* Θά έχει on line σύνδεση σε πραγματικό χρόνο με τους τραπεζικούς λογαριασμούς των φορολογουμένων και άμεση πρόσβαση στα δεδομένα για τις εισπράξεις, τις αναλήψεις, τις καταθέσεις και τις πληρωμές τους.
* Θα γνωρίζει ποινικά μητρώα, επιχειρηματικές δραστηριότητες στο εξωτερικό ειδικά φορολογικά καθεστώτα, κοινωνικό προφίλ και πλήθος άλλων δεδομένων από τρίτες πηγές για όλους τους φορολογούμενους.
* Οι 50 βασικές δυνατότητες του νέου “Μεγάλου Αδελφού” της Φορολογικής Διοίκησης, όπως αποτυπώνονται στη διακήρυξη για τον σχετικό διαγωνισμό.
του Γιώργου Παλαιτσάκη
Μνήμη καλύτερη κι από… ελέφαντα θα έχει το νέο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Φορολογίας ΤΑΧΙS το οποίο πρόκειται να κτίσει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) έως το 2029.
Οι τεχνικές προδιαγραφές λειτουργίας του νέου αυτού συστήματος, όπως έχουν καθοριστεί στην προκήρυξη για τη διενέργεια διαγωνισμού ανάθεσης της εκτέλεσης του συγκεκριμένου έργου, προβλέπουν, μεταξύ άλλων ότι το νέο ΤΑΧΙS θα διατηρεί στη μνήμη του δεδομένα Φορολογικού Μητρώου και ιστορικό μεταβολών για περισσότερα από 100 έτη με αρχειοθέτηση των παλαιότερων στοιχείων και με δυνατότητα αναζήτησης και ανάσυρσης. Παράλληλα θα τηρείται η ιστορικότητα των δεδομένων και των μεταβολών με την τήρηση αρχείων στα οποία θα είναι καταγεγραμμένες όλες οι εγγραφές, μεταβολές διαγραφές κ.λπ., ώστε να είναι δυνατή η ανάκτηση της εικόνας του φορολογούμενου που αντιστοιχεί σε οποιαδήποτε χρονική στιγμή από την εγγραφή του στο Φορολογικό Μητρώο.
Στις δυνατότητες που θα έχει το νέο σύστημα περιλαμβάνονται επίσης και άλλες καινοτομίες όπως η πρόσβαση στους τραπεζικούς λογαριασμούς των φορολογουμένων, η πρόσβαση σε στοιχεία διευθύνσεων κατοικίας φυσικών προσώπων και διευθύνσεων εγκαταστάσεων επιχειρήσεων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και μέσω γεωεντοπισμού, η άμεση διάθεση και αξιοποίηση δημογραφικών στοιχείων και στοιχείων ταυτοποίησης φυσικών προσώπων από το Μητρώο Πολιτών, το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου και τις Αστυνομικές Αρχές, όπως π.χ. αστυνομικές ταυτότητες, διαβατήρια, άδειες παραμονής κ.λπ., η πρόσβαση σε στοιχεία νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων από τα ενδεδειγμένα μητρώα, όπως το Γενικό Εμπορικό Μητρώο, καθώς και σε στοιχεία έδρας και επαγγελματικών εγκαταστάσεων, εσωτερικού και εξωτερικού, με πρόσθετες πληροφορίες για το εάν συνιστούν μόνιμες εγκαταστάσεις για σκοπούς ΦΠΑ ή και για σκοπούς εισοδήματος.
Συνολικά το νέο σύστημα ΤΑΧΙS θα έχει 50 βασικές δυνατότητες. Το έργο, συνολικού προϋπολογισμού 86.181.528,66 ευρώ καλύπτεται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, έχει διάρκεια 5 ετών και αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Δεκέμβριο του 2029. Ταυτόχρονα προβλέπεται συντήρηση διάρκειας 4 ετών πρόσθετου προϋπολογισμού 33.460.160 ευρώ.
Παράλληλα, η ΑΑΔΕ έχει θέσει ως στόχο την ταχύτερη δυνατή υλοποίηση συγκεκριμένων λειτουργιών, με τα πρώτα επιμέρους υποσυστήματα να τίθενται σε λειτουργία από το τέλος του 2026.
Αναλυτικά, σύμφωνα με τα βασικότερα σημεία της προκήρυξης του έργου της δημιουργίας του νέου ΟΠΣ ΤΑΧΙS, στο οποίο θα ενσωματωθούν επίσης και τα συστήματα TAXISnet και ELENXIS, η ΑΑΔΕ με την ολοκλήρωση του συγκεκριμένου έργου θα έχει τις παρακάτω 50 δυνατότητες:
1. Τεχνολογικές προϋποθέσεις για μακρά διατήρηση (πάνω από 100 έτη) των δεδομένων του Φορολογικού Μητρώου με αρχειοθέτηση των παλαιότερων στοιχείων, με δυνατότητα αναζήτησης και ανάσυρσης.
2. Τήρηση της ιστορικότητας των δεδομένων και των μεταβολών: τήρηση αρχείων με τις μεταβολές των στοιχείων (εγγραφές, μεταβολές, διαγραφές κ.ά.), ώστε να είναι δυνατή η ανάκτηση της εικόνας του φορολογούμενου που αντιστοιχεί σε οποιαδήποτε χρονική στιγμή από την εγγραφή του στο Φορολογικό Μητρώο.
3. Πρόσβαση σε δημογραφικά στοιχεία και στοιχεία ταυτοποίησης φυσικών προσώπων από το Μητρώο Πολιτών, το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου και τις Αστυνομικές Αρχές (ενδεικτικά: αστυνομικές ταυτότητες, διαβατήρια, άδειες παραμονής κ.λπ.)
4. Πρόσβαση σε Αριθμούς Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ), Προσωπικό Αριθμό Πολίτη, Αριθμό Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης (ΑΜΚΑ).
5. Πρόσβαση σε στοιχεία ΑΦΜ/ΦΠΑ στην αλλοδαπή, συμπεριλαμβανομένης της δυνατότητας διασταύρωσής τους (όπως π.χ. μέσω του πληροφοριακού συστήματος VIES).
6. Πρόσβαση σε στοιχεία φορολογικής κατοικίας (με ένδειξη χώρας).
7. Τήρηση αρχείων με δεδομένα για τους Κωδικούς Αριθμούς Δραστηριότητας (ΚΑΔ, NACE2) όλων των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα.
8. Πρόσβαση σε στοιχεία έναρξης, μεταβολής και διακοπής δραστηριοτήτων.
9. Πρόσβαση σε στοιχεία έδρας και επαγγελματικών εγκαταστάσεων, εσωτερικού και εξωτερικού, με επισήμανση ως προς το εάν συνιστούν (α) μόνιμη εγκατάσταση για σκοπούς ΦΠΑ και (β) μόνιμη εγκατάσταση για σκοπούς εισοδήματος.
10. Διεπαφές με το Μητρώο Πολιτών, το Γενικό Εμπορικό Μητρώο για τις επιχειρήσεις, τις Αστυνομικές Αρχές, το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου, ασφαλιστικούς φορείς/ΗΔΙΚΑ/e-ΕΦΚΑ, Ειδικούς Λογαριασμούς Κονδυλίων Έρευνας (ΕΛΚΕ), Επιμελητήρια, δικαστήρια (π.χ. Ειρηνοδικεία, Πρωτοδικεία), άλλες
δημόσιες υπηρεσίες, άλλες φορολογικές αρχές αλλοδαπής, αρχές έκδοσης εγγράφων άλλων χωρών, το Μητρώο Ασφαλισμένων Οχημάτων του Επικουρικού Κεφαλαίου, τις εταιρείες διαχείρισης αυτοκινητόδρομων, το Μητρώο Αδειών Κυκλοφορίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, την ηλεκτρονική εφαρμογή «Συστηθείτε» (Know Your Customer – eGov-KYC), καθώς και με εταιρείες τηλεφωνίας, εταιρείες παροχής ηλεκτρικής
ενέργειας και πιστωτικά ιδρύματα.
11. Διασύνδεση και διαλειτουργικότητα του Φορολογικού Μητρώου με άλλα μητρώα της Δημόσιας Διοίκησης (π.χ. Εθνικό Μητρώο Πραγματικών Δικαιούχων, Ηλεκτρονικό Μητρώο Φερεγγυότητας) που διαθέτουν αυθεντική πληροφορία προκειμένου είτε να αντλούνται είτε να επιβεβαιώνονται δεδομένα αναφορικά με
ιδιότητες και χαρακτηριστικά φυσικών και νομικών προσώπων και
νομικών οντοτήτων.
12. Διεπαφές που παρέχουν δεδομένα του Φορολογικού Μητρώου σε συστήματα τρίτων αναφορικά με την επιλεξιμότητα φορολογούμενων για ενισχύσεις και επιδόματα.
13. Διεπαφές με μελλοντική εφαρμογή κινητών συσκευών για πρόσβαση σε υπηρεσίες της ΑΑΔΕ, με μελλοντικό αποθετήριο ψηφιακών αρχείων της ΑΑΔΕ, με μελλοντική εφαρμογή ψηφιακής κοινοποίησης εγγράφων των υπηρεσιών της ΑΑΔΕ προς τους ενδιαφερόμενους και με όποιες τρέχουσες ή άλλες μελλοντικές
εφαρμογές της ΑΑΔΕ απαιτείται.
14. Διεπαφές με ευρωπαϊκά συστήματα (π.χ. OSS, μελλοντικό σύστημα ειδικού καθεστώτος ΦΠΑ Μικρών Επιχειρήσεων, μελλοντικό σύστημα CESOP) για την ανταλλαγή πληροφοριών μέσω των κατά περίπτωση προβλεπόμενων διαύλων.
15. Δυνατότητα γεοεντοπισμού της διεύθυνσης κάθε φυσικού και νομικού προσώπου του Φορολογικού Μητρώου με προσδιορισμό της έδρας ή/και της εγκατάστασης ή/και της κατοικίας βάσει των πλέον λεπτομερών γεωχωρικών δεδομένων που διαθέτει η Δημόσια Διοίκηση.
16. Πρόσβαση σε στοιχεία για το είδος, τον τρόπο και το πρότυπο τήρησης λογιστικών αρχείων με βάση τα Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα ή όποιο άλλο πρότυπο προβλέπει η νομοθεσία.
17. Πρόσβαση σε στοιχεία ΦΠΑ (υπαγωγή στο ΦΠΑ γενικά – απαλλασσόμενοι και μη –, υπαγωγή στο κανονικό ή κάποιο από τα ειδικά καθεστώτα), Ενδοκοινοτικών Συναλλαγών, υπαγωγής σε Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, υπαγωγής σε ειδικά ενωσιακά καθεστώτα (π.χ. OSS/IOSS), απόδοσης ΑΦΜ για σκοπούς ΦΠΑ.
18. Πρόσβαση σε πληροφορίες για τυχόν ειδικά καθεστώτα φορολόγησης (π.χ. μεταφορά φορολογικής κατοικίας στην Ελλάδα, απαλλαγή από την υποχρέωση καταβολής φόρων και υποβολής δηλώσεων πληροφοριακού χαρακτήρα, λήψη κρατικών ενισχύσεων, περαίωση, υπαγωγή σε αναπτυξιακούς νόμους ή προγράμματα επιδοτήσεων) ή για ειδικές διατάξεις-αποφάσεις (π.χ. απαγόρευση πώλησης ακινήτων, συσχέτιση με αρχή καταπολέμησης δραστηριότητας από ξέπλυμα μαύρου χρήματος, υπαγωγή σε διαδικασία αφερεγγυότητας).
19. Υποστήριξη της διαδικασίας υπαγωγής φορολογούμενων σε ειδικά καθεστώτα φορολόγησης κατόπιν αιτήσεων, όπως ενδεικτικά είναι τα καθεστώτα εναλλακτικής φορολόγησης για φυσικά πρόσωπα που μεταφέρουν τη φορολογική τους κατοικία στην ημεδαπή (υποβολή αίτησης υπαγωγής/ανάκλησης, προσκόμιση δικαιολογητικών, έκδοση απόφασης υπαγωγής/ανάκλησης, προσδιορισμός και βεβαίωση φόρου).
20. Πρόσβαση σε στοιχεία για την οικογενειακή κατάσταση και τα προστατευόμενα μέλη και τις σχέσεις μελών.
21. Διασταύρωση και λήψη πληροφοριών για τις ιδιότητες φυσικών προσώπων και προστατευόμενων μελών που σχετίζονται με προνοιακά επιδόματα ή παροχές (π.χ. αναπηρία, τριτεκνία, πολυτεκνία, πλήρης ή μερική δικαστική συμπαράσταση, στρατιωτική θητεία, γονική μέριμνα).
22. Λήψη πληροφοριών και στοιχείων για τους εξ αδιαθέτου ή εκ διαθήκης κληρονόμους, τάξεις κληρονόμων, ποσοστά κληρονομιαίας μερίδας, αποποιήσεις, αποδοχή επ’ ωφελεία απογραφής, κληρονομική αναξιότητα.
23. Πλήρης ενημέρωση για την κατάσταση φυσικών και νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων (π.χ. εξαφάνιση, αφάνεια, πτώχευση, εκκαθάριση, αναστολή λειτουργίας, αναστολή χρήσης ΑΦΜ, έλεγχος).
24. Πρόσβαση σε στοιχεία και ρυθμίσεις επικοινωνίας (συμπεριλαμβανομένου του e-mail), σε διασύνδεση με άλλα επίσημα μητρώα επικοινωνίας (π.χ. Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας), πλήρεις διευθύνσεις κατοικίας ημεδαπής και αλλοδαπής και επικοινωνίας με γεωπροσδιορισμό.
25. Διασταυρώσεις στοιχείων απασχόλησης, όπως η διασταύρωση των δεδομένων του εισοδήματος (π.χ. μισθωτός, επιτηδευματίας) και επωνυμίας εργοδότη και ειδικότητας μισθωτού σε διασύνδεση με τον e-ΕΦΚΑ.
26. Πρόσβαση σε στοιχεία σχέσεων μελών για μετέχοντες σε διοικητικά συμβούλια και διοικήσεις νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων.
27. Πρόσβαση σε πληροφορίες για εταιρικές σχέσεις νομικών προσώπων.
28. Συσχετίσεις λόγω εταιρικών μετασχηματισμών.
29. Συνδεδεμένα-συσχετιζόμενα ΑΦΜ (σχέσεις με άμεσο ή έμμεσο
τρόπο, συμπεριλαμβανομένων συμπλοιοκτητών, νόμιμων
εκπροσώπων/εγγυητών ναυτιλιακής εταιρείας που εκμεταλλεύεται
πλοίο με σημαία ΕΕ και ΕΟΧ πλην της ελληνικής κ.ά., καθώς και
ποσοστά συμμετοχής).
30. Πρόσβαση σε τραπεζικούς λογαριασμούς, συμπεριλαμβανομένων των επαγγελματικών, σε διασύνδεση με τα πιστωτικά ιδρύματα. Η ΑΑΔΕ μέσω του νέου συστήματος θα έχει on line σύνδεση σε πραγματικό χρόνο με τους τραπεζικούς λογαριασμούς των φορολογουμένων και άμεση πρόσβαση στα δεδομένα για τις εισπράξεις, τις αναλήψεις, τις καταθέσεις και τις πληρωμές τους.
31. Λήψη νομιμοποιητικών εγγράφων και δυνατότητα διασταύρωσής τους με τους εκδότες αλλά και επισύναψής τους.
32. Εξουσιοδοτήσεις σε λογιστές, φοροτεχνικούς και λοιπά πρόσωπα
(π.χ. πληρεξούσιος) και σχέσεις εκπροσώπησης (π.χ. ασκών γονική
μέριμνα, δικαστικός συμπαραστάτης, εκκαθαριστής, σύνδικος
πτώχευσης, διαχειριστής αφερεγγυότητας).
33. Συναινέσεις διάθεσης δεδομένων από όλα τα δομικά στοιχεία του
ΟΠΣ κάτω από τον Αριθμό Φορολογικού Μητρώου. Ενεργές ή αρχειοθετημένες εντολές ελέγχου για κάθε φυσικό ή
νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα.
34. Απόδοση ΑΦΜ σε φυσικά και νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες, ο οποίος πρέπει να έχει την απαιτούμενη ευελιξία ως προς το σχηματισμό του να προσαρμόζεται σε αλλαγές στη νομική βάση.
35. Παρακολούθηση της έναρξης και του κύκλου ζωής κάθε επαγγελματικής-επιχειρηματικής δραστηριότητας αποδίδοντας Κωδικούς Αριθμούς Δραστηριότητας (ΚΑΔ) και τηρώντας ό,τι προβλέπει ο νόμος για το είδος της δραστηριότητας ή επιχείρησης κατά περίπτωση.
36. Εφαρμογή της αρχής «μόνον άπαξ», σύμφωνα με την οποία τα φυσικά και νομικά πρόσωπα χρειάζεται να εισάγουν μόνο μία φορά τις απαιτούμενες πληροφορίες στο πλαίσιο των συναλλαγών τους με τη Δημόσια Διοίκηση.
37. Αυτοματοποιημένες λειτουργίες ενημέρωσης των στοιχείων του Φορολογικού Μητρώου σύμφωνα με τα «γεγονότα ζωής» φυσικών και νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων.
38. Εντοπισμός και συστηματική σήμανση ανενεργών φορολογούμενων.
39. Αυτοματοποιημένες λειτουργίες ελέγχου ποιότητας και διασταύρωσης δεδομένων από πρόσφορες πηγές σύμφωνα με επιχειρησιακούς κανόνες με στόχο την αποτροπή διπλών εγγραφών και σφαλμάτων, την αναγνώριση και ταυτοποίηση προβληματικών ή ενδεχομένως αναληθών εγγραφών.
40. Διαχείριση των εκπροσώπων των φορολογούμενων (π.χ. λογιστές,
φοροτεχνικοί, φορολογικοί εκπροσώπους, πληρεξουσίους) και δημιουργία κύκλου διαχείρισης εξουσιοδοτήσεων από φορολογούμενους.
41. Υποστήριξη της δημιουργίας επαναχρησιμοποιήσιμων διαδικτυακών υπηρεσιών που κατόπιν κατάλληλης παραμετροποίησης και σχετικών εγκρίσεων θα μπορούν να αξιοποιηθούν/καταναλωθούν από διαφορετικούς
φορείς/συστήματα χωρίς να υπάρχει ανάγκη υλοποίησης ανεξάρτητων διαδικτυακών υπηρεσιών για τις εξειδικευμένες ανάγκες κάθε ενός φορέα/συστήματος.
42. Πραγματοποίηση σύνθετων ερωτημάτων-αναζητήσεων βάσει ιδιοτήτων των φορολογούμενων φυσικών ή νομικών προσώπων ή νομικών οντοτήτων, π.χ. του τόπου εγκατάστασης, των Κωδικών Αριθμών Δραστηριότητας, του χρόνου έναρξης εργασιών, των εταιρικών σχέσεων, του τόπου κατοικίας, της οικογενειακής κατάστασης, μέσω διάθεσης εργαλείων και του μοντέλου των δεδομένων.
43. «Απενεργοποίηση» ΑΦΜ ή θέση του σε «Αναστολή», ή σε οποιαδήποτε άλλη ειδική σηματοδότηση με σχετική
αιτιολόγηση, σύμφωνα με τις ισχύουσες κάθε φορά διατάξεις.
44. Δυνατότητα καταχωρήσεων και αναζητήσεων τόσο με τρέχουσα, όσο και με παρελθούσα ημερομηνία. Ειδικά για τις καταχωρήσεις με παρελθούσα ημερομηνία, θα υποστηρίζεται και η δυνατότητα πραγματοποίησης προγενέστερων καταχωρήσεων ανεξαρτήτου της τυχόν ύπαρξης άλλων μεταγενέστερων καταχωρήσεων, με βάση παραμετρικούς επιχειρησιακούς κανόνες.
45. Καθοδήγηση των χρηστών (εσωτερικών και εξωτερικών) για το είδος των δικαιολογητικών που απαιτούνται να επισυναφθούν.
46. Εκτέλεση διοικητικών λειτουργιών όπως (μεταξύ άλλων) έκδοση ηλεκτρονικών βεβαιώσεων και επανέκδοση ηλεκτρονικών βεβαιώσεων σημασμένων με αναγνωριστικό επαλήθευσης εγκυρότητας (π.χ. QR code) ή άλλα χαρακτηριστικά ασφαλείας για οποιαδήποτε καταχώρηση δήλωσης πραγματοποιείται στο Φορολογικό Μητρώο και για τη συνολική εικόνα του φορολογούμενου στο Φορολογικό Μητρώο, στην τρέχουσα ή σε ιστορική ημερομηνία.
47. Αυτόματη δρομολόγηση δηλώσεων-αιτήσεων Φορολογικού Μητρώου στις αρμόδιες υπηρεσίες της ΑΑΔΕ.
48. Δυνατότητα προβολής της τρέχουσας κατάστασης σύνδεσης (ενεργός/ανενεργός) του φορολογούμενου στα συστήματα της ΑΑΔΕ.
49. Δυνατότητα παρακολούθησης της μη συμμόρφωσης των
φορολογούμενων στις υποχρεώσεις Φορολογικού Μητρώου, π.χ. με αυτόματο υπολογισμό εκπρόθεσμων υποβολών και επισήμανσης μη υποβολής απαραίτητων δηλώσεων, και ενημερώνει αντίστοιχα της λειτουργικής περιοχής της Συμμόρφωσης ή όποιας άλλης απαιτείται για την εκτέλεση ενεργειών.
50. Διεπαφή για την εγγραφή και επανεγγραφή στις ηλεκτρονικές
υπηρεσίες της ΑΑΔΕ και την αλλαγή κωδικών χρήστη και κωδικών πρόσβασης.
Ειδήσεις Σήμερα
- Χρήστος Μάστορας – Γαρυφαλλιά Καληφώνη: Κρίση στη σχέση – Έφυγε από το σπίτι;
- Παλαιό Φάληρο: Κλειστoί oι δρόμοι λόγω θραύσης αγωγού της ΕΥΔΑΠ
- Κίνηση τώρα: Κυκλοφοριακό κομφούζιο στον Κηφισό – Καθυστερήσεις στην περιφερειακή Υμηττού προς Αεροδρόμιο λόγω τροχαίου
- Βασίλης Καλογήρου: Τι γνωρίζουν οι γονείς – Γιατί «βλέπουν» αρπαγή και τη δολοφονία – Τι συνέβη με τον ιατρικό του φάκελο
- H σύνοδος Ερμή – Κρόνου στις 25/02: Άγχος, νεύρα και δύσκολες αποφάσεις για 4 ζώδια