπό να πανηγυρίσει για την ΕΛΣΤΑΤ και αφήνει «τους πανηγυρισμούς σε άλλους που εν μέσω κρίσης μιλούσαν για ιστορίες επιτυχίας» (δεν έχουν περάσει παρά δύο μήνες από τα πανηγύρια των μαξιμινών μετά το Eurogroup της 20ής Φεβρουαρίου, που αποδείχθηκαν κενοί περιεχομένου) βρήκε ευκαιρία να στραφεί και πάλι κατά του Ταμείου, υποστηρίζοντας πως οι επιφυλάξεις του για τη δημοσιονομική πορεία της χώρας ήταν «αδικαιολόγητες και υπερβολικές». Στη δήλωσή του, δε, για τα στοιχεία της Στατιστικής Αρχής σχετικά με το πλεόνασμα του 2016 επιχείρησε να κρατήσει στον αφρό τα περιλάλητα αντίμετρα. «Οι στόχοι που θέτει το πρόγραμμα για το 2017 και το 2018 είναι πλέον βέβαιο ότι θα πιαστούν, καθώς το αποτέλεσμα του 2016 είναι τέτοιο που δεν αφήνει περιθώρια αμφισβητήσεων. Επομένως τα θετικά μέτρα που συμφωνήθηκαν και θα νομοθετηθούν σε λίγο καιρό για τα έτη 2019 και 2020 δεν υπάρχει πλέον καμία αμφιβολία ότι θα εφαρμοστούν», είπε.
Ολα αυτά, πάντως, δεν μπορούν να βγάλουν από το κάδρο το ράπισμα της έκθεσης του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου για τα πρωτογενή πλεονάσματα από το 2018 και μετά, αλλά και τις επισημάνσεις του επικεφαλής του Eurogroup, Γερούν Ντάισελμπλουμ, για το ενδεχόμενο να τεθούν σε εφαρμογή από το 2019 τόσο οι μειώσεις στις συντάξεις όσο και το τσεκούρωμα στο αφορολόγητο.
ΤΑΣΟΣ ΔΑΣΟΠΟΥΛΟΣ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΑΤΣΙΟΣ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου