Οι χειμερινές εκπτώσεις 2025 ξεκίνησαν τη Δευτέρα (13/1) και θα διαρκέσουν μέχρι την Παρασκευή 28 Φεβρουαρίου, προσφέροντας στους καταναλωτές 7 εβδομάδες ευκαιριών για πιο οικονομικές αγορές.
Τα καταστήματα μπορούν να λειτουργήσουν προαιρετικά τις δύο πρώτες Κυριακές της περιόδου των εκπτώσεων, δηλαδή στις 19 και 26 Ιανουαρίου 2025.
Το προτεινόμενο ωράριο για αυτές τις ημέρες είναι από τις 11:00 το πρωί έως τις 18:00 το απόγευμα.
Σε σχέση με τις εκπτώσεις, διευκρινίζεται ότι κάθε ανακοίνωση για μειωμένη τιμή πρέπει να περιλαμβάνει ξεκάθαρα την προηγούμενη τιμή του προϊόντος (συχνά αποκαλούμενη «τιμή αναφοράς»). Η συγκεκριμένη τιμή αναφέρεται στη χαμηλότερη που ίσχυε για το προϊόν το διάστημα των 30 ημερών πριν από την έναρξη των εκπτώσεων, δηλαδή πριν από τις 13 Ιανουαρίου.
Ωστόσο, σε αντίθεση με τα εμπορικά καταστήματα ελάχιστα θα είναι τα σούπερ μάρκετ που θα είναι ανοιχτά. Ο Σκλαβενίτης θα είναι κλειστός σε όλη τη χώρα εκτός από το κατάστημα στο Smart Park. Επίσης κλειστά θα είναι τα MyMarket. Αντιθέτως τα LIDL θα είναι ανοιχτά με ωράριο 11 το πρωί με 8 το βράδυ. Παράλληλα, θα είναι ανοιχτά και τα σούπερ μάρκετ τύπου shop & go όπως αυτά του ΑΒ Βασιλόπουλου τα οποία θα έχουν και διευρυμένο ωράριο λειτουργίας.
Σε ανακοίνωσή τους τα σούπερ μάρκετ ΑΒ Βασιλόπουλος αναφέρουν “Προς ενημέρωσή σας, την Κυριακή 19 Ιανουαρίου και την Κυριακή 26 Ιανουαρίου, στο πλαίσιο των τακτικών χειμερινών εκπτώσεων, όλα τα καταστήματα του δικτύου Λιανικής AB Βασιλόπουλος θα παραμείνουν κλειστά. Κατ’ εξαίρεση, τα παρακάτω καταστήματα, που βρίσκονται σε περιοχές τουριστικού ενδιαφέροντος ή εντός των εμπορικών κέντρων, θα λειτουργήσουν με το εξής ωράριο:
• ΑΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ METRO MALL: 11.00-20.00
Στη φάκα της ΑΑΔΕ γνωστή αλυσίδα εστίασης και νυχτερινά κέντρα - Είχαν… ξεχάσει να διασυνδέσουν POS με ταμειακές
• ΠΕΙΡΑΙΩΣ: 11.00-20.00•
ΑΚΡΟΠΟΛΗ: 11.00-17.00
• ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ: 11.00-17.00
• ΛΕΥΚΟΣ ΠΥΡΓΟΣ: 11.00-17.00
• ΙΚΑΡΟΥ ΗΡΑΚΛΕΙΟ: 11.00-17.00
• ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ: 11.00-18.00 (λειτουργεί όλες τις Κυριακές του έτους)
• ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΕΛ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ: 07.00-23.00 (λειτουργεί όλες τις Κυριακές του έτους).
Συμβουλές για τις χειμερινές εκπτώσεις
Η ΕΕΚΕ επισημαίνει στους καταναλωτές μερικά από τα δικαιώματα που έχουν κατά τη διάρκεια των εκπτωτικών περιόδων, με σκοπό την ασφαλέστερη και συνετή διενέργεια των αγορών:
- Κατά τη διενέργεια των προσφορών θα πρέπει να αναγράφονται ευκρινώς, στα σημεία όπου πωλούνται τα προσφερόμενα προϊόντα, η αρχική και η νέα μειωμένη τιμή των προϊόντων, με αναφορά στην κατάλληλη μονάδα μέτρησης ανά προϊόν.
- Σε κάθε ανακοίνωση περί μείωσης τιμής υποδεικνύεται η προγενέστερη τιμή που εφάρμοζε ο έμπορος για καθορισμένο χρονικό διάστημα πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια χρονικού διαστήματος όχι συντομότερο των τριάντα (30) ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Όταν το προϊόν κυκλοφορεί στην αγορά για λιγότερο από τριάντα (30) ημέρες, ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια χρονικού διαστήματος δέκα (10) ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Όταν η μείωση της τιμής αυξάνεται προοδευτικά, ως προγενέστερη τιμή νοείται η τιμή χωρίς τη μείωση της τιμής πριν από την πρώτη εφαρμογή της μείωσης της τιμής.
- Κατά τη διενέργεια εκπτώσεων, εκτός από την αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των αγαθών και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή και εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης. Εφόσον παρέχεται μειωμένη τιμή σε περισσότερα από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, θα πρέπει να αναγράφεται στην προθήκη του καταστήματος και σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία το παρεχόμενο ποσοστό έκπτωσης και στην περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης ανά κατηγορίες προϊόντων, θα πρέπει να αναγράφεται το εύρος του παρεχόμενου ποσοστού («από …. % έως …. %»). Σε κάθε άλλη περίπτωση θα αναγράφεται ότι οι εκπτώσεις αφορούν επιλεγμένα είδη με αναφορά στο αντίστοιχο ποσοστό.
- Τα καταστήματα STOCK ή OUTLET υποχρεούνται να αναγράφουν στις πινακίδες που προβλέπονται από τις ισχύουσες διατάξεις: (α) την παλαιά τιμή πώλησης, διαγραμμένη και (β) τη νέα μειωμένη τιμή πώλησης, με τρόπο που να επικοινωνεί στον καταναλωτή τη σαφή διάκριση μεταξύ των δύο αυτών τιμών. Προαιρετικά, επιτρέπεται να αναγράφεται εντός του καταστήματος και σε κάθε άλλη εμπορική επικοινωνία με τον καταναλωτή το ποσοστό της μείωσης. Στις περιόδους εκπτώσεων ή προσφορών τα καταστήματα αυτά υποχρεούνται να εμφανίζουν στις πινακίδες όλες τις ενδιάμεσες τιμές διαγραμμένες και, με έντονη γραφή, τη νέα μειωμένη τιμή διάθεσης και να αναγράφουν σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία μόνο τις λέξεις «εκπτώσεις», «προσφορές».
- Αν οι εκπτώσεις, προσφορές ή οποιαδήποτε ανακοίνωση περί μείωσης της τιμής είναι ανακριβείς ή παραπλανητικές ως προς το ποσοστό της έκπτωσης ή ως προς τις τιμές ή ως προς την ποσότητα των προσφερόμενων με έκπτωση ή σε προσφορά προϊόντων ή ενέχουν οποιασδήποτε μορφής απόκρυψη ή παραπλάνηση, επιβάλλεται σε βάρος του εμπόρου πρόστιμο έως το δύο τοις εκατό (2%) του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι μικρότερο από είκοσι χιλιάδες (20.000) ευρώ. Αν στον έμπορο επιβληθεί για δεύτερη φορά πρόστιμο για την ίδια παράβαση μέσα σε διάστημα πέντε (5) ετών, το ανώτατο ύψος του προστίμου προσαυξάνεται στο τέσσερα τοις εκατό (4%) του ετήσιου κύκλου εργασιών του.
Καλούνται όσοι καταναλωτές αντιμετωπίζουν προβλήματα, να επικοινωνούν με την Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας.