Παρότι τα κύρια γεύματα που μαγειρεύονται στο σπίτι αποτελούν κυρίαρχη τάση σε σχέση με τα συμπληρωματικά γεύματα, εμφανίζονται νέες τάσεις με τους καταναλωτές να έχουν περιορίσει το φαγητό σε εστιατόρια. Ακολουθώντας μάλιστα τις διεθνείς εξελίξεις η αγορά έτοιμου γεύματος από τα σούπερ μάρκετ φαίνεται ότι κερδίζει έδαφος και ανταγωνίζεται τις υπόλοιπες επιλογές έτοιμου φαγητού των καταστημάτων μαζικής εστίασης. Ενα μεγάλο μέρος αυτής της αγοράς αποτελεί το έτοιμο φαγητό και το φαγητό «για το δρόμο», το λεγόμενο food-to-go.
Συγκεκριμένα, το 53% των εβδομαδιαίων κύριων γευμάτων ετοιμάζεται στο σπίτι, το 18% αγοράζεται από κατάστημα εστίασης, το 15% πραγματοποιείται σε εστιατόριο και το 14% αγοράζεται έτοιμο από το σούπερ μάρκετ.
Την ίδια ώρα, όπως καταγράφεται στην έρευνα του ΙΕΛΚΑ, η πλειοψηφία των καταναλωτών αγοράζει σε πολύ υψηλά ποσοστά έξι συγκεκριμένες κατηγορίες φαγητού: Ετοιμο καφέ αγοράζει το 87% των καταναλωτών, γλυκά και σνακ το 85%, τυρόπιτα-κρουασάν το 85%, έτοιμο κρύο γεύμα, π.χ. σαλάτα, σάντουιτς, το 70%, έτοιμο μαγειρευτό φαγητό το 63% και έτοιμο κατεψυγμένο γεύμα το 51%.
Παπαθανάσης: 187 επενδυτικά σχέδια για τη δημιουργία 989 νέων θέσεων εργασίας
Τα κύρια σημεία πώλησης είναι τα σούπερ μάρκετ, οι φούρνοι, τα εστιατόρια, οι καφετέριες και τα καταστήματα delivery. Το κάθε διαφορετικό κανάλι τοποθετείται δυναμικά σε εξειδικευμένες κατηγορίες. Το ζητούμενο είναι το πώς θα εξελιχθεί η κατανομή των πωλήσεων ανά κατηγορία προϊόντων στο μέλλον με βάση τις νέες αγοραστικές συνήθειες, τα ψηφιακά κανάλια και τα καινοτόμα προϊόντα της βιομηχανίας τροφίμων.
Σε αρκετές από αυτές τις κατηγορίες έχει ήδη σημαντική παρουσία και διείσδυση το κανάλι του σούπερ μάρκετ, όπως για παράδειγμα στην κατηγορία του γλυκού-σνακ ή στην κατηγορία του έτοιμου μαγειρευτού φαγητού, αλλά σε κάθε περίπτωση υπάρχουν σημαντικές ευκαιρίες ανάπτυξης σε άλλες κατηγορίες, όπως π.χ. αυτή του καφέ.
Αλλωστε χαρακτηριστικό παράδειγμα στρατηγικής διείσδυσης στην αγορά του food-to-go είναι η ανάπτυξη του bake-off εντός των σούπερ μάρκετ, ύστερα βέβαια και από την αλλαγή της νομοθεσίας και την απλοποίηση της σχετικής αδειοδότησης. Μία επένδυση η οποία στοχεύει, πέρα από τη σημαντική αγορά του ψωμιού, και στην αγορά των έτοιμων αρτοσκευασμάτων. Η μεγαλύτερη διείσδυση καταγράφεται στα έτοιμα κατεψυγμένα γεύματα, με το 41% των καταναλωτών να δηλώνει ότι τα αγοράζει από το σούπερ μάρκετ, το 37% αγοράζει από τα σούπερ μάρκετ γλυκά/σνακ για κάποιο συμπληρωματικό γεύμα, το 23% έτοιμο κρύο γεύμα όπως σαλάτα ή σάντουιτς, το 18% έτοιμο μαγειρευτό φαγητό, το 12% τυρόπιτα ή κρουασάν και τέλος το 9% καφέ.
ΓΩΓΩ ΚΑΤΣΕΛΗ
[email protected]
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου