Η εκδήλωση του project2030.gr το περασμένο Σάββατο ήταν μία καλή ευκαιρία να ακουστεί η φωνή των νέων Ελλήνων και, κυρίως, των ιστοριών τους μέσα από τις εμπειρίες τους στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Η ΟΝΝΕΔ, που διοργάνωσε την εκδήλωση, είχε στόχο να αναδείξει τους σημερινούς 20άρηδες και 30άρηδες που θα πρωταγωνιστήσουν στην οικονομία την επόμενη δεκαετία και έδωσε το βήμα σε μία σειρά νέων να μιλήσουν για τις ευκαιρίες αλλά και για τους προβληματισμούς τους.
Ο Ελεύθερος Τύπος της Κυριακής μίλησε με τέσσερα πρόσωπα που κινούνται στον χώρο της επιχειρηματικότητας ή κατέχουν σημαντικές θέσεις σε πολυεθνικές για το τι πρέπει να αλλάξει στην Ελλάδα, πόσο φιλόξενη είναι πλέον η χώρα για νέους, αλλά και για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
Η μετάβαση στο ψηφιακό κράτος κρίθηκε από τους περισσότερους ως μία πολύ καλή αρχή, με την υψηλή φορολογία, αλλά και το κύμα της πανδημίας, που λειτούργησε ανασταλτικά, να καταγράφονται ως οι μεγαλύτεροι προβληματισμοί τους, παραθέτοντας παράλληλα τις δικές τους προτάσεις.
«Αρκετοί ομογενείς θα επένδυαν στην Ελλάδα»
Η Ανθή, ομογενής του Σικάγου, είναι δημοσιογράφος και έχει συνεργαστεί στο παρελθόν με μεγάλα ειδησεογραφικά πρακτορεία, όπως CBS News, Fox Chicago News, Crain’s Business Magazine και το Business Partners Magazine. Το 2012, σε ηλικία 23 ετών ίδρυσε μαζί με την αδελφή της το portesmagazine.com, ένα περιοδικό που προβάλλει την Ελλάδα, τον πολιτισμό και τους ανθρώπους της.
«Με την προσπάθειά μας αυτή, ανοίγουμε και άλλες… πόρτες για τον αγγλόφωνο κόσμο, στον μαγικό κόσμο της Ελλάδας», αναφέρει και συνεχίζει: «Αρκετοί από εμάς αγαπάμε ιδιαίτερα αυτήν τη χώρα και τους ανθρώπους της και ονειρευόμαστε να έρθουμε πιο κοντά σε αυτήν».
Πώς όμως θα μπορούσε η Ελλάδα να επωφεληθεί από ανθρώπους που, αν και δεν ζουν στη χώρα, πάντα αναζητούν ευκαιρίες για να την υποστηρίξουν; «Εχω γνωρίσει αρκετούς Ελληνες της Διασποράς οι οποίοι με τα σωστά, για εμάς τους ομογενείς, κίνητρα και ευκαιρίες θα ήταν από τους πρώτους που θα επένδυαν σε μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις στην Ελλάδα», υποστηρίζει και ζητάει ενίσχυση της επιχειρηματικής νοοτροπίας στη χώρα, ώστε η Ελλάδα να δώσει την ευκαιρία στους ομογενείς να συνεισφέρουν στην ανάπτυξη που έχει ανάγκη διακαώς.
«Πιθανόν ένα πρόγραμμα που να προσείλκυε στοχευμένα κατοίκους του εξωτερικού με στόχο να επενδύσουν στην Ελλάδα θα μπορούσε να φέρει όχι μόνο μια πιο επιχειρηματική νοοτροπία (business-oriented mindset), αλλά και επενδύσεις και συνεπακόλουθα νέες θέσεις εργασίας και ανάπτυξη».
«Η ιδέα είναι ελληνικά δέντρα ελιάς ως είδος δώρου…»
Ο Βασίλης είναι γεωπόνος και για χρόνια εργαζόταν στο να παράγει δέντρα και να κάνει εμπορία. Η ιδέα για την εταιρία τού ήρθε όταν κάποια στιγμή ήθελε να κάνει ένα δώρο στη γιαγιά του, που μένει στον Καναδά.
«Εμείς φτιάχνουμε συσκευασμένα φυτά με μεγάλη διάρκεια ζωής στο ράφι. Ελληνικά δέντρα ελιάς, τα οποία αντέχουν ακόμα και δύο μήνες χωρίς νερό και ήλιο και χρησιμοποιούνται ως είδος δώρου», εξηγεί και συνεχίζει: «Η ιδέα ήταν να στείλω ένα δέντρο ως δώρο στη γιαγιά μου και αναρωτιόμουν αν θα αντέξει το δώρο να φτάσει μέχρι τον Καναδά, χωρίς να καταστραφεί».
Η εταιρία ξεκίνησε το 2017 με αρκετές δυσκολίες, καθώς η εταιρία δεν θεωρήθηκε ούτε αγροτική ούτε τουριστική, με αποτέλεσμα να δυσκολευτούν οι ιδρυτές της να λάβουν μία ενίσχυση, μιας και το κεφάλαιο που κατέβαλαν στην αρχή για την έναρξη της επιχείρησης ήταν σημαντικό.
«Οι διαδικασίες πλέον για την ίδρυση μιας εταιρίας έχουν απλουστευτεί, όμως ο κορονοϊός αποδείχθηκε μια μεγάλη πρόκληση για όλους μας. Τα τελευταία χρόνια εμείς δραστηριοποιούμαστε στον τομέα του τουρισμού, εφοδιάζοντας τα ξενοδοχεία. Ο τουρισμός όμως έχει περιοριστεί λόγω πανδημίας και οι εξαγωγές είναι αντίστοιχα μια πρόκληση για εμάς, καθώς και οι άλλες χώρες αντιμετωπίζουν αντίστοιχα προβλήματα με την οικονομία τους».
«Κάνουμε εξαγωγές σε Κύπρο και Γερμανία»
Μία από τις πιο παραδοσιακές επιχειρήσεις που ξεκίνησε από το νησί της Καλύμνου, συνεχίζει εδώ και δύο γενιές να αναπτύσσεται στα διαρκώς νέα και μεταβαλλόμενα δεδομένα.
Η Ιωάννα Παναγιωτίδου στο πλευρό της οικογένειάς της συνεχίζει την επιχειρηματική παράδοση, επιχειρώντας παράλληλα να εκσυγχρονίσει το προϊόν. «Εμείς πια ως τρίτη γενιά παράγουμε εκτός από σφουγγάρια και φυτικές λούφες και προμηθεύουμε πολλά ελληνικά νησιά, ενώ κάνουμε και εξαγωγές σε Κύπρο και Γερμανία. Πλέον, επεκταθήκαμε στο λιανικό εμπόριο και στα φαρμακεία, με νέα σύγχρονη συσκευασία».
Η οικογενειακή επιχείρηση δεν ξέφυγε από τον κανόνα και επλήγη και αυτή από την επέλαση της πανδημίας, όμως η κ. Παναγιωτίδου σημειώνει ότι ένα ακόμα «αγκάθι» είναι αυτό της φορολογίας.
«Οταν έχεις επιχείρηση, εργάζεσαι όλη την ημέρα και πολλές φορές δυσκολεύεσαι να τα βγάλεις πέρα. Η φορολογία του 24% καρπώνεται ένα πολύ σημαντικό κομμάτι των εσόδων σου και, σε συνδυασμό με άλλους παράγοντες, δυσκολεύει μερικές φορές τη δουλειά σου», υπογραμμίζει.
«Ενθαρρυντικές οι κινήσεις στον ψηφιακό τομέα…»
Ως εργαζόμενος στο εξωτερικό, ο Γιώργος Σταθόπουλος βλέπει να χτίζονται σημαντικές ευκαιρίες στην Ελλάδα, ώστε να προσελκύσει Ελληνες αλλά και ξένους να έρθουν στη χώρα και να δουλέψουν εξ αποστάσεως για την εταιρία τους, η οποία έχει έδρα σε άλλη χώρα.
«Οι κινήσεις που έχουν γίνει στον ψηφιακό τομέα είναι πολύ ενθαρρυντικές, για να προσελκύσουν τον κόσμο. Το να μπορείς να ολοκληρώσεις μια σειρά εργασιών με το Δημόσιο αποφεύγοντας ουρές και αναμονή είναι πολύ… φιλικό, ιδίως προς τους ξένους, που έχουν συνηθίσει σε αυτές τις διευκολύνσεις. Ηδη, εγώ γνωρίζω αρκετούς ανθρώπους απ’ όλο τον κόσμο που επιθυμούν να έρθουν στην Ελλάδα και κάποιους που το έχουν ήδη κάνει», αναφέρει ο κ. Σταθόπουλος.
Ο ίδιος θεωρεί ότι το brain gain δεν έχει να κάνει μόνο με τους Ελληνες αλλά και με τους ξένους. «Υπάρχουν πολλές χώρες που προσφέρουν χαμηλότερη φορολογία στους επισκέπτες απ’ ό,τι στους ντόπιους. Η Ελλάδα, προσφέροντας ήδη πολύ καλή ποιότητα και κόστος ζωής, αν προχωρήσει σε κάποιες αλλαγές και το επικοινωνήσει σε εργαζομένους του εξωτερικού μόνο κέρδος θα έχει».
«Ο πρωθυπουργός αγκάλιασε την ιδέα μας…»
«Το project 2030.gr ήταν η πρώτη ιδέα που είχαμε και την οποία μοιράστηκα με τον πρωθυπουργό αμέσως μετά την εκλογή μου ως προέδρου της ΟΝΝΕΔ. Από την πρώτη στιγμή μάς έδωσε το “πράσινο φως” και την αγκάλιασε με ιδιαίτερη χαρά. Το ίδιο και όλοι του οι συνεργάτες και, φυσικά, ο γενικός γραμματέας του πρωθυπουργού, κ. Δημητριάδης, οι οποίοι στάθηκαν στο πλευρό μας καθ’ όλη τη διάρκεια της προετοιμασίας.
Πάνω απ’ όλα όμως το αγκάλιασαν οι νέοι άνθρωποι. Εκείνοι που ήρθαν να μας μιλήσουν για τις δικές τους ιστορίες, τα όνειρα και τις προσδοκίες που έχουν από την Ελλάδα του 2030, αλλά και όλοι όσοι το παρακολούθησαν. Ο στόχος μας είναι και θα είναι να αποτελεί η ΟΝΝΕΔ μια οργάνωση ανοιχτή σε όλους τους νέους που θα ακούει και θα λύνει τα προβλήματά τους.
Δεν μπορούμε να γεφυρώσουμε όλες μας τις διαφορές. Μπορούμε όμως να συμφωνήσουμε πως μέχρι το 2030 στην Ελλάδα οι σημερινοί εικοσάρηδες και τριαντάρηδες πρέπει να γίνουν πρωταγωνιστές, σε μια αναπτυγμένη οικονομία, με ένα ανανεωμένο παραγωγικό μοντέλο που θα δημιουργήσει πολλές καλοπληρωμένες θέσεις εργασίας».
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής
Ακολούθησε το eleftherostypos.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις
Ειδήσεις σήμερα
- Τρόμος στου Ζωγράφου – 54χρονος σε αμόκ άρχισε να μαχαιρώνει κόσμο στον δρόμο – Τρεις τραυματίες
- Κορονοϊός: Ο «χάρτης» των κρουσμάτων, στο επίκεντρο η Αττική – Πώς οργανώνεται η επιχείρηση «πειθώ» υπέρ του εμβολιασμού
- ΕΛ.ΑΣ.: Σαφάρι ελέγχων στα νυχτερινά μαγαζιά με… κωδικό «Δ»
- Διπλές αυξήσεις σε συντάξεις του ΝΑΤ [πίνακες]
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr
Ακολουθήστε το EleftherosTypos.gr σε Instagram, Facebook και Twitter